dikkemick schreef:@Petra
Overlees je eigen zin nog eens: "Je kunt redenen tegen elkaar afwegen op mogelijke gevolgen en daar een keuze in maken. Andere redenen zorgen voor andere keuzes".
Jouw brein krijgt bepaalde keuzen binnen via de zintuigen. En jouw brein legt dan vervolgens verbanden a.d.v. die keuzen die ze binnenkrijgt.
WIE of WAT neemt dat n.a.v. die keuzen de beslissing? Zou het geen samenspel van de toestand van je brein op dat moment kunnen zijn?
En ALS je dan je keuze omgooit doe je dat misschien wel omdat ik deze opmerking plaats. Dan denk jij: "DikkeMick kan mijn rug op, ik kies "B" i.p.v. "A". Maar dan nog steeds ben "ik" verantwoordelijk voor jou (her)keuze.
Het enige wat jij doet is prikkelen.
Jij geeft een prikkel voor mijn nadenken over al of niet heroverwegen. Niks meer en niks minder.
IK maak de keuze om serieus na te denken over heroverwegen of op basis van je guitige bekkie maar half naar je gebabbel te luisteren.
IK ben verantwoordelijk voor het naast me neerleggen, of gebruiken op-wat-voor-manier-dan-ook van door jou aangeleverde auditieve prikkel (rede!) of andere prikkels.
P.S.
Overigens...
Ben jij niks meer dan mijn zintuigen prikkel via beeld, geluid, geur (hoe dichtbij sta je eigenlijk?

).
Ook een plant (beeld/geur/tast) of een auto (geur/geluid/beeld/tast) kan mijn zintuigen prikkelen. En een HEROVERWEGING tot stand brengen. Waarmee ze natuurlijk ook niet verantwoordelijk zijn voor mijn keuzes!
Ik ben dus te alle tijd verantwoordelijk voor mijn daden. (Als handelingsbekwaam mens dan hè)
Ik ben nooit verantwoordelijk voor jouw (her)keuzes/daden (Tenzij *)
Ik kan me hooguit beroepen op force majeure in geval van overmacht.
*
Als jij mij tot bepaalde keuzes dwíngt, ben jij WEL verantwoordelijk voor mijn daden. Maar dan begeven we ons weer naar een ander pad. (Vice versa idem)
M.i. het enige pad waarin een mens verantwoordelijkheid draagt voor de daden van een ander mens.
(En daarom speel ik nu met causaliteit en correlatie.. )