Kan Trump gevaarlijk zijn?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Kan Trump gevaarlijk zijn?

Bericht door Peter van Velzen »

Appelflap,
Ik ben het met je eens dat de politiek in de VS er behoorlijk slecht voorstaat. In een gezonde democratie had geen der kandidaten genomineerd kunnen worden. Maar moeten ze nu net de minst geinformeerde vsn het hele stel kiezen?
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ze winnen de senaat, het Huis van Afgevaardigden & de President. Alles. Trump heeft carte blanche.

De macht is letterlijk in handen van een narcist. Hij zal Amerika inderdaad sterker maken. Ben bang voor Europa & Mexico. We gaan weer aan het werk als gewoonlijk, maar het is geen gewone dag vandaag. Echt niet.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 09 nov 2016 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Had begrepen dat het stemmen in US voor bepaalde groepen best lastig gemaakt wordt. In een democratie moet iedereen laagdrempelig kunnen stemmen was mijn eerdere idee, maar met onze eigen PVV weet ik het niet zo. Misschien toch eerst een soort stemrechtexamen afleggen? Er was in de US natuurlijk weinig te kiezen en dat een nationaal zorgstelsel premielasten met zich meebrengen zal had ieder kunnen nagaan. Helaas is er een grote groep die een free lunch verwacht. Eerst maar eens rustig afwachten wat er de komende jaren gaat gebeuren. Ik weet nu al waar het vanavond in DWDD over gaat :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Voor wie. het weten wil het stelsel dat Obama heeft ingevoert, is helemaal. niet zo duur De reden dat de gezondheidszorg in de Vs zo duur is, ligt in andere oorzaken, zoals het feit dat vele medicijnen er 20 keer duurder zijn dan in Canada.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef:Appelflap,
Ik ben het met je eens dat de politiek in de VS er behoorlijk slecht voorstaat. In een gezonde democratie had geen der kandidaten genomineerd kunnen worden. Maar moeten ze nu net de minst geinformeerde vsn het hele stel kiezen?
is het de minst geïnformeerde?

het is een ervaren zakenman, ik kan me nauwelijks voorstellen dat die de eigen economie met doorgedreven protectionisme zal beschadigen.
op voorhand klinkt dat natuurlijk goed, als onderdeel vh circus.

ook binnen de eigen partij heeft hij genoeg tegenstand, denken dat er nu een eenmansdictatuur opstaat is toch wel gewoon een idiote gedachtegang

stemrechtexamen?
al diegenen die op rechts willen stemmen mogen niet meer stemmen? nu ja, ook vandaag merk je zoals zo vaak, jammer genoeg, dat de linkerzijde bijzonder veel moeite met democratie heeft als de uitslag niet is wat men ervan verwachtte.
Peter van Velzen
Site Admin

Dat komt omdat links - althans in Nederland elke keer verlieet. Dat vind ik ook heel vervelend. Toen alle partijen met een vrouwelijke lijsttrekker (inderdaad allemaal links) eens verloren zij. Ik ook: Het stomme stemvee stemt op stieren.
Je denkt altijd dat je het zelf bij het rechte eind hebt. Maar sukkels hebben ook stemrecht.. Ik zou het niet anders willen. Soms ben ik zelf immers de sukkel.
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Trump over Obama Care:
Tijdens de campagne heeft Trump zich fel gekeerd tegen Obamacare. De zorgverzekering is omstreden omdat deze regeling de overheid veel belastinggeld kost. Volgens Trump veroorzaakt het systeem minder concurrentie op de zorgmarkt en minder keuze. Hij zal daarom inzetten op een veel soberder systeem.

http://nos.nl/artikel/2142253-dit-wil-p ... -doen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Doet mij denken aan de monopolieposities hier op de Nederlandse markt waardoor medicijnen soms schrikbarend duur zijn en een concurrent geen kans krijgt.

Natuurlijk kiest Trump eerst voor de binnenlandse politiek, dat doen alle Amerikaanse presidenten. Eerst de 100 dagen wittebroodsweken en er dan tegenaan. Aan het einde van hun termijn doen ze vaak iets internationaals. Niet voor niets begon aan het einde van de termijn van Obama de belegering van Mosul. Ze willen altijd nog iets presteren aan het einde van hun carrière.

Deze man hield ook al rekening met winst van Trump:
http://nos.nl/op3/artikel/2142260-trump ... e-dan.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trump zal direct sterke banden aangaan met Engeland, Rusland en China. De Europese lappendeken is in eerste instantie niet interessant. Reken maar dat we nog wat voor de kiezen krijgen, met name wat de NAVO betreft. Op zich heeft hij zelfs gelijk dat wij Europeanen zo weinig bijdragen. En misschien worden de betrekkingen beter met Rusland, dus ligt er minder druk op de NAVO. Trump is een keiharde zakenman die niet snel over zich heen laat lopen. Dat hij opkomt voor de nationale economie zoals de autohandel kun je hem ook niet kwalijk nemen. Geen wonder dat koersen van merken zoals Toyota direct onderuit gingen. :D
Peter van Velzen
Site Admin

Tot nu toe is sinds Nixon de economie in de Vs slecht gelopen onder een republikijnse president en goed onder een democraat. Het zou mij verbazen als het deze keer anders ging. Bedenk dat de democraten ongeveer vergelijkbaar zijn met de VVD hier.
Ik wens u alle goeds
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Laat de Nederlandse politiek dit als les zien. Negeer de gevoelens die onder het volk leven en je krijgt precies wat je niet wilt.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De Fransen zijn de volgende. Daar hebben ze over een paar maanden verkiezingen en Le Pen doet het extreem goed.
Overal morren en klagen mensen en de gevestigde politiek staat erbij en kijkt er naar. Doet me denken aan Pim Fortuyn (ik mocht hem wel) die ook de gevestigde politieke orde te kakken zette. Trump heeft dat nu ook gedaan. Hij heeft wel wat te doen om zijn beloftes waar te maken. Maar net als overal zal dat gedeeltelijk lukken.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef:Dat komt omdat links - althans in Nederland elke keer verlieet. Dat vind ik ook heel vervelend. Toen alle partijen met een vrouwelijke lijsttrekker (inderdaad allemaal links) eens verloren zij. Ik ook: Het stomme stemvee stemt op stieren.
Je denkt altijd dat je het zelf bij het rechte eind hebt. Maar sukkels hebben ook stemrecht.. Ik zou het niet anders willen. Soms ben ik zelf immers de sukkel.
ik soms ook

wat me nu wel opvalt
maanden heeft, zeker in Vlaanderen, de VRT ons voorgekauwd hoe we over de kandidaten moeten denken.
1 dag later toont Clinton dat ze toch echt een slechte verliezer is.
een uur te laat komen en zich dan achter haar geslacht verstoppen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef:Laat de Nederlandse politiek dit als les zien. Negeer de gevoelens die onder het volk leven en je krijgt precies wat je niet wilt.
Dit is exact wat vanavond ter sprake kwam bij de wereld draait door. De politiek kent de bevolking niet (meer). Regeert alleen nog vanuit het torentje. Wilders gaat hier straks ongelooflijk van profiteren. Trump kon onmogelijk(!) president worden en Wilders kan onmogelijk(!) de grootste partij krijgen. Populisme wint. Nico Dijkshoorn had er zojuist mooi stukje over. Die wist exact te benoemen welke mensen gaan stemmen!
En "kan Trump gevaarlijk zijn"? Die vraag is nu bittere realiteit geworden. Het GEHELE democratische systeem staat op de tocht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef:
lost and not found yet! schreef:Laat de Nederlandse politiek dit als les zien. Negeer de gevoelens die onder het volk leven en je krijgt precies wat je niet wilt.
Dit is exact wat vanavond ter sprake kwam bij de wereld draait door. De politiek kent de bevolking niet (meer). Regeert alleen nog vanuit het torentje. Wilders gaat hier straks ongelooflijk van profiteren. Trump kon onmogelijk(!) president worden en Wilders kan onmogelijk(!) de grootste partij krijgen. Populisme wint. Nico Dijkshoorn had er zojuist mooi stukje over. Die wist exact te benoemen welke mensen gaan stemmen!
En "kan Trump gevaarlijk zijn"? Die vraag is nu bittere realiteit geworden. Het GEHELE democratische systeem staat op de tocht.
Dat is waar. Democratie lijkt op z'n retour. En ik zie het op allerlei plekken.
Daar zitten lieden met hun niet zo nette vingers aan die democratie, vrije meningsuiting e.d. te rommelen, omdat 'een mening of een bepaalde manier van denken/opstelling/overtuiging' niet bevalt..... Heel ernstig en niets aan te doen, lijkt het.
https://cdn.nos.nl/image/2025/10/12/128 ... 4x576a.jpg
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat?.... O, wist ik dat nog niet?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Populisme is een reactie op globalisering. Van het standpunt van 1 grote wereld naar eigen land met eigen identiteit. Elke actie roept een reactie op die tegengesteld is. Verbazingwekkend is het niet.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Net RTL Late Night gekeken waarin oa een discussie werd gevoerd over het Amerikaanse leger. Trump wil bezuinigen op het leger en het geld investeren in het land. Als reactie kwam daarop dat het leger een grote werkgever is. Alsof oorlogvoeren niets kost! Bommen gooien kost ontzettend veel geld. The war on terror heeft Amerika al 2 biljoen dollar gekost. Amerika financieert voor 70% de NAVO. Dat betekent 70% van 900 miljard, dus 630 miljard. Als je tot een 50/50 deal komt bespaar je bijna 200 miljard, per jaar! Dat betekent wel veel meer kosten voor Europa... Maar Trump wil sowieso minder oorlogvoeren. Niet overal militairen naartoe sturen.
Wel wil hij zo snel mogelijk IS verslaan. Dat betekent denk ik dat hij steun aan de rebellen in Syrië last varen en met Rusland en Assad gaat samenwerken. Kiezen voor het in het zadel houden van een dictator maar wel snel een einde aan een oorlog? Of doorgaan met de strijd tegen Assad in een nog lange oorlog? Zeg het maar...
Plaats reactie