Roeland...heeck schreef: ↑01 okt 2017 09:31 Petra,
De werking van het Chaos-waterrad laat je kennelijk liggen.
Mij best.
Waar je naar over springt is iets wat nu kennelijk ook bij je indaalt, namelijk dat wat ik al een paar rondes stel:
Dus precies die aspecten, chaos, onzekerheidprincipe etc., die het harde determinisme onhoudbaar maken, die dragen niet bij aan gevoelde of opgelegde verantwoordelijkheid. Evenmin aan vrije wil.Petra schreef:Toevalligheid zou qua verantwoordelijkheid geen invloed mogen hebben.
Dus mag het al of niet gedetermineerd zijn geen invloed op verantwoordelijkheid hebben.
Wat resteert aan determinisme blijft zijn onwrikbare rol spelen.
Dennett doet niet helemaal voor niets zoveel moeite om determinisme verenigbaar te praten met zijn "free will worth wanting".
Het afschuiven van verantwoordelijkheid is maatschappelijk onhanteerbaar omdat alterntieven wel bedenkbaar maar nauwelijks uitvoerbaar zijn.
Roeland
Zeg dat we dat waterrad klonen, twee maal of meerdere. En die plaatsen we in een vacuüm-achtige omgeving.
Waar het mij om gaat is dat ze precies identiek zijn en in een identieke omgeving geplaatst worden.
Ik denk dat ze zich dan ook precies hetzelfde zouden gedragen. Is dat onderzocht?
Ik vraag me af wat dan dan zegt over de (ogenschijnlijke) chaos.
Zeg dat alle klonen zich identiek gedragen dan zou je dat volgens mij geen chaos meer kunnen noemen toch?
P.S.
Fysiek zul je tegen het probleem aanlopen dat je onmogelijk twee identieke waterradjes naast elkaar kunt laten draaien omdat het niet zo precies uit te meten is. Maar theoretisch moet het wel kunnen lijkt me.