Enigma schreef:Mag ik dringend verzoeken aan de forumleden even een stem uit te brengen?
Gedaan bij deze.
Het discussiëren met anderen over God is voor mij een hulpmiddel om uiteindelijk 'vrijdenkend' door het leven te kunnen gaan, iets waar ik vooraf graag voor zou willen tekenen. Het zijn dan ook de postings van anderen die me in staat stellen om eerdere aannames en veronderstellingen bij mezelf bij te stellen.
Ik merk ook dat ik me - tot op dit forum - nooit zo druk heb gemaakt om beweringen na te gaan op hun betrouwbaarheid (terwijl ik mezelf wel altijd beschouwde als integer en logisch denkdend

).
Ook merk ik dat mijn gebrek aan wetenschappelijke kennis een belangrijk argument is om wat terughoudend te zijn in mijn postings (Mijn kennisgebied beperkt zich voornamelijk tot intermenselijke gedragingen) Ik kan verder alleen maar praten vanuit beleving, gevoel etc.
Toch heb ik -juist door dit forum- besloten om
wel te gaan lezen en te onderzoeken, zo ook het vele jargon dat ik tegenkom (en gebruik ik internet voor het eerst anders dan het downloaden van muziek). Dit kost me weliswaar veel tijd, maar levert me - in razend tempo - veel nieuwe (persoonlijke) inzichten op.
Vooral de postings van Fons over Horus brachten bij mij een revolutie teweeg.
Het besef dat ik - door klakkeloos in een heilig boek en de daarin genoemde heilige personen te vertrouwen - mezelf heb vernaggeld (en dom gehouden

).
Heeft dit mijn leven overhoop gehaald? Dat niet direct, maar het is wel alsof ik wakker geworden ben en 'ineens' anders denk. Het 'ándersdenken' waar ik altijd voor ben gewaarschuwd... het is immers 'de duivel die je aan het twijfelen brengt'. Ik ben gestopt met het samen bidden met mijn zoon (in naam van Jezus), voor mij in ieder geval een belangrijke overweging.
Heeft het mijn geloof in god aangetast? Ook niet, ik voel het nog steeds.
Heeft het zin om met anderen hierover te praten? Ik vind van wel, maar vrees dat er slechts een kleine groep mensen is die bereid is hun opvattingen omtrent religie -doe zo sterk geinternaliseerd zijn - ter discussie te stellen.
Groeten