Dat is best een goede eigenschap vooral als je overboord valt van een schip. Maar even serieus je stelt dat er rond Jezus iets is toegevoegd dat de eerste eeuwen niet voorkwam. Misschien is het uit te werken tot een item en dan kunnen we het ter harte nemen of juist niet.HJW schreef: Soms ben ik geen echte vent.....en kan ik twee dingen tegelijk !!
Ds. Paul Visser: "Veel kerkgangers zijn het zat".
Moderator: Moderators
Re: Ds. Paul Visser: "Veel kerkgangers zijn het zat".
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik zag dat een opinie artikel in het Refdag ook aan de Column van Ds. Paul Visser was gewijd. Naast die van ziin collega Ds Ekris. Lezen dat artikel!
Al zal de voorgestelde remedie niet helpen.
http://www.rd.nl/opinie/dr-bart-jan-spr ... -1.1131929" onclick="window.open(this.href);return false;
Al zal de voorgestelde remedie niet helpen.
http://www.rd.nl/opinie/dr-bart-jan-spr ... -1.1131929" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Waarom? schreef: http://www.rd.nl/opinie/dr-bart-jan-spr ... -1.1131929" onclick="window.open(this.href);return false;
Gekke voorstelling van zaken. God wekt een geloof op, maar enkel wanneer de juiste preek wordt afgeleverd.artikel schreef:‘Aansprekende’ preekjes die er vooral op gericht lijken ons op te leiden tot een goed gevoel en geestelijk welbevinden (legitimatie van narcisme, aldus ds. Van Ekris), moeten worden vervangen door preken waarin wonden worden blootgelegd en behandeld. Zal God juist daar niet, zo vraagt ds. Visser, een geloof willen wekken dat fragiel is maar niet kapot te krijgen?
Nog gekker, grappiger of moet het triester genoemd worden, is de voorstelling van de gelovige dat God op z'n hoogst nog een fragiel geloof zal opwekken.
Het allergekst is natuurlijk dat iemand uit de reformatorische hoek (dus een stroming die als motto had: terug naar de bijbel) nu de slogan hanteert: "Terug naar de preken van onze traditie" en die gebundeld als een canon neer te zetten.
Of misschien is het allergekste dat hier driemaal de vreemde kreet "tegen de afval en de verveling" wordt gehanteerd. Tegen de verveling kan ik onmogelijk anders lezen dan "ter vermaak", want dat is het enige soort boek wat je zou oppakken wanneer je je verveelt. Een boek met preken uit het verleden is inderdaad een bron van vermaak. Je leest elke bladzijde in opperste verbazing. Maar dit versnelt de vervreemding van het geloof des te meer.
Het lijkt me inderdaad een stukje nostalgie waar de laatste christenen zich mee vermaken tot de kaars uitdooft.
Born OK the first time
De zoveelste verzamelbundel de evangelische boekwinkeltjes staan er vol mee. Dat veel jongeren hun belijdenis voor zich uitschuiven zie ik als een hoopvol teken. Het zoveelste signaal dat de boel op instorten staat. De PKN heeft dan nog een miljard op de plank liggen om het tij te keren, maar met geld buig je irrationele opvattingen niet zomaar naar de rationele zijde.Waarom? schreef: Al zal de voorgestelde remedie niet helpen.
Dag PietV,PietV. schreef:De zoveelste verzamelbundel de evangelische boekwinkeltjes staan er vol mee. Dat veel jongeren hun belijdenis voor zich uitschuiven zie ik als een hoopvol teken. Het zoveelste signaal dat de boel op instorten staat. De PKN heeft dan nog een miljard op de plank liggen om het tij te keren, maar met geld buig je irrationele opvattingen niet zomaar naar de rationele zijde.Waarom? schreef: Al zal de voorgestelde remedie niet helpen.
De jongeren die hun belijdenis voor zich uitschuiven is niet bij de PKN, daar vindt die schifting al veel langer eerder plaats. Het wordt in het artikel niet gezegd, maar ik vermoed dat het de Ger. Gem is. En laat daar belijdenis helemaal een lachertje zijn: Belijdenis van de "waarheden" geleerd in de eigen kerk, niet eens van eigen geloof ( is natuurlijk mooi als het er is) . En iedereen deed daar belijdenis want anders kun je niet dopen.... Laten de serieuze jongelui daar nu heel scherp een neusje voor hebben gekregen. Dat dit theologisch / vanuit de reformatie helemaal niet te verdedigen valt. En de andere groep, die het zo ie zo helemaal niets scheelt is het psychologische gedram gewoonweg zat en wil niet meer in een gespleten wereld leven.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Buiten het inhoudelijke deel zie ik tevens een logistiek aspect opduiken. Want wie zijn de toekomstige ambtsdragers en waar komen ze vandaan? Het zijn degenen die ooit belijdenis hebben gedaan en vervolgens met gekleurde wangetjes aan het avondmaal gingen. Als de spoeling steeds kleiner wordt dan is het her-her- herbenoemen van een vast groepje mensen die steeds verder komen af te staan van de jeugd. Qua leeftijd en gedrag.Waarom? schreef: Laten de serieuze jongelui daar nu heel scherp een neusje voor hebben gekregen. Dat dit theologisch / vanuit de reformatie helemaal niet te verdedigen valt. En de andere groep, die het zo ie zo helemaal niets scheelt is het psychologische gedram gewoonweg zat en wil niet meer in een gespleten wereld leven.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar serieus: welke jongere zit te wachten op een boek met preken uit de tijd van de "nadere reformatie", dwz. uit de tijd 1600-1750?
Ik ben even gaan kijken wie de 'voormannen' zijn van de nadere reformatie. Ik vond oa.
Jean Taffin, aangeduid als voorloper (hij sprak nog geen Nederlands) met een geweldig interessant geschrift:
"Boetveerdicheyt des levens "
Alexander Comrie! Ik pik uit zijn talloze preken en geschriften:
"Missive wegens de rechtvaardigmakinge des zondaars en de toeëigeninge van deze weldaad van Gods vrije genade aan hem door het ingewrocht gelove, 1757"
"Verhandeling van eenige eigenschappen des zaligmakenden geloofs: zijnde een verklaring en toepassing van verscheidene uitgek[n]ipte teksten des Ouden en Nieuwen Testaments, in welke de zorgeloozen en tijd-geloovigen worden ontdekt, gewaarschuwd en uitgelokt om het leven buiten zich in een aangeboden Jezus te zoeken ..."
Godefridus Cornelisz Udemans, tot wiens voornaamste geschriften behoort:
"`t Geestelijck Roer van `t Coopmans-schip"
en
"De laetste Basuyne, Dordrecht 1635"
met de laatste wetenswaardigheden over de spoedige wederkomst van Jezus.
Weliswaar Duitser, maar hoogleraar in Utrecht en uitgegeven in Amsterdam: Friedrich Adolph Lampe:
"Balsem uyt Gilead, tegens aansteekende siekten; ter gemeener stichtinge, by deese gevaarlyke tyden, meedegedeelt: eerst uytgegeven in den jare 1713. ende nu vermeerdert met een gebedt, en een predikatie ... gedaan na de verlossinge uyt een swaare krankheit (Amsterdam, 1719)
(Wikipedia laat weten: Zijn slechte gezondheidstoestand bleek geen excuus te zijn geweest, aangezien hij al in 1729 op 46-jarige leeftijd overleed. Maar niet voordat de precieze Rotterdamse dominee Jacobus Fruytier hem in een pamflet van 500 bladzijden ervan beschuldigde dat hij de onorthodoxe opvattingen van Röell over de drieëenheid aanhing.
)
Abraham Hellenbroek, voor het nog steeds zo nuttige boekje:
"Voorbeeld der godlyke waarheeden, voor eenvoudigen. Die zig bereiden tot de belydenisse des geloofs 1706"
Ik ben even gaan kijken wie de 'voormannen' zijn van de nadere reformatie. Ik vond oa.
Jean Taffin, aangeduid als voorloper (hij sprak nog geen Nederlands) met een geweldig interessant geschrift:
"Boetveerdicheyt des levens "
Alexander Comrie! Ik pik uit zijn talloze preken en geschriften:
"Missive wegens de rechtvaardigmakinge des zondaars en de toeëigeninge van deze weldaad van Gods vrije genade aan hem door het ingewrocht gelove, 1757"
"Verhandeling van eenige eigenschappen des zaligmakenden geloofs: zijnde een verklaring en toepassing van verscheidene uitgek[n]ipte teksten des Ouden en Nieuwen Testaments, in welke de zorgeloozen en tijd-geloovigen worden ontdekt, gewaarschuwd en uitgelokt om het leven buiten zich in een aangeboden Jezus te zoeken ..."
Godefridus Cornelisz Udemans, tot wiens voornaamste geschriften behoort:
"`t Geestelijck Roer van `t Coopmans-schip"
en
"De laetste Basuyne, Dordrecht 1635"
met de laatste wetenswaardigheden over de spoedige wederkomst van Jezus.
Weliswaar Duitser, maar hoogleraar in Utrecht en uitgegeven in Amsterdam: Friedrich Adolph Lampe:
"Balsem uyt Gilead, tegens aansteekende siekten; ter gemeener stichtinge, by deese gevaarlyke tyden, meedegedeelt: eerst uytgegeven in den jare 1713. ende nu vermeerdert met een gebedt, en een predikatie ... gedaan na de verlossinge uyt een swaare krankheit (Amsterdam, 1719)
(Wikipedia laat weten: Zijn slechte gezondheidstoestand bleek geen excuus te zijn geweest, aangezien hij al in 1729 op 46-jarige leeftijd overleed. Maar niet voordat de precieze Rotterdamse dominee Jacobus Fruytier hem in een pamflet van 500 bladzijden ervan beschuldigde dat hij de onorthodoxe opvattingen van Röell over de drieëenheid aanhing.
"Voorbeeld der godlyke waarheeden, voor eenvoudigen. Die zig bereiden tot de belydenisse des geloofs 1706"
Born OK the first time
Zijn de winkels nog open 
Een artikel van een jaar geleden. Let eens op hoe ze de zaak willen afhandelen. Het lijkt er sterk op dat ze geen enkel idee hebben hoe de kerkverlater anno nu in elkaar zit. Ze bedenken oplossingen voor een probleem, maar vergeten dat je veel mensen niet meer kan bedwelmen met onzin uit de bronstijd.
http://www.rd.nl/snelle-conclusies-geen ... g-1.477748" onclick="window.open(this.href);return false;
Een artikel van een jaar geleden. Let eens op hoe ze de zaak willen afhandelen. Het lijkt er sterk op dat ze geen enkel idee hebben hoe de kerkverlater anno nu in elkaar zit. Ze bedenken oplossingen voor een probleem, maar vergeten dat je veel mensen niet meer kan bedwelmen met onzin uit de bronstijd.
http://www.rd.nl/snelle-conclusies-geen ... g-1.477748" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag Rereformed,Rereformed schreef:Maar serieus: welke jongere zit te wachten op een boek met preken uit de tijd van de "nadere reformatie", dwz. uit de tijd 1600-1750?
[.....
....]
Er zijn inderdaad steeds minder jongeren die zitten te wachten op een boek met preken uit de tijd van de "nadere reformatie". Alleen de serieuze jongeren in de Refo Kerken. Ook daar slaat de "ontlezing" toe, onomkeerbaar proces.
Nog veel ernstiger is reden WAAROM er vaak tot altijd wordt terug gegrepen naar die periode:
1) Ze zitten in de maag met de kerkelijke verdeeldheid. Toen was de Gereformeerde Kerk nog niet gescheurd ( tenministe als je vete van Remonstraten / Contra Remonstranten niet meerekent ) En uiteraard is OOK dat niet waar. De Nadere Reformatie was een stroming binnen de Gereformeerde Kerk in genoemde periode, die niet eens de hoofdstroming was.
2) Het geeft aan dat je leeft.....van je erfenis......Parasiteren zou een ander woord kunnen zijn.
3) Huidige "kerkleiders" en identificatie figuren zijn er niet meer. De twee mogelijkheden WAAROM ze er niet zijn, zijn allebei even ernstig. Ze zijn er ECHT niet (meer) , of je bent zover aangevreten door modern denken dat je geen autoriteiten meer erkend.
En wat betreft Abraham Hellenbroek, voor het nog steeds zo nuttige boekje -> dat wordt door een groot gedeelte van Refo kerken nog steeds gebruikt. De Gereformeerde Gemeente hebben een nieuwe methode ontwikkeld op basis van dit boekje.. https://www.gebrkoster.nl/voorbeeld-god ... -1-lesboek" onclick="window.open(this.href);return false;
in opdracht van de generale synode van de GG „eigentijds catechesemateriaal te ontwikkelen.” Er komen twee nieuwe methoden: een op basis van de Heidelbergse Catechismus en een op basis van het vragenboekje ”Voorbeeld der Goddelijke waarheden” (1706) van ds. A. Hellenbroek.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik zette vorige bijdrage neer als een grapje, maar zo zie je maar weer: je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het wel tegen in de wereld van gelovigen.Waarom? schreef:En wat betreft Abraham Hellenbroek, voor het nog steeds zo nuttige boekje -> dat wordt door een groot gedeelte van Refo kerken nog steeds gebruikt. De Gereformeerde Gemeente hebben een nieuwe methode ontwikkeld op basis van dit boekje.. https://www.gebrkoster.nl/voorbeeld-god ... -1-lesboek" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Dag Rereformed,Rereformed schreef:Ik zette vorige bijdrage neer als een grapje, maar zo zie je maar weer: je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het wel tegen in de wereld van gelovigen.Waarom? schreef:En wat betreft Abraham Hellenbroek, voor het nog steeds zo nuttige boekje -> dat wordt door een groot gedeelte van Refo kerken nog steeds gebruikt. De Gereformeerde Gemeente hebben een nieuwe methode ontwikkeld op basis van dit boekje.. https://www.gebrkoster.nl/voorbeeld-god ... -1-lesboek" onclick="window.open(this.href);return false;
Jij komt natuurlijk uit een meer evangelische wereld. Die hebben een stuk afgesneden van de lange tocht van de Middeleeuwen naar de moderne tijd. Nee, de Refo's deden tot nog de volledige, veertigjarige woestijnreis zonder stukjes van die moeilijke weg af te snijden. De Refo schare begint nu ook te murmureren, ze zijn het zat....
Het heeft me steeds een beetje dwars gezeten dat het volledige artikel van Ds. Paul Visser niet "beschikbaar" was.
Gelukkig hielp mijn geheugen en google me. Is predikant in de Amsterdams Noorderkerk en doet ook werk voor de IZB.
Bij deze de artikelen ( was een tweeluik met een andere predikant ) en ook nog even een link naar de Noorderkerk.
http://izb.nl/nieuws/geloof-kerkgangers ... rkruimelen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.izb.nl/nieuws/bespreek-verve ... in-de-kerk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.noorderkerk.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gelukkig hielp mijn geheugen en google me. Is predikant in de Amsterdams Noorderkerk en doet ook werk voor de IZB.
Bij deze de artikelen ( was een tweeluik met een andere predikant ) en ook nog even een link naar de Noorderkerk.
http://izb.nl/nieuws/geloof-kerkgangers ... rkruimelen" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.izb.nl/nieuws/bespreek-verve ... in-de-kerk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.noorderkerk.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is vanavond een live uitzending over "God in Nederland" met Tijs van de Brink ( van Adieu God ) en Ds. Paul Visser. ( de Dominee van dit topic )
http://luisterpost.nl/live-uitzending/" onclick="window.open(this.href);return false;
EO-presentator Tijs van den Brink en dr. Paul Visser, predikant van de Noorderkerk in Amsterdam, gaan donderdagavond met elkaar in gesprek over het rapport God in Nederland, dat begin dit jaar verscheen. Het debat, georganiseerd door zendingsorganisatie IZB, is vanaf 20.00 uur live te volgen op deze pagina.
De bijeenkomst stond aanvankelijk gepland in mei, maar kon toen niet doorgaan omdat Van den Brink ten val was gekomen tijdens een fietstocht.
http://luisterpost.nl/live-uitzending/" onclick="window.open(this.href);return false;
EO-presentator Tijs van den Brink en dr. Paul Visser, predikant van de Noorderkerk in Amsterdam, gaan donderdagavond met elkaar in gesprek over het rapport God in Nederland, dat begin dit jaar verscheen. Het debat, georganiseerd door zendingsorganisatie IZB, is vanaf 20.00 uur live te volgen op deze pagina.
De bijeenkomst stond aanvankelijk gepland in mei, maar kon toen niet doorgaan omdat Van den Brink ten val was gekomen tijdens een fietstocht.
Dick Swaab schrijft in zijn nieuwe boek 'Ons creatieve brein', onze genetische achtergrond bepaald hoe sterk het aangeleerde geloof in ons brein is geprogrammeerd en dus of je het levenslang zult vasthouden of er min of meer gemakkelijk mee kunt stoppen.PietV. schreef:Misschien zijn mannen rationeler aangelegd en gevoeliger voor moderne inzichten die als een mes door de bijbel snijden.
De komende jaren wordt hiervoor waarschijnlijk steeds meer bewijs daarvoor gevonden, benieuwd hoe gelovigen daar dan mee omgaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
In hemelsnaam, waarom zou ik gaan kijken. Ik vraag me wel af waarom Thijs dit overduidelijke goddelijke signaal negeert en alsnog in gesprek gaat.Waarom? schreef:Er is vanavond een live uitzending over "God in Nederland" met Tijs van de Brink ( van Adieu God ) en Ds. Paul Visser. ( de Dominee van dit topic )
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)