'Nieuwe exoplaneet dicht bij aarde ontdekt'

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: 'Nieuwe exoplaneet dicht bij aarde ontdekt'

Bericht door Fenomeen »

Vilaine schreef:Michio Kaku heeft veel filmpjes op Youtube staan, waarin hij zeer helder allerlei moeilijk zaken uitlegt. Van stringtheorie tot donkere materie, van warp reizen tot tijd reizen.
Yep.
Daarom had ik er al eerder specifiek naar gewezen.
Maar nou net deze hele interessante 3 delen staan er niet op. :(
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Vilaine schreef:Energie genoeg. De meeste zonne-energie, die de aarde bereikt is onbenut.
Gut, die heb ik nog nooit eerder gehoord.
Rendement en oppervlak + beschikbare materialen zijn een probleem.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef:
Vilaine schreef:Energie genoeg. De meeste zonne-energie, die de aarde bereikt is onbenut.
Gut, die heb ik nog nooit eerder gehoord.
Het is een gedachte uit 1964. Villaine refereert aan een type II beschaving op de Kandashev schaal.
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ah, science fiction.
Vind ik vaak leuk om te lezen.

Maar dat is de singulariteit voorlopig ook nog.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Tweakers schreef:Eindelijk: astronomen hebben een exoplaneet gevonden vlakbij Aarde. Nu ja, vlakbij: de planeet die zou cirkelen rondom Proxima Centauri, de ster die het dichtste bij de zon staat en staat op een afstand van veertig biljoen kilometer. De planeet zit in de leefbare zone.
Bron en meer:

https://tweakers.net/geek/114955/hoi-bu ... -ster.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tweakers schreef:Eindelijk: astronomen hebben een exoplaneet gevonden vlakbij Aarde.
Iedere Fin is er inmiddels van op de hoogte dat de ontdekker een Fin was, Mikko Tuomi.
http://arxiv.org/pdf/1204.1254v1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
In het Finse tijdschrift Tähdet ja Avaruus (Sterren en de Ruimte) van januari 2013 wordt hij geïnterviewd en omschreven als een "jager op exoplaneten" en zijn ontdekking al vermeld.
Hier een foto van hem naast de tekst "Uusien maailmojen löytäjä" (Ontdekker van nieuwe werelden)
Born OK the first time
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Het was gelukkig volop in de journaals hier maar ik wist niet dat het een Fin was.
Zooo, nou ben ik weer bij met topics beantwoorden geloof ik.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Toch valt het wel mee met "aarde-achtig". Elf dagen om de ster, dus maar elf dagen in een jaar. Nou, daar zal veel groeien :)

Ook valt het mij op dat de man bij Pauw (een nederlandse astronoom of sterrenkundige) vertelde dat de planeet niet gezien is, omdat hij zo ver weg staat. Hoe kunnen we dan wel weten hoe groot het universum is? Dat vele malen groter en verder weg (het einde van het universum) is dan de dichtstbijzijnde ster?

Of is alles wat wij weten gebaseerd op theorie en niet op praktijk? Want ik heb eens een boek gelezen over de Hubble en alle foto's die hij genomen had. Maar als we dus bij de dichtstbijzijnde ster niet eens een planeet kunnen ontwaren, dan strookt dit niet met elkander. Ik ben confused.

Tevens begrijp ik ook niet dat hij wel stelde dat wetenschappers kunnen weten hoe warm het daar is, terwijl we dus die planeet niet eens kunnen zien! Is dat niet iets zeggen omdat mensen dit toch niet kunnen verifiëren? Het lijkt natuurlijk heel wat, dat wetenschappers van onzichtbare planeten kunnen weten hoe warm het is. Maar het is bijna niks.

Hoe meer ik hoor over de sterrenkunde, hoe meer ik denk dat het bijna allemaal theorie is, dat het veelal een broodje aap is, en dat de kans groot is dat dit later moet worden herroepen. Maar dan wel pas over 500 jaar, want dan kan de mens pas reizen in het universum. Voor nu gaat er enorm veel geld naar toe, en wat er uit komt? Dat is een tweede.

Mijn idee van wetenschap is dat het falsifieerbaar moet zijn, maar voor de kosmos gelden andere regels?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Berjan schreef: Tevens begrijp ik ook niet dat hij wel stelde dat wetenschappers kunnen weten hoe warm het daar is, terwijl we dus die planeet niet eens kunnen zien!
Voor mij is dit ook allemaal scifi en mijn kennis op dit gebied is minimaal maar volgens mij kunnen wetenschappers, het liefst Brain Cox, dit wel uitleggen; als je de temperatuur van de ster weet en de afstand tot de planeet kan je volgens mij een eind komen.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Fenomeen schreef: Voor mij is dit ook allemaal scifi en mijn kennis op dit gebied is minimaal maar volgens mij kunnen wetenschappers, het liefst Brain Cox, dit wel uitleggen; als je de temperatuur van de ster weet en de afstand tot de planeet kan je volgens mij een eind komen.
Dat laatste heb ik ook gehoord ja. Maar hoe kun je dit ooit verifiëren? Het is een wiskundige berekening, meer is het niet. Daarom is het ook behoorlijk theoretisch.

Valt me toch tegen, had echt verwacht dat de kosmoswetenschappers nu met apparatuur van alles konden zien, maar ze zijn (beetje overdreven gezegd) niet verder dan de Babylonische astronomen en de Grieken.

Wat mij ook opvalt is dat men denkt dat planeten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om leven te herbergen. De leefbare zone noemen ze dat. Waarom denken ze dat? Is leven niet zo sterk dat het evolueert naar de omstandigheden? Zelfs op aarde leven wezens die normaliter niet zouden kunnen leven. Zoals in vulkanen of onder ijs. Of zelfs zover onder water dat er geen zonlicht binnen komt (wat dan door andere wezen wordt goedgemaakt door middel van fotosynthese).
Dus aan de ene kant geven wetenschappers toe dat ze weinig weten en kunnen zien ,maar ze bepalen wel even waar leven aan moet voldoen, enkel omdat ze de Aarde als voorbeeld nemen.

Nou snap ik best dat je niet moet blijven speculeren op dingen die je niet kan weten en dus moet je uitgaan van het bekende. MAAR geef dan gewoon toe dat het ook anders kan zijn. Buitenaardse wezen zouden in theorie zo kunnen geëvolueerd zijn dat ze onzichtbaar zijn voor onze zintuigen. Dan zou overal op alle planeten leven kunnen zijn zonder dat wij dit zien. Tevens kijken die buitenaardsen nu naar de Aarde en zien geen levend wezen. Omdat wij anders geevolueerd zijn dan hun zintuigen.Zou dit een hypothese kunnen zijn?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dat laatste kun je leuk over keuvelen. :)
Mij gaat het a) om is er leven? en b) is er intelligent leven.
Dat eerste kunnen we volgens mij nooit zien.
En de grote vraag is; als er leven is, hoe groot is de kans dat het intelligent leven wordt?

Om het iets concreter te maken:
Kun je stellen dat als er van deze planeet radiogolven worden gebruikt, we deze al hadden moeten ontvangen?
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Allereerst excuses, momenteel heb ik af en toe slecht Internet, dus mogelijk komt dit in verschillende delen.

Dit is wat Wikipedia vermeldt over Proxima Centauri.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Proxima_Centauri" onclick="window.open(this.href);return false;

En dit over rode dwergen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rode_dwerg" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is niet zo verwonderlijk dat deze planeet nu pas ontdekt is.
Sinds men op zoek is naar Exoplaneten, waren de eerste die zij ontdekte grote gasreuzen, nog groter dan Jupiter.
Niet verwonderlijk natuurlijk, omdat deze meer invloed uitoefenen op hun ster. Als ze voor hun ster langs trekken is het wobbeleffect groter en de verduistering natuurlijk ook.
Daarbij komt dat men eerst dacht dat leefbare planeten gezocht moesten worden bij sterren van de tweede of derde generatie, zoals onze zon.

Sinds kort (2012) vermoeden ze dat rode dwergen ook een leefbare zone hebben.
http://www.astroblogs.nl/2012/02/25/gro ... rgsterren/" onclick="window.open(this.href);return false;

De planeet die nu gevonden is, is nog kleiner dan de aarde, wat op zich al een prestatie is, dat hij gevonden is.
Maar niet zo verwonderlijk dat hij nu pas gevonden is.

Volgens een aantal bronnen draait hij in 11 dagen om zijn planeet. Waarschijnlijk kent hij, daardoor?, geen seizoenen.

Voorlopig zijn er nog geen aanwijzingen dat er radiosignalen van daar rechtstreeks naar de aarde gezonden zijn.
Dus dan zou je er vanuit kunnen gaan, dat er (nog) geen voldoende intelligent leven zou zijn.

Speculeren dat doet voornamelijk de zogenaamde wetenschap journalistiek.
Dat wordt opgepikt en dusdanig geschreven dat het makkelijk leesbaar is en dus voor allerlei aanames geschikt.

Toen men begon met zoeken naar Exoplaneten, ging men vanuit van wat men weet en vandaar steeds stapje verder.

Laten we nu eerst de onderzoeken afwachten, voor men gaat speculeren.

Voorlopig kunnen we er niet naar toe en zal contact leggen ook nog wel een paar generaties duren.

Alles stap voor stap.

Groet.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Aangezien de mens van nature gewend is,te zaaien en te vermenigvuldigen zie ik eerder gebeuren dat we miljoenen capsuletjes naar potentieele planeten sturen om daar leven te zaaien.......tientallen miljoenen jaren later heb je dan denk ik meer kans op buitenaards leven...
Martim Cymbron -
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Arjen2015 schreef:Aangezien de mens van nature gewend is,te zaaien en te vermenigvuldigen zie ik eerder gebeuren dat we miljoenen capsuletjes naar potentieele planeten sturen om daar leven te zaaien.......tientallen miljoenen jaren later heb je dan denk ik meer kans op buitenaards leven...
En die zitten dan op een forum te speculeren dat ze ontstaan zijn d.m.v. panspermia :D
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie