Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Na zwarte piet, paas-en kerstfeest

Bericht door Jan van Lennip »

Mijn stelling hierin is: In één keer met wortel en al uitrukken. Geen nationale feestdagen meer op christelijke feestdagen.

Ik onderbouw mijn stelling als volgt:
Binnen de Nederlandse bevolking geeft minder dan 40% aan nog kerkelijk gezind te zijn. En 6% van de nederlanders is Moslim!!!!!!!!!!! Dat is te weinig om hiervoor nog nationale feesten te vieren.

Die cijfers zuig ik dus niet uit mijn duim:
Die staan gewoon op de website van het CBS.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jan van Lennip schreef:Mijn stelling hierin is: In één keer met wortel en al uitrukken. Geen nationale feestdagen meer op christelijke feestdagen.
Mijn motto: Iedereen 3 vakantiedagen erbij. Vrij te besteden op een dag naar keuze, kerst- en pasen zijn geen verplichte vrije dagen meer. Een werkgever kan zelf besluiten om de tent te sluiten, nu is er al een substantieel deel van de samenleving die in een tak functioneert waar de boel altijd moet draaien. Scheelt een hoop gezeur, stress, overtollige kilo's en lange wachttijden bij pretparken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Aardige titel van het AD. Het had ook kunnen luiden Pasen niet door atheïstische strotjes duwen.

Afbeelding
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Misschien niet islamitische kinderen naar een moslimschool sturen. Dan zullen daar ook koran onderwijs, suikerfeest, dragen van hoofddoekjes ook wel afgeschaft worden.
Confessioneel onderwijs zou afgeschaft moeten worden. Katholieke school, okay, maar wel alles wat naar katholicisme zweemt verbieden. School met de Bijbel, okay, maar niets wat naar christendom zweemt.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Het zal mij een rotzorg zijn dat Pasen verdwijnt. Dat blijft toch alleen in dorpjes en landelijke streekjes een feestje. Het is pas vervelend dat de feestjes vanwege onze zeven kleuren stront moeten verdwijnen, uit dhimmitude en uit het zicht gehouden om angst andere exotische geloofjes te kwetsen. In dat geval mag pasen nog veel harder gevierd worden. Ook door atheïsten van mijn part.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Readburd
Geregelde verschijning

Bericht door Readburd »

dikkemick schreef: Maar vind je niet dat de poten wat snel onder de stoel vandaan geschopt worden?
Nee, ik vind het eerlijk gezegd erg langzaam gaan. Is niet alles hetzelfde gebleven sinds veertig jaar? Sinterklaas is er nog altijd, we hebben kerstvakantie, paas en pinksterdagen, koningsdag, bevrijdingsdag, in de winter gaat men naar de wintersport en s'zomers gaat men op vakantie. In de zomer zit men in de tuin varkensvlees zwart te blakeren op de barbeque en als het Nederlands elftal speelt tijdens het EK of WK dan is het stil op straat.

Bekijk het eens vanuit het gezichtspunt van een asielzoeker die bijvoorbeeld hier in het dorp in het aoc zit. Alles is totaal anders dan wat zij gewend zijn. Een gezin waarvan in ieder geval de ouders moslim zijn zien hun dochter nu in dezelfde kleding rondlopen als de Nederlandse vrouwen, soms nog wel met een hoofddoekje, maar verder een zeer strakke lange broek en een strak truitje. De volgende generatie zal waarschijnlijk helemaal geen hoofddoekje meer dragen. Dan spreek je pas over poten onder stoelen weg schoppen.

Waar ben je nou bang voor Dikkemick?

Trouwens, nu ik naar je naam kijk, woon je in Waddinxveen?
If wisdom and diamonds grew on the same tree we could soon tell how much men loved wisdom. Lemuel K Washburn
ÜberdieWolken

Bericht door ÜberdieWolken »

Ik heb zelf banden met het (basis)onderwijs en spreek vaak met mensen die daarin werkzaam zijn.
Zelf ben ik voorstander van alleen Openbaar Onderwijs. Dan kunnen alle uitingen van godsdienst uit het onderwijs verdwijnen en hoeft niemand zich meer ergens druk om te maken. Geloven, kerststalletje, palmpaas, vasten, loofhuttenfeest en wat niet al, men doet het thuis. Niet op school.

Helaas is de situatie anders. Wij hebben nu eenmaal van doen met een groot aantal Islamitische, Protestants Christelijke en Katholieke onderwijsinstellingen. Deze scholen geven allemaal in min of meerdere mate uiting aan geloof en proberen dit over te dragen op de tere kinderzieltjes. Ouders moeten een bewuste keuze maken voor een dergelijke school. Daarbij geven zij ook aan dat zij de uitingen van het bij de school behorende geloof respecteren en hun kinderen daar niet van uit zullen sluiten.

In de praktijk komt dit neer op Moslimkindertjes die braaf meezingen: "Mijn Heiland is de Here Jesus." en kerststalletje en palmpaas worden niet aangepast of afgezwakt. Als dat de ouders niet welgevallig is, hadden ze hun kind niet naar die school moeten sturen.

Nu zijn er scholen voor bijzonder onderwijs, die voor 80-90% uit Moslimkindertjes bestaan. Dat er dan wat water bij de wijn gedaan wordt is mijns inziens redelijk, maar niet wenselijk. Sinterklaas met mijter op zijn kruis, Zwarte Piet gewoon gekleurd en het kindje in de kribbe.
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

PietV. schreef:
Mijn motto: Iedereen 3 vakantiedagen erbij. Vrij te besteden op een dag naar keuze, kerst- en pasen zijn geen verplichte vrije dagen meer. Een werkgever kan zelf besluiten om de tent te sluiten, nu is er al een substantieel deel van de samenleving die in een tak functioneert waar de boel altijd moet draaien. Scheelt een hoop gezeur, stress, overtollige kilo's en lange wachttijden bij pretparken.
Ik ben toch van mening dat wij nationale feestdagen nodig hebben. Voor de verbroedering en cohesie binnen de grenzen. Ik zie alleen dat geloofsovertuigingen van tegenwoordig geen vertegenwoordiger van de nationale cultuur meer zijn.

En nu ik er zo overna denk, ik stel voor om meteen een europese feestdag in te stellen. :lol:
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jan van Lennip schreef: Ik ben toch van mening dat wij nationale feestdagen nodig hebben.
5 mei hebben we nog en Koningsdag. Dat is denk ik genoeg cohesie, voel bij kerst en pasen niet echt cohesie. Maar dat heb ik dus ook niet bij het suikerfeest. En ik kan me voorstellen dat er dus mensen zijn die graag vrij willen zijn op deze dag.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

ÜberdieWolken schreef:Ik heb zelf banden met het (basis)onderwijs en spreek vaak met mensen die daarin werkzaam zijn.
.
Welkom mocht je behoefte hebben om jezelf summier voor te stellen dan kan dat. Ben zelf altijd benieuwd of mensen een tijd mee hebben gelezen en de wijze waarop ze freethinker hebben gevonden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef:
dikkemick schreef:
Readburd schreef:Ik vind ook dat we terug moeten naar de oude cultuur. Laten we allemaal naakt rond het vuur dansen gevolgd door een orgie, allemaal ter ere van de vruchtbaarheids godin. Die latere midden-oosten religies die hier geimporteerd zijn dat is maar niks.
Lang leve Freija!
Maar vind je niet dat de poten wat snel onder de stoel vandaan geschopt worden?
Te snel voor wie? Heel wat mensen vonden dat de poten wat snel onder de stoel vandaan geschopt werden toen anti-conseptie ingang vond of toen anti-discriminatie wetgeving in het leven geroepen werd. Weer anderen vonden dat dat het geval was toen abortus legaal werd en daarna euthanasie. Ook waren er heel wat mensen niet zo gelukkig met het homohuwelijk. En misschien dat er ook wel mensen niet zo gelukkig waren met het drugsbeleid.

Met al deze veranderingen vonden we niet dat het ongemak dat die mensen voelden, een reden was om dat tegen te houden, meer nog we zijn over het algemeen van oordeel dat het tijd wordt dat die mensen zich aanpassen aan de nieuwe normen.
Dus wat is er mis als dat christelijke ook op andere vlakken zijn overheersing verliest?
Ga je nu volksfeesten vergelijken met zaken die met leven en dood (of moraal en ethiek) te maken hebben? Want die (zaken) liggen gevoelig. Dat kan ik me alleszins voorstellen. Maar Nederland lijkt zo'n beetje het enige land te worden waar de minderheid de dienst gaat uitmaken.
Vier je suikerfeest, maar laat de katholieken met een kruisje lopen! Leven en laten leven...En laten we ook vooral het (uit de usa overgewaaide) halloween vieren. Er komt een tijd dat de jehova's getuigen een stem krijgen en dan vier jij je verjaardag niet meer.
Leven en laten leven!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Storm schreef:Ach ik kwam ze hier tegen; de reacties dat religie maar binnenhuis geuit moest worden. En zeker die verderfelijke feesten, met dat walgelijker kruis. Ach en nu wordt het voor onze Nederlandse christelijke feesten opgenomen, lief van jullie. :lol:

Nu nog even dat suikerfeest aanpakken en klaar zijn we. Ik luister heerlijk naar allerlei Passie-Paas muziek in mijn eigen huis. En.......ik heb de oordoppen in.

En de Paashaas kan altijd. :-"
Je hebt absoluut een punt. Liever zie ik dat martelwerktuig verdwijnen, maar ik laat de christenen hun feest vieren, zoals ik met mijn kinderen sint en zwarte piet wil vieren en de moslim het suikerfeest. Ook daar blijf ik met mijn handen vanaf. Dring elkaar niets op en laat elkaar vooral met rust. Op gemengde scholen mix je de feesten maar door elkaar en maak je van de gelegenheid gebruik religie eens goed onder de loep te nemen met de leerlingen. Ze moeten begrip krijgen voor elkaar. Dat doe je niet door kruizen af te laten breken.
Gerard_M schreef het ook: Dus op de islamitische school heb je het suikerfeest en op de christelijke school heb je een paasviering. Wie beiden niet wil, kiest niet voor dit type school.
En hoewel ik geen voorstander van dit soort onderwijs ben, is dat in dit opzicht wel een oplossing. Als we met alles en iedereen rekening moeten gaan houden dan mogen we binnenkort geen algebra/wiskunde meer onderwijzen omdat dit duivels is (Abu Hamid al Ghazali).
Laatst gewijzigd door dikkemick op 13 apr 2017 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef:
axxyanus schreef: Het is toch niet meer dan normaal dat men niet christelijke kinderen niet verplicht met een kruis te lopen. Dus waarom was er op dat vlak al niet langer iets gebeurd? .
Lijkt me ook verre van normaal. In een nabijgelegen wijk bestaan de katholieke basisscholen bij de gratie van 90% moslimkinderen. Als er bezwaren zijn bij de ouders dat ze hun kinderen niet met een kruis willen laten rondlopen dan lijkt het mij dat je er niet aan voorbij kan gaan. En tradities zijn altijd onderhevig aan veranderingen. De Nederlandse samenleving bestaat uit een steeds kleiner deel praktiserende christenen. Dus de invloed die ze kunnen uitoefenen neemt in theorie ook af. In de praktijk kunnen ze dit nog compenseren met een beroep op Nederlandse waarden. Met alle bijbehorende heisa. Want waar gaat het eigenlijk over een T-stok in plaats van een kruis of een paastak. Ik snap zelf niet eens waarom je kinderen met een martelwerktuig rond laat lopen.
Maar nu lijkt het er bijna op dat de feesten(!!) verplicht door de strot geduwd worden. Dat het een verplichting is paaseitjes te eten, met een kruis te lopen of een masker op te zetten. Het zijn volksfeesten en laat het Nederlandse volk er van genieten. Willen ze niet meedoen (maar welk KIND heeft hier een uitgesproken mening over?) dan doen ze niet mee.
Als de vereniging van Jehova's getuigen het voor elkaar krijgt dat op scholen geen verjaardagen meer gevierd mogen worden....zijn we dan ook zo tolerant en begripvol?
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: Laat een openbare school religievrij blijven en laat mensen, die wel iets speciaals willen voor hun kinderen hen naar speciale clubjes doen.
Maar niet in ons seculiere openbare onderwijs.
En als we nou kunnen hard maken dat onderwijs niet is om kinderen te indoctrineren met een religie van de ouders, dan hebben we slechts seculier openbaar onderwijs (waar dan religie centraal breed onderwezen wordt) en vieren we in die clubjes de feestjes.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Readburd schreef: Bekijk het eens vanuit het gezichtspunt van een asielzoeker die bijvoorbeeld hier in het dorp in het aoc zit. Alles is totaal anders dan wat zij gewend zijn. Een gezin waarvan in ieder geval de ouders moslim zijn zien hun dochter nu in dezelfde kleding rondlopen als de Nederlandse vrouwen, soms nog wel met een hoofddoekje, maar verder een zeer strakke lange broek en een strak truitje. De volgende generatie zal waarschijnlijk helemaal geen hoofddoekje meer dragen. Dan spreek je pas over poten onder stoelen weg schoppen.

Waar ben je nou bang voor Dikkemick?

Trouwens, nu ik naar je naam kijk, woon je in Waddinxveen?
Waddinxveen?
Nee. Je gaat niet door voor de volgende ronde.
Maar bekijk het eens vanuit de ander. Op zich een goed streven. Stel, we hebben vluchtelingen uit 10 verschillende landen met 10 verschillende gewoonten/culturen/gebruiken/feesten etc. Dan hebben we nog onze vaste multiculturele samenleving, ieder met de eigen gewoonten/culturen/gebruiken/feesten. Hoe wil je dit in godsnaam aanpakken? Dat iedere cultuur het naar de zin heeft? Je zal maar een cultuur hebben die het normaal vindt vrouwen op sluiten in zwarte zakken en ze zo af en toe flink door elkaar te meppen. Kijk even naar deze site: http://www.flabber.nl/artikel/15-wtf-ri ... uren-45789" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zie een optocht a-la-14 wel zitten door de straten van A'dam.
Einstein/Mick
Plaats reactie