Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Bericht door dikkemick »

Labyrint, jij mag er van mij uitschreeuwen wat je wilt en we kunnen het eens of oneens zijn. Ik geef er echter wel de voorkeur aan me te richten op de feiten. Ik kan niet in de toekomst kijken en weet niet hoe Nederland er over 50 jaar uit zal zien. De intolerantie van vandaag de dag (waar ik mezelf dus ook schuldig aan maak) zal er geen goed aan doen.
Hoe we het wel zouden moeten aanpakken met elkaar, zou ik dan niet weten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

dikkemick schreef:
PietV. schreef:
5 mei hebben we nog en Koningsdag. Dat is denk ik genoeg cohesie, voel bij kerst en pasen niet echt cohesie. Maar dat heb ik dus ook niet bij het suikerfeest. En ik kan me voorstellen dat er dus mensen zijn die graag vrij willen zijn op deze dag.
Totdat de republikeinen opstaan en zich groen en geel ergeren aan koningsdag!
Dat ook en daarbij is 5 mei geen officiele feestdag.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Atheo
Geregelde verschijning

Bericht door Atheo »

PietV. schreef: Mijn motto: Iedereen 3 vakantiedagen erbij. Vrij te besteden op een dag naar keuze, kerst- en pasen zijn geen verplichte vrije dagen meer. Een werkgever kan zelf besluiten om de tent te sluiten, nu is er al een substantieel deel van de samenleving die in een tak functioneert waar de boel altijd moet draaien. Scheelt een hoop gezeur, stress, overtollige kilo's en lange wachttijden bij pretparken.
Zo ontzettend logisch en praktisch. Ik zeg dat ook al heel lang en krijg dan vaak te horen: jaja, de christelijke feestdagen willen afschaffen, maar intussen wél die vrije dagen willen hebben. Ook wel van mensen die geen christen (meer) zijn. Alsof dat een vreselijk hypocriet standpunt zou zijn. Tja, er is een lange weg te gaan om die onzin afgeschaft te krijgen. Overigens ben ik eventueel nog wel bereid die vrije dagen ervoor op te offeren als daarmee kerstmis, pasen, pinksteren en hemelvaart daadwerkelijk kunnen worden afgeschaft. Omdat het werk toch gedaan moet worden, blijft er van die vrije tijd netto in mijn geval trouwens meestal toch maar een klein deel over.

En als ik kinderen had, dan zou ik ze nooit in een palmpasen optocht laten meelopen, niet met een kruis en niet met een T. Of ze willen meelopen beslissen ze zelf maar als ze volwassen zijn. Kinderen in zo'n optocht behoort geen onderdeel van onze cultuur te zijn, van welke cultuur dan ook. Zelfs niet van de katholieke.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat de (oud-religieuze) feestdagen aan verandering onderhevig zijn, ben ik met iedereen eens. Maar de intolerante (of door angst ingegeven) manier waarop staat me niet aan. Vrijwel niemand in dit land weet wat pinksteren, pasen en zelfs kerst betekenen dus ik zou ook willen pleiten voor een nieuwjaarsfeest, koningsdag, lentefeest en een democratisch vrijheidsfeest. Feesten die niet op een of andere religieuze overtuiging gebaseerd zijn, de saamhorigheid bevorderen en dus door iedereen in dit land samen gevierd kunnen worden.
Maar dat betekent dus ook de afschaffing van ramadan en suikerfeest in dit land. |
Ik vrees alleen dat dan de rapen gaar zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jan van Lennip
Diehard

dikkemick schreef:Dat de (oud-religieuze) feestdagen aan verandering onderhevig zijn, ben ik met iedereen eens. Maar de intolerante (of door angst ingegeven) manier waarop staat me niet aan. Vrijwel niemand in dit land weet wat pinksteren, pasen en zelfs kerst betekenen dus ik zou ook willen pleiten voor een nieuwjaarsfeest, koningsdag, lentefeest en een democratisch vrijheidsfeest. Feesten die niet op een of andere religieuze overtuiging gebaseerd zijn, de saamhorigheid bevorderen en dus door iedereen in dit land samen gevierd kunnen worden.
Maar dat betekent dus ook de afschaffing van ramadan en suikerfeest in dit land. |
Ik ben van mening wat jij oppert de enige juiste manier is om deze geloofsovertuigingen een kans te bieden. Gewoon allemaal over één kam scheren. Op het moment als wij de huidige trend van de christelijke feestdagen bezien, dan is elke religieuze herkomst ver te zoeken. De commercie geeft er een hele eigen draai aan. Als we daarnaast de cijfers leggen wat betreft de aantallen aanhangers van een godsinzicht, dan is evident dat deze gang van zaken een onomkeerbaar einde van een prachtige overtuiging zal doen veroorzaken. Ik zie het voortzetten ervan als een kwelling van hen die niets kwaad in de zin hebben. Kortom: Afschaffen van de feesten die zijn gebaseerd op goddelijke overtuiging geeft ruimte aan hen die deze stroming in hun eigen tijd willen volgen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar mijn vraag blijft : Wat als ook de ramadan en het suikerfeest dan verboden/afgeschaft gaan worden?
Einstein/Mick
Jan van Lennip
Diehard

dikkemick schreef:Maar mijn vraag blijft : Wat als ook de ramadan en het suikerfeest dan verboden/afgeschaft gaan worden?
Nee, niet afschaffen. Dat is nergens voor nodig. De mensen mogen dat in hun privé omgeving vieren. Maar we moeten er, voor die 6% moslims in Nederland natuurlijk geen nationale feestdag van maken.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:Dat de (oud-religieuze) feestdagen aan verandering onderhevig zijn, ben ik met iedereen eens. Maar de intolerante (of door angst ingegeven) manier waarop staat me niet aan.
Jij blijft dit maar herhalen terwijl je geen serieuze elementen aanhaalt die ondersteunen dat dat het geval is. Je geeft aan dat het een emotionele reactie is, best, maar op een bepaald moment moet je die emoties wel kunnen bedwingen en de zaak wat rationeler te bekijken. Anders lijkt die zin uit je openingstopic: "ik wil zo graag tolerant zijn" enkel bedoeld om jezelf te sussen, want in de praktijk kom je steeds terug naar dit niet verder ondersteund gegeven dat je emotie steeds terug aanzwengelt.
dikkemick schreef:Vrijwel niemand in dit land weet wat pinksteren, pasen en zelfs kerst betekenen dus ik zou ook willen pleiten voor een nieuwjaarsfeest, koningsdag, lentefeest en een democratisch vrijheidsfeest. Feesten die niet op een of andere religieuze overtuiging gebaseerd zijn, de saamhorigheid bevorderen en dus door iedereen in dit land samen gevierd kunnen worden.
De manier waarop je het verwoordt is verwarrend. Je kan geen feesten afschaffen. Het enige wat je kan afschaffen is dat het een vrije nationale dag is. Het staat ieder vrij om een aantal van zijn vrije dagen op te nemen om een van die feesten te vieren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik BEN verwarrend wat betreft dit soort vraagstukken. Ik wil tolerant zijn, maar iets houdt dat tegen. Misschien dat dit stukje tekst het beter verwoord:
....wat betekent dat volgens hem scholen het gewoon maar helemaal zelf moeten uitzoeken. Hoe meer islamitische leerlingen op een openbare school, hoe meer islamisering dus. Als dat ‘de mensen’ willen, dan moet dat maar, is zijn gedachte. Wie zich een beetje verdiept heeft in het karakter van de islam, weet dat daarmee het hek van de dam is. Verplichte invoering van hoofddoekjes, verplicht bidden in de klas, verplicht halal eten, meisjes apart van de jongens, geen brug is te ver.
Dat soort politiek handelen van D66 is dus achterbaks en laf. Paternotte weet ook wel dat er in Nederland geen meerderheid te vinden is voor het verruilen van christelijke feestdagen voor islamitische
....
en
...Over die feestdagen mag wat mij betreft best nagedacht worden. Het zou mooi zijn om een aantal feestdagen in te voeren, die wel aansluiten bij onze nationale cultuur. Dagen die daarom wel een betekenisvolle invulling kunnen krijgen, en waarover dus ook gesproken kan worden op de openbare scholen....
en
...Ik stel ook voor om feestdagen van anti-Nederlandse, want principieel dictatoriale organisaties als de islam per wet principieel uit te sluiten...
(http://joostniemoller.nl/2016/02/d66-wi ... r-stiekem/" onclick="window.open(this.href);return false;)

En zo komt puntje bij het paaltje. A: Religie speelt een grote rol in dit (wellicht aanstaande) debat (En dus mag dit wat mij betreft volledig verdwijnen) en B: De ene religie (islam) verdrukt straks de andere religie (christendom) wat deze feesten, maar ook omgangsvormen, betreft.
De ellende rondom het sinterklaasfeest begint straks alweer en daar tellen we straks kerst, pinksteren, pasen en koningsdag bij op. Overigens is het 1 sept. offerfeest in Nederland. Mogen ouders hun kinderen dan thuis houden van school? Moeten onze kinderen zich aanpassen aan deze NIET_Nederlandse feesten?

Noem het doemdenken.

Overigens is dit een stukje pro-chr. feestdagen en dan gaan ook mijn haren recht overeind staan: http://www.evangelie-moslims.nl/actueel ... lamitische" onclick="window.open(this.href);return false;
Kortom: Ik zit in een (emotionele) spagaat. Afschaffen en vervangen is prima, maar vervang het voor algemene feestdagen! Feestdagen die gelden voor iedereen! Oorlogs-helden verering hoort daar dan uiteraard ook niet bij. Heb je de pacifisten aan het dansen.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

@dikkemick

Die tekst helpt ons niet vooruit. Die tekst geeft ook weing concreets om die angst te staven. Ik heb vooral problemen met het onderstaande.
Joost Niemöller schreef:Wie zich een beetje verdiept heeft in het karakter van de islam, weet dat daarmee het hek van de dam is. Verplichte invoering van hoofddoekjes, verplicht bidden in de klas, verplicht halal eten, meisjes apart van de jongens, geen brug is te ver.
Bovenstaande citaat plaats de mening van Niemöller boven elke twijfel. Hij weet dat het publiek waarop hij zich richt, dat niet in vraag zal stellen en doet dan ook geen enkele moeite om dat een beetje te onderbouwen. Dit terwijl Nederland toch wel een redelijk aantal islamscholen telt. Dus waarom is Joost Niemöller niet eens een kijkje gaan nemen in die scholen? Volgens bovenstaande visie had dat zijn pleidooi alleen maar kunnen bevestigen en zou hij daardoor de twijfelaars hebben kunnen overhalen. Dus waarom heeft hij dat niet gedaan?

Zou het kunnen dat de situatie in de islamscholen zijn beschrijving onvoldoende zou ondersteunen?
dikkemick schreef:Moeten onze kinderen zich aanpassen aan deze NIET_Nederlandse feesten?
Waarom vraag je niet direct of onze kinderen zich moeten aanpassen aan de aanwezigheid van deze NIET_Nederlandse burgers?

Wat je hierboven toont is de typische essentialistische manier van zaken te bekijken die voor zoveel problemen zorgt. Er zijn geen Nederlandse feesten. Er zijn enkel feesten die in Nederland gevierd wordt. Halloween was tot voor kort geen "Nederlands" feest, nu blijkbaar wel. Was dat een probleem voor de kinderen?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Voor de kinderen is het doorgaans geen enkel probleem. Kinderen zijn flexibeler dan volwassenen. Vandaar dat de zwarte piet discussie voor het grootste deel een onderbuiks-discussie is (Van beide kanten).
Toch ben ik van mening dat het 'rekening houden met' 1-richtingsverkeer is geworden in dit land. Wellicht een drogreden van jewelste, maar er is geen islamitisch land waar jij een katholieke kerk (of school) mag bouwen (en dan ook nog subsidie krijgt).
Waarom kunnen wij niet van alle inwoners in dit land eisen dat ze vrouwenemancipatie en homorechten accepteren? Waarom durven we geen cartoons van Mohammed meer te plaatsen? Ik vind dat enge ontwikkelingen. En nu gaan sommige scholen dus heel voorzichtig om met hun eigen feesten, om deze groepen ter wille te zijn (en dus wellicht door angst ingegeven).
Ik wil geen islamofoob zijn, maar dit zijn wel de feiten waarmee we geconfronteerd worden. Islam staat niet direct bekend als een zachtmoedig tolerant geloof en wij blijven water bij de wijn doen, zij kunnen hun gang gaan. En noem het doemdenken maar je ziet de ontwikkelingen in Europa. Het rechts-populisme neemt hand over hand toe.
Geven en nemen doe je van 2 kanten. En ik vrees dat ook dit (paasfeest/kruisjes/moslims) er wederom geen goed aan doet. Het is wachten op de volgende discussie.
Maar nogmaals: De kinderen zullen er geen last van hebben. Die accepteren groene pieten en halve kruisjes met een suikerfeest erbij.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:Toch ben ik van mening dat het 'rekening houden met' 1-richtingsverkeer is geworden in dit land.
Maar aangezien er weinig concrete aanleidingen komen, begint dit wel op een hangende grammofoonplaat lijken. Waarom ga je niet naar iets concreets om aan te klagen? Waarom blijf je zo in het vage?
dikkemick schreef:Wellicht een drogreden van jewelste, maar er is geen islamitisch land waar jij een katholieke kerk (of school) mag bouwen (en dan ook nog subsidie krijgt).
Ben je van mening dat de burgerrechten van moslims hier of hoe moslims hier behandeld worden door hun medeburgers moet afhangen van hoe moslimstaten religies financieren?
dikkemick schreef:Waarom kunnen wij niet van alle inwoners in dit land eisen dat ze vrouwenemancipatie en homorechten accepteren?
Wat bedoel je daar juist mee? Ik heb geen weet dat we van niet-moslims op dit vlak meer eisen dan van moslims. Heb jij een concreet voorbeeld?
dikkemick schreef:Waarom durven we geen cartoons van Mohammed meer te plaatsen?
Wie durft dat dan niet?
dikkemick schreef:Ik vind dat enge ontwikkelingen. En nu gaan sommige scholen dus heel voorzichtig om met hun eigen feesten, om deze groepen ter wille te zijn (en dus wellicht door angst ingegeven).
Ik wil geen islamofoob zijn, maar dit zijn wel de feiten waarmee we geconfronteerd worden.
Neen, dikkemick, dit zijn interpretaties of besluiten en het probleem is dat jij geen feiten opsomt dit deze interpretaties of besluiten ondersteunen.
dikkemick schreef:Islam staat niet direct bekend als een zachtmoedig tolerant geloof en wij blijven water bij de wijn doen, zij kunnen hun gang gaan. En noem het doemdenken maar je ziet de ontwikkelingen in Europa. Het rechts-populisme neemt hand over hand toe. Geven en nemen doe je van 2 kanten.
Ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met dat Geven en nemen doe je van 2 kanten. Deze gemoedgesteltenis is een van de oorzaken waarom de emancipatie van achteruitgestelde groepen altijd zo moeizaam verloopt want de bevoorrechte groep ziet natuurlijk dat voornamelijk zij het zijn die moet geven en dat het voornamelijk de achteruitgestelde groep is die krijgt, wat dan de nodige weerzin opwekt want geven en nemen doe je van twee kanten, niet waar?

En ja het rechtspopulisme neemt toe maar wat bewijst dat? Is het succes van het rechtspopulisme in Turkije met Erdoğan of de verkiezien van Trump het gevolg van het feit dat wij "water bij de wijn" blijven doen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

1. Lees jij berichten in de krant dat scholen met de koran de maan van de sokkel trekken om andersdenkende tegemoet te komen? O nee.....er zitten geen andersdenkenden op deze scholen.
2. M.b.t. de burgerrechten: Wat zou jij willen voorstellen? Dat jongens en meisjes straks weer gescheiden van elkaar onderwijs krijgen om de lieve vrede te bewaren? Omdat we nu discrimineren en de jongens gewoon bij de meisjes zetten?
3. Vrouwen emancipatie/homorechten: Het gaat erom dat deze humane regels maar lastig toegang vinden tot een deel van de Nederlandse(!) bevolking. Vrouwen lopen nog steeds met hoofddoekjes en tot nu toe heeft geen vrouw mij kunnen vertellen waarom ze zo gebrand zijn op de hoofddoek/niqab. En ja...het is maar een kledingstuk, maar dit hoofddoekje is veel meer dan dat! Het is een signaal. "Kijk mij eens moslima zijn" Mag ik met een mijter op in de klas gaan zitten? Zie je hoe moeizaam deze discussie (hoofddoekjes/burka's/niqabs) loopt? Hoe lang is er gesteggeld in den Haag wat betreft het boerkaverbod? Stel je toch voor dat je mensen voor het hoofd stoot of beledigt! Discriminatie!!
Nee Axxyanus: Regels van een democratisch land.
4. Plaatsen van Mohammed cartoons: Plaats jij ze? Als jij cartoonist was, zou je wel 3X nadenken alvorens een cartoon van de profeet te plaatsen. En doe niet of je neus bloed, want je bent je leven niet zeker meer.
5. Enge ontwikkelingen: Lees jij het nieuws ? http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... e-behagen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogmaals. Ik zal nooit PVV stemmen maar ik verwacht van ALLE inwoners van dit land dat ze zich aanpassen aan de hier heersende regels, cultuur en omgangsvormen. Is dat teveel gevraagd? Moet ik straks mijn auto een andere kleur laten spuiten omdat een religieuze groepering hier aanstoot aan neemt? Hoe ver gaat wat jou betreft tolerantie in een democratisch land?
Religie is een enorm struikelblok als het integratie aangaat. Religie is nl. niet te integreren. Maar wat wel kan is religie opdringen (en het niet accepteren van de religieuze overtuigingen van een gastland)! En stukje bij beetje zie ik dit gebeuren. De link die ik plaatste had een hoog PVV gehalte, maar er zit een kern van waarheid in. Wat MIJ betreft dan.
Zelfs tolerantie kent haar grenzen.

Maar mag ik je vragen wat jou visie op deze ontwikkelingen is? Hoe zie jij de toekomst van Nl/België in dit (religieus getinte) geval?
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:1. Lees jij berichten in de krant dat scholen met de koran de maan van de sokkel trekken om andersdenkende tegemoet te komen? O nee.....er zitten geen andersdenkenden op deze scholen.
Wat is je punt? Is het de schuld van de islamscholen dat er geen christenen of ongelovigen zich daar inschrijven?
dikkemick schreef:2. M.b.t. de burgerrechten: Wat zou jij willen voorstellen? Dat jongens en meisjes straks weer gescheiden van elkaar onderwijs krijgen om de lieve vrede te bewaren? Omdat we nu discrimineren en de jongens gewoon bij de meisjes zetten?
Waar haal jij dat? En waar haal jij of Niemöller terug naar gescheiden onderwijs een serieus risico is, behalve dan jullie essentialistische visie van de islam? Zijn jongens en meisjes over het algemeen gescheiden in de islamscholen in Nederland? Is het al bij je opgekomen dat er een verschil is tussen de hoe een christelijke school beslist om zijn paasfeest te vieren en de algemene rechten van leerlingen op een school en dat een aanpassing in het eerste geval niet gezien moet worden als een bedreiging van het tweede.
dikkemick schreef:3. Vrouwen emancipatie/homorechten: Het gaat erom dat deze humane regels maar lastig toegang vinden tot een deel van de Nederlandse(!) bevolking. Vrouwen lopen nog steeds met hoofddoekjes en tot nu toe heeft geen vrouw mij kunnen vertellen waarom ze zo gebrand zijn op de hoofddoek/niqab. En ja...het is maar een kledingstuk, maar dit hoofddoekje is veel meer dan dat! Het is een signaal. "Kijk mij eens moslima zijn" Mag ik met een mijter op in de klas gaan zitten? Zie je hoe moeizaam deze discussie (hoofddoekjes/burka's/niqabs) loopt? Hoe lang is er gesteggeld in den Haag wat betreft het boerkaverbod? Stel je toch voor dat je mensen voor het hoofd stoot of beledigt! Discriminatie!!
Nee Axxyanus: Regels van een democratisch land.
Waarom haal jij nu alles door elkaar? Ja vrouwen emancipatie en homorechten zijn een probleem binnen de islam. Maar dat zijn ze ook binnen een aantal conservatieve christelijke gemeenschappen en ook binnen die christelijke gemeenschappen zijn er vrouwen die via hun kledij getuigen van hun religie. Waarom wordt al dat soort zaken pas als problematisch voorgesteld als moslims er zich schuldig aan maken?

Blijkbaar vond niemand het erg belangrijk om de vraag te stellen waarom wij niet van alle inwoners van die land eisen dat ze vrouwenemancipatie en homorechten accepteren, wanneer het christenen zijn. Meer nog in Nederland konden christelijke ambtenaren persoonlijk weigeren om homokoppels te huwen. Voor christenen werd dat soort van uitzonderingsmaatregel in de wet opgenomen maar owee als een moslim zich van zijn vrouwonvriendelijke of homofobe kant laat zien.

Elke maatregel die vroeger genomen geweest zou zijn om toen van christenen te eisen dat ze vrouwenemancipatie en homorechten accepteren zou automatisch ook van toepassing geweest zijn op moslims. Dus misschien dat je daar de oorzaak moet zoeken waarom dat niet algemeen geëist wordt.

En wat met die hoofddoeken in de klas? Hier in Vlaanderen is een hoofddoek dragen tijdens schooluren in de meeste scholen verboden. De situatie in Nederland ken ik niet deels omdat jij nooit een concreet voorbeeld geeft. Dus hoe zit dat in Nederland, mogen meisjes daar een hoofddoek dragen of is dit je doembeeld? Het is niet altijd duidelijk.
dikkemick schreef:4. Plaatsen van Mohammed cartoons: Plaats jij ze? Als jij cartoonist was, zou je wel 3X nadenken alvorens een cartoon van de profeet te plaatsen. En doe niet of je neus bloed, want je bent je leven niet zeker meer.
En dus wil je heler moslimgemeenschappen straffen of op hun plaatszetten of wat dan ook omdat er terroristen tussen zitten? Is dat het?
dikkemick schreef:5. Enge ontwikkelingen: Lees jij het nieuws ? http://www.dagelijksestandaard.nl/2017/ ... e-behagen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja ik weet dat je dat eng vind. Maar buiten de manier waarop het gekaderd wordt, is er echt niet veel engs te zien.
dikkemick schreef:Nogmaals. Ik zal nooit PVV stemmen maar ik verwacht van ALLE inwoners van dit land dat ze zich aanpassen aan de hier heersende regels, cultuur en omgangsvormen. Is dat teveel gevraagd?
JA, zoals jij dat hier verwoord is dat het antwoord. Als je geen onderscheid wenst te maken tussen wetten en burgerrechten en regels en cultuur zoals je blijkbaar doet, dan is dat het antwoord.
dikkemick schreef:Moet ik straks mijn auto een andere kleur laten spuiten omdat een religieuze groepering hier aanstoot aan neemt? Hoe ver gaat wat jou betreft tolerantie in een democratisch land?
Het probleem is dat jij elke aanpassing op deze manier kadert. Als ik een groene auto heb maar een beetje uitgekeken ben op dat groen en er zou een religie zijn die van oordeel is dat groene wagens niet kunnen dan zou jij het feit dat mijn volgende wagen geen groene is aangrijpen om me ervan te beschuldigen toe te geven aan die religie. Alles wat ook maar enigszins kan worden uitgelegd als een toegeving aan de moslims wordt gekaders als toegeven aan intimidatie van de islam.

Als dat niet klopt geef dan eens een voorbeeld van wat jij een aanvaardbare aanpassing zou vinden aan het feit dat een beduidend deel van de inwoners in Nederland moslims zijn?
dikkemick schreef:Religie is een enorm struikelblok als het integratie aangaat. Religie is nl. niet te integreren. Maar wat wel kan is religie opdringen (en het niet accepteren van de religieuze overtuigingen van een gastland)! En stukje bij beetje zie ik dit gebeuren. De link die ik plaatste had een hoog PVV gehalte, maar er zit een kern van waarheid in. Wat MIJ betreft dan.
Zelfs tolerantie kent haar grenzen.
Natuurlijk kent tolerantie haar grenzen. Maar het is moeilijk om over die grenzen serieus en genuanceerd na te denken als alles in functie van angst e.d. gekaderd wordt.
dikkemick schreef:Maar mag ik je vragen wat jou visie op deze ontwikkelingen is? Hoe zie jij de toekomst van Nl/België in dit (religieus getinte) geval?
Op dit moment zie ik een toekomst van escalerende polarisatie waarbij er vooral standpunten genomen worden op basis van wij/zij indelingen i.p.v. op basis van welke invulling we geven aan bepaalde burger- en mensenrechten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik denk dat je mijn punt best begrijpt. Onrust. Misschien is deze niet terecht en aan jou de schone taak deze weg te nemen. Als ik naar Zweden kijk:
http://sceptr.net/2017/02/zweden-wilt-g ... verbieden/" onclick="window.open(this.href);return false;
“Alle Zweedse scholen moeten opkomen voor de waarden die zijn opgenomen in het curriculum. Hierin wordt de gelijkheid van jongens en meisjes voorgeschreven naast wederzijds respect en dat jongens en meisjes in staat moeten zijn om samen naar de les te kunnen gaan.”
En aangezien Nederland altijd overal achteraan loopt...Maak ik me ongerust. Is dit onterecht? Vertel het me maar.
(Ze maken expliciet onderscheid tussen mannen en vrouwen. Op veel scholen moeten ook de niet-moslimvrouwen een hoofddoek dragen en in sommige gevallen moeten mannen een baard laten staan. Jongens en meisjes krijgen apart les en spelen gescheiden. Tijdens ouderavonden ontvangen leraren de moeders en vaders in aparte ruimten. Slechts een op zeven islamitische scholen in Nederland staat bekend als 'liberaal', stelden de onderzoekers W. Shadid en P. van Koningsveld in 1992 vast)
Zolang religie het hoofdbestanddeel van een school is (op religieuze basis) maak ik me ongerust. Religie en onderwijs gaan wat mij betreft NIET samen. En dat geldt voor alle religies! Paasfeest vier je thuis of in de kerk/moskee en als je je kinderen wilt scheiden doe je dat ook thuis. In Nederland (en België) zijn we mensen die gelijk zijn. Ik maak me ongerust.
Je schrijft zelf:
Ja vrouwen emancipatie en homorechten zijn een probleem binnen de islam. Maar dat zijn ze ook binnen een aantal conservatieve christelijke gemeenschappen en ook binnen die christelijke gemeenschappen zijn er vrouwen die via hun kledij getuigen van hun religie. Waarom wordt al dat soort zaken pas als problematisch voorgesteld als moslims er zich schuldig aan maken?
En ik vind dat dit op scholen niet thuishoort. Als mijn dochter met een kort rokje wil lopen MOET dat kunnen. Ik vind het tevens ongepast als een school rokjes voor meisjes verplicht. En die scholen zijn er. Religie en onderwijs wil ik niet samen. Maar misschien kan jij me op andere gedachten brengen? Ook christenen (ambtenaren in functie) dienen hun functie uit te voeren los van de religie die ze aanhangen. Stel nou dat ik geen christenen in het ziekenhuis wil helpen omdat dat tegen mijn overtuiging in gaat? Fout! Iedereen, ongeacht religie houdt zich aan de maatschappelijke afspraken. En helaas moeten in deze tijd die afspraken heel duidelijk gemaakt worden. Vrouwen en homo's ZIJN gelijkwaardige mensen, ongeacht je overtuiging. Ik zou dat als eis in de grondwet willen zien.
En wat met die hoofddoeken in de klas? Hier in Vlaanderen is een hoofddoek dragen tijdens schooluren in de meeste scholen verboden. De situatie in Nederland ken ik niet deels omdat jij nooit een concreet voorbeeld geeft. Dus hoe zit dat in Nederland, mogen meisjes daar een hoofddoek dragen of is dit je doembeeld? Het is niet altijd duidelijk.
Nederland is NOG heel soepel wat dat betreft. Korte rokjes (en naveltruitjes) mogen doorgaans niet, hoofddoekjes wel. Korte rokjes zou aanstoot kunnen geven...Ik vind het de omgedraaide wereld! En dit is een voorbeeld van de school waar een dochter van mij op zit.

Dan de cartoons: Ken jij moslims die de cartoons waarderen? Ken jij moslims die zeggen: "Natuurlijk hebben we in dit land vrijheid van meningsuiting en hoort daar het plaatsen van (soms schokkende) cartoons bij? De paus mag je te kakken zetten, Mohammed niet.
Als dat niet klopt geef dan eens een voorbeeld van wat jij een aanvaardbare aanpassing zou vinden aan het feit dat een beduidend deel van de inwoners in Nederland moslims zijn?
Ik begrijp die vraag niet goed. Bedoel je dat ik vind dat als mijn dochter geen naveltruitje (of pet) mag dragen, de moslima geen hoofddoek mag dragen? Ik blijf vinden dat religie en onderwijs totaal los van elkaar moeten staan. Ik ben niet allergisch voor verandering, wel voor verandering die opgelegd worden door derden. En dat het leeft:
https://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/12/wi ... 7-a1185211" onclick="window.open(this.href);return false;
Oud nieuws, maar nog steeds relevant. In Nederland is er al een aantal christelijke scholen dat de hoofddoek verbiedt. Bijvoorbeeld in Rotterdam en Utrecht. Op het Citycollege St. Franciscus in Rotterdam mag al sinds de jaren negentig geen enkel religieus teken worden gedragen. Ook niet – zichtbaar – een kruisje om de nek.
Religie en onderwijs....en nu dus de feesten.
Want dit ging over Nederlandse feesten. En ook hier zie ik dus steeds meer (negatieve) moslim-invloeden verschijnen. En natuurlijk heeft iedereen recht op zijn/haar mening, maar we zijn inmiddels al zo angstig geworden dat we onze eigen aanpassingen al door gaan voeren.

En wat betreft jouw visie
Op dit moment zie ik een toekomst van escalerende polarisatie waarbij er vooral standpunten genomen worden op basis van wij/zij indelingen i.p.v. op basis van welke invulling we geven aan bepaalde burger- en mensenrechten.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Hoe ga jij dit invulling geven? Dat er polarisatie plaatsvind zie ik ook en ik weet dat jij denkt dat ik me er nu ook schuldig aan maak. Maar ik ben ongerust en wil ook in oplossingen denken. En ik meen dat daar strikte regels mee gemoeid zijn, omdat religie alles lijkt te overheersen.
Ik zie (als zwartkijker) zwarte piet verdwijnen, pasen, pinksteren en koningsdag....en weet niet wat we er voor terug krijgen. Als een land democratisch (want we zijn een democratie) beslist dat zwarte piet, pasen of koningsdag echt niet meer kan, dan sluit ik me daarbij aan. Tot die tijd blijf ik patriottisch ingesteld.

MIJN conclusie is dat IK me ongerust maak en dat tolerantie van 2 kanten moet komen en dat religie doorgaans niet bekend staat om haar tolerantie. En ik hoop dat mijn onrust onterecht is.
Einstein/Mick
Plaats reactie