lost and not found yet! schreef:
Maar wacht nog steeds op een antwoord van Appelflap!
je hebt een vriend die woont in Israel, is jood en atheïstisch?
Of jood volk of geloof of allebei betekent staat open voor discussie, een nationaliteit is het zeker niet.
we zijn per consensus overeengekomen dat joden tot een en hetzelfde volk behoren.
Ik heb er geen probleem mee die consensus te volgen.
maar ik heb mijn bedenkingen bij de basis of het dogma waar de consensus op gebaseerd is.
ik verwerp per definitie al de dogma's die in religieuze geschriften staan, zeker dogma's die je feitelijk kunt verwerpen. Dus als ik plots, per consensus, toch bepaalde dogma's uit die geschriften moet aannemen, bv joden zijn hetzelfde volk, enkel omdat het zo hoort en omdat iedereen dat doet, da's lastig. Zeker als ik weet dat het dogma bullshit is.
De inlegkunde achteraf en/of de poging om die consensus te onderbouwen voldoet niet
Amper een jood kent het jiddisch, de enige geschiedenis die de Afrikaanse en Australische jood delen is de geschiedenis uit de thora, de enige gebruiken die ze delen zijn de religieuze rituelen, het enige wat hen bindt is de religie.
daar kun je geen volk van maken want dan behoren alle moslims tot hetzelfde volk.
jouw vriend is een Nederlander/Israeli, z'n nationaliteit ken ik niet, en hij is ongelovig.
de consensus en het dogma stelt dat hij tot een volk behoort dat 2000j geleden verdreven werd uit het beloofde land en hij lid is van het uitverkoren volk (redelijk racistische invalshoek volgens mij).
voor hetzelfde geld is jouw vriend 1 vd laatste joodse Berbers of ashkenazi of zijn z'n voorouders ergens anders bekeerd, dat kan ik niet weten.
hij noemt zich atheïst dus kan, wat mij betreft, onmogelijk een jood zijn. De consensus en de druk vd maatschappij stelt dat ik hem Jood moet noemen.