BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door heeck »

MaartenV,

Deze keer vergeet je onder andere dat ik -zoals vermeld- persoonlijk een BDE heb ervaren.

En je vergeet ook dat het ervaren van ontwaken moeiteloos door die fenomenale hersencapaciteiten kunnen worden voorgespiegeld.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

U overschat toch wel de capaciteit van de hersenen tot een soort superieure werkelijkheidssimulatie construerende computer - zonder gedegen bewijs daarvoor.

Mensen zien de hele operatiekamer van bovenaf, zeer helder, en horen wat verplegers en dokters beneden hen zeggen. De hersenen zouden dit tafereel volgens u louter construeren op basis van wat men hoort tijdens zo'n operatie, en zo de reconstructie maken?
Waarom zouden de hersenen zoiets doen? Waarom zouden de hersenen doen alsof die geluiden vanuit een andere hoek komen en u die beleving laten beleven alsof u de gesprekken tussen de verplegers en dokters van beneden hoort komen, waar ze in werkelijkheid boven en langszij uw lichaam gebeuren?
Waarom zouden hersenen zoiets doen? En bestaat er bewijs voor, in andere contexten, dat zoiets door de hersenen kan worden geconstrueerd?

Ik ken geen enkele andere context, buiten BDE's, waar de hersenen een simulatie van de kamer waarin u ligt of zit maken en u die vanuit een geheel andere hoek zeer helder laten beleven. Daar is niet het minste bewijs voor.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

MaartenV schreef:Ik ken geen enkele andere context, buiten BDE's, waar de hersenen een simulatie van de kamer waarin u ligt of zit maken en u die vanuit een geheel andere hoek zeer helder laten beleven. Daar is niet het minste bewijs voor.
Droom jij nooit? Buiten "normale" dromen, bestaat er ook zoiets als de lucide droom, die ook een heldere belevenis geeft. Een lucide droom is intens en bewust. Een lucide droom kan zelfs "echter" aanvoelen dan het leven van alledag.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef:
Ik ken geen enkele andere context, buiten BDE's, waar de hersenen een simulatie van de kamer waarin u ligt of zit maken en u die vanuit een geheel andere hoek zeer helder laten beleven. Daar is niet het minste bewijs voor.
Je moet toch wat beter zoeken :)
https://www.wired.com/2011/02/ketamine- ... cinations/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MaartenV schreef:Mensen zien de hele operatiekamer van bovenaf, zeer helder, en horen wat verplegers en dokters beneden hen zeggen. .
Het blijkt dat in een aantal operatie kamers gewerkt is met cijfers en letters die alleen van bovenaf zichtbaar waren. Tot nu toe heb ik nog van geen zaak gehoord waarin de BDEer die cijfers en of letters gezien zou hebben?
Jij wel?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,
Je haalt wat je stelt, of wat je punt is, door elkaar:

MaartenV1
Samen met het vele andere bewijs uit andere retrospectieve en prospectieve studies over BDE's is dit het zoveelste bewijs van dat 'the mind' los van de hersenen kan bestaan.

MaartenV2
De beschrijvingen van de ervaringen van BDE's door mensen die zoiets meemaakten, plus het feit dat deze mensen vaak getuigen dat zij een andere dimensie meenden te ervaren die meer werkelijk aandeed, dan hun ervaringen hier, doet mij vermoeden dat het inderdaad over een andere dimensie gaat en niet over een hallucinatie.

MaartenV3
Mijn punt is, Heeck, dat wanneer je claimt (zonder doorslaggevend bewijs) dat een BDE moet geconstrueerd zijn door het bewustzijn, je minstens de werkelijkheidservaring die minder realistisch aandoet dan de BDE, onze dagelijkse ervaring, eveneens als door het bewustzijn geconstrueerd dient te overwegen.

MaartenV4
Mijn stelling is dat pas in relatie (relatief) tot een andere werkelijkheidsbeleving, die we effectief moeten hebben ervaren, kunnen we deze werkelijkheidsbeleving beoordelen op zijn merites.

Je stelling was dat "the mind" los van de hersenen kan bestaan.
Je stelling is verworden tot het hebben van een effectief? werkelijkheidsbeleven door de individu.

Dan zou ik graag de merites vooraf bepaald zien, inclusief het duiden van de werkelijkheid waarbinnen de merites zich als dusdanig gedragen.
En ook mystiek ervaren van andere werkelijkheden meenemen is gezien je openingsstelling een verplicht onderzoekspunt.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Heeck, ik sluit de mogelijkheid niet uit dat bijvoorbeeld bij het nemen van LSD, psylocibin of andere hallucinogene stoffen een poort tot een andere dimensie wordt geopend.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 06 mar 2017 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

doctorwho schreef:
MaartenV schreef:
Je moet toch wat beter zoeken :)
https://www.wired.com/2011/02/ketamine- ... cinations/" onclick="window.open(this.href);return false;
Doctorwho, zoals ik vroeger hier al eens schreef en zoals in de inhoud van het door jouw gelinkte artikel wordt aangegeven is het zo dat bepaalde stoffen, zoals ketamine (maar ook psilocybine bvb), bepaalde functies in de hersenen doen uitvallen.
Het gevolg van deze uitval van hersengebieden is dat een out of body experience of een ervaren van een andere dimensie zich voordoet voor de betreffende persoon.

In jouw artikel staat: "Blanke has linked out-of-body experiences to reduced activity in brain areas."

Ketamine blokkeert NMDA receptoren en blokkeert hersenfuncties. Het is geen neurotransmitter, maar een anesteticum dat receptoren blokkeert.

Gevolg: de ervaring van een verruimd bewustzijn, ervaring van de tunnel, van het Licht enzovoort.

Dit wijst op een loskomen van bewustzijn van het lichaam bij uitvallen van hersenfuncties.

zie ook hier
Laatst gewijzigd door MaartenV op 06 mar 2017 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef:
Ketamine blokkeert NMDA receptoren en blokkeert hersenfuncties. Het is geen neurotransmitter, maar een anesteticum dat receptoren blokkeert.

Gevolg: de ervaring van een verruimd bewustzijn, ervaring van de tunnel, van het Licht enzovoort.

Dit wijst op een loskomen van bewustzijn van het lichaam bij uitvallen van hersenfuncties.
Dat dit wijst op dissociatie of derealisatie blijft een aannemelijker gevolgtrekking :idea:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Heeck, ik sluit de mogelijkheid niet uit dat bijvoorbeeld bij het nemen van LSD, psylocibin of andere hallucinogene stoffen een poort tot een andere dimensie wordt geopend.
Is dit een reactie op mijn vorige bericht?
Hoe zo?

Hebben (gestoorde ex-)artsen met de pendel of de biotensor ook tot die andere dimensie toegang ? *1)
Zoniet, dan moet jij scherper afbakenen.
Zowel, dan wordt jouw binnen-waar-gevoel *2) een riskant geloof.

*1)
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... rland.html" onclick="window.open(this.href);return false;

*2)
Je hebt binnen-waar en buiten-waar.
Wat van binnen waar aanvoelt hoeft daarbuiten niet het geval te zijn.
Wat daarbuiten waar is wordt soms niet eens, en vaak slechts deels, waargenomen.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef:

Je stelling was dat "the mind" los van de hersenen kan bestaan.
Je stelling is verworden tot het hebben van een effectief? werkelijkheidsbeleven door de individu.

Dan zou ik graag de merites vooraf bepaald zien (waarvan?), inclusief het duiden van de werkelijkheid waarbinnen de merites zich als dusdanig gedragen.(Hoe bedoel je precies? (ik begrijp je vraag niet goed))
En ook mystiek ervaren van andere werkelijkheden meenemen is gezien je openingsstelling een verplicht onderzoekspunt.

Roeland

Kan je je vragen een beetje verduidelijken, Heeck.
"Dan zou ik graag de merites vooraf bepaald zien" is voor mij niet specifiek genoeg. Ik begrijp je vraag niet.
'Het duiden van de werkelijkheid waarbinnen de merites zich als dusdanig gedragen' is voor mij een moeilijk te begrijpen zin.

Dank voor verheldering.

En nee: ik zie geen tegenstrijdigheid in mijn eigen posts. Mijn punt is dat wanneer je aanneemt dat die hyperrealiteit moet geconstrueerd zijn door de hersenen, je logisch noodzakelijk ook dient aan te nemen dat het mogelijk is dat deze - als minder sterk ervaren werkelijkheid - dan eveneens een constructie is van de hersenen.
Ik zeg niet dat dat zo is. Voor mij zijn het beiden 'werkelijkheden' of 'dimensies'.

Omdat we slechts met 1 realiteit geconfronteerd worden, deze wereld, spreken we in termen van realiteit versus fantasie.
Zijn er echter meerdere dimensies, wordt het: deze dimensie vs andere dimensies of werelden.
Van zodra deze realiteit wordt geconstrastreerd met een andere dimensie kunnen we de verschillen en gelijkenissen duiden, zonder een van beide realiteiten te reduceren tot 'hallucinatie of droom', maar beiden een werkelijkheidsstatus toe te dichten, zij het met andere eigenschappen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Dan beginnen we bij de merites (=verdiensten, eigenschappen, attributen) van wat een "mind" volgens jou zou zijn.

Als je dan kunt vervolgen met jouw uitleg over wat jij een dimensie vindt; graag.

En zeker op welke wijze de ene dimensie door wie of wat van de andere kan worden onderscheiden.
Je suggereerde dat je vanuit de ene in de andere kan ontwaken, waarbij ik niet zie wie die "je" dan zou zijn.

Ook mag je je "hyperrealiteit" beter verduidelijken, want die van Baudrillard past niet op de rest van je teksten.

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef:Ook mag je je "hyperrealiteit" beter verduidelijken, want die van Baudrillard past niet op de rest van je teksten.
Baudrillard heeft minder fantasie dan de BDE aanhangers zelfs Donald Duck kan niet door de beugel :)
Baudrillard kwam tot de conclusie dat Disneyland de Westerse en Amerikaanse waarden en normen nastreefde en zodoende de wereld buiten het park representeerde. Stripfiguren en nepkrokodillen houden in een hyperrealiteit op die manier The American Dream instant.
http://www.spatonline.nl/2016/03/donald ... udrillard/" onclick="window.open(this.href);return false;
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV & DoctorWho, e.a.,

Ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyperreality" onclick="window.open(this.href);return false;
brengt me niet dichter bij het volgens MaartenV bewezen zijn van een vleesloze "mind".

Roeland
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

heeck schreef:MaartenV & DoctorWho, e.a.,

Ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hyperreality" onclick="window.open(this.href);return false;
brengt me niet dichter bij het volgens MaartenV bewezen zijn van een vleesloze "mind".

Roeland
Heeck,
In het topic "vrije wil en determinisme" was vooralsnog de slotsom dat deze vleesloze mind enkel een talig construct is
https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 44&t=16665" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie