dikkemick schreef:Vanavond een gesprek met een broer gehad die meerdere malen met zijn schoonzus (gereformeerd) discussies heeft gevoerd.
Op gegeven moment is alleen de botte bijl nog te hanteren. Rede, bewijzen, feiten en logica dringen niet door. Je moet eerlijk en oprecht zijn (liefst zonder persoonlijk te kwetsen), maar in ieder geval JOUW punt duidelijk maken. Misplaatst en ongemeend respect is totaal onzinnig en je hebt er alleen zelf last van. Hij heeft zijn mening, JIJ ook!
Eerlijk en oprecht; ik zou niet anders kunnen.
Maar met kinderen in de buurt houd je daar nu eenmaal rekening mee.
Die discussies die ken ik. Maar er valt niet mee te praten, met al die goeie en lieve bedoelingen ben je altijd de foute pisang.
Respect is wederkerig blabla, allemaal al geprobeerd.
Het gaat ook altijd zo geniepig, dat is bijna niet uit te leggen. Van die kleine 'lieve' opmerkingetjes meestal naar de kinderen gericht en meestal is de ongelovige het haasje.
De laatste keer, haalde hij me van de trein. Had ie 'n tas gevonden, die we eerst even moesten terugbrengen.
Want ja, WIJ CHRISTENEN hè.
Dan begin ik al direct weer te koken.
'Wat lul je nou weer, met je wij christenen, alsof niet christenen er en masse met tassen vandoor gaan. Ik heb verdomme nooit anders gedaan dan gevonden waar retourneren.'
'Ja, maar de criminaliteitscijfers liggen een stuk lager hoor, onder christenen, dat is nu eenmaal een onderzocht feit'.
Dat zal dan meer te maken hebben met het probleem dat ze het allemaal achter de ellebogen hebben en er beter over kunnen liegen. Ben je opeens vergeten dat jij... met je heilige tronie.'
Affijn, tegen de tijd we bij hun huis zijn is het oorlog. En doen we allebei ons best om zussie niks te laten merken want die stopt niet meer met janken.
'Savonds na het gebed leest hij dan (stom toevallig

) een stukje voor uit de bijbel over vrouwen die waardig en onderdanig hun man het woord moeten laten.
Het vuur spuugt uit mijn ogen. Dan gaan ze samen lachen want ik moet het niet zo serieus nemen. Tuuuuurlijk vindt hij mannen en vrouwen gelijkwaardig. Maar we zijn nu eenmaal wel verschillend he kinders. Een man.. nouou die draagt de zorg voor het gezin. En dat is hoe god het bedoelde.
Dan kruipen ze s'morgens bij me in bed, de kinders. Papa en mama hebben weer ruzie fluisteren ze zielig.
Mama geeft papa weer op z'n flikker, dat ie mij met rust moet laten, dat weet ik.
Ik vind papa lief. En mama lief. En jij bent ook lief tante, zeggen die kleintjes. Die er allemaal geen drol van snappen.