List of creationist arguments - Montem

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Vilaine »

Montem schreef: macro-evolutie, waarbij er sprake is van een opeenstapeling van niet-repareerbare, voordelige, code-uitbreidende, overerfbare mutaties waarbij de lengte van het DNA groeit dankzij het disfunctioneren van de mutatiebescherming.
De combinatie van mutatie en/of recombinatie en natuurlijke selectie werkt veelal genetisch verarmend en is derhalve als mechanisme ongeschikt voor de ontzaglijke toename van genetische informatie in het DNA, die moet optreden in geval van macro-evolutie, zeg maar de evolutie 'van amoebe tot mens'.
.......zeg maar de evolutie 'van amoebe tot mens'.
Dus ontwikkeling van ééncellig tot meercellig valt valt onder micro-evolutie? Evenals vis tot amfibie? Het verrast je misschien, maar dat valt ook onder evolutie. Dus kennelijk besef je het niet, maar je erkent hiermee natuurlijk ook evolutie, als je micro-evolutie erkent.

Maar zullen we ons beperken tot het onderwerp? Ontstaan van soorten door evolutie?
Zelfs je definitie bevat joekels van aannames. Rijstkorrels en watervlooien hebben overigens al meer genen dan de mens.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ALLE weerstand tegen de evolutietheorie komt ALTIJD uit religieuze hoek. Rara...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Montem schreef: Als creationist hoef ik helemaal geen bewijs te leveren want het is een geloof, de bewijslast ligt bij de evolutieaanhangers.
Ik geef tenminste toe dat waar ik voor sta een geloof is.

......

Dat was de discussie of creationisme historische wetenschap is of niet, en dat blijkt het geval te zijn.
Als je in 1 bericht deze twee uitspraken doet, kun je jezelf niet serieus nemen; laat staan van anderen verwachten dat ze dat doen. :lol:
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Anyway. Van geloof (faith) weten we dat dit stand blijft houden, zelfs als het tegen alle bewijzen in gaat.
En dat mag. Geen probleem mee. Maar houd 't aub privé. En zorg dat het uit de schoolbanken blijft.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vanaf 54 min. 30 sec. STEL dat we Darwin terug kunnen halen in deze tijd.
In relatie tot dit topic zeer interessant!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Montem schreef: Dat gebeurt ook niet, de bijbel wordt ondersteunt door de archeologie zoals ik al heb laten zien in een link.
En ik laat je zien dat joodse wetenschappers daar serieuze twijfels over hebben, daar ga je niet op in.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p505833" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

lost and not found yet! schreef:Montem schreef:
Maar wat er in de wetenschap is gebeurt vind ik schrikbarend, eerst hanteren ze wetenschappelijke methode (niks mis mee) daarna moet alles vanuit de evolutionistische paradigma worden benaderd en toegepast want ze hebben geen andere theorie voorhanden, dus een wij van wc eend principe hanteren ze.
De evolutietheorie hanteert een scala aan speculaties op grond van wensdenken.
Maar wat er bij het creationisme gebeurt vind ik schrikbarend, eerst pretenderen ze dat ze de wetenschappelijke methode (niks mis mee), hanteren en daarna moet alles vanuit de creationistische paradigma worden benaderd en toegepast want ze hebben geen andere theorie voorhanden, dus een wij van wc eend principe hanteren ze. Het creationisme hanteert een scala aan speculaties op grond van wensdenken.

Ps, dus kies maar! Ik vraag me serieus af of jij je ooit echt verdiept hebt in de ET. Voor mij blijf je de steeds weer terugkerende gelovige die denkt vrijdenkers een lesje te kunnen leren. Lees je eerst eens in, al je argumenten zijn reeds lang weerlegt. En zijn totaal niet relevant meer. Heb je dan echt zelf niet door hoe ongeloofwaardig en uiteindelijk belachelijk je het creationisme maakt? Ben benieuwd, maar drankje en nootjes staan weer klaar.
Montem, nog maar een keer dan. Wat begrijp je niet?
Ps, kun je op mijn inhoudelijke vraag er ook inhoudelijk op ingaan? Meer vraag ik niet!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

doctorwho schreef:
Montem schreef:ik ga geen nieuwe discussies aan omdat ik zeer binnenkort even offline ben.
Dit toont een drammerig gedrag aan.
Dat je offline gaat?
:D Maar ben oprecht benieuwd naar de antwoorden! Misschien wel een nieuw wetenschappelijk fenomeen die gaat voor de Nobelprijs. Leuk om dat mee te maken!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Montem
Forum fan

Bericht door Montem »

HJW schreef: Als je creationisme onder wetenschap plaatst, kun je niet meer stellen: "dit is wat ik geloof".
Als je het onder wetenschap wilt plaatsen, gelden daar dan ook de wetenschappelijke regels.
Dat is onder de evo gemeenschap net zo goed het geval.
Het evolutiemodel heeft als uitgangspunt dat alles verklaarbaar moet zijn in dat evolutieraamwerk, het creationisme heeft als uitgangspunt dat in het creatiemodel alles verklaarbaar moet zijn.
Het geloof in het evolutiemodel is heilig verklaart en daar hebben ze de wetenschappelijke methode op ingericht.
Als er twee verhalen zijn die sterk op elkaar lijken en het ene geschrift is duidelijk ouder dan het het andere geschrift, dan is het aannemelijk dat het tweede geschrift gebaseerd is op het eerste geschrift.
Zo werkt dat.
Mesopotamiers waren veel verder qua beschaving dan de Israelieten, die toch lang een nomadisch bestaan hebben geleidt.
Van volkeren met een dergelijk bestaan is wel bekend dat zij een erg sterke orale traditie hebben, waarin verhalen generaties lang onveranderd aan volgende generaties wordt doorgegeven.
Dus is het goed mogelijk dat Genesis ouder is dan van de Mesopotamiërs. Maar dat is nu niet meer te achterhalen (lijkt mij duidelijk). Maar de conclusie dat Mesopotamië de oorsprong van de verhalen is, enkel omdat daar de oudere neergeschreven versies zijn gevonden is dikke onzin.
Ter vergelijking: Veel sprookjes die in verschillende Europese landen van generatie op generatie aan elkaar verteld werden zijn voor het eerste echt opgeschreven en gebundeld door de gebroeders Grimm. Daarmee is de oorsprong van die sprookjes niet noodzakelijkerwijs Deens.
De bijbel vertel verhalen over God. Kun je vanuit de archeologie ook maar iets bewijzen over het bestaan van God ?
Historische gebeurtenissen zeggen niets over de achtergrond of oorzaak van de verhalen.
Dus nee, de bijbel wordt niet ondersteund door archeologie.
Als er een grote overstroming is geweest dan kun je niet stellen dat dan dus God dat gedaan heeft. En dat is nou juist wat de bijbel stelt. Dat God verantwoordelijk is, is het centrale thema van de zondvloed.
Dat is ook helemaal niet nodig dat het creationisme God zal moeten bewijzen, creationisten onderzoeken binnen het model of er aanwijzingen zijn voor bijvoorbeeld het zondvloed verhaal.
Binnen dit raamwerk kunnen creationisten allerlei theorieën en hypotheses ontwikkelen die over details gaan waar de Bijbel ons niets over vertelt. Deze theorieën zijn wel voor verandering vatbaar. Sommige theorieën zijn een tijdlang populair, en worden dan verworpen omdat ze niet houdbaar blijken te zijn, dat is namelijk een onderdeel van historische wetenschap.

Archeologisch bewijs hiervoor ? Hoe ga je dit historisch wetenschappelijk onderbouwen ?
Niet alle zaken die de bijbel voorspelt kan wetenschappelijk worden onderbouwt daarom zei ik ook dat waar ik voor sta een geloof is.
Maar de discussie ging over of tsunami's een straf van God zou zijn, dat is niet het geval.
Historisch wetenschappelijk bewijs voor deze stelling ?
Selectief plakken en knippen van jouw kant, jij stelde dat tsunami's een straf van God was net zoals de zondvloed.
Met die opmerking verlaat je de wetenschap en dan wordt dit door de bijbel uitlegt dat niet het geval is.
Wel bij de les blijven en bij het onderwerp.
Nee hoor. Je wilt je verhaal in een wetenschappelijke context plaatsen. Dan moet je ook de volgende stap zetten en je geloof richten naar wetenschappelijke regels.
Nee, je manier van discussiëren is niet eerlijk.
Eerst stel je dat tsunami's een straf van God zou zijn, om aan te geven dat dit niet het geval is ga je naar de bijbel toe om dit te verklaren, daarna wil je het in een historische kader schuiven.
Tegen het "wij van wc eend adviseren wc eend" principe.
Montem
Forum fan

Bericht door Montem »

lost and not found yet schreef: Montem, nog maar een keer dan. Wat begrijp je niet?
Ps, kun je op mijn inhoudelijke vraag er ook inhoudelijk op ingaan? Meer vraag ik niet!
Sinds wanneer ben ik verplicht om op iedereen te reageren in een discussie?
Ik ga graag met diegene waar ik mee in discussie ben discussiëren maar dat betekent niet dat ik op iedereen moet reageren.
Ik heb de tijd namelijk niet om op 10 man te gaan reageren, dus dikke pech voor jouw.
Montem
Forum fan

Bericht door Montem »

Fish schreef: En ik laat je zien dat joodse wetenschappers daar serieuze twijfels over hebben, daar ga je niet op in.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 90#p505833" onclick="window.open(this.href);return false;
dat doe je helemaal niet, je laat een boekje zien van een archeoloog.
En ik moet maar geloven dat hij de enigste betrouwbare bron is op dit gebied?

Zie voor meer informatie:
http://www.biblearchaeology.org/search. ... mment=true" onclick="window.open(this.href);return false;
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Montem schreef:
HJW schreef: Als je creationisme onder wetenschap plaatst, kun je niet meer stellen: "dit is wat ik geloof".
Als je het onder wetenschap wilt plaatsen, gelden daar dan ook de wetenschappelijke regels.
Dat is onder de evo gemeenschap net zo goed het geval.
Dat is niet correct.
Wetenschap houdt in dat je op basis van gegevens, waarnemingen etc komt tot een theorie. Niet op basis van een geloof.
Het evolutiemodel heeft als uitgangspunt dat alles verklaarbaar moet zijn in dat evolutieraamwerk, het creationisme heeft als uitgangspunt dat in het creatiemodel alles verklaarbaar moet zijn.
Dat is niet correct. Een evo wetenschapper zal zijn inzichten aanpassen als er data beschikbaar komen die een ander licht werpen.
Vanuit data wordt dan de theorie aangepast, indien nodig.
Als zou blijken dat evolutie van soorten veel sneller kan gaan dan gedacht zal de wetenschap de conclusies aanpassen.
Wetenschap is in essentie op zoek naar waarheidsvinding.
Het geloof in het evolutiemodel is heilig verklaart en daar hebben ze de wetenschappelijke methode op ingericht.
Op basis van deze aanname bouw je vervolgens een hele constructie. Echter: klopt de aanname wel ?
Mesopotamiers waren veel verder qua beschaving dan de Israelieten, die toch lang een nomadisch bestaan hebben geleidt.
Van volkeren met een dergelijk bestaan is wel bekend dat zij een erg sterke orale traditie hebben, waarin verhalen generaties lang onveranderd aan volgende generaties wordt doorgegeven.
Kun je dit onderbouwen ? Waar zijn bewijzen dat de orale traditie onveranderd is gebleven ?
Wanneer waren er de eerste Israelieten ?
Wanneer is de Israelitische orale traditie ontstaan ?
Dat onderzoeken is wat historische wetenschap doet.
Dus is het goed mogelijk dat Genesis ouder is dan van de Mesopotamiërs. Maar dat is nu niet meer te achterhalen (lijkt mij duidelijk). Maar de conclusie dat Mesopotamië de oorsprong van de verhalen is, enkel omdat daar de oudere neergeschreven versies zijn gevonden is dikke onzin.
Je kunt het onzin vinden of niet, zo werkt nou eenmaal de historische wetenschap. Dan doe je aannames op basis van beschikbare informatie. En dan is de conclusie dat het Gilgamesj epos veel ouder de conclusie die je kan trekken op basis van deze informatie. Wetenschappelijk gezien een veel betere conclusie dan de onderbouwing die jij naar voren brengt:
Jij onderbouwt jouw stelling met "de voorzienigheid van God". Maar dan verlaat je compleet het terrein van de historische wetenschap.

Eerder stelde je het volgende:
Het Genesisverslag werd zuiver en accuraat gehouden doorheen de eeuwen door de voorzienigheid van God totdat het uiteindelijk samengesteld en geschreven werd. Het Gilgamesj-epos, dan, bevat het verdraaide verslag zoals doorgegeven en verfraaid door mensen die niet de God van de Hebreeën volgden.

Waarop baseer je het dat het Gilgamesj verhaal een verdraaid verslag is ?
Kun je dit historisch onderbouwen ?
Dat is ook helemaal niet nodig dat het creationisme God zal moeten bewijzen, creationisten onderzoeken binnen het model of er aanwijzingen zijn voor bijvoorbeeld het zondvloed verhaal.
Binnen dit raamwerk kunnen creationisten allerlei theorieën en hypotheses ontwikkelen die over details gaan waar de Bijbel ons niets over vertelt.
Je stelling is dat archeologie de bijbel ondersteunt, en dat is niet correct. Dat er een grote overstroming is geweest, zegt niets over eventueel goddelijk handelen.
Even refererend aan de tsunami, kom ik met het volgende verhaal:
en God betreurde het dat Hij mensen had laten wonen aan de kusten van Indonesië, het waren mensen die verleid waren door de grote tegenstander, slechte mensen. God waarschuwde hen, maar zij wilden niet terugkeren op Zijn pad.
God besloot toen dat Hij deze mensen zou verdelgen in een grote vloed.

Vervolgens zeg ik:
kijk, de archelogie (in dit natuurlijk de huidige data) ondersteunen mijn verhaal (de vloed is er geweest) en dus is dit verhaal correct.
Dat is de valkuil waar je in trapt.
Deze theorieën zijn wel voor verandering vatbaar. Sommige theorieën zijn een tijdlang populair, en worden dan verworpen omdat ze niet houdbaar blijken te zijn, dat is namelijk een onderdeel van historische wetenschap.
Dat is correct.
En dus weten we nu dat de zondvloed niet heeft plaatsgevonden zoals beschreven in de bijbel, er zijn geen aanwijzingen dat de gehele wereld onder water heeft gestaan. De archeologie ondersteunt in dit geval zelfs niet eens de gebeurtenis in de omvang zoals beschreven in de bijbel.
En zo zijn vele zaken uit de bijbel niet meer houdbaar.
Archeologisch bewijs hiervoor ? Hoe ga je dit historisch wetenschappelijk onderbouwen ?
Niet alle zaken die de bijbel voorspelt kan wetenschappelijk worden onderbouwt daarom zei ik ook dat waar ik voor sta een geloof is.
Nee, je wilt je geloof onderwerpen aan historische wetenschap.
We kennen inmiddels de achtergrond van een regenboog, het is een natuurlijk verschijnsel.
Daarmee is het verbondsteken weg.
Maar de discussie ging over of tsunami's een straf van God zou zijn, dat is niet het geval.
De zondvloed ook niet.
Selectief plakken en knippen van jouw kant, jij stelde dat tsunami's een straf van God was net zoals de zondvloed.
Met die opmerking verlaat je de wetenschap en dan wordt dit door de bijbel uitlegt dat niet het geval is.
Wel bij de les blijven en bij het onderwerp.
Jij stelt dat aardbevingen en tsunami's tekenen van de eindtijd zijn. En ik vraag je om dat te onderbouwen.
Je probeert van twee walletjes te eten. Aan de ene kant probeer je je geloof van een wetenschappelijk laagje te voorzien en aan de andere kant laat je die wetenschap volledig los.
Nee, je manier van discussiëren is niet eerlijk.
Eerst stel je dat tsunami's een straf van God zou zijn, om aan te geven dat dit niet het geval is ga je naar de bijbel toe om dit te verklaren, daarna wil je het in een historische kader schuiven.
Ik stel nergens dat de tsunami een straf van God is, ik vraag je of jij dat vindt.
Ik leg de link met het zondvloedverhaal en leg daar de parallel. Als de tsunami geen straf van God is, waarom de zondvloed dan wel ?
Het zijn beide natuurrampen.
Alleen werd de zondvloed geduid door mensen die geen verstand hadden van de natuur en overal de hand van God in zagen.
Inmiddels weten we beter. Ik behandel de zonvloed en de tsunami eender, jij maakt een onderscheid.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Evolutie concluderen volgens de wetenschappelijke methode uit gevonden fossielen, datering van fossielen en aardlagen, genetica, DNA (veranderingen), observeerbare soort veranderingen en soortvoming, platen tektoniek, soortvergelijk aan de hand van die tektoniek enz. is natuurlijk hetzelfde als poneren dat de mens is geschapen uit niets, stof of mais.

Allebei historische wetenschap, waar je niet mee kunt en allemaal aannames zijn oftewel geloof. Niemand was er bij, dus kan een of andere god best een virtuele werkelijkheid hebben geschapen en bestaan al die genoemde feiten helemaal niet.

Gisteren opnieuw een uitzending gezien van Cosmos: A Spacetime Odyssey. Dit keer kwamen Newton en Halley aan bod. Beiden deden aan 'historische wetenschappen'. Volgens Neil deGrasse Tyson kunnen we dankzij hen de beweging van voorwerpen tot in het diepste heelal begrijpen, inclusief zonnen en planeten. En ook de baan van kometen en voorspellen wanneer ze weer terugkomen, wat Halley overigens ook gedaan heeft. Newton was de basis van de moderne wetenschap, aldus Neil deGrasse Tyson.

Natuurlijk allemaal aannames. Newton was een charlatan en gelovige (Beiden overigens ook waar). Zijn Philosophiae Naturalis Principia Mathematica is van dezelfde waarde als de bijbel. Je moet er in geloven. In beide tegelijk geloven kan niet, net zomin als geloven in creatie en evolutie tegelijk.

Dat we naar de maan kunnen vliegen is een kwestie van geloof, niet van wetenschap. Het zal wel op toeval hebben berust of helemaal niet gebeurd. Waren jullie erbij? Lopen er nu mensen op de maan? Nou dan.

Net als genetische manipulatie aan het DNA waardoor andere, gunstige, eigenschappen zijn ontstaan....... denken we. Heeft natuurlijk niks met veranderingen in het DNA te maken, want dat is alleen maar degeneratie. Mutaties kunnen immer ene maar leiden tot verslechtering als het al met leven verenigbaar is.

Maar eerlijkheidshalve moet gezegd worden, dat religie dat ook kan. Mohammed vloog op een paard naar de hemel, de beweging van de zon rond de aarde wordt ook veelvuldig beschreven. Oude volken konden aan de hand van de hemellichamen al bepalen, wanneer de winter en zomer begon.

Mijn hele leven staat nu op z'n kop, nu ik vele wetenschappelijke verworvenheden moet verwerpen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Montem schreef:
lost and not found yet schreef: Montem, nog maar een keer dan. Wat begrijp je niet?
Ik ga graag met diegene waar ik mee in discussie ben discussiëren maar dat betekent niet dat ik op iedereen moet reageren.
Ik heb de tijd namelijk niet om op 10 man te gaan reageren, dus dikke pech voor jouw.
Er zijn meer mensen hier die dezelfde vraag hebben. En verder mag een creationist hypothesen opstellen tot aan Tokio...dat kan ik ook. Je moet de hypothesen wel hard maken met bewijzen.
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef:
Montem schreef:
Er zijn meer mensen hier die dezelfde vraag hebben. En verder mag een creationist hypothesen opstellen tot aan Tokio...dat kan ik ook. Je moet de hypothesen wel hard maken met bewijzen.
Sorry Montem, ik vroeg geen bewijs! Ik vroeg alleen wat je niet begreep! En die vraag komt voort uit een stelling die jij in dit topic postte. Dus geen dikke pech voor mij, maar voor jou indien je geen antwoord hebt. Ps, heb het topic nog eens doorgelezen, maar ben bang dat ik geen inhoudelijk antwoord kan verwachten. Maar maakt niet uit hoor, ben ik hier wel gewent, kortom, het is onmogelijk discussieren met iemand waarvoor de uitkomst al vastligt. Hoe voorspelbaar kun je zijn? En ik durf te beweren dat je je op dit forum absoluut niet ingelezen hebt. But, correct me if I'm wrong! Graag zelfs!
We will dance again!
Gesloten