vegan-revolution schreef:
Uiteraard telt dat dan ook voor een land als Libanon. Mogelijk dat de instroom van mensen uit Syrië daar wel veel minder opvalt dan hier, in aanmerking nemende wat ze daar reeds aan autochtonen in huis hebben.
Zo gaat Libanon georganiseerd met mensen op de vlucht om:
Terwijl Europese landen zich pas net realiseren hoe groot het migrantenprobleem is, worstelt Libanon er al mee sinds het begin van de oorlog in Syrië. De toch al fragiele economie van het land kraakt onder het gewicht van de vluchtelingen en de regering lijkt zich steeds harder en haatdragender op te stellen.
Er staan nu meer dan 1,1 miljoen Syrische vluchtelingen geregistreerd in Libanon. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel hoger: in een Libanees dorp schijnen meer vluchtelingen te leven dan in de hele Verenigde Staten. Aanvankelijk konden vluchtelingen relatief makkelijk Libanon binnenkomen, maar dit jaar zijn er wetten opgesteld die Syriërs verplicht om over een visum te beschikken. Degenen die er al wonen moeten hun verblijf elke zes maanden opnieuw verantwoorden. Om dat te doen moeten ze documenten overhandigen, waaronder een ondertekende belofte niet te werken en een huurovereenkomst van hun huisbaas. Ook moeten ze een bedrag van 180 euro betalen.
https://www.vice.com/nl/read/de-vluchte ... aarde-1293
De grenzen daar dicht gooien is lastig. Vluchtelingen uitbuiten schijnt de mores te zijn. (Het verhaal en de link onder voorbehoud van echtheid)
Gebrek aan perspectief kan meespelen, maar mogelijk voor sommigen juist andere motivaties, zoals de motivatie die gelijk is aan waarom Saoedi-Arabië liever mensen vanuit Syrië naar Europa ziet vertrekken om daar vervolgens vele extra moskeeën te kunnen laten verrijzen dan dat ze zélf Syriërs opvangen.
Ik ken inmiddels veel asielzoekers. Ik heb nog nooit eentje gehoord over het stichten van moskeeën. Misschien kijk en luister ik niet goed genoeg, maar als het er 3 zouden zijn op de 50000 zijn dat er 3 te veel. Geen reden om daarop beleid af te stammen dat 50000 treft. Wat mij meer waarschijnlijk lijkt is dat het in Libanon moeilijk is te overleven.
Ik sluit niet uit dat onze samenleving daar toe in staat is, maar helemaal gerust ben ik er zeker niet op.
Als je het niet probeert zul je het nooit weten. Wat mij betreft geen reden om mensen in de kou te laten staan.
In ons eigen Nederland zie ik in discussies nauwelijks een "pushback" van het islamisme die wat mij betreft veel steviger mag.
Eens.
Verder zie ik ook geen duidelijk bewijs voor een significante afname van islamisme onder moslims in Nederland in de afgelopen decennia, waarbij zelfs een toename van radicalisering (vooral onder jonge moslims) niet uit valt te sluiten.
Ik zie dat wel degelijk, maar ik zie ook een tegenstroom van moslims die zich ingraven en radicaliseren. Werk aan de winkel dus.
Natuurlijk zie je mondjesmaat voorbeelden van gematigdheid onder moslims en zijn er lichtpuntjes als Ali B. en de onlangs uit de kast gekomen Tofik Dibi, maar daarmee mogen we wat mij betreft niet te vroeg juichen.
Ik juich niet eerder dan wanneer de islam helemaal verdwenen zal zijn, al zie ik dat tijdens mijn leven niet gebeuren. Ik ben van mening dat bepaalde figuren als rolmodel wel degelijk invloed hebben, maar dat dit proces tijd vergt.
Zelfs als je met goedbedoelde (pogingen tot) hulp meer bokken binnenhaalt dan schapen? Een probleem is dat van tevoren moeilijk de werkelijke motivaties van mensen kunnen worden doorgrond en wie werkelijk hulp verdient en wie niet.
Degenen die geen hulp verdient, moeten er dan ook uitgefilterd worden. Met wat inspanning moet dat volgens mij lukken. Het verkorten van asielprocedures zou een eerste stap kunnen zijn. Wetgevende macht is daar aan de beurt.
kiks schreef:Mijns inziens creëer je met het binnenlaten van mensen met misdadige motieven wel degelijk problemen voor autochtone burgers.
Die moet je er dan ook zo snel mogelijk uitfilteren en een retourticket geboorteland geven. Naar Syrië terugsturen lijkt me nu geen optie, en dus zal er iets anders verzonnen moeten worden.
kiks schreef:Het niet op tijd voorzien dat er een grote groep oorlogsslachtoffers onze kant uit komt is niet terug te voeren op hen die naar hier komen.
In zoverre het werkelijk oorlogsslachtoffers zijn zonder misdadige motieven.
Dat vaststellen en in geval misdadig motief: doei. Weet jij trouwens hoe je erachter kan komen of iemand misdadige motieven heeft. Het lijkt me duidelijk dat ze daarvan zelf geen melding maken. Lastig dus om vooraf vast te stellen.
kiks schreef:vegan-revolution schreef:De humanitaire plicht sluit ook hulp aan autochtone medeburgers in. Mogelijk zijn bepaalde situaties in de UVRM onvoldoende voorzien en is de UVRM voor verbetering vatbaar.
Ik ben benieuwd welke verbeteringen jij in gedachten hebt.
In dit verband mogelijk dat een wanneer een land geconfronteerd wordt met een plotselinge grote stroom mensen die zich naar dat land begeven waarvan tenminste voor een significant deel van die stroom er een gerechtvaardigde verdenking bestaat voor het hebben van misdadige motieven een land terughoudender mag zijn met het opnemen van mensen uit die stroom.
Ik twijfel een beetje omdat je daarmee de goedbedoelenden dupeert. Ik zie de link met vluchtenden voor oorlog ook niet.
kiks schreef:vegan-revolution schreef:Zoals je zult weten wordt er in de jurisprudentie regelmatig in bepaalde situaties onderscheid gemaakt tussen de letter van de wet en de geest van de wet. Wettelijke regels letterlijk als een robot opvolgen terwijl dat indruist tegen het gezonde verstand moet mijns inziens worden vermeden.
Mijn hopelijk gezonde verstand zegt me dat je mensen die op de vlucht slaat onvoorwaardelijk dient te helpen zoals vastgelegd in de UVRM.
In het UVRM staan sowieso al voorwaarden. Bijvoorbeeld in artikel 14 van de UVRM. Dus onvoorwaardelijk is het sowieso al niet. Afgezien dáárvan zul je mijns inziens wel degelijk met gezond verstand de risico's die grote stromen mensen die naar je land toe komen moeten meewegen.
Maar welke criteria hanteer je dan. Misdadige motieven lijkt me duidelijk. Maar het niet hebben van perspectief op een menswaardig, of in ieder geval gelijkwaardig aan wat men gewend was, leven, zou dat voor jouw een onvoldoende motief zijn om mensen op te nemen?
kiks schreef:Ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan, door bijvoorbeeld ook op te nemen, dat mensen door omstandigheden buiten hun schuld niet meer in staat zijn in hun eigen voortbestaan te kunnen voorzien, ten allen tijde noodhulp aan te bieden en hen weer op weg te helpen om weer zelfstandig een bestaan te kunnen leiden.
Ja, het zou mooi zijn als dat wereldwijd gerealiseerd zou kunnen worden. De invoering van een basisinkomen helpt daar waarschijnlijk ook aan mee.
Dat laatste kan ik helemaal onderschrijven.
Groet
kiks