Waarom? - Ianier en anderen,
Mijn opzettelijk in overdrijvende formuleringen gedane verzoek om op de grenzen der vermogens van de huidige wetenschap te wijzen (om overschatting van wetenschap te voorkomen) kan voor mensen die gewoon zijn op de volstrekte betrouwbaarheid van de huidige natuurkunde, astronomie en kosmologie te bouwen misschien helaas wat shokerend overkomen (een onbedoeld neveneffect overigens), maar door mij wel als een noodzakelijk kwaad constructief geacht als het gaat om het ontwikkeling van concepten en argumenten in deze discussie voor en door de deelnemers.
Ik raad u allen aan voorlopig aan uw eigen standpunten dienaangaande vast te houden. Na een langere periode kan er wellicht een enigszins wijzigen van jullie standpunten plaatsvinden na rijp beraad. De kritieken op mijn boude uitspraken dienaangaande heb ik voor het moment in hoofdlijnen weliswaar even doorgenomen, maar heeft mij niet kunnen overtuigen. Mijn boodschap komt vooralsnog niet over. Er moet eerst sprake zijn van gewenning. - Ik moet denken aan een uitspraak van Nietzsche in het laatste hoofdstuk van Voorbij goed en kwaad. Uit mijn hoofd gememoreerd, in parafrase, luidt die uitspraak als volgt:
Postume mensen worden slechter begrepen dan eigentijdse mensen. De grootste gebeurtenissen, dat wil zeggen het ontstaan van verstrekkende gedachten, hebben enige tijd nodig om hun doel te bereiken. Het is daarmee gesteld als met de heldere sterren vele lichtjaren ver: het licht heeft zeer lange tijd nodig om zijn bestemming op deze aarde te bereiken. - [Scil. - en verder, concluderend in het begin van zijn boek de Antichrist is gesteld] dat sommige mensen postuum worden geboren.
NB: helaas kan ik er niet omheen als het gaat om de voortgang van deze discussie een "steunpilaar" te construeren ten behoeve van de dialoog over "Waarom is er iets en niet niets". Nogmaals helaas, maar ik en jullie kunnen er niet omheen...
u kunt binnenkort een preek verwachten van een praktische en ongelovige vrijdenker die gedachten en concepten uitsluitend wil koppelen aan de concrete realiteit.
NB:NB: Voor alle duidelijkheid, ik ben vrij, ongebonden en beoordeel redelijke en onredelijke concepten en ga er soms in mee. Aangaande mijn standpunt geldt het volgende: ik ben een non-monotheïst, een non-polytheïst, een non-pantheïst, een non-panentheïst, een non-solipsist, een non-hyzolistische denker, een non- agnosticistische denker, en niet te vergeten een non-atheïst. Ik ga als objectiviteit zoekende vrijdenker slechts af en toe mee met enkele gedachtegangen over het goddelijke om er slechts af en toe enige zinvolle fenomenologische realiteitswaarde in te zien.
Sam, Waarom? - en anderen,
Ik ben momenteel helaas wegens tijdgebrek en beslommeringen niet in de gelegenheid nu mee te doen. U ontvangt hoogstwaarschijnlijk volgende week of anders deze maand nog reacties. Misschien kan ik eerder een gaatje in mijn agenda vinden. Wordt aan gewerkt.
Wordt vervolgd.
"Ruimdenkendheid blijkt niet uit het toegeeflijk zijn, maar uit wijsheid en het juiste handelen." (Uit: Dmfcasimiri, aforisme 73)