Dag MaartenV,MaartenV schreef: Maar o wee als iemand de theoretische entiteit oppert van het bestaan van een bewustzijn dat opgesloten zit in materie dat geheel anders is dan menselijke of dierlijke hersenen. Dan is dat een overbodig geopperde theoretische mogelijkheid dat tot het rijk der fabelen moet worden gerekend.
Je zult mij niet horen mopperen. Alles is denkbaar: vele vormen van intelligent leven die niets lijken op mensen en dieren..Niemand die op dit forum daar over moppert. Ook niet een bewustzijn dat anders is dan wij denken. Een bewustzijn zonder Materie/energie....., daar krijg je hier de handen niet voor op elkaar. En misschien krijgen "ketters" zoals MacTaggart op termijn gelijk, maar dat zal alleen gebeuren door MEER informatie, niet door meer geloof...
Bewustzijn hebben we keihard nodig om deze verklaringen op te schrijven en ook om het leven als mensen ZINVOL te maken. Daar heb je geen externe bewustzijn voor nodig. En zo ja: graag aangeven wat jij er mee WILT oplossen, ik heb het nog niet gezien. Alleen zwarte woordkunst..Gek he?, bij gelovige christenen heb ik die moeite niet om te zien wat zij willen.....MaartenV schreef: Waarom: omdat de entiteit 'bewustzijn' niet nodig is om goede theoretische verklaringen te hebben voor de werking van de fysische werkelijkheid. Bewustzijn is als entiteit geheel en al overbodig in de materialistische verklaringsmodellen om de fysische chemische en biologische werkelijkheid afdoende te beschrijven.
Al in een eerdere bijdrage gewezen op strings / parallelle universa. Er is niemand op dit forum die bewustzijn lager waardeert dan een wetenschappelijke theorie...Het gaat er om MENS te zijn...En een mogelijke bewustzijns entiteit , anders dan mogelijk andere vormen van intelligent leven, mogen we graag iets meer dan filosofie/goddienst filosofie? Of woeste fantasie in het verlengde van Quantum Mechanica.. Dat is tot nog toe niet meer dan bewustzijnsinhoud .....in hoofden van mensen.....zo als er zo veel in hoofden van mensen omgaat.MaartenV schreef: Bewustzijn is voor mij echter de meest au serieux te nemen bestaande entiteit, en staat voor mij hiërarchisch hoger dan onbewezen fantasieën als parallelle universa en strings die moeten worden ingeroepen om theoretische concepten te doen werken.
Bewustzijn is als overbodige entiteit in de wetenschappen, voor mij de meest relevante geopperde theoretische entiteit.