Kleine enquête over de constitutionele monarchie
Moderator: Moderators
Kleine enquête over de constitutionele monarchie
We hebben veel leden, passief en actief. Maar hoe hoog is het republikeinse gehalte onder de aanwezigen? Hoe staan ze tegenover een republiek met een gekozen staatshoofd. Of zijn het monarchisten die op Koningsdag achter de dranghekken staan te zwaaien? Een tussenvorm is ook mogelijk die gevormd wordt door een scala van redenen. Deze kunnen in de pragmatische hoek liggen, nostalgische overwegingen in zich herbergen of het interesseert hen gewoon niet is ook een mogelijkheid.
De keuze is zeer beperkt, tussenvormen heb ik weggelaten, aanvullend commentaar kan dit opvangen.
De keuze is zeer beperkt, tussenvormen heb ik weggelaten, aanvullend commentaar kan dit opvangen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: Kleine enquête over de constitutionele monarchie
Over het algemeen ben ik niet zo op het koningshuis.
Ik heb ook niet veel met koningsdag.
Maar ik vind wel dat koning Willem Alexander goed probeert een modern koningschap te bedrijven.
Ik weet niet of we met een republiek beter af zouden zijn. Kijk alleen maar naar wat er in Turkije gebeurt.
En niet te vergeten in Amerika, beide kandidaten kunnen mij niet bekoren.
Daarbij wel aangetekend dat ik mij er ook niet bijzonder in verdiep.
Wel vind ik ons volkslied nogal flauwtjes overkomen, als je de andere volksliederen hoort.
Dus daar zou wel wat anders voor mogen komen wat mij betreft.
Dus voor mij een geen mening.
Ik heb ook niet veel met koningsdag.
Maar ik vind wel dat koning Willem Alexander goed probeert een modern koningschap te bedrijven.
Ik weet niet of we met een republiek beter af zouden zijn. Kijk alleen maar naar wat er in Turkije gebeurt.
En niet te vergeten in Amerika, beide kandidaten kunnen mij niet bekoren.
Daarbij wel aangetekend dat ik mij er ook niet bijzonder in verdiep.
Wel vind ik ons volkslied nogal flauwtjes overkomen, als je de andere volksliederen hoort.
Dus daar zou wel wat anders voor mogen komen wat mij betreft.
Dus voor mij een geen mening.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Alles heeft zijn voor- en nadelen, maar deze mensen doen het lang zo slecht niet.
Af en toe een beetje dom, maar niemand is perfect.
Af en toe een beetje dom, maar niemand is perfect.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
- Peter van Velzen
- Site Admin
ik heb niets tegen de mensen, maar ik heb iets tegen het instituut. Het discrimineert!
Ik wens u alle goeds
- Doppelgänger
- Bevlogen
Geen mening, in de zin dat ik er vrij neutraal in sta. Er wordt regelmatig gezeurd over alle belastingcenten die naar het koninklijk huis gaan, maar dan gaat men voor het gemak even voorbij aan al die incompetente bestuurders die door hetzelfde volk eveneens vorstelijk beloond worden. Bij het koningshuis heb ik tenminste nog de indruk dat ze zich daadwerkelijk inzetten voor een betere maatschappij. Dat ze vinden dat ze iets tegenover hun privileges moeten zetten. Van mij hoeven ze niet weg.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
van mij ook niet inderdaad laat alle incompetente managers en in commissariaten grossierende overheidsdienaren maar een pas op de plaats maken.Doppelgänger schreef:Van mij hoeven ze niet weg.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ik ben een tegenstander, niet omdat ik iets tegen de personen heb. Ze doen hun best om er iets van te maken en hebben er buiten de aangetrouwde partners niet voor gekozen. In een democratisch bestel moet je het volk laten kiezen en geen afstammingslijn bevoorrechten die boven het volk wordt geplaatst. En dit staat dan los van presidenten die ook een hofhouding er op na houden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Heb voor gestemd.
Maar ik zie ons koningshuis als puur traditioneel. Het kost klauwen met geld (en dit mag van mij minder) maar ik heb wel de indruk dat heel veel mensen in Nederland hier veel waarde aan hechten en soms ook steun aan ondervinden. Verder vind ik zelf het kneuterige van zo'n traditioneel staatshoofd wel iets hebben. Ik denk ook dat Nederland het wat dit betreft (traditioneel koningschap) niet slecht doet.
@Peter
Waarom discrimineert het instituut? Ik dacht altijd dat koningen en koninginnen hier 'geen mening' (politieke voorkeur) mochten hebben.
Maar ik zie ons koningshuis als puur traditioneel. Het kost klauwen met geld (en dit mag van mij minder) maar ik heb wel de indruk dat heel veel mensen in Nederland hier veel waarde aan hechten en soms ook steun aan ondervinden. Verder vind ik zelf het kneuterige van zo'n traditioneel staatshoofd wel iets hebben. Ik denk ook dat Nederland het wat dit betreft (traditioneel koningschap) niet slecht doet.
@Peter
Waarom discrimineert het instituut? Ik dacht altijd dat koningen en koninginnen hier 'geen mening' (politieke voorkeur) mochten hebben.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
De volgende koningin of haar opvolgster kan een ramp zijn. Het feit dat het de afgelopen tijd goed is gegaan zegt niets. En dan moeten we negatieve kanten van de afgelopen periodes maar even vergeten. Juliana, met haar Greet, Bernard met zijn avontuurtjes, de traditionele Beatrix.
We weten nog steeds niet hoe groot de invloed van het koningshuis is op het regeringsbeleid.
En dan is er nog de vraag hoe het nu precies met de financiën zit van het koningshuis.
Maar we hebben pas een echte democratie wanneer iedereen elke baan kan krijgen mits hij/zij de juiste competenties heeft.
We weten nog steeds niet hoe groot de invloed van het koningshuis is op het regeringsbeleid.
En dan is er nog de vraag hoe het nu precies met de financiën zit van het koningshuis.
Maar we hebben pas een echte democratie wanneer iedereen elke baan kan krijgen mits hij/zij de juiste competenties heeft.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
-
Bram Kaandorp
- Ervaren pen
Ik kan mij goed vinden in de woorden van Wim Kan, die zei dat het land best een republiek mag worden, zolang Juliana dan maar president wordt.
Ik heb niets tegen de familie, maar als na Willem Alexander iemand gekozen wordt als volgende koning(in), dan hebben we een mooie compromis. Als dat Amalia is, dan zij het zo, maar het idee dat ze koningin wordt omdat ze een kind is van de koning, dat gaat me te ver.
Laat haar eerst maar aantonen waarom ze de baan verdient, dan praten we verder.
Ik heb niets tegen de familie, maar als na Willem Alexander iemand gekozen wordt als volgende koning(in), dan hebben we een mooie compromis. Als dat Amalia is, dan zij het zo, maar het idee dat ze koningin wordt omdat ze een kind is van de koning, dat gaat me te ver.
Laat haar eerst maar aantonen waarom ze de baan verdient, dan praten we verder.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
Is het een baan dan? Ik blijf het zelf toch meer zien als een puur traditioneel koningschap. Volgens mij is er een wereld van verschil tussen Willem Alexanders verantwoordelijkheden en bevoegdheden en die van b.v. Willem I
Is het ambt niet enorm uitgekleed?
Maar goed, pas in 1849 werd Nl. een constitutionele monarchie dus het voorbeeld is niet helemaal correct.
Maar goed, pas in 1849 werd Nl. een constitutionele monarchie dus het voorbeeld is niet helemaal correct.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dit.PietV. schreef:Ik ben een tegenstander, niet omdat ik iets tegen de personen heb. Ze doen hun best om er iets van te maken en hebben er buiten de aangetrouwde partners niet voor gekozen. In een democratisch bestel moet je het volk laten kiezen en geen afstammingslijn bevoorrechten die boven het volk wordt geplaatst.
Ik zie veel pragmatische redeneringen tussen de commentaren, maar dit is voor mij gewoon een principieel punt.
Erfopvolging is inconsistent met democratische grondbeginselen.
Incompetente bestuurders zal je met en zonder koningshuis hebben, dus dat is voor mijn geen issue in deze overweging.
Bovendien wordt de vrijheid van meningsuiting van de leden van het koningshuis geschonden.
Ook als je mensen opsluit in een gouden kooi, zet je ze nog steeds gevangen.
(Zouden de prinsesjes ooit gewoon vrijelijk met hun doorsnee-vriendinnetjes van school kunnen/mogen spelen? Mogen gaan stappen en een vriendje of vriendinnetje krijgen?)
Het is een vorm van luxe-detentie, iets waaraan in dergelijke discussies zelden wordt gedacht.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
Bram Kaandorp
- Ervaren pen
Of het traditioneel is of niet, het feit dat iemand puur door geboorte een hoger aanzien heeft staat me tegen.dikkemick schreef:Is het een baan dan? Ik blijf het zelf toch meer zien als een puur traditioneel koningschap. Volgens mij is er een wereld van verschil tussen Willem Alexanders verantwoordelijkheden en bevoegdheden en die van b.v. Willem I
Als we nepotisme afkeuren, dan is afkeuring van de monarchie een no-brainer.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Douglas Adams
Douglas Adams
@Bram Kaandorp
In zeker zin heb je gelijk, maar dit koninklijk nepotisme is natuurlijk wel op heel(!) kleine schaal. Het nepotisme vat voortvloeit uit het kastensysteem vind ik dan ook veel kwalijker. Hier zijn hele volkeren mee gemoeid. Misschien een drogreden, maar met een koningshuis heb ik toch wat minder moeite gezien het feit hoe ze toch nog gedragen wordt door een groot deel van de bevolking in dit land.
Zou een democratie (de bevolking dus) overigens kunnen gaan besluiten om een koningshuis af te schaffen?
In zeker zin heb je gelijk, maar dit koninklijk nepotisme is natuurlijk wel op heel(!) kleine schaal. Het nepotisme vat voortvloeit uit het kastensysteem vind ik dan ook veel kwalijker. Hier zijn hele volkeren mee gemoeid. Misschien een drogreden, maar met een koningshuis heb ik toch wat minder moeite gezien het feit hoe ze toch nog gedragen wordt door een groot deel van de bevolking in dit land.
Zou een democratie (de bevolking dus) overigens kunnen gaan besluiten om een koningshuis af te schaffen?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- vegan-revolution
- Superposter
Ik ben tegenstander. Een instituut op basis van erfopvolging strookt mijns inziens niet met het beginsel van gelijke rechten voor iedereen.
Als personen acht ik Willem Alexander en Maxima de slechtsten nog niet (wat niet wil zeggen dat ik ze buitengewoon bewonder of dat ik al hun meningen deel), maar dat staat los van het principe.
En verder slaat Jagang hier wat dit betreft mijns inziens de spijker op de kop.
Als personen acht ik Willem Alexander en Maxima de slechtsten nog niet (wat niet wil zeggen dat ik ze buitengewoon bewonder of dat ik al hun meningen deel), maar dat staat los van het principe.
En verder slaat Jagang hier wat dit betreft mijns inziens de spijker op de kop.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest