dikkemick schreef:Je laatste opmerking heet: leren van fouten...bijstellen....ontwikkelen....vooruitgang....Dat is nu juist de kracht van wetenschap.
Precies het punt wat ik wil maken als ik hier reageer op de sidetopic in welke mate wetenschap niet constant is. Maar wij als aanhoorders van wetenschap niet de veranderlijke eigenschappen van wetenschap in groot en klein weten te realiseren.
dikkemick schreef:
Echter op het moment dat de wetenschap conclusies trekt, hebben we te maken met afspraken. En die afspraken hoeven (gelukkig) niet tot in het oneindige nagekomen te worden.
De waarheid is een afspraak, is de titel van dit topic, wat jij hier zegt is precies wat ik er mee bedoelde toen ik de titel bedacht. Ik wil duidelijk maken dat er geen constanten bestaan, maar we wel constanten met alle macht verdedigen, en er dan op dat moment geen plaats wordt toegestaan voor variabele accenten van het onderwerp. Zo ontstaan er blinde hoeken in het gespreksonderwerp waarbij bepaalde belangrijke oorzaken en gevolgen onbelicht blijven. Voor mij is het niet om hier te bewijzen dat er geen constanten bestaan, maar om te bespreken hoe wij constanten zo serieus nemen dat er geen plaats is voor het variabele karakter van een onderwerp.
Ik heb hier nooit een punt gemaakt om te willen bewijzen dat wetenschap niet waardevol is. Ik probeer het punt te maken van de subtiele denkfouten van onze denkconstructies. Mijzelf inbegrepen. Het is wederom niet een alles of niets discussie. Het is mij er niet om te doen of iets wel of niet constant is, maar om te focussen op het variabele karakter van gespreksonderwerpen. Voor mij is dit best een grappige discussie geworden want ik merk dat er wordt gereageerd op een onderdeel van de discussie en dat dit onderdeel inderdaad alleen met 'wel waar' of 'niet waar' wordt benaderd. Het punt wat ik wil bespreken in dit topic, daaraan wordt bijna continu aan voorbij gegaan. Er wordt alleen gefocused op bijvoorbeeld wetenschap. Terwijl dat alleen een uiterste was om te illustreren dat zelfs het meest vaststaande en betrouwbare informatiebron genaamd 'wetenschap' niet zo constant is als wij het ons voorstellen. En vervolgens hebben we het nu al heel lang over of dit waar is of niet. Zelfs als je het hier niet mee eens bent zou je toch kunnen doorpraten over het punt dat we in ons beoordelingsvermogen te veel gebruik maken van alleen "wel of niet waar'. Maar schijnbaar lukt dat niet voordat de discussie over wetenschap is opgelost. Het mooie is dat precies de denkfout die ik wil belichten, hier in deze discussie vaak wordt gemaakt.
Niets is waar, alles is mogelijk.