Energie meten en energie gebruiken/besparen zijn twee verschillende en onafhankelijke zaken. Ik ben volledig voor maximaal voor reductie van energieverbruik.doctorwho schreef:Een meteropnemerpersoon heb ik al jaren niet meer gezien en geef de standen online door. Al rasechte zuinige Drenth gaat de kachel middels thermostaat bij afwezigheid laag zo ook in de nacht. Niet gebruikte kamers staan op stand vorstbeveiliging. Daarnaast thermostaatknoppen en warme sokken. Volgens mij is het 1-0 voor de warme sokken versus de slimme meter
Ouderwetse warme sokken passen wel bij typisch Nederlandse Calvinistische drang tot zelfkastijding. Nederlanders zijn uniek in de drang naar nutteloos afzien: thermostaat laag, thuis bevallen zonder ruggeprik, fietsen tegen de wind. Zo leven wij niet hier in de USA
Ik geloof meer ik slimme techniek om goed comfort met zo laag mogelijke verspilling. In mijn huis heb ik slimme internet-enabled thermostaten en lampen. Alles gaat automatisch aan bij activiteit en uit als er niemand is. Ik heb ook de bewatering van mijn tuin geautomatiseerd, afhankelijk van het weer. Dat is wel nodig hier want het was bar droog, en dan moet ik 2000liter per dag erop gooien om het niet woestijn te laten worden...