Zelfbeschikking bij "voltooid leven"

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Zelfbeschikking bij "voltooid leven"

Bericht door Jagang »

Fish schreef: Daar gaan we weer, dat was géén maximum, maar min of meer een plicht voor de zorgverlener van dienst, hij keek op de lijst en wist of iemand al geweest was of niet. Er werd duidelijk gesteld dat iemand die echt naar het toilet moest daartoe ook de gelegenheid kreeg, Waarom is dit zo hardnekkig?
Oké, dat had ik de eerste keer niet helemaal goed begrepen dan.
Wel denk ik dat zo'n afspraak dan niets toevoegt.
Mensen die zich nog kunnen melden voor een toiletbezoek zullen dat immers wel doen, en degenen wie dat niet meer lukt kan je denk ik moeilijk vrijwaren van "ongelukjes".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef:
axxyanus schreef:Als dat het geval is dan laat je de deur dus wagenwijd open voor dokters die niet erg gewetensvol zijn.
dus insinueer je nu dat Belgische artsen die, op basis van psychisch lijden, euthanasie toepassen niet/minder gewetensvol zijn? Hopelijk niet al weet ik niet waarom je weer naar terminologie zoals ombrengen grijpt.
Eerlijk gezegd geeft deze opmerking mij de indruk dat je niet goed op de hoogte bent van de situatie in België. In België is er dus een externe controle. Een dokter moet een dossier aanleggen dat later door een commissie geëvalueerd wordt. Een arts die euthanasie wil uitvoeren wegens psychisch lijden moet zijn patiënt ook nog eens langs een psychiater voor een consult sturen. Euthanasie in België is geen zaak tussen enkel de patiënt en zijn arts, het is streng gereglementeerd.
appelfflap schreef:Ombrengen is iemands leven tegen z'n wil beëindigen en daar gaat het niet over. Dat verschil is toch niet zo heel moeilijk?
Ok dat was wat ongelukkig onder woorden gebracht maar ik geloof dat je wist wat ik bedoelde.
appelfflap schreef:We zullen er niet uitraken zoals altijd bij ethische thema's
jij wil niets verruimen (in dit geval oudjes), ik wel en waar trek je de grens? er is geen objectieve grens dus moet je praktisch handelen.
Wat de belgische context betreft, ben ik van oordeel dat een verruiming niet nodig is want dat mensen die levensmoe zijn al kunnen terugvallen op de euthanasie wetgeving. Als zij hun leven als een uitzichtloos lijden ervaren, dan voldoen zij aan de voorwaarden.

Als dergelijke oudjes in Nederland niet aan de voorwaarden voldoen, heb ik niets tegen een verruiming zodat dat wel het geval is.
appelfflap schreef:Gaan motiveren waarom je dood wil? er zullen altijd mensen zijn die niet akkoord gaan.
Ja en? Misschien is het niet slecht dat we als maatschappij zeggen dat er grenzen zijn aan de mate waarin we willen meewerken als iemand dood wil?
appelfflap schreef:Wie ben ik om te oordelen of een 80j het al dan niet te vernederend mag vinden om in pampers rond te lopen? dat de ene z'n leven voltooid acht omdat hij niet meer uit z'n kamer raakt, ...
de argumenten die jij gebruikt tegen deze vorm van euthanasie zijn bijna 1 op 1 dezelfde tegenargumenten als toen men euthanasie, 20j geleden bij ondraaglijk lijden en pijnen, net legaliseerde.
Ik argumenteer niet tegen een dergelijke vorm van euthanasie. Ik argumenteer tegen het willen verwijderen van de reglementering die van (dit soort) euthanasie een zaak zou maken enkel tussen de arts en zijn patiënt.
appelfflap schreef:het is gewoon een gegeven dat de vraag naar euthanasie om de zoveel jaar ook opengetrokken word.
eerst totaalverbod, in de meeste landen nog altijd
dan bij terminale patiënten en pijn, dan bij terminale ziekten, niet-dodelijke aftakelingsziektes, nu psychische ziekten, het verhaal rond voltooid leven, in België ook minderjarigen, handicaps,...
Ik zie weinig van dat opentrekken. Er is enkel het geval van de minderjarigen, voor de rest zie ik niets dat vroeger wettelijk niet kon en nu wel.
appelfflap schreef:een doodswens is iets ingrijpends en mensen die dat willen hebben doorgaans al een hele lijdensweg achter de rug, ook de groep psychisch lijden zoals de oudjes hier.
En wat met mensen die geen doodswens hebben maar die de dood wel zien als een uitweg uit hun ellende. Zoals mensen die met een schuldenberg zitten en door een zelfmoord hun nabestaanden via de levensverzekering financieel willen ondersteunen. Voor zover ik je kan volgen komt jouw voorstel erop neer dat we dat soort mensen helpen met het uitvoeren van hun zelfmoord. Wat mij betreft gaat dat te ver.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef: Dat vind ik een merkwaardige argumentatie.
Waarom zou je enkel competent kunnen zijn om euthanasie bij ouderen toe te passen, en niet bij jongere mensen?
Wat is het moreel relevante verschil tussen de stervenswens van een oudere, en die van een jongere/middelbare persoon?
En wanneer ben je precies een "oudere", ter voorkoming van willekeur?
Men kan competent zijn bijvoorbeeld op basis ervaring met een bepaalde groep / vraagstuk en opleiding.
Het is niet aan mij om een afkappunt te bepalen van welke populatie als "oudere" betiteld kan worden. Daartoe ben ik niet competent ;-) Wel kan ik aannemelijk maken dat de kans op een verkeerde indeling kleiner wordt, naarmate de leeftijd hoger is.
Maar er is geen "magisch punt" waarop je opeens oud genoeg bent, en ook het recht op zelfbeschikking is op zichzelf niet aan leeftijd gebonden.
Geen magisch punt, wel een punt waarbij er minimale kans is dat de mens in de verkeerde populatie wordt ingedeeld.
Voor zover ik weet betekent het woord "overbodigheid".
Dat jongere mensen meer graden van vrijheid hebben lijkt me verder een generaliserend standpunt.
Overvloedigheid is de juiste interpretatie, ergo meer mogelijkheden om tot een bepaalde uitkomst te komen. Jongeren hebben meer gemiddeld tijd te leven, meer fysieke mogelijkheden, meer leervermogen, etc. Dat zijn belangrijke eigenschappen voor een dergelijke overvloedigheid.

Kortom, van immorele discriminatie is hier geen sprake. Leeftijd is een hanteerbare eigenschap om over een voltooid leven te kunnen spreken.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef: Overvloedigheid is de juiste interpretatie, ergo meer mogelijkheden om tot een bepaalde uitkomst te komen. Jongeren hebben meer gemiddeld tijd te leven, meer fysieke mogelijkheden, meer leervermogen, etc. Dat zijn belangrijke eigenschappen voor een dergelijke overvloedigheid.
Uitgaan van gemiddelden is net waar ik op tegen ben.
Het leidt tot generalisaties waarbij mensen tussen de wal en het schip geraken.
Euthanasie is geen industrieel proces, maar maatwerk.

Indien de competentie om bij mensen onder een bepaalde leeftijdsgrens vast te stellen of hen leven voltooid is ontbreekt, is het zaak om deze snel te gaan ontwikkelen.
Het ene idividu mag geen slachtoffer worden van andermans leervermogen.

Het leervermogen van een individu is verder van veel meer factoren afhankelijk dan enkel leeftijd.
Onder andere van de component die ten grondslag ligt aan de stervenswens.
Los daarvan is het leervermogen geen eenheid, maar een gefragmenteerd iets.

Ik dacht dat we dit al achter ons hadden gelaten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: En wat met mensen die geen doodswens hebben maar die de dood wel zien als een uitweg uit hun ellende. Zoals mensen die met een schuldenberg zitten en door een zelfmoord hun nabestaanden via de levensverzekering financieel willen ondersteunen. Voor zover ik je kan volgen komt jouw voorstel erop neer dat we dat soort mensen helpen met het uitvoeren van hun zelfmoord. Wat mij betreft gaat dat te ver.
levensverzekeringen keren niet uit bij een zelfmoord
nu goed, het is niet aan mij om te gaan oordelen dat jouw motivatie om te sterven aanvaardbaar is en de reden van de andere niet.
zelfbeschikking impliceert nu eenmaal het recht om zelf te beschikken, of mij die beslissing aanstaat of niet doet er dan eigenlijk niet toe
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

appelfflap schreef:levensverzekeringen keren niet uit bij een zelfmoord
Of topic, maar inderdaad wat gebeurt er met een levensverzekering bij een zelf gekozen levenseinde?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Fish schreef:
appelfflap schreef:levensverzekeringen keren niet uit bij een zelfmoord
Of topic, maar inderdaad wat gebeurt er met een levensverzekering bij een zelf gekozen levenseinde?
http://elfri.be/juridische-informatie/e ... erzekering" onclick="window.open(this.href);return false;
euthanasie is natuurlijke dood in België
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blijkt in Nederland ongeveer het zelfde te zijn.

http://weblog.independer.nl/overlijdens ... uthanasie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef:.
Uitgaan van gemiddelden is net waar ik op tegen ben.
Het leidt tot generalisaties waarbij mensen tussen de wal en het schip geraken.
Euthanasie is geen industrieel proces, maar maatwerk.
Uitgaan van gemiddelden is het ook niet direct. Het is een werkbare norm om mensen met een reële zorgvraag te identificeren. Hier ligt inderdaad een delicate afweging tussen de waarden werkbaarheid en maatwerk. Een andere norm om werkbaarheid te verbeteren, sta ik voor open. Die is overigens wel in aantocht naar mijn inzicht, maar daar is nog heel weinig ervaring en competentie in.
Indien de competentie om bij mensen onder een bepaalde leeftijdsgrens vast te stellen of hen leven voltooid is ontbreekt, is het zaak om deze snel te gaan ontwikkelen.
Het ene idividu mag geen slachtoffer worden van andermans leervermogen.
Ik weet niet goed of ik je begrijp. Ik lees hierin het volgende: Omdat 1 zorgvrager slachtoffer is dat een zorgverlener niet competent is deze individu te begeleiden, moet een andere zorgvrager toegang tot die zorg ontzegd worden.
Het leervermogen van een individu is verder van veel meer factoren afhankelijk dan enkel leeftijd.
Onder andere van de component die ten grondslag ligt aan de stervenswens.
Los daarvan is het leervermogen geen eenheid, maar een gefragmenteerd iets.
Een werkbaar model zou "positieve gezondheid" kunnen zijn (zie onderstaande links). Zoals gezegd, zowel op zorgverlenersniveau en op beleidsniveau is dat een hele overgang. Ik zie die overgang in kleine stapjes makkelijker gaan, dan wachten tot de tijd daar is.

Interessant om door te lezen / kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=eUb7EaB7bcY" onclick="window.open(this.href);return false;
http://thelancet.com/journals/lancet/ar ... S0140-6736(09" onclick="window.open(this.href);return false;)60456-6/fulltext?_eventId=login
http://www.bmj.com/content/343/bmj.d4163" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ipositivehealth.com/media/10 ... health.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ipositivehealth.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef: Uitgaan van gemiddelden is het ook niet direct. Het is een werkbare norm om mensen met een reële zorgvraag te identificeren. Hier ligt inderdaad een delicate afweging tussen de waarden werkbaarheid en maatwerk.
Bestaat er dan een tegenstelling tussen maatwerk en werkbaarheid?
Wellicht beknibbelen we dan teveel op middelen, of dalen deze neer op de verkeerde plekken.
Ik weet niet goed of ik je begrijp. Ik lees hierin het volgende: Omdat 1 zorgvrager slachtoffer is dat een zorgverlener niet competent is deze individu te begeleiden, moet een andere zorgvrager toegang tot die zorg ontzegd worden.
Nee, je zou het moeten lezen als: Een jongere heer/vrouw dient een euthanasieverzoek in, maar dat verzoek wordt afgewezen omdat er vanuit wordt gegaan dat diegene door zijn/haar leeftijd op grond van een gemiddelde geacht wordt voldoende leervermogen te hebben om zijn/haar lijden te boven te komen.

MAW: Indien dit niet werkelijk het geval is, deze persoon hier ondanks de leeftijd niet in staat is het lijden te boven te komen, wordt hij of zij dus het slachtoffer van anderen die hiertoe wel in staat zijn gebleken.
Een werkbaar model zou "positieve gezondheid" kunnen zijn (zie onderstaande links). Zoals gezegd, zowel op zorgverlenersniveau en op beleidsniveau is dat een hele overgang. Ik zie die overgang in kleine stapjes makkelijker gaan, dan wachten tot de tijd daar is.

Interessant om door te lezen / kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=eUb7EaB7bcY" onclick="window.open(this.href);return false;
http://thelancet.com/journals/lancet/ar ... S0140-6736(09" onclick="window.open(this.href);return false;)60456-6/fulltext?_eventId=login
http://www.bmj.com/content/343/bmj.d4163" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ipositivehealth.com/media/10 ... health.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ipositivehealth.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zal daar nog even in duiken.
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef: Bestaat er dan een tegenstelling tussen maatwerk en werkbaarheid?
Wellicht beknibbelen we dan teveel op middelen, of dalen deze neer op de verkeerde plekken.
Op beleidsniveau zeker. Het is best lastig van "populatie" naar "individu" te gaan.
Nee, je zou het moeten lezen als: Een jongere heer/vrouw dient een euthanasieverzoek in, maar dat verzoek wordt afgewezen omdat er vanuit wordt gegaan dat diegene door zijn/haar leeftijd op grond van een gemiddelde geacht wordt voldoende leervermogen te hebben om zijn/haar lijden te boven te komen.

MAW: Indien dit niet werkelijk het geval is, deze persoon hier ondanks de leeftijd niet in staat is het lijden te boven te komen, wordt hij of zij dus het slachtoffer van anderen die hiertoe wel in staat zijn gebleken.
Ja dit soort situaties komen helaas voor, ook buiten het vraagstuk van "voltooid leven". Dat is best wel een beetje lastig, maar het is de weerbarstige realiteit dat ik daar zelf ook niet altijd een passende oplossing voor heb.

Groet,

Bob
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef:Een jongere heer/vrouw dient een euthanasieverzoek in, maar dat verzoek wordt afgewezen omdat er vanuit wordt gegaan dat diegene door zijn/haar leeftijd op grond van een gemiddelde geacht wordt voldoende leervermogen te hebben om zijn/haar lijden te boven te komen.

Tja, het leven is nu eenmaal rommelig. De euthanasieregels proberen een balans te zijn tussen bescherming tegen impuls en druk van buitenaf en de zelfbeschikking van de persoon in kwestie. Waar je dat evenwicht ook legt je zal altijd voorbeelden kunnen vinden waarvan je oordeelt dat het anders had gemoeten.

Dokters hebben ook geen glazen bol, zij kunnen niet in de toekomst kijken om te zien wie terug zin in het leven gaat krijgen en wie niet, dus moeten we ergens een balans slaan tussen het aantal mensen dat we langer laten lijden dan theoretisch nodig omdat er niet ingegaan werd op hun eerste vraag en het aantal mensen dat we te snel euthanasie verlenen omdat we de statistieken negeren die zeggen dat veel van die mensen later van hun euthanasie wens afzien.

Wie een perfecte regeling wil, zal altijd bedrogen zijn door wat de realiteit kan bieden.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

axxyanus schreef: Tja, het leven is nu eenmaal rommelig. De euthanasieregels proberen een balans te zijn tussen bescherming tegen impuls en druk van buitenaf en de zelfbeschikking van de persoon in kwestie. Waar je dat evenwicht ook legt je zal altijd voorbeelden kunnen vinden waarvan je oordeelt dat het anders had gemoeten.
Dat er een balans moet zijn tussen de bescherming tegen impulsiviteit en groepsdruk enerzijds, en zelfbeschikking anderzijds begrijp ik.
Ik zie alleen niet het verband tussen die balans en leeftijd, omdat die afweging imo bij elk euthanasieverzoek gemaakt moet worden.
Dokters hebben ook geen glazen bol, zij kunnen niet in de toekomst kijken om te zien wie terug zin in het leven gaat krijgen en wie niet, dus moeten we ergens een balans slaan tussen het aantal mensen dat we langer laten lijden dan theoretisch nodig omdat er niet ingegaan werd op hun eerste vraag en het aantal mensen dat we te snel euthanasie verlenen omdat we de statistieken negeren die zeggen dat veel van die mensen later van hun euthanasie wens afzien.

Wie een perfecte regeling wil, zal altijd bedrogen zijn door wat de realiteit kan bieden.
Op zich klopt dat wel.
Er zijn zelfs mensen die euthanasie uitstellen of zelfs afstellen, juist omdat ze die verklaring hebben gekregen.
Ik zie dat achter niet als een probleem, en denk dat impulsiviteit een ernstiger probleem is.
En ik denk dat de euthanasieprocedure op zichzelf al voldoende lang duurt om impulsiviteit uit te sluiten.

Blijft staan natuurlijk groepsdruk, maar dat lijkt me geen probleem dat zonder meer gerelateerd is aan leeftijd.
Leeftijd blijft imo dus een wat vreemd criterium op grond waarvan een euthanasie aanvraag a priori te beoordelen.

"Je bent te jong, dus/ impulsief /word je gedreven door peer pressure." is een logica die niet echt bij me wil landen.

Ik denk dat de foutenmarge kleiner wordt wanneer je dergelijke zaken op individuele basis beoordeelt, in plaats van te gaan generaliseren.
Henry Ford
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef:
axxyanus schreef: Tja, het leven is nu eenmaal rommelig. De euthanasieregels proberen een balans te zijn tussen bescherming tegen impuls en druk van buitenaf en de zelfbeschikking van de persoon in kwestie. Waar je dat evenwicht ook legt je zal altijd voorbeelden kunnen vinden waarvan je oordeelt dat het anders had gemoeten.
Dat er een balans moet zijn tussen de bescherming tegen impulsiviteit en groepsdruk enerzijds, en zelfbeschikking anderzijds begrijp ik.
Ik zie alleen niet het verband tussen die balans en leeftijd, omdat die afweging imo bij elk euthanasieverzoek gemaakt moet worden.
Leeftijd kan toch een rol spelen in zo'n afweging? Ik kan aannemen dat over het algemeen iemand die blind wordt op zijn twingtigste daar gemakkelijker leert mee omgaan dan iemand die pas op zijn zeventigste blind wordt. Dus ja als iemand die naar aanleiding van een plotse blindheid in wanhoop naar euthanasie vraagt, kan ik mij indenken dat de leeftijd mee een rol speelt om daar op in te gaan of niet.

Of heb ik je verkeerd begrepen?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

axxyanus schreef: Leeftijd kan toch een rol spelen in zo'n afweging? Ik kan aannemen dat over het algemeen iemand die blind wordt op zijn twingtigste daar gemakkelijker leert mee omgaan dan iemand die pas op zijn zeventigste blind wordt. Dus ja als iemand die naar aanleiding van een plotse blindheid in wanhoop naar euthanasie vraagt, kan ik mij indenken dat de leeftijd mee een rol speelt om daar op in te gaan of niet.

Of heb ik je verkeerd begrepen?
Ja, en nee.
Ik kan me voorstellen dat men bij iemand die jonger is langer poogt om andere wegen te bewandelen.
Maar niet dat men een dergelijk verzoek op grond van louter leeftijd niet in behandeling neemt.

Leeftijd mag een rol spelen, maar dient niet het primaire argument te zijn om een dergelijk verzoek wel of niet in behandeling te nemen.
Ik ben wel van mening dat men in beginsel elk euthanasieverzoek serieus moet nemen.
Onderscheid kan na gesprekken wel worden gemaakt.
Henry Ford
Plaats reactie