Het idee van jongerenpastoraat (http://www.jongerenpastoraatnederland.nl / http://www.jopin.nl) is christelijke begeleiding en steun te bieden aan jongeren die met levensvragen zitten. Meteen doemt de vraag op of het jongerenpastoraat op de eerste plaats niet zozeer hulp aan jongeren heeft staan, maar evangelisatie. Uiteraard zal het moeilijk zijn voor iemand die denkt dat God het antwoord is op alle problemen, om het onderscheid zelfs maar te zien. Ik vind op de eerste pagina van de website de grondslag en missie:
Bovenstaande tekst is zo doordrenkt van de missie tot evangelisatie dat de zin "In de hulp die aangeboden word zal altijd worden uitgegaan van de levensbeschouwing van de hulpbehoevende" er uitsteekt alsof het vanwege het verkrijgen van subsidie (ofzo) verplicht was ook deze zin ertussen te zetten. "Uitgaan van de levensbeschouwing van de hulpbehoevende" kan onmogelijk betekenen dat men op basis van ongelovige of andersgelovende levensbeschouwing antwoorden zoekt, wanneer er meteen op volgt dat de missie “proef, en geniet van de goedheid van HEER, gelukkig de mens die bij hem schuilt” is. Ten hoogste kan het betekenen dat men geconfronteerd met verschillende christelijke zienswijzen geen voorkeur uitspreekt, zoals ik tegenkwam op de pagina over homoseksualiteit, waar vier christelijke zienswijzen worden neergezet (eigenlijk twee elkaar diametraal tegensprekende), en op de pagina waar zelfbevrediging voorbij komt, waarin wordt opgemerkt dat de een zal zeggen dat het prima is om het te doen, en de ander het zal afkeuren. De pagina over seksualiteit legt de nadruk op een relatie tussen één man en één vrouw, maar laat geheel achterwege dat polygamie in de bijbel heel normaal is.Stichting schreef:Stichting Jongerenpastoraat Nederland is oecumenisch en bied haar diensten aan iedereen met een (hulp)vraag. In de hulp die aangeboden word zal altijd worden uitgegaan van de levensbeschouwing van de hulpbehoevende. De stichting ziet de Bijbel als basis en als geïnspireerde Woord van God. Zij beschouwt zowel de Apostolische Geloofsbelijdenis als de belijdenis van Nicea-Constantinopel als een samenvatting van het christelijk geloof.
De missie van stichting Jongerenpastoraat Nederland is kort samengevat in de tekst zoals wij deze in Psalm 34:9 vinden:
“proef, en geniet van de goedheid van HEER, gelukkig de mens die bij hem schuilt”.
Hiermee word bedoeld dat wij geloven in Jezus Christus en dat wij in dit geloof anderen door ons werk bij Hem willen brengen. Jezus zegt ik ben het brood dat leven geeft (Johannes 6:35). In ons werk mogen wij dit brood uitdelen aan alle mensen. Ook voor hen die het op dit moment moeilijk hebben is er een plek waar zij tot rust mogen komen en misschien zelfs mogen genieten."
De buitenstaander vraagt zich inmiddels al af of het christelijk geloof überhaupt antwoorden heeft, wanneer bij de seksualiteit alle antwoorden goed zijn, ook al spreken ze elkaar tegen. Of is dat juist de bedoeling omdat het evangelisatie het beste dient? De bewering die wel heel duidelijk naar voren komt is "God heeft seks bedacht", maar eerlijk gezegd, ik vind zoiets in deze moderne maatschappij waar mensen veel wetenschappelijke schoolopleiding krijgen, nogal kinderachtig klinken. God heeft ook de parasieten bedacht. Hij heeft ook de kanker bedacht. De brandnetels, de aardbevingen, orkanen, de giftige planten en paddenstoelen. De behoefte van mijn hond om alle pies en poep in de omgeving te besnuffelen. Op seksueel gebied heeft hij bij sommige dieren het alleenrecht van het sterkste mannetje op een harem bedacht. Als uit al die zaken al een conclusie moet worden getrokken zou het wellicht het inzicht zijn dat voor God alles OK is wat er onder de zon bestaat.
Ik merk op dat er nog één pagina in constructie is, een uitleg over Waarom er lijden in de wereld is. Je zult daar een hele kluif aan hebben! Op dit forum hebben we christelijke antwoorden veelvuldig aan de tand gevoeld. Misschien goed om je daarvan op de hoogte te stellen alvorens je je eigen teksten daarover publiceert, bijvoorbeeld: https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... =31&t=5927" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is het bijzonder storend om op de site aan de lopende band taalfouten tegen te moeten komen. In enkel bovenstaand citaat kom ik tegen
bied (moet biedt zijn)
(hulp)vraag (moet zijn vraag om hulp, een hulpvraag is een vraag die een andere vraag helpt)
word (moet wordt zijn)
Elders op de website kom ik veelvuldig "er er" tegen en "daarom dat" (moet zijn vandaar dat). Ook andere zeer storende fouten:
- Het is voor jongeren die ontdekken dat hij homo of zij lesbisch is vaak niet gemakkelijk zijn. (Klinkt alsof iemand een Chinese tekst via een vertaalmachine in het Nederlands heeft vertaald).
-beschadigt (moet beschadigd zijn)
-een handreiking doen (moet zijn een handreiking bieden).
-problematieken (moet zijn problematiek, het woord omvat het geheel van problemen)
-behoefte naar (moet zijn behoefte aan)
-maandelijks een gespreksavonden
-de grootst oorzaak
-Ik in deze topic naast het inzoomen op de oorzaken en signaleren, vooral handvatten bieden
-Door veel menen is dit niet zien als een sprong in het diepe ervaren.
-betekend (moet betekent zijn)
-strijd (moet strijdt zijn)
-verbaast (moet verbaasd zijn)
-Godsdiensten midden in een zin geschreven met een hoofdletter
-vertegenwoordigen (moet zijn vertegenwoordigers)
Zelfs in het officiële Identiteitsdocument dat men als PDF bestand kan downloaden, kom ik word zonder de laatste t tegen.
In de tekst over zelfmoord spreek je in de passage hoe men kan helpen enkel en alleen over jongens, alsof meisjes niet aan zelfmoord doen: "Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent, hij zal zich daardoor minder eenzaam voelen. Probeer te pijlen hoe diep en uitzichtloos de gevoelens zijn. Probeer deze gevoelens te begrijpen en probeer hem te helpen hieruit te komen. Het is belangrijk dat je naast de jongere gaat staan, naar hem luistert en hem niet veroordeeld hierom." Dat klinkt niet goed (behalve het woordje veroordeeld dat net zo klinkt als veroordeelt, maar het laatste moet je hier schrijven).
Misschien is het een goed idee te tekst van de website te laten corrigeren door iemand die de taal goed beheerst.