Wat bent u?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Wat bent U?

Rooms Katholiiek
0
Geen stemmen
Gereformeerd
0
Geen stemmen
Hervormd
0
Geen stemmen
Ander soort Christen
3
14%
Aanhanger van een ander geloof?
0
Geen stemmen
Atheist, Ex-Rooms KAtholiek
2
10%
Atheist , Ex-Gereformeerd
2
10%
Atheist. Ex-Hervormd
4
19%
Atheist, Ex-ander sooort Christen
1
5%
atheist. Ex ander geloof
1
5%
Heb nooit een geloof gehad
8
38%

Totaal aantal stemmen: 21

Peter van Velzen
Site Admin

Wat bent u?

Bericht door Peter van Velzen »

NAar aanleiding van dit bericht van Gershom waarin hij verondersteld dat er weinig katholieken op dit forum meepraten even een kleine enquete:
Bent u een vrijdenker of iets ander en indien vrijdenker bent u dit altjid geweest en zo niet wat wat u daarvoor?
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Re: Wat bent u?

Bericht door axxyanus »

Ik weet niet goed welke optie ik moet kiezen. Als je (katholiek) gelovig was toen je zeven was maar dat geloof kwijtraakte voor je elf was. Ben je dan ooit echt gelovig geweest of was dat dan eerder een variatie op geloven in Sinterklaas?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Ik heb maar een "ander soort christen" ingevuld. Niet meer lid van een kerk maar nog niet los van geloven.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

axxyanus schreef:Ik weet niet goed welke optie ik moet kiezen. Als je (katholiek) gelovig was toen je zeven was maar dat geloof kwijtraakte voor je elf was. Ben je dan ooit echt gelovig geweest of was dat dan eerder een variatie op geloven in Sinterklaas?
Ik heb hetzelfde. Ik ging naar de kerk omdat het moest. Ging zo laat mogelijk en zat altijd achteraan. Was als eerste weer buiten.
Op de vraag hoe was de preek, zei ik altijd:" Kon hem moeilijk verstaan achterin."
Als het even kon sloeg ik de communie over.

Eens op vakantie in Spanje een heel armoedig dorp bezocht met een kerk.
Alles in de kerk was goud wat er blonk.
Heb sindsdien geen kerk meer van binnen gezien.

Dus ik denk dat nooit gelovig ben geweest.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik ben de draad kwijt.
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Komt wel weer goed. Rustig blijven nadenken.

Afbeelding
Thor Odinsson

Bericht door Thor Odinsson »

Opgevoed met het christendom maar het geloof langzaam maar zeker allang kwijtgeraakt, niet gelovig noch atheist dus ik heb maar niets ingevuld.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

axxyanus schreef:Ik weet niet goed welke optie ik moet kiezen. Als je (katholiek) gelovig was toen je zeven was maar dat geloof kwijtraakte voor je elf was. Ben je dan ooit echt gelovig geweest of was dat dan eerder een variatie op geloven in Sinterklaas?
Je geloofde in Sinterklaas, (al lang voordat je zeven was) en dat was een Katholieke bisschop. Op welke leeftijd viel je van je sinterklaas geloof af?
eens even kijken van 3 tot 6 = 3 en van 7 tot 11= 4 gedeeld door x (+2onthouden=)
Nee, helaas je bent nooit echt katholiek geweest, tenzij je het pater noster uit je hoofd kunt opzeggen...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik dacht een menu te hebben samengesteld, dat iedereen een geldige keuze bood, Maar tot mijn verbazing blijken er mensen te zijn die er niat uit hebben kunnen kiezen, en tot mijn nog grotere verbazing hebben ze nog goede redenen daarvoor kunnen aandragen ook. Uiteraard had ik dat moeten weten. Ik zeg zelf altijd dat absolute denkbeelden nooit kloppen. Nochthans is de uitslag tot nu toe op zich interessant. Zo vormen de "afvalligen" ongeveer de helft van degenen die hebben geantwoord. En noemen de paar gelovigen die hebben geantwoord, zich allemaal een "ander soort christen. De grootste groep, vormen degenen die nooit geloofd hebben. Je zou verwacthen dat die niet zoveel interesse hebben in een forum dat als voornaamste onderwerp van discussie het Christendom heeft. Maar dus wel.

Ik weet het, het aantal respondenten is absoluut te klein om enige conclusie te trekken. Maar het stemt me al met al wat nederig.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie