De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de gegevensverstrekking uit de BRP (Basis registratie personen, vroeger GBA) aan de SILA (Stichting interkerkelijke leden administratie) te stoppen aangezien deze niet langer gerechtvaardigd is.
Op 3 partijen na (CDA, CU en SGP)
stemden alle partijen in met deze motie.
Dan kan heel kerkelijk nederland reageren op het voorstel, maar dat zal niet veel uithalen.
Het niveau van de reacties is bedroevend maar anderzijds ook wel amusant.
Een Dr. uit Ede:
Ik ben tegen deze wetswijziging. Er is geen enkele noodzaak toe. Er is immers geen koppeling tussen staat en kerk. Dit is alleen kerkje pesten. Is dit het niveau van onze "democratie"?
Tsja, zo werkt democratie, de meerderheid neemt een besluit.
De St. Bonifatiusparochie in Nieuw Schoonebeek schrijft:
"U geeft aan dat u een betere dienstverlening wilt met minder regeldruk. Wanneer u de koppeling verbreekt tussen de gemeenten en Sila bent u als overheid hierin tegenstrijdig. Op deze manier moet er meer geregeld worden en komt u als overheid de burgers niet tegemoet. Vooral onze ouderen worden hiervan extra de dupe. Zij komen uit beeld bij de kerken omdat zij bij hun verhuizing niet bij machte zijn hun adreswijziging bij iedereen door te geven. Aangezien de kerken een belangrijke taak hebben in onze samenleving, vooral bij het omzien naar ouderen, denk aan vereenzaming, verarming en andere noodzakelijk zorg waarin de kerken een rol spelen."
Kortom, net als bij de voetbalclub moeten de leden bij verhuizing hun nieuwe adres doorgeven aan kerk. Sterker nog, ik denk zomaar dat er heel wat zullen zijn die dat met opzet niet gaan doorgeven, daar heb ik wel beeld bij.
Overigens zijn de meeste reactie qua argumentatie van hetzelfde niveau als dat van een man uit Raalte:
"Het aanleveren van gegevens via SILA aan kerkelijke instellingen dient gehandhaafd te blijven."
Waarschijnlijk begrijpen deze mensen niet dat de overheid op deze site alleen iets kan met
beargumenteerde meningen. Helaas is dat niet bepaald de sterkste kan van de gemiddelde gelovige.
Al met al wel leuk om wat te lezen, maar de koppeling tussen BRP en Sila , die gaat er gewoon af.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)