Wat is een waarde?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HenkN
Geregelde verschijning

Re: Wat is een waarde?

Bericht door HenkN »

Henry II schreef:
HenkN schreef:Eens, volgens mij zijn die constanten van de natuurkunde ook niet overal hetzelfde en aan verandering onderhevig. Zie bijvoorbeeld de zwaartekracht, op Aarde iets van 9,8 in de ruimte veel minder.
Daarom is zwaartekracht op die manier ook geen constante. Hij is namelijk afhankelijk van de massa en de afstand tot die massa. Op zeeniveau ben jij ook zwaarder dan op de top van de Mount Everest. Bij een constante denk ik eerder aan Lichtsnelheid, omdat die voor zover nu waargenomen overal constant is. Je beeld van Plato is niet helemaal juist, maar ik snap wat je bedoelt. De metafoor van de grot van Plato zegt net zoiets, dat we slechts een afspiegeling zien van iets, omdat we het alleen zintuiglijk kunnen waarnemen en niet de volledige waarheid van iets kunnen waarnemen. Bedoel je dat?
Ja, en Plato brengt dat in verband met een hogere werkelijkheid. Maar die begrippen hebben mensen natuurlijk bedacht.
Henry II
Bevlogen

Re: Wat is een waarde?

Bericht door Henry II »

Exact, als je een mens (als voorbeeld) ziet lopen, dan zie je niet een verplaatsing van moleculen die door fotonen op je netvlies wordt geprojecteerd. Nee, je ziet de interpretatie van die waarneming, omdat je aan de vorm en beweging direct herkent dat dit een mens is, waarbij je aan de beweging direct afleidt wat de leeftijd is, het geslacht en misschien zelfs de afkomst. Je gaat dus af op een oordeel van de waarneming en niet de waarneming zelf. De schaduw van Plato is dat beeld dat in je hersens wordt gemaakt van het object dat je ziet, niet de fysieke waarneming.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie