De literaire waarde van de Bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: De literaire waarde van de Bijbel.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Octo schreef:De eerste helft van Genesis springt dusdanig van de hak op de tak dat ik het vermoeden heb dat het eerder samenvattingen bevat en het oorspronkelijke volledige verhaal niet bewaard is gebleven
Het lijkt me weer dat er is geput uit verschillende oudere versies.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Die kans is vrij groot. Van de zondvloed is het praktisch zeker, want er zijn meerdere zondvloedverhalen.
Maar als je er dan je eigen verhaal van maakt, doe het dan meteen goed. Van de slechtheid van de mens weet ik alleen te destilleren dat ze het met de reuzen deden en dat ze gewelddadig waren. Daar had veel meer in gezeten. Kom met voorbeelden en anekdotes. Verwerk er meer dialogen in, net zoals in de tweede helft van Genesis. Dat maakt alles was levendiger. Er had i.m.o. vel meer in die verhalen gezeten.

Het geeft niet als je voor je eigen verhaal inspiratie opdoet uit oude mythen en legenden, maar doe het dan goed.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Octo schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Die kans is vrij groot. Van de zondvloed is het praktisch zeker, want er zijn meerdere zondvloedverhalen.
Maar als je er dan je eigen verhaal van maakt, doe het dan meteen goed. Van de slechtheid van de mens weet ik alleen te destilleren dat ze het met de reuzen deden en dat ze gewelddadig waren. Daar had veel meer in gezeten.
Vanuit een pedagogisch oogpunt begrijp ik dat gebrek aan details wel: je zou de lezer eens op ideeën brengen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Plaats reactie