appelfflap schreef:als ik het goed begrijp verandert men gewoon de default-setting
vandaag: sterf je dan ben je geen donor tenzij anders aangegeven
straks: sterf je dan ben je donor tenzij anders aangegeven.
Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland is dat niet de default-setting.
Als een overledene niet voorkomt in de donorregistratie, dan is het niet zo dat die per definitie geen donor is. Zijn organen kunnen nog steeds beschikbaar komen, maar daar is dan de toestemming voor nodig van de nabestaanden.
Die default-setting wil men veranderen in "wie zwijgt stemt toe".
Ik weet niet of de indieners van het voorstel de huidige drie opties terug willen brengen naar twee (wel of niet donor), of dat de derde mogelijkheid (nabestaanden om toestemming vragen) als te kiezen optie blijft bestaan.
appelfflap schreef:waarom nabestaanden zouden mogen beslissen over hetgeen ik al dan niet wil is me niet geheel duidelijk.
appelfflap schreef:als ik mijn hart wil weggeven na m'n dood waarom zouden mijn familieleden dat dan moeten kunnen tegenhouden?
Dat laatste kan dan ook niet. Als jij bij testament (lees: donorcodicil / -registratie) hebt bepaald dat jouw organen hergebruikt mogen worden, dan hebben je nabestaanden daar niets meer over te beslissen.
Maar het gaat hier juist over de situatie dat de overledene bij leven niets heeft bepaald. In dat geval moeten de nabestaanden beslissen en die schijnen vaak nee te zeggen. Dat is hier het werkelijke probleem, maar daar heeft men het zelden over bij de discussies over orgaandonatie.