gerard_m schreef:Axxyanus,
Wanneer iemand met " feiten " komt die al of niet correct zijn, wat ook op dit forum regelmatig gebeurt - niet kloppende stellingen over wat jihad is volgens de islam, niet kloppende korancitaten, onjuiste statistieken - heb je een punt. Daarbuiten slaat je redenering de plank mis.
Bijlange niet. Als iemand feiten, statistieken, ... gebruikt in een ondeugdelijke argumentatie om bepaalde besluiten te trekken, dan mag er op gewezen worden dat die besluiten niet volgen uit de uitgangspunten.
gerard_m schreef:Ik ken je achtergrond niet, maar vermoed dat die (zeer) ver af ligt van sociale wetenschappen.
Ik wil je met alle plezier vertellen over alle kennis die ik heb opgedaan (wat dit topic niet direct lezenswaardiger zou maken trouwens) maar dat voegt hier niets toe, het toont namelijk niets aan. De wereld is geen laboratorium waar je even kunt onderzoeken of je voorgestelde aanpak aantoonbaar gaat werken. Het is geen wiskunde waarin een stelling bewezen klopt of niet.
Ik vraag dan ook niet om een (wiskundig) bewijs. Dat jij mijn vraag naar wetenschappelijke ondersteuning van je beweringen hier verwart met een vraag naar een soort wiskundig bewijs is jouw probleem, niet het mijne. Ik klaag juist aan dat jij bepaalde uitgaanspunten neemt en daar dan op een "logische" manier bepaalde besluiten uit wil trekken. Spijtig genoeg voor jou volgt dat besluit vaak niet uit je uitgaanspunten.
gerard_m schreef:Ik heb je ook al eens een voorbeeld gegeven van hoe artsen in multidisciplinaire teams te werk gaan bij complexe patiënten,
Een dokter die in zo'n team te werk zou gaan als jouw bijdragen hier, zou al lang uit zo'n team verwijderd worden. Dat zou er namelijk als volgt uitzien:
G: Deze symptomen wijzen op aandoening Q.
A: Maar die symptomen kunnen ook wijzen op aandoening X.
G: Jij hebt Q niet weerlegt, dus ik blijf erbij dat we te maken hebben met aandoening Q.
gerard_m schreef:Bij gebrek aan bewijs, zijn dit kwakzalvers en prutsers, als ik je redeneringen volg die je (selectief op het onderwerp islam, en vervolgens selectief op islamcritici) loslaat.
Ik laat mijn redenering los op elke ongeldige redenering die iemand gebruikt om tot een bepaald besluit te komen. Ik heb het dan ook niet over die mensen, ik heb het hier over
jouw manier van argumenteren hier die gelijkenissen met kwakzalvers vertoont, zoals ik al meermaals geïllustreerd heb. Jij hebt daarbij geen enkele maal de moeite gedaan om proberen duidelijk te maken hoe jouw argumenatie hier op een beduidende manier zou verschillen van die kwakzalvers.
gerard_m schreef:Wat we wel hebben is achtergrond kennis, theorieën, statistiek, parallellen uit de geschiedenis. Zo kan onze houding t.o.v. het christendom wellicht iets leren over hoe we met de islam moeten omgaan, of kan theologische kennis over de islam wellicht iets leren over de fenomenen die we om ons heen zien. Het is wel degelijk zinvol om zulke kennis te vergaren, maar die leidt niet persé tot één bewijsbare conclusie in de meeste takken van sport.
Ja maar je kan die achtergrond kennis, theorieën, statistiek, parallellen uit de geschiedenis, gebruiken op een manier die bepaalde besluiten in redelijke mate ondersteunt en je kan ze gebruiken op een manier die zeer weinig ondersteuning bied voor het resulterend besluit. En wat mij betreft horen jouw bijdragen hier vaak tot die tweede categorie.
gerard_m schreef:Gebruikelijk is dan dat debat ontstaat waarin aanwijzingen over en weer worden uitgewisseld - iets dat in onze discussies helaas uitblijft.
Inderdaad en dat is omdat jij je over het algemeen terugtrekt in de onweerlegbaarheid. Als iemand met iets komt dat aangeeft dat ook andere besluiten mogelijk zijn, is je standaard antwoord dat we jouw besluit niet weerlegd hebben en dat je dus bij je oorspronkelijke visie blijft. Dat is niet bepaald bevorderlijk voor een gedachte-uitwisseling.
gerard_m schreef:Ik kan dit punt misschien nog het beste illustreren met je eigen stellingen, zoals het idee dat alle mannen verdacht worden gemaakt door het feit dat er meer mannelijke moordenaars zijn dan vrouwelijke, wat zou blijken uit "hoe mensen zich gedragen". Ik kan je eindeloos om bewijzen gaan vragen, maar die heb je niet, want die zijn er niet. "Verdacht maken" is in zekere zin subjectief, een gevoel, en niet bewijsbaar waar of onwaar.
Maar wel wetenschappelijk ondersteunbaar met statistiek. We kunnen bv tellen, hoe vaak mensen de straat oversteken als ze alleen zijn en merken dat een vreemde hen tegemoet komt en bv nagaan of er een verband is met het geslacht van die tegemoet komende persoon. We kunnen zo nog veel zaken onderzoeken en als die allemaal in de zelfde richting wijzen daaruit besluiten dat de aanwezigheid van een man eerder als een bedreiging zal ervaren worden als de aanwezigheid van een vrouw en dat mannen dus over het algemeen als verdachter ervaren worden.
gerard_m schreef:Ik vind het vanuit mijn ervaring, gedrag van mensen en logica een onzinnige stelling, maar jij verdedigt hem.
Helemaal niet. Jij maakt een karikatuur van mijn vraag naar wetenschappelijke ondersteuning.
gerard_m schreef:Ik heb vandaag diverse mannen gesproken en niemand als potentiele moordenaar beschouwd;
Een argument van het zelfde kaliber als een persoon van 85 die al rookt sinds zijn vijftiende, en daarmee denkt gerede twijfel te hebben over de factor die roken speelt bij het ontstaan van longkanker.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman