heeck schreef:
Wat je op het oog zou kunnen hebben dat ga ik niet gissen omdat de trefkans dan te laag wordt.
Jammer dat je niet meer zo trefzeker bent, nu mis ik onze pluimballenpret.
heeck schreef:
Nu snap ik nog minder wat je op het oog hebt met correllatie/causaliteit ivm met het prikkelen etc.
Stap 1.
Vrije wil.
Bestaat het? Wat verstaan we daaronder?
Dat heb ik ingevuld:
viewtopic.php?p=532363#p532363" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, het bestaat. We gebruiken de term om de praktische vrije wil aan te geven (vanwege het juridisch gebruik).
Zijn we het daarover eens?
Stap 2.
Wat beïnvloed mijn vrije wil.
Prikkels! (Alles wat via mijn zintuigen bij mij binnenkomt.)
viewtopic.php?p=532374#p532374" onclick="window.open(this.href);return false;
Stap 3.
Waarom is het belangrijk om 1 en 2 vast te stellen.
I.v.m. verantwoordelijkheid.
Die kan besproken worden in juridische, metafysische, filosofische of deterministische zin.
Aangezien we het begrip vrije wil hanteren
vanwege de juridische verantwoordelijkheid pak ik hem op in juridische zin. (AL is er al veel overlapping, en zullen deze ook steeds meer versmelten met elkaar).
Verantwoordelijkheid is dus:
Ik ben dus te alle tijd verantwoordelijk voor mijn daden. (Als handelingsbekwaam mens dan hè)
Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw (her)keuzes/daden (Tenzij *)
Ik kan me beroepen op force majeure in geval van overmacht.
*
Als jij mij tot bepaalde keuzes DWINGT ben niet IK maar JIJ verantwoordelijk voor MIJN daden en vice versa idem.
M.i. is dit het enige pad waarin een mens verantwoordelijkheid draagt voor de daden van een ander mens.
Stap 4.
Wat is verantwoordelijkheid en Wat is aansprakelijkheid.
Als IETS mij fysiek dwingt tot een bepaalde keuze is het overduidelijk dat niet ik maar IETS anders aansprakelijk is voor het gevolg.
Dat IETS kan jij zijn omdat je nu eenmaal sterker bent, maar dat IETS kan ook een (onbestuurde) auto zijn waar ik voor opzij moet springen en daardoor iemand omver duw die neervalt en z'n hoofd stoot en ....
Ik wordt dus beïnvloed door prikkels. (zie punt 2)
Dat kunnen zeer sterke of zeer zwakke prikkels zijn!!! (Zwak of sterk kan per prikkel van mens tot mens verschillen).
Die prikkels komen van IETS (mensen of dingen) en beïnvloeden mijn aansprakelijkheid.
Ik kan ergens voor verantwoordelijk zijn maar niet aansprakelijk. Soms is IETS (een ander of een ding) aansprakelijk.
En nu komt de kneep: Ik kan ook ergens voor aansprakelijk zijn maar niet verantwoordelijk. (handelingen
gedwongen door prikkels waar niet een ander of iets anders aansprakelijk voor gesteld kan worden.)
De enige manier waarop IK (als wils- handelingsbekwaam mens) niet verantwoordelijkheid en/of aansprakelijkheid ben voor mijn handelingen is als ik dat af kan wentelen op IETS (mens of ding) anders. Iets dat mijn vrije wil beïnvloedde.
Dat noemen we: Door omstandigheden
GEDWONGEN.
Stap 5.
Door wat voor zaken
kan mijn vrije wil worden gedwongen tot een bepaalde keuze.
Dat gebeurt via prikkels die iedereen tot bepaalde keuzes dwingen.(stap 2) De keuzes verschillen per persoon maar de prikkels zijn voor iedereen gelijk. (We horen allemaal die auto toeteren, we zien allebei Marilyn Monroe langsdartelen, alleen Ik val er niet van flauw). Dus moet je per persoon vaststellen hoeveel dwang een bepaalde prikkel uitoefent.
Gaat het bv. om mij, dan moet je de situatie bestuderen, vaststellen wat alle prikkels waren en vaststellen van hoeveel dwang er sprake was.
Daarom moet de term DWINGEN (in het algemeen) en de invloed daarvan OP MIJ / of JOU in het bijzonder (per situatie) worden uitgediept.
Elke mogelijke situatie uitdiepen is meer geschikt voor een quantumcomputer.
De term dwingen kunnen we wel wat mee. Die kan van een lage invloed naar een hoge invloed oplopen.