BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door MaartenV »

De ziel is de simkaart van het lichaam (Hindu Swami Shri Anantanand Ji Maharaj)
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef:De ziel is de simkaart van het lichaam (Hindu Swami Shri Anantanand Ji Maharaj)
Om je dromen waar te maken, moet je wel een keer wakker worden…..
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het is een analogie, he Dikkemick.

Je zou in de optiek van bovenstaande essay kunnen zeggen:
het brein is als de simkaart voor het lichaam. Het is een analogie die niet in zijn geheel opgaat, maar wel benadert wat er mee uitgedrukt wil worden.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mijn vraag is: Wat wil je er mee zeggen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

MaartenV schreef:De ziel is de simkaart van het lichaam (Hindu Swami Shri Anantanand Ji Maharaj)
Van een simkaart kun je precies uitleggen wat er op staat en hoe.
Leg dat eens uit van de ziel ?

...
Mooie zinnen maken is 1. Zinnige zinnen maken is nog heel wat anders.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het is een analogie, niet letterlijk te nemen dus. Het is eerder poëzie dan een wetenschappelijke verklaring.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Voor wie denkt dat Bernardo Kastrup een einzelganger is die er vreemde ideetjes op nahoudt:

Deze studie aan de universiteit van Colombia bevestigt dat er verminderde werking van het brein is en deze gepaard gaat met een toename van spirituele ervaring.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 19 mar 2017 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef:Voor wie denkt dat Bernardo Kastrup een einzelganger is die er vreemde ideetjes op nahoudt:

Deze studie bevestigt dat er verminderde werking van het brein is en deze gepaard gaat met een toename van spirituele ervaring.
Ik denk niet dat iemand dit zal ontkennen. Ervaringen zijn ....ervaringen! Niets meer. Het zegt verder nog niets over het hoe en waarom.
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maar op zich is dat opzienbarend, daar het contraintuïtief is. Daarvoor dacht men immers dat 'een verruimd bewustzijn' gepaard moest gaan met een toename van breinactiviteit en niet met een afname. Uit deze studie (en andere studies) blijkt een 'decrease of activity' te leiden tot de ervaring van trancendency.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 19 mar 2017 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef:Maar op zich is dat opzienbarend, daar het contraintuïtief is. Daarvoor dacht men immers dat 'een verruimd bewustzijn' gepaard moest gaan met een toename van breinactiviteit en niet met een afname.
Er is wel meer contra-intuïtief en intuïtie is doorgaans niet de beste raadgever. Quantummechanica is zo'n contra-intuïtief mechanisme. Laten we brein-onderzoek afwachten en onze intuïtie even achterwege laten.
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dit is de conclusie uit breinonderzoek, toch?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef:Voor wie denkt dat Bernardo Kastrup een einzelganger is die er vreemde ideetjes op nahoudt:

Deze studie aan de universiteit van Colombia bevestigt dat er verminderde werking van het brein is en deze gepaard gaat met een toename van spirituele ervaring.
Ik begrijp iets niet.
Dat is toch wat er steeds wordt gezegd?
Ook bij BDE's dus.

Spirituele ervaringen zijn er duidelijk.
Dat wordt toch nergens ontkend?

Wat is nou jouw punt?
Dat je dan maar gelijk ook moet aannemen dat een geest buiten het brein kan bestaan?
Die sprong is me toch echt te groot.
Je zult toch met iets meer moeten komen om daar een link te leggen.
Waar is de wetenschappelijke verklaring van een connectie met de ziel en de spirituele ervaring?

Maar op zich is dat opzienbarend, daar het contraintuïtief is. Daarvoor dacht men immers dat 'een verruimd bewustzijn' gepaard moest gaan met een toename van breinactiviteit en niet met een afname.
Wie dacht dat dan?
Neurofysiologen?
Dacht het niet.

Het is juist zo dat het denken als actie die als breinactiviteit kan worden waargenomen, het spirituele en het zuivere voelen en ervaren belemmert.

Zo gauw er een consensus komt over wat een verruimd bewustzijn is, ga ik dit misschien ook serieus nemen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Maria schreef:[

Wat is nou jouw punt?
Ik denk dat Maarten langzaamaan inziet dat wat de hele tijd betoogt wordt hier.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef:Dit is de conclusie uit breinonderzoek, toch?
En welke conclusie trek jij hieruit dan?
Einstein/Mick
Dmfcasimiri
Forum fan

Bericht door Dmfcasimiri »

Om de betekenis van het begrip "ziel" te achterhalen is het eerst nodig naar de oorsprong van het woord (dat naar een fenomeen van de ervaring verwijst) te kijken.

In het Grieks is ziel psychè, dwz de lucht, de levensadem, de ademhaling, de kracht die het leven inblaast en tot verkwikking leidt, het contact van de mens met de buitenwereld via lucht wat samengaat met een intelligent ervaren.

Het Europese denken over de ziel gaat hier via wetenschap en filosofie op terug maar is oorspronkelijk in de spreektaal anders.

"Ziel" betekent hier oorspronkelijk: de kern, de ziel (de kern) van een boom, het hart, de inborst, het innerlijke denken. Iets wat met emoties en het innerlijk te maken heeft.

Emoties zijn te verklaren door lichamelijke sensaties die door de tastzin naar ik meen of iets wat vergelijkbaar is met de tastzin ervaren worden.

Als Aëtius mijn opvatting in zijn doxografisch commentaar had opgenomen, dan had hij gezegd:
Dmfcasimiri tèn psychèn ex aeros kai gès ekalei.
Dmfcasimiri stelt dat de ziel uit aarde en lucht bestaat.
Uiteraard een wel zeer beperkte interpretatie van de ezel Aëtius. :D
Laatst gewijzigd door Dmfcasimiri op 19 mar 2017 22:31, 5 keer totaal gewijzigd.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)
Plaats reactie