Luthers jodenhaat nu in de publiciteit gebracht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef: Ach ja, ieder mens heeft wel een zwarte zijde.
Ja, dat klopt wel, maar die van Luther was wel héél erg zwart. Ik heb thuis boeken in de kast liggen van theologen die nogal fan zijn van Luther, en die allemaal proberen om het goed te praten. Walgelijk is dat. Luther was niets beter dan de katholieke kerk. Een volksmenner was het.
Ouweneel óók in zijn nieuwste pamflet tegen atheïsme; steekt hij regelmatig de loftrompet over Luther. Maar geen woord over 'Von den Juden und ihre lügen'.
Christenen zouden naar mijn mening massaal afstand moeten nemen van die krankzinnige Luther, in plaats van hem te vereren als held.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:
Ja, dat klopt wel, maar die van Luther was wel héél erg zwart. Ik heb thuis boeken in de kast liggen van theologen die nogal fan zijn van Luther, en die allemaal proberen om het goed te praten. Walgelijk is dat. Luther was niets beter dan de katholieke kerk. Een volksmenner was het.
Ouweneel óók in zijn nieuwste pamflet tegen atheïsme; steekt hij regelmatig de loftrompet over Luther. Maar geen woord over 'Von den Juden und ihre lügen'.
Christenen zouden naar mijn mening massaal afstand moeten nemen van die krankzinnige Luther, in plaats van hem te vereren als held.

Grtz...
De afgunst en minachting waarmee hier gelovigen, en in het bijzonder christenen, worden bejegend heeft veel weg van Luthers houding tav de joden, mind you fucks, daarmee wil ik niets afdoen aan Luther's gotspe.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

jHenosch schreef: De afgunst en minachting waarmee hier gelovigen, en in het bijzonder christenen, worden bejegend heeft veel weg van Luthers houding tav de joden, mind you fucks, daarmee wil ik niets afdoen aan Luther's gotspe.
Ik hoop niet dat je mij bedoeld, want dan begrijp je me toch echt verkeerd. Ik kan behoorlijk fel reageren, maar dat heeft altijd betrekking op de inhoud, en niet de persoon. Dit moet je wél scheiden, vind ik.
En ik vind de vergelijking met Luther wel erg ver gaan jHenosch. Ik kan me niet herinneren dat een forumgebruiker hier ooit gezegd heeft dat christenen gedeporteerd moeten worden, dat hun kerken in brand moeten worden gestoken, dat christenen dwangarbeid moeten verrichten, en zweepslagen moeten krijgen als ze openlijk hun geloof belijden. Dat is namelijk wat Luther wilde met de joden, en dan druk ik me nog heel zacht uit.
Meen je dit werkelijk wat je zegt? Of ga je deze wel hele zware beschuldigingen wat nuanceren? Ik hoop het laatste. Dat sommigen hier wel wat meer zelfbeheersing en beleefdheid zouden mogen tonen in discussies staat wat mij betreft niet ter discussie, daar kan ik het volledig mee eens zijn, maar om deze mensen te vergelijken met een despotische fascist als Maarten Luther, vind ik wel heel erg ver gaan.

(en wat bedoel je met 'mind you fucks'? )

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

men giet het inderdaad in meer bedekte termen, dat klopt.

en met fucks bedoel ik gewoon volk, het gevolg.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

JHenosch Folks bedoel je Fuck is iets anders, mischien een bezigheid van het volk zo af en toe :lol:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

jHenosch schreef;
daarmee wil ik niets afdoen aan Luther's gotspe.
Gotspe? Het was alleen maar een gotspe? De rabiate haatzaaierij waar deze grondlegger van een religieus genootschap zich aan te buiten ging doen in niets onder voor de uitlatingen van Julius Streicher.
En de heer Streicher is daarvoor in Neurenberg opgehangen.
Kennelijk vond het tribunaal het iets meer dan een gotspe.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Devious schreef:
Ja, dat klopt wel, maar die van Luther was wel héél erg zwart.
Ik zei dit wat sarcastisch omdat ik juist deze houding van: ach ja ieder mens heeft wel een zwarte zijde, dus juist een foutieve gedachte vond om dit te bagataliseren, zie volledige tekst waar je uit quote. Even om misverstanden uit de weg te gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

jHenosch schreef:De afgunst en minachting waarmee hier gelovigen, en in het bijzonder christenen, worden bejegend heeft veel weg van Luthers houding tav de joden, mind you fucks, daarmee wil ik niets afdoen aan Luther's gotspe.
Beste jHenosch.
Misschien moet ik voor jou mijn persoon, stijl en taalgebruik verduidelijken.
Je moet weten dat ik tientallen jaren een overtuigd 'bijbelgetrouw' christen was. Ik heb nooit last gehad van indoktrinatie en bangmakerij, maar zoog al het christelijke om me heen met plezier van jongs af aan in me op en deed er het liefst nog een schepje bovenop, waartoe de minder begaafden in hun gemakzucht niet bereid waren. Als kind begreep ik al dat O Haupt voll Blut und Wunden een diepe kern van het leven uitbeeldde en ik zie mezelf nog, diep onder de indruk, er als 9-jarige van huilen. Ik was vromer dan bijna alle andere christenen om me heen, maar deed altijd braaf mijn best natuurlijk zoiets niet écht te denken. Maar het was soms moeilijk om te accepteren dat die anderen óók oprecht waren, want er scheelde in de regel behoorlijk wat aan hun levensstijl, gevoelloosheid en theologische opvattingen. :oops:
Ikzelf daarentegen wist van gedegen bijbelstudies, leerde hele bijbelpassages uit m'n hoofd, had een boekenkast vol van hoogwaardige theologie, beschikte over de nederigheid die voortvloeit uit het voortdurend oefenen op Ken Uzelve, de vereenzelviging met het lijden en de liefde, en blonk uit in het waarnemen van de afgunst, boosheid en minachting van de ongelovigen. Ik was zelfs zo ontwikkeld als christen dat ik af en toe wel eens een beetje kritiek durfde te uiten op het geloof, of een 'misschien', 'wellicht iets', 'gedeeltelijk' durfde uit te spreken. Zulke eerlijkheid kon ik me wel veroorloven aangezien ik overal altijd met grote letters de Prachtige boodschap van de Liefde kon schrijven, en niet te vergeten die unieke solidariteit van God met de mens, de Ware Troost en Ultieme Inspiratie van het Voorbeeld ter Navolging, de onovertrefbare lering van het Dienen, en de 'tekenen des tijds' zag uitkomen...allemaal (zo ervoer ik het toen) onwankelbare zaken...O ja, ik had ook nog een boekenkast vol met theologie zó mystiek, gnostisch en hoogwaardig dat je daar eigenlijk met helemaal niemand over kon spreken, aangezien maar zeer weinigen deze buitengewoon diepzinnige zaken kunnen verstaan... :oops:

Wat de godsdienst betreft had ik slechts één negatieve eigenschap: ik ben met deze ontwikkeling en het proces van Ken Uzelve eenvoudig nooit opgehouden. Op een gegeven moment ontmaskerde ik daarom mijzelf en het geloof dat ik aanhing.

Wanneer ik tegenwoordig met het gelovige denken geconfronteerd word herken ik altijd mijn oude ik die veelal in precies dezelfde bewoordingen sprak. Zo werken jouw teksten voor mij. Ze spreken me aan en wanneer je ze uitspreekt wil ik je wakker schudden of misschien wil ik van jou weten waarom ik er toen ook in geloofde; ik wil datgene wat nu onbegrijpelijk is voor mezelf proberen te begrijpen. Ik val je aan met de enige wapens die effect hadden op mijzelf: een allerpijnlijkste confrontatie. Iets minder zou mij nooit uit mijn ontelbare dikke lagen van waan hebben verlost. Ik hoop altijd op het meest intelligente weerwoord, zodat ik mijn oude ik niet al te zeer hoef te minachten, of voor stumper hoef te houden. Tot nu toe heb je me overigens teleurgesteld, je reacties zijn vrijwel altijd one-liners.

Dit onderwerp sprak mij aan, omdat ik in de tijd dat ik theologie studeerde voor het vak kerkgeschiedenis een uitgebreide studie van Luther maakte. Ik las me zowat een ongeluk, aangezien Luther een vracht schreef waar je een bibliotheek mee kan vullen, en er over hem nóg meer geschreven is. En nu moet ik eenvoudig constateren dat ik 'Von den Juden und ihre lügen' tijdens die studie niet tegenkwam en er tot op een paar jaar geleden volkomen onwetend over was.
Dat zoiets verontwaardiging opwekt is niet alleen begrijpelijk, maar juist een zeer belangrijke ervaring voor iemand. Het laat je zien hoe een mens verstrikt in ideologie op alle mogelijke manieren intellectueel oneerlijk wordt gemaakt. Jammer dat jij dit zelfs in dit topic nog niet wil inzien, maar je eenvoudig blindstaart op felle kritiek op christenen en de eigenlijke zaak waar het om gaat voorbijgaat. Er is nauwelijks een primitievere en ethisch nog minderwaardiger tekst voor te stellen dan dit geschrift van Luther. Het verdient eenvoudig geen enkele positieve of verzachtende uitleg.

Devious opmerking "Christenen zouden naar mijn mening massaal afstand moeten nemen van die krankzinnige Luther, in plaats van hem te vereren als held." gaat ook op voor de gehele bijbelse godsdienst. Het zou een weldaad zijn voor de wereld wanneer ze inziet dat er nergens heilige mensen zijn (dwz mensen zonder zwarte kant), noch heilige teksten en leringen bestaan. Hier valt ook Jezus en de liefdevolle solidaire God onder.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Bedankt voor je openhartige antwoord, Reformed.

Laat ik met mijn verhaal beginnen,

opgegroeid door een devote katholieke moeder en een hervormde sociaal democratische vader, ging soms naar de katholieke kerk als kind, en mijn moeder en ik later ik ook praatte ook met Jehova's, wij lieten ze binnen.

Verder ben ik in mijn studietijd erg veel bezig geweest met filosofie en de de discussies met mijn communistische vrienden waar we veel van hebben geleerd.

Nooit heb ik God helemaal de duur uitgegoeid,
en de waarheden van de bijbel ben ik eigenlijk pas later goed gaan begrijpen (ten minste dat denk ik dan).

Nee, om alle wijsheid in dit boek weg te mieteren, gaat mij toch wel iets te ver, daar er naast de onzin ook zoveel zin staat, waar we veel aan hebben gehad als maatschappijen.

Moraliteit is nooit volledig rationeel af te leiden, vandaar dat de mens een emotionele leidsel nodig heeft, die de eeuwen kan trotseren.

Dat geloof vaak is misbruikt, is door Jezus voorspeld.

Petrus, zou zijn Heiland tot drie maal toe verloochenen, weet je nog, voor de haan driemaal kraaide, en toch zou Hij op deze Rots/Petrus op deze onvolmaakte mens, zijn kerk bouwen.

Ook zie ik in de huidige tijd enorm veel verwijzing naar de eindtijd.

Hoewel er ook heel veel lichtpuntjes zijn, moet je toegeven dat hoe je ook kijkt naar de wereld, alle parameters op fout lijken te staan.

Dictatuur bezit de grondstoffen, die je beter niet zou moeten gebruiken,
en democratie lijkt na een korte periode van optimisme, na de koude oorlog, op de terugtocht, zodat eerlijke discussie over misstanden nooit zullen worden gevoerd.

De mammon, het geld is aan de macht, niet democratie, zelfs niet in de democratie zelf, daar we handelen met dictatuur.
. [Dit bericht is off-topic. Probeer de link met het onderwerp te behouden!]Devious
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

beste jHenosch,

zo denk ik er ook ongeveer over
wij zijn allen zondig d.w.z. afgezonderd, onvolkomen, onvermogend en niet meer beschikkende over onze oorspronkelijke vermogens en krachten, maar daarom niet hopleoos verloren
je noemde de verloochening door petrus tot driemaal toe
en zo kun je ook onthullen de duistere kant van velen die wij als voortrekkers der mensheid op moreel gebied zijn gaan beschouwen
alleen god is goed
momenteel staan wij op de rand van het watermantijdperk
marcus 14: 13
en hij zond twee van zijne discipelen uit en zeide tot hen: gaat henen in de stad, en u zal een mensch ontmoeten, dragende eene kruik water: volgt dien; ...
ondanks dit werd nadien de rol van judas zichtbaar en vond tot drie maal toe de verloochening door petrus plaats
. [Dit bericht is off-topic. Probeer de link met het onderwerp te behouden!]Devious
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

jHenosch schreef: Laat ik met mijn verhaal beginnen,

opgegroeid door een devote katholieke moeder en een hervormde sociaal democratische vader, ging soms naar de katholieke kerk als kind, en mijn moeder en ik later ik ook praatte ook met Jehova's, wij lieten ze binnen.
Ik herinner me ook uitvoerig met mormonen, jehova's en vertegenwoordigers van de enige echte levende huiskerk in de deuropening te hebben gepraat. Had net zo verstandig moeten zijn als jij en je moeder, want in een gemakkelijke stoel in de warme huiskamer praat het een stuk comfortabeler..
Verder ben ik in mijn studietijd erg veel bezig geweest met filosofie en de de discussies met mijn communistische vrienden waar we veel van hebben geleerd.
De jongen in de schoolbank naast mij was een 'radikale maoist' (zijn eigen woorden in de 70er jaren). Ik weet nog hoe hij mij in een bijzin uitlegde dat 40 miljoenen slachtoffers onder het Mao-regime een kleinigheid is in vergelijking tot de 'strukturele verbetering van de levensomstandigheden' aldaar. Ik ben zelfs een keer met hem op vakantie geweest, maar heb zijn bijzin nooit kunnen begrijpen. Tegenwoordig is hij een nette PvdAer. Zal ook wel veel geleerd hebben.
Nooit heb ik God helemaal de deur uitgegooid,
en de waarheden van de bijbel ben ik eigenlijk pas later goed gaan begrijpen (ten minste dat denk ik dan).
Ik ben jarenlang met deze kwestie beziggeweest. De voorlopige antwoorden die ik voor mezelf kreeg zijn zoiets als dit:

-'God' hoef je de deur niet uit te gooien, slechts denkbeelden die door de mand vallen.

-Er zijn geen denkbeelden die 'God' kunnen uitleggen of recht kunnen doen aan dat woord. Op de keper beschouwd is al het menselijk spreken over God godslastering. Het heeft daarom geen zin over 'God' te spreken.

-Het spreken over God zoals de bijbel dat doet (dwz antropomorfisch en in kinderlijke eenvoud van denken) is bijzonder misleidend en schadelijk, aangezien zij zich opwerpt enige en hoogste spreekbuis voor God te zijn. Ieder denken dat zich op de bijbel ent verwerpt de gedachte dat er een hogere vorm van denken bestaat.

-Uiteraard kun je af en toe mooie gedachten uit de bijbel vissen, maar evenzeer kun je de allerzieligste en schadelijkste denkpatronen erin zien rondzwemmen.
Het ontgaat mij waarom een mens de dingen in de bijbel die hem wel aanstaan dan 'de waarheden van de bijbel' noemt en hier zo'n speciale plaats voor inricht in zijn denken, aangezien je dan automatisch ook opgescheept zit met de zwarte bladzijden uit de bijbel. Indien het je slechts gaat om wijsheid, waarom niet op dezelfde manier gesproken over de oude denkbeelden van de Egyptenaren (waar Fons je op wees), de ontelbare boeken van wijsheid die elders gevonden kunnen worden, bijvoorbeeld in het verre oosten, Shakespeare, Nietzsche, Freud, Spinoza, noem maar op. Waarom die boeken niet bestudeerd?
Nee, om alle wijsheid in dit boek weg te mieteren, gaat mij toch wel iets te ver, daar er naast de onzin ook zoveel zin staat, waar we veel aan hebben gehad als maatschappijen.
Weet je dat eeuwenlang de geschriften van Homerus voor tallozen de hoogste invulling van 'waarheid' waren? De mensheid heeft Homerus niet 'weggemieterd', maar is eenvoudig uit de schoenen van Homerus gegroeid. De waarheden die in Homerus staan draagt de mens nog steeds als waarheid met zich mee, eenvoudig omdat het tot het menszijn behoort. En niemand zal wanneer hij Homerus tegenwoordig leest die man gaan beschuldigen van primitief denken of zwarte gedachten. We begrijpen eenvoudig dat hij een kind van zijn tijd was en zijn hem dankbaar ervoor dat we via hem een uitstapje naar een vaag verleden kunnen maken en er iets van kunnen herkennen.
Zo draagt ook iedere ongelovige 'waarheden' in zijn eigen leven met zich mee die in overeenstemming zijn met 'waarheden' die de bijbel ons leert, eenvoudig omdat de bijbel de neerslag is van de menselijke natuur, menselijke fantasieën, werkwijzen en idealen.

De maatschappij heeft totaal niets gehad aan de 'waarheden' die de bijbel als goddelijke openbaring oplegt. Slechts innerlijke waarheden die alle mensen kunnen begrijpen en (gedeeltelijk of geheel) onderschrijven zijn waarden waarop iedere maatschappij gebouwd is. Al het andere is flauwekul of franje, de mythische kleren van waarden.
Moraliteit is nooit volledig rationeel af te leiden, vandaar dat de mens een emotionele leidsel nodig heeft, die de eeuwen kan trotseren.
Dit is een volledig foutieve visie. De menselijke rede moet juist altijd de enige gids zijn voor moraliteit. Dat wil in het geheel niet zeggen dat een mens zijn emotionaliteit moet negeren. Natuurlijk niet. Maar emotionaliteit als basis voor moraal is uit den boze, het is de bron voor onnoemlijk veel ellende.
Neem nu het hemel en hel denken van de bijbel. Dit is voor 0,0% gebaseerd op rationaliteit. Er wordt in de bijbel zelfs geen godsopenbaring voor gegeven om het rationeel te kunnen aanvaarden. Je slaat gewoon de bladzijde om van Oude Testament naar Nieuwe Testament en komt er in Mattheüs 5 achter dat er ook een hel is. Jezus noemt die even tussen neus en lippen. Moraliteit op zoiets te baseren is het toppunt van onverstandigheid.

-'Die de eeuwen kan trotseren'? Wel, die eeuwen die het kon trotseren zijn over en voorbij. Wankelend en waggelend ging het christendom de 19e eeuw nog net door, lachwekkend en zielig de 20ste (lees Bonnhoeffer) en in de 21ste moet je er in ontwikkelde westerse landen een klap met de molenwiek voor hebben gehad in je jeugd om zoiets te kunnen beweren als dat de bijbel overkomt als iets gezaghebbends.
Dat geloof vaak is misbruikt, is door Jezus voorspeld.
Ja, dat voorspelde Nietzsche ook van zijn filosofie. En aangezien de christenen al ruimschoots onderling ruzie hadden in de beginperiode vóórdat de evangeliën geschreven waren, was het een koud kunstje hem dit te laten voorspellen.
Wat is er gemakkelijker dan profeteren? Zelfs wanneer je zegt 'Zie ik kom spoedig' denken de vromen 2000 jaar later nog steeds dat je een ware profeet was.
Ik merk op dat je veel met profetieën bezig bent, en je hier aan vast klampt om vast te kunnen houden aan de gedachte dat de bijbel goddelijk is. Ga erop studeren, prik ze door, ze leiden je om de tuin. Er is niets zo zieligs als de profetieën uit de bijbel.
Lees bijvoorbeeld deze links:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... egenstrijd
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm
Petrus, zou zijn Heiland tot drie maal toe verloochenen, weet je nog, voor de haan driemaal kraaide, en toch zou Hij op deze Rots/Petrus op deze onvolmaakte mens, zijn kerk bouwen.
Ja, en? Hoe had het anders gekund? Hoe had Petrus een volmaakt mens kunnen zijn? En dat de kerk op Petrus gebouwd is is één van de claims die overigens al eeuwenlang geleden naar het land der fabelen is overgeheveld. Het is een verzinsel dat de kerk in Rome wel in het verhaal móest opnemen om voor meest gezaghebbende door te kunnen gaan. Net zoiets als de latere toevoeging van de maagdelijke geboorte van Jezus, een must om toendertijd in de heidense wereld geloofwaardig over te komen.

Heb je wel eens die tekst gelezen waar Jezus zijn volgelingen instrueert 'één te zijn, zoals Ik en de Vader één zijn?' en er nog een goddelijke heilige geest voor beloofde die het allemaal wel zou regelen. En? Uitgekomen? Men zou evengoed kunnen redeneren zoals Nietzsche het deed: er is in de gehele geschiedenis maar één christen geweest, en dat was Jezus. De rest was allemaal nep, vals, verdraaid, veelal precies het omgekeerde van 'Heilige Geest', namelijk de Geest van Hysterie en Bijgeloof, Fanatisme, Tweedracht, Kerkscheuring, Vervolging, Starheid, Schijnheiligheid, Vuilnis. Alle christenen zoals Jezus het bedoelde zitten waarschijnlijk nooit in de kerk, maar hebben hun bijbel (maar niet hun ethisch denken!) 'weggemieterd'.

Heb je er wel eens op gestudeerd hoe moslims redeneren?
Ook zie ik in de huidige tijd enorm veel verwijzing naar de eindtijd.
Ga eens boeken lezen over hoe de tekenen des tijds alle christelijke eeuwen door de mensen opgehitst heeft, en vele christenen er altijd zeker van waren. Misschien is dat de beste manier om af te koelen.
Hoewel er ook heel veel lichtpuntjes zijn, moet je toegeven dat hoe je ook kijkt naar de wereld, alle parameters op fout lijken te staan.
Ja, dat geef ik toe. Maar so what? Je kunt hieruit toch niet de zielige conclusie trekken dat daarom de bijbel gelijk heeft? Rampen zullen er vast wel komen deze eeuw. Misschien wordt de mensheid zelfs gedecimeerd. Maar deze planeet blijft gewoon eeuwig doordraaien, met of zonder mensen.
Er is nu ook geen haan meer die naar de dinosauriërs kraait, zelfs niet die pientere haan uit Petrus tijd. Het bestaan, oftewel God, maalt niet om mensen.
Dictatuur bezit de grondstoffen, die je beter niet zou moeten gebruiken,
en democratie lijkt na een korte periode van optimisme, na de koude oorlog, op de terugtocht, zodat eerlijke discussie over misstanden nooit zullen worden gevoerd.
Eerlijke discussie over misstanden wordt in westerse ontwikkelde landen juist wel onophoudelijk gevoerd.
De mammon, het geld is aan de macht, niet democratie, zelfs niet in de democratie zelf, daar we handelen met dictatuur.

Weet je wat het probleem is van christenen? Ze zijn het toppunt van negativiteit en oeverloze depressie. De definitie van christen is deze: iemand die het niet meer ziet zitten in het leven. Hij gelooft niet in het leven, hij gelooft niet in de mens, hij gelooft niet in zichzelf, hij gelooft absoluut niet in het aardse. Alles is negatie. Een 'gelovige' is dan ook een gigantische verdraaiing van de taal: hij is juist de oer-ongelovige, iemand die helemaal niet gelooft in het leven, iemand die overmatig lijdt aan het leven.

"wij zijn allen zondig d.w.z. afgezonderd, onvolkomen, onvermogend en niet meer beschikkende over onze oorspronkelijke vermogens en krachten"

Vandaar dat hij zijn toevlucht neemt tot de vlucht uit de werkelijkheid en volledig opgaat in de fantasie. Hij doet er de wereld echter geen dienst mee. In plaats van te wachten op Jezus moet de mens zélf aan de slag om er wat van te maken. In plaats van te klagen en wee te roepen zou hij moeten uitgroeien tot iemand die een voorspraak voor het aardse leven is, iemand die het aardse leven op een grootse manier weet te inspireren.
[Probeer de link met Luther's antisemitisme en/of het boek van Dr. Süss te behouden] Devious.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rereformed. Probeer in je verhaal de link met het onderwerp te behouden; met Luther en zijn antisemitisme, en/of het boek van professor Süss.

Vriendelijke groet.

Edit van chromis: enkele berichten zijn afgesplitst naar http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2517
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Luther was een jodenhater, dat lijkt wel vast te staan, alhoewel ook Suss zich concentreert op dat felle boekje, en zijn overige werk niet zo aan bod komt. Ik zou meer voorbeelden willen zien.

Overigens heeft Luther ook opgeroepen de boerenopstand fel neer te slaan. Waarschijnlijk omdat hij bang was als revolutionair te boek te komen te staan en de steun van de edelen te verliezen.

Waarom dan toch geen afstand genomen van Luther? Omdat hij een staak heeft gedreven in het leergezag dat de Roomskatholieke kerk zich aanmat, omdat hij de Bijbel in de taal van de gewone man heeft vertaald, omdat hij de katalysator is geworden van de hervorming van het christendom.

Het is vergelijkbaar met Mel Gibson. Ga je nu geen Gibson-films meer kijken omdat je zijn uitspraken over joden verwerpelijk vindt?

Ik denk dat iedereen, bijbelschrijvers incluis, terug zouden schrikken van hun eigen woorden als zij zouden zien welke uitwerking ze hebben gehad.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch denk ik dat je hier niet kan spreken over iets wat iemand eens gezegd of beweerd heeft. En als men een proefschrift over deze kant van Luther schrijft dan zijn de andere aspecten van Luther, die namelijk wel algemeen bekend verondersteld mogen worden, niet relevant.
Juist omdat het een kerkhervormer is, zijn deze uitlatingen, ook nog door hem op schrift gesteld, zaken die niet onder het tapijt geveegd mogen worden. Het legt een smet op de persoon en niet bepaald een zuinige. Je zegt bij Hitler ook niet, laten we ons concentreren op de goede dingen die hij deed, want die waren er ook. Dit soort zaken kunnen nooit vergoelijkt worden door welke nobele daden van iemand dan ook. En meer voorbeelden van de Jodenhaat van Luther dan dit geschrift, lijkt me dan ook niet nodig, dit lijkt me wel genoeg weer te geven hoe hij dacht.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:Toch denk ik dat je hier niet kan spreken over iets wat iemand eens gezegd of beweerd heeft. En als men een proefschrift over deze kant van Luther schrijft dan zijn de andere aspecten van Luther, die namelijk wel algemeen bekend verondersteld mogen worden, niet relevant.
Juist omdat het een kerkhervormer is, zijn deze uitlatingen, ook nog door hem op schrift gesteld, zaken die niet onder het tapijt geveegd mogen worden. Het legt een smet op de persoon en niet bepaald een zuinige. Je zegt bij Hitler ook niet, laten we ons concentreren op de goede dingen die hij deed, want die waren er ook. Dit soort zaken kunnen nooit vergoelijkt worden door welke nobele daden van iemand dan ook. En meer voorbeelden van de Jodenhaat van Luther dan dit geschrift, lijkt me dan ook niet nodig, dit lijkt me wel genoeg weer te geven hoe hij dacht.
een foute christen die niet inzag dat hij het uitverkoren volk op een ongenadige manier aan het afvallen was, met ongenadige gevolgen, want als Luther goed gelezen had lag het in de bedoeling dat de joden Jezus niet zouden herkennen en Hem zelfs zouden doorboren, het was voorspeld.

zoals het niet erkennen van het Joodse volk onder de volkeren, en hun vernietiging, 1/3 2/3, ook voorspeld was, dus in die zin voldeed Luther en zijn offspin toch ook weer aan een profetie, heel frappant.
Plaats reactie