Kerststal in de ban

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: Kerststal in de ban

Bericht door Gershom »

Maria schreef;
Als niemand hieraan refereert en het Kerstfeest steeds verder laat verworden tot een midwinterfeest en periode met een aantal requisieten, die ook duidelijk dat winterfeest verlichten, de lichtjes in de lange nachten, en het bij elkaar kruipen als het koud en donker is en daar dan van de nood een deugd maken en er een feest van maken met iets voor een ieder, cadeautjes en samen eten en later het gezamenlijk vieren van het inluiden van het nieuwe jaar, wat in deze context een automatisch vervolg heeft, dan kan iedereen daaraan meedoen.
Dan hoeft het geen religieuze achtergrond meer te hebben.
Vind je niet dat je de naam dan ook zou moeten veranderen? Anders dan nieuw jaar heeft het kerstfeest een duidelijk zichtbare en voelbare religieuze oorsprong. Een winterfeest met lekker eten, cadeautjes, lichtjes en een versierde boom als een verjaardagsfeestje bij de buren. Het is aardig maar er is geen sfeer. Ik geef je onmiddellijk toe
die sfeer is moeilijk onder woorden te brengen. Want mij doet het denken aan mijn kinderjaren. Met je mooie kleren aan midden in de nacht lopend naar de kerk. Klokken luiden overal, het geluid omfloerst en gedempt door de sneeuw. Het overvloedige kaarslicht in de kerk, en het gezamenlijk zingen van de oeroude liedjes. De van hoop vervulde boodschap voor iedereen; "Laat het vrede zijn".
Wij hadden geen cadeautjes, en ook geen boom waar die gaven onder zouden moeten liggen. Dat hoorde niet bij kerstmis. Het is er later door de commercie aan toegevoegd. Wij hadden een kerststal, en verhalen en liedjes. Meer was er niet, en ook niet nodig.
Later is het zoals je terecht opmerkt "Verworden" tot een vreetfestijn met dure cadeaus. En ik haat het hartgrondig.
Want ik heb een hekel aan verjaardagen.
Wat mij verbaasd is dat blijkbaar weinig mensen zich storen aan de kerstzang en concerten die rondom 25 december de ether domineren, en ook in winkelstraten ongevraagd over je wordt uitgegoten.
Maar misschien hoort niemand dat meer omdat bijna iedereen op straat zich bezighoudt met het voeren van telefoongesprekken.

Je begrijpt dat mijn herinneringen gekleurd zijn door mijn ervaring als heel jong kind. En ik realiseer mij dat mensen die zonder godsdienst zijn opgegroeid, zich moeilijk kunnen verplaatsen in mijn jeugdsentiment. Ik verbaas mij er zelf wel eens over dat die souvenirs uit het verleden nog zo moeiteloos zijn op te roepen na ruim vijfenzestig jaar ongeloof.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik en er helemaal voor om te zoeken naar dingen die alle mensen samenbinden i.p.v. uiteen drijven. Voor mij mogen we daarom veel meer nadruk leggen op wereldse feesten, zoals oud- nieuwjaar, wid-winter en mid-zomer feesten. Hier kan geen gelovige iets tegen hebben toch? Zo kun je toch veel samen vieren en elkaar ontmoeten. Over een paar jaar zal het Offerfeest weer samenvallen met Pasen denk ik. Ook een moment om christenen en moslims bijeen te brengen. Die feesten hebben wel iets gemeen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gershom schreef:Maria schreef;
Als niemand hieraan refereert en het Kerstfeest ............
Vind je niet dat je de naam dan ook zou moeten veranderen? Anders dan nieuw jaar heeft het kerstfeest een duidelijk zichtbare en voelbare religieuze oorsprong.
Inderdaad, dat is waar ook.
Kerst refereert aan Christus.
Zie ook het woord kerstening.

Misschien zijn de oudere benamingen wel geschikt:
Iets met zonnewende.

Over de vroegere sfeer gesproken en misschien nog wel voor fiks wat mensen:
Jouw nostalgie doet mij ook wel wat, maar is nog slechts een herinnering uit lang vervlogen tijden
Voor iedereen verschillend.
Persoonlijke herinneringen verdwijnen samen met ons.
Ik zelf hecht er allang geen waarde meer aan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Henry II schreef:Ik en er helemaal voor om te zoeken naar dingen die alle mensen samenbinden i.p.v. uiteen drijven. Voor mij mogen we daarom veel meer nadruk leggen op wereldse feesten, zoals oud- nieuwjaar, wid-winter en mid-zomer feesten. Hier kan geen gelovige iets tegen hebben toch? Zo kun je toch veel samen vieren en elkaar ontmoeten. Over een paar jaar zal het Offerfeest weer samenvallen met Pasen denk ik. Ook een moment om christenen en moslims bijeen te brengen. Die feesten hebben wel iets gemeen.
Joden werden vroeger juist angstig wanneer christelijke feestdagen samen vielen met hun eigen hoogtijdagen. Want dat was de gelegenheid bij uitstek om een pogrom te organiseren. Pesach heeft ook wel "iets" gemeen met Pasen, maar de uitgangspunten zijn zo verschillend dat een gezamenlijke viering wel op een echec uit moet lopen. Veel geloofsgemeenschappen die het moeilijk hebben vanwege de ontkerkelijking, zoeken met de moed der wanhoop naar iets "Gezamenlijks" en organiseren daarom bloedloze oecumenische diensten, want feestvieren in een lege kerk heeft iets armoedigs.
Maar een volle kerk met verschillende geloven bij elkaar?? Daar viert iedereen iets anders terwijl men doet alsof men zich verheugd in hetzelfde. Het is m.a.w. als het opvoeren van een klucht, terwijl de helft een voorkeur heeft voor drama.

Seculiere feesten zoals het midwinterfeest, zijn alleen populair bij agrarische nederzettingen in Drente omdat men dan het midwinterbloazen kan beoefenen boven een drooggevallen waterput. Iets dat niet erg leeft in de rest van het land.
Dan is er nog het carnaval. Van oorsprong een noodgreep van de katholieke clerus om de losbandigheid tijdens de vastentijd wat te beteugelen. In het zuiden wordt het vrij intens gevierd, maar boven de grote rivieren is het nooit iets geworden. Ondanks alle pogingen van bierleveranciers en andere belanghebbenden, wekt carnaval in het noorden slechts diep medelijden op. En al helemaal in de mediastad Hilversum. Iedere artiest, (of zij die zich zo noemen) haast zich om een carnavals kraker te maken. Het resultaat is steevast van een verbijsterende stupiditeit, en het zou goed zijn als zo een "Hit" beperkt blijft tot onze landsgrenzen. Met een tekst als; "Ik heb preitjes op mijn dijtjes, en worstjes op mijn borstjes," zal dat vanzelf wel gebeuren denk ik. Maar stel je voor je bent heerlijk op vakantie in Griekenland
En plotseling blèrt er een stem uit de radio, "dat er een paard in de gang staat"...Dat is toch om harakiri te plegen van schaamte? En zeker als Grieken je gaan vragen om een vertaling van dat gloedvolle lied...
Nu sta ik niet bekend als een feestganger, want bij een gewone verjaardag vraag ik mij al af wat er toch te vieren valt?
"Hoera weer een jaar minder"??
U zult mij wel niet uitnodigen vermoed ik. Dat is jammer... want ik ken geen groter vreugde dan het beleefd afslaan van een invitatie voor een feest.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gershom schreef: Seculiere feesten zoals het midwinterfeest, zijn alleen populair bij agrarische nederzettingen in Drente omdat men dan het midwinterbloazen kan beoefenen boven een drooggevallen waterput.
Iets dat niet erg leeft in de rest van het land.
Jammer.
Wat meer traditionele feesten zouden ons niet misstaan.
Ieder streek zijn feesten is nog overal in Europa, maar nooit echt populair geweest in het calvinistische deel van Nederland.
Zeker is wel, dat als ze er zijn, zoals bijvoorbeeld bij echt ouderwetse boerenbruiloften, heel veel mensen die dat normaal nooit van zichzelf zouden verwachten, dat well weer weer leuk vinden en wel uit hun dak gaan.

Dan is er nog het carnaval.
Nu sta ik niet bekend als een feestganger, want bij een gewone verjaardag vraag ik mij al af wat er toch te vieren valt?
:lol: :lol:

Ik dacht en deed hetzelfde als jij tot ik 30 was en de grootste crisis en daarna de bevrijding van mijn leven ging vieren.
Namelijk van de ketenen van mijn verstand.
Ik heb dat 10 jaar botgevierd, totdat de jaren des verstands terug kwamen. 8*)
Die had ik in mijn jonge jaren wat te vroeg en ik heb dus mijn puber-tijd overgeslagen en later nog eens dunnetjes overgedaan.

Nu kan ik vaak en nog steeds blij zijn met de blijen en vrolijk zijn met de vrolijken.
Maar aan hypocrisie en gewild toneelspelen en vrolijk doen, desnoods met behulp van een borrel, omdat het sociaal is om mee te doen, heb ik nog altijd een broertje dood.

Ik geef je dus groot gelijk, als je jezelf daartegen verzet.
Naar "verjaardagfeestjes met verplicht gezellig doen" en schijnheilig doen naar mensen toe, die ik verfoei, kan ik ook heel moeilijk.
Ik ga nog zelden en geef ze zelf helemaal niet.
Jandar

Bericht door Jandar »

Gershom schreef:Vind je niet dat je de naam dan ook zou moeten veranderen?
In de oude jeugdserie 'Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen meneer" heette het het Holle Bolle Gijsfeest. Ik vond dat als kind al heel toepasselijk. "De Holle Bolle Gijsgedachte" :lol: . Zo Nederlands.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Jandar schreef:
Gershom schreef:Vind je niet dat je de naam dan ook zou moeten veranderen?
In de oude jeugdserie 'Kunt u ons de weg naar Hamelen vertellen meneer" heette het het Holle Bolle Gijsfeest. Ik vond dat als kind al heel toepasselijk. "De Holle Bolle Gijsgedachte" :lol: . Zo Nederlands.
Ik ken die serie niet.
Het zal wel voor mijn tijd geweest zijn.
Maar het is een idee.
De vraag is nu; Hoe maken wij dit aan het volk bekend? Ik zou de naam "Gijs" weglaten, anders gaan de mensen ene Gijs zoeken, en vragen waar zijn stal heeft gestaan? Dus gewoon i.p.v. kerstmis het "Holle Bolle" feest.
Als je het mij vraagt klinkt het voor geen meter, maar goed, ik ga daar niet over...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik kan het niet laten:
Holle Bolle Gijs

Afbeelding

Maar dat kan echt niet:
Zo'n Holle bolle Gijs feest.

Efteling vervangt Holle Bolle Gijs na klachten Obesitas patiënten
Pretpark de Efteling in Kaatsheuvel, gaat binnenkort alle prullenbakken en andere beelden van Holle Bolle Gijs vervangen door een magerder exemplaar. “Er zijn veel klachten binnen gekomen van mensen die lijden aan obesitas”, aldus Jeroen van der Veer van de Efteling, “Zij vinden Holle Bolle Gijs een belediging en een teken van gebrek aan respect. Daar hadden wij nooit eerder over nagedacht, maar na de klachten over mogelijk racisme in de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival, regende het uiteindelijk klachten over Holle Bolle Gijs.”
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

We leven wel in een rare maatschappij. In plaats van rascisme bestrijden we zwarte Piet, in plaats van Obesitas Holle Bolle Gijs en in plaats van relligieuse intollerantie de Kerststal. Alles behalve wat belangrijk is...
Ik wens u alle goeds
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Peter,
=D>
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:We leven wel in een rare maatschappij. In plaats van rascisme bestrijden we zwarte Piet, in plaats van Obesitas Holle Bolle Gijs en in plaats van relligieuse intollerantie de Kerststal. Alles behalve wat belangrijk is...
Ik vind dat nogal kort door de bocht.

Er zijn mensen die van oordeel zijn dat zwarte piet zoals hij traditioneel wordt opgevoerd, racisme aanwakkert.

Op de zelfde manier zijn er mensen die oordelen dat als de overheid er één religie uitpikt en een bijzondere plaats geeft, dat dat niet bevorderlijk is voor religieuze tolerantie.

Beweer jij dat die mensen ongelijk hebben?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@axxyanus,

Ik gaf Peter een applausje omdat ik het raak vond.

Onze westerse traditie mag er niet op uit zijn om anderen te discrimineren, of racistisch te zijn.
Maar schieten we niet door?

Persoonlijk zou ik het een verschraling vinden, vaderlandse liederen op de schop, alle tradities op de schop. Deze week 11 november; hier lopen ze nog met een suikerbiet en vieren Sonte Marten. Sint Martinus; een religieus feest, rooms-katholiek,. Nou in ons zeer protestants stadje werd het al door mijn grootouders gevierd,en het religieuze erin is traditie.
Bob Dylan
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Storm schreef:@axxyanus,

Ik gaf Peter een applausje omdat ik het raak vond.

Onze westerse traditie mag er niet op uit zijn om anderen te discrimineren, of racistisch te zijn. Maar schieten we niet door als we alle historische uitingen weghalen die soms vol zitten met "buitensluiting" van, met geloofsuitingen etc.
Ik betwijfel dat je het zo bedoelt maar dat lijkt er op neer te komen dat zolang het de intentie niet is om te discrimineren of racistisch te zijn maar dat die discriminatie of dat racisme maar een (onbedoeld) neveneffect is, we ons daar niet al te druk over moeten maken.
Storm schreef:Persoonlijk zou ik het een verschraling vinden, vaderlandse liederen op de schop, alle tradities op de schop. Deze week 11 november; hier lopen ze nog met een suikerbiet en vieren Sonte Marten. Sint Martinus; een religieus feest, rooms-katholiek,. Nou in ons zeer protestants stadje werd het al door mijn grootouders gevierd,en het religieuze erin is traditie.
Tradities komen en tradities gaan. Ik snap dat sommigen het spijtig vinden als een traditie waar ze aan gehecht zijn, verdwijnt. Maar als een traditie op een of andere manier achterhaalde waarden propageert, lijkt het me geen slecht idee om zo'n traditie toch maar te laten varen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

axxyanus schreef: Ik betwijfel dat je het zo bedoelt maar dat lijkt er op neer te komen dat zolang het de intentie niet is om te discrimineren of racistisch te zijn maar dat die discriminatie of dat racisme maar een (onbedoeld) neveneffect is, we ons daar niet al te druk over moeten maken.
Nee, zo bedoelde ik het inderdaad niet. De zwarte pieten discussie is voor mij een duidelijke.
Maar voor mensen met obesitas kan holle bolle Gijs een traditie te ver wezen.
axxyanus schreef: Tradities komen en tradities gaan. Ik snap dat sommigen het spijtig vinden als een traditie waar ze aan gehecht zijn, verdwijnt. Maar als een traditie op een of andere manier achterhaalde waarden propageert, lijkt het me geen slecht idee om zo'n traditie toch maar te laten varen.
Ja waarom heb ik toch zo vaak geen duidelijk standpunt :oops: Wat jij schrijft daar ben ik het ook mee eens. Een traditie mag niet belangrijker wezen dan de waarden die we nu kennen.

Misschien is het mijn angst voor verschraling, ik hou enorm van tradities. Overal waar ik op vakantie kom probeer ik een traditioneel feest mee te maken.
Bob Dylan
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Folklore en tradities hebben hun wortels in de geschiedenis.
Zolang men het geen actuele betekenis geeft is er mi. niets mis mee.

Jammer, dat er zoveel mensen zijn, die een diepere betekenis zien, daar waar die al sinds mensenheugenis niet meer is, of zelfs nooit is geweest en het een serieuze actualiteit geven.
Maar als dat in het heden breed gedragen wordt, wordt het dat vanzelf.

Het is mi. goed om die discussies op gang te brengen.
Echter als het niet breed gedragen wordt en men na het aandacht gegeven te hebben en na discussie nog steeds van mening is, dat je ook kunt overdrijven, kun je en mag je mi. ook van degenen die protesteren tegen oude gebruiken begrip vragen.

Het moet niet zo zijn, dat de minderheid de meerderheid gaat terroriseren.
Daarom moeten we oppassen voor manipulatie door met gevoelige, maar valse argumenten aan te komen.
En dat kan voor iedereen gelden.
Voor degenen die protesteren en voor degenen die willen vasthouden aan oude gebruiken.
Plaats reactie