Teveel boeken? - Wat te denken van recyvlen?
Moderator: Moderators
Re: Teveel boeken? - Wat te denken van recyvlen?
Blackadder, in Duitsland zijn de boeken veel goedkoper dan in Nederland en ook in Amerika...als je daar toch toevallig zou moeten zijn. Dan is het wel in Duits of Engels. In Keulen hebben ze heel grote boekhandels van verschillende verdiepingen, net als in Amerika (daar woont onze dochter en daar komen we elk jaar). In Amerika kun je uren gaan zitten lezen in de boekwinkel, er staan zelfs stoelen tussen de rijen boeken om het je gemakkelijk te maken, raar maar waar.
Ben je wel eens in een van onze mega grote boekwinkels geweest in Rotterdam of Amsterdam of Utrecht? Donner, Kirchner of Broese bijvoorbeeld? Daar kun je ook gaan zitten en soms iets drinken of zelfs lunchen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Re: Dimitri Verhulst - Godverdomse dagen op een godverdomse bol
Natuurlijk kom ik in grote Nederl. boekwinkels. Ga jij maar eens kijken in Amerika bij Barnes & Noble of Borders en in Keulen of Berlijn....ik had het over heeeeeel groot.
Jaaaa, maar in Amerika is alles heeeeel groot, zelfs de potten pindakaas.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Een van de leukste boeken die ooit gelezen heb, vond ik op een station in Amsterdam, met zo'n briefje erin! Geinspireerd heb ik daarna weleens een boek bij iemand door de brievenbus geduwd, met een briefje erin: dit moet u echt lezen! NUKitty schreef:Af en toe een boek op een bankje leggen in een park, met erin een briefje: 'Veel plezier met lezen, en als je het uit hebt, leg je het dan weer terug voor een ander? of doe dit eens met je eigen boeken die je niet meer leest.'
Dit is een bestaand project, (ik weet helaas niet meer waar) waarbij mensen dit deden, en het werd zeer enthousiast ontvangen, en velen legde het boek na lezen weer op een bankje in het park, of in een ander park of andere plek in een andere stad. Zo kom je op een ludieke manier van je boeken af, en doe je mensen plezier die verwonderd zijn door zo'n actie en het boek graag lezen. Hier verdien je dan natuurlijk geen geld mee, maar veel moeite hoef je er ook niet voor te doen.
P.S. ik vond inmiddels wat informatie hierover:
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... tafels.ece
Nu ik hier eens over nadenk, over dat bookcrossing, is dit niet hetzelfde concept dan een clipje met een song, dat beluisterd wordt en weer doorgegeven, via je blog, waardoor anderen er weer kennis van kunnen nemen? In principe zouden auteursrechten organisaties zich ook hier druk om kunnen gaan maken. Immers het boek wordt niet gekocht, maar gratis verspreid onder de geïnteresseerden.
Is youtube en andere verspreiding van clipjes niet gewoon songcrossing?
Is youtube en andere verspreiding van clipjes niet gewoon songcrossing?
Re: Dimitri Verhulst -en auteursrecht.
Als je iets koopt en betaald hebt, is het jouw eigendom. Dan mag je er toch mee doen wat je wilt? Als je iets steelt of gratis download, lijkt het me juridisch anders te liggen. Mijn man krijgt af en toe een afrekening van leengeld/recht voor een boek van hem dat kennelijk zoveel keer uitgeleend is door de bibliotheken. Van wie is dat boek van? Van de auteur of van de bibliotheek?
Als ik een beeld verkocht heb, heb ik er toch ook niets meer over te vertellen? Als de eigenaar het wil weggeven of kapotslaan, dat is zijn zaak.
Hoewel...er staat me iets bij over muurschilderingen...als het pand gesloopt wordt begint de kunstenaar soms te klagen? Wie weet hoe dit zit?
Zou het ook niet zo zijn met een boek?
Zullen we de rijdende rechter raadplegen?
Dimitri Verhulst had de filmrechten verkocht voor " de helaasheid der dingen". Hij was het niet eens met de manier van verfilmen en wilde er niets meer mee te maken hebben. Maar tegenhouden kon hij het ook niet meer.
Als ik een beeld verkocht heb, heb ik er toch ook niets meer over te vertellen? Als de eigenaar het wil weggeven of kapotslaan, dat is zijn zaak.
Hoewel...er staat me iets bij over muurschilderingen...als het pand gesloopt wordt begint de kunstenaar soms te klagen? Wie weet hoe dit zit?
Zou het ook niet zo zijn met een boek?
Zullen we de rijdende rechter raadplegen?
Dimitri Verhulst had de filmrechten verkocht voor " de helaasheid der dingen". Hij was het niet eens met de manier van verfilmen en wilde er niets meer mee te maken hebben. Maar tegenhouden kon hij het ook niet meer.
@Kitty: Toch een andere zaak. Het boek heb je gekocht en stel je beschikbaar aan iemand anders waardoor je het zelf niet meer in eigendom hebt. Dat is wat anders dan als je het boek zou kopiëren en de kopieën zou verspreiden. Zo is er ook geen probleem met het kopen van een cd en die aan iemand anders te geven (lijkt mij), omdat je het niet kopieert.
Overigens lijkt me dit iets voor een ander topic.
Overigens lijkt me dit iets voor een ander topic.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Ook hier heb je weer gelijk, het boek wordt niet gekopieerd inderdaad. Nou CTX, dat gaat goed vandaag. 
Gedeelte van de berichten afgesplitst van gebumpt topic Dimitri Verhulst - Godverdomse dagen op een godverdomse bol naar Teveel boeken? - Wat te denken van recyclen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.