Noord Afrikanen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Noord Afrikanen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik zit heel toevallig opsporing verzocht te kijken. Maar kan hier iemand mij uitleggen waarom Marokkanen altijd als Noord Afrikanen worden aangeduid? Waarom niet gewoon als Marokkanen? Of ligt dat politiek gevoelig?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
pallieter
Bevlogen

Re: Noord Afrikanen

Bericht door pallieter »

Noord Afrika omvat veel meer dan Maroko.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Afrika

En dan zijn de meeste Marokanen hier dan nog eens Berbers, dus geen arabieren. Tenzij ze arabisch als moedertaal hebben natuurlijk. :D
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als het om onnbekenden gaat met een uiterlijk, dat op een Marrokaan zou kunnen wijzen, dan betreft het doorgaans een uiiterlijk, dat zich in niets onderscheid van dat van mensen uit Algerije of Tunesi:e. Je kunt pas van "Marrokaan" spreke als de betreffende persoon is geïdentificeerd.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat Peter schrijft.
Ik denk, dat hier ook de globale nieuwsgeving oorzaak is.
In Nederland hebben we vooral Marokkaanse Afrikanen, maar hoe is dat met de rest van Europa?
In Frankrijk bijvoorbeeld zijn er veel Algerijnen en andere Noord Afrikaanse herkomstgebieden.
Dit vanwege hun koloniale geschiedenis.

In Nederland nu zo gebruikt, vermoed ik, om 2 redenen.
De 2 grootste groepen Arabieren hier zij Turken en Marokkanen.
Dat zijn wezenlijk 2 verschillende culturen, mede door wat Pallieter al schrijft, daar veel Marokkanen Berbers zijn, die in hun herkomst gebied al als apart volk gezien worden, niet het minst door henzelf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berbers#Heden" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus mede door nationaliteitsgevoel zich eerder Noord Afrikaan voelen dan Marokkaan.
Deze 2 groepen zijn op zich al verschillend en willen niet met elkaar vergeleken worden om diverse redenen, mede daar Marokkanen de laatste jaren het meest negatief in het nieuws komen.
Nederlanders zijn slecht in dat onderscheid te zien en moeten dat dus uit de berichtgeving halen.

Verder is het op dit moment aktueel, dat de meeste Arabisch uitziende vluchtelingen die nu naar Nederland komen van het Midden Oosten zijn.
En niet verward moeten worden vanwege het uiterlijk met mensen van Turkse en van Noord Afrikaanse oorsprong, die voor het grootste gedeelte hier al generaties langer zijn vanwege het vroegere gastarbeider zijn en gezinshereniging.

Reden genoeg dus om het wezenlijke verschil aan te duiden met de Afrikaanse Arabieren en die vanuit Azië, waarbij opgemerkt, dat ook de van oorsprong Turken en Koerdische Turken vaak apart worden aangeduid.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:Ik zit heel toevallig opsporing verzocht te kijken. Maar kan hier iemand mij uitleggen waarom Marokkanen altijd als Noord Afrikanen worden aangeduid? Waarom niet gewoon als Marokkanen? Of ligt dat politiek gevoelig?
Volgens mij is het deels politiek correct willen zijn. En niet direct een gil te horen u stigmatiseert. Het dendert soms over het scherm met uitspraken als donker getinte mannen, mannen met een Zuid Europees uiterlijk. In het laatste geval zullen het wel geen zonnebankverslaafden zijn. Maar als je in de regel mensen kunt definiëren als Noord Afrikanen, dan ligt het niet ver uit de buurt van een land.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

PietV. schreef:Volgens mij is het deels politiek correct willen zijn. En niet direct een gil te horen u stigmatiseert.
Noord Afrikaans hoofd gevonden
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Nu nog het lichaam van een getinte man die besneden is en de zaak is weer compleet. Als dader zoeken we iemand die niet zachtzinnig te werk gaat.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je bezorgd me werk. :?
Drie keer doorgelezen en ook nog het bericht waar het naar verwijst over het gevonden lichaam, en nergens het woord Afrikaans gezien in dit artikel.

Zo kun je natuurlijk wel alle berichten over donkere en/of Marokkaanse mannen hier plaatsen, maar ze zijn lang niet allemaal zo sensationeel. :wink:
Maar wel compleet offtopic.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Maria schreef: Je bezorgd me werk. :?
?

Sarcasme over de media wordt niet door iedereen gewaardeerd of begrepen in dit geval. Verschil van smaak. Dat het in het stuk over een Noord Afrikaans hoofd gaat is mijn eigen aanvulling. Off-topic dat mag je natuurlijk vinden. Ik zie in de TS dat het gaat over een aflevering van opsporing verzocht en dat programma dat gaat nog gouden tijden tegemoet.
Maria schreef:Zo kun je natuurlijk wel alle berichten over donkere en/of Marokkaanse mannen hier plaatsen, maar ze zijn lang niet allemaal zo sensationeel. :wink:
Alle wat? Ik heb nog nooit berichten over Noord Afrikaanse mannen geplaatst.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De term "noord Afrikaans" is natuurlijk behoorlijk racistisch. Je denkt direct aan een bepaald type, niet aan een hoogblonde Zweedse. Het zijn termen bedacht door blanken (ook al een racistische term) en past in het rijtje lichtgetint, bontkraagje, afro-amerkaans, latino, neger.
Dergelijke termen toch maar vermijden en gebruik strafbaar stellen als haatzaaiend?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Labyrint.
Gevoel voor bepaalde soorten humor is idd. af en toe ontoereikend.
Dat moet dan uitgelegd worden en dan werkt het niet meer. :wink:

Die van Vilaine, daarentegen, heb ik ondertussen leren kennen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Vilaine schreef:De term "noord Afrikaans" is natuurlijk behoorlijk racistisch. Je denkt direct aan een bepaald type, niet aan een hoogblonde Zweedse. Het zijn termen bedacht door blanken (ook al een racistische term) en past in het rijtje lichtgetint, bontkraagje, afro-amerkaans, latino, neger.
Dergelijke termen toch maar vermijden en gebruik strafbaar stellen als haatzaaiend?
en wat doen we met gierige Hollander en domme Belg?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: en wat doen we met gierige Hollander en domme Belg?
Grappen over mensen en tussen volkeren, humor of ......
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maria schreef:
appelfflap schreef: en wat doen we met gierige Hollander en domme Belg?
ff een paar clichés over joden, negers, vrouwen en Marokkanen bovenhalen.
hoe lang duurt het voor je begint te censureren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zolang je de teneur, zoals beschreven in het andere topic, kunt invoelen?
Afwachten hè? :mrgreen:

Voor hier?
Dito.
Plaats reactie