Gematigde ......

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Gematigde ......

Bericht door Erik »

Een woord wat je de laatste tijd met grote regelmaat voorbij ziet komen als het over religie gaat.
Gematigde moslims, christenen, noem maar op.
Gematigd, een woord wat steeds meer gebruikt wordt als een soort geruststelling.
Het schept de illusie van een groep mensen binnen religie die hun godsdienst enkel als positief gegeven beleven.
Maar wat is nou eigenlijk gematigd?
Wie bepaalt wanneer iemand gematigd is in zijn religieus denken?
Wie bepaalt wat door de beugel kan en wat niet?
En moeten ongelovigen zich ineens minder zorgen maken omdat er gelukkig een groep "gematigden" bestaat?

Ik meen dat er niet zoiets bestaat als gematigd binnen religie, net zoals er geen gematigde pedofielen bestaan.
Ook de "gematigden" hangen in meer of mindere mate de regels van hun godsdienst aan die exclusiviteit en superioriteit claimt.
Gematigden plaatsen zichzelf uiteindelijk ook gewoon op een voetstuk en buiten een samenleving op basis van werkelijke gelijkheid.
Ze kunnen niet anders, hun geloof dicteert het!

Ik vraag me steeds vaker af hoe ongevaarlijk gematigdheid is voor ongelovigen als het er een keer op aan komt?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sappho

Re: Gematigde ......

Bericht door Sappho »

Ik meen dat er niet zoiets bestaat als gematigd binnen religie, net zoals er geen gematigde pedofielen bestaan.
Dat is appelen met peren vergelijken.
Wie bepaalt wanneer iemand gematigd is in zijn religieus denken?
Wie bepaalt wat door de beugel kan en wat niet?
Niemand. Het is een vrije en losse term die geplakt wordt op zij waarvan de westerse mensen denken dat ze zich bevinden tussen fanatiek extreem gelovig en helemaal niet gelovig, maw zij die perfect kunnen meedraaien in onze westerse samenleving en tegelijk gelovig zijn.
«Ne me suis pas; je pourrais ne pas diriger. Ne me dirige pas; je pourrais ne pas suivre. Marche à mes côtés et sois mon amie» – Albert Camus
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Hoe meer je het woord extremist hoort, hoe meer je ook de tegenhanger zult horen.
Mensen verwarren deze term nog al eens met vrijzinnig als tegenhanger van fundamentalist.

Als dit woord gebruikt gaat worden ivm. en als tegenhanger bij elke uitwas, op wat voor manier dan ook, krijg je natuurlijk onzinnige vergelijkingen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Blijkbaar ben ook jij Erik, niet in staat je enigzins te matigen, als het over het woord gematigd gaat.

Een gematigd pedofiel zou iemand kunnen zijn die sex nastreeft met 16- of 18-jarigen maar niet met nog jongere jongens of meisjes. Een gematigde snelheid ligt enigzins onder de maximaal toegelaten snelheid. Een gematigd drinker wordt nooit aangehouden wegens openbare dronkenschap. Een gematigd gelovige volgt geen geloofsregels die in strijd zijn met de wet.

Zoals ik in het topic, waar jij er over viel al heb opgemerkt is het een relatieve term. Het is een vorm van minder. Een vrij specifieke vorm, want er is sprake van een maat. Het heeft dus een meetbaar karakter. In het algemeen is een gematigde iemand die zich aan de plaatselijke wetten houdt. Die vormen de maat die hem of haar genomen wordt. Het kan zijn dat hij of zij. nog iets minder ijver ten toon spreid dan dat, maar in elk geval niet méér dan dat.

Er zijn andere maten mogelijk, maar dit is de meest voor de hand liggende. Als er verder niets over wordt vermeld dan is het verstandig deze maat te hanteren.

Dit soort gematigden zijn dus geen hinderpaal voor de samenleving.
Ze kunnen nog altijd heel afkeurenswaardige dingen doen jouw ogen, maar ze houden zich aan de maat.
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Erik schreef:
Ik vraag me steeds vaker af hoe ongevaarlijk gematigdheid is voor ongelovigen als het er een keer op aan komt?!
Een deel van de extremisten zijn nog steeds gematigd omdat ze een onopvallend bestaan leiden. De buitenwacht ervaart ze dan als gematigd. En een deel van de gematigden zal op gaan binnen de extremisten. Hun denkbeelden liggen niet ver uit elkaar misschien zelfs binnen een hoofdstuk van één van de "heilige boeken".
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Peter van Velzen schreef:Blijkbaar ben ook jij Erik, niet in staat je enigzins te matigen.
Ook hier geldt, wanneer ben ik dan gematigd Peter?
Ben ik gematigd als ik reageer binnen jouw kader van gematigdheid?
Peter van Velzen schreef: Een gematigd pedofiel zou iemand kunnen zijn die sex nastreeft met 16- of 18-jarigen maar niet met nog jongere jongens of meisjes.
Een 16-jarige is nog altijd minderjarig.
Is gematigd in dit geval nu wel of niet wenselijk Peter?
Peter van Velzen schreef:Een gematigd drinker wordt nooit aangehouden wegens openbare dronkenschap.
Maar hij stapt misschien wel in de auto en wordt zo een potentieel dodelijk geval.
Is een gematigd drinker dan wel of niet schadelijk Peter?
Peter van Velzen schreef:Een gematigd gelovige volgt geen geloofsregels die in strijd zijn met de wet.
Nee, hij/zij brengt ze (nog) niet in de praktijk.

Je mist weer eens op een niet mis te verstane manier mijn punt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

PietV. schreef:
Erik schreef:
Een deel van de extremisten zijn nog steeds gematigd omdat ze een onopvallend bestaan leiden. De buitenwacht ervaart ze dan als gematigd. En een deel van de gematigden zal op gaan binnen de extremisten. Hun denkbeelden liggen niet ver uit elkaar misschien zelfs binnen een hoofdstuk van één van de "heilige boeken".
Toch nog iemand die het punt inziet.
Want hoe kun je als buitenstaander het onderscheid maken?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Sappho schreef:Dat is appelen met peren vergelijken.
Dus de christen die met een bord rondloopt "Homo's moeten dood" is niet gematigd, maar de gelovige die heilige teksten betreffende homo's in het midden laat is wel gematigd?
Begrijp ik de appels en de peren zo goed?
Sappho schreef:Niemand. Het is een vrije en losse term die geplakt wordt op zij waarvan de westerse mensen denken dat ze zich bevinden tussen fanatiek extreem gelovig en helemaal niet gelovig, maw zij die perfect kunnen meedraaien in onze westerse samenleving en tegelijk gelovig zijn.
Dus een nietszeggende term?
Zoals PietV als voorbeeld gaf?

Mijn vraag dan nogmaals, hoe ongevaarlijk is gematigdheid dan voor ongelovigen?
Als gematigde in de middeleeuwen kon het slecht met je aflopen, wat is er heden ten dage anders?

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wellicht vind je dit leuk om te lezen. Het plaatst de gematigden in een heel ander perspectief. De rugdekking voor extremisme. Doordat we vrijheid van geloof voor de gematigden toestaan, kunnen de extremisten daar misbruik van maken.
Uit " The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason -Sam Harris.
http://www.beliefnet.com/Faiths/Secular ... s.aspx?p=1
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

PietV. schreef: Een deel van de extremisten zijn nog steeds gematigd omdat ze een onopvallend bestaan leiden. De buitenwacht ervaart ze dan als gematigd.
Zijn ze gematigd of lijken ze dat dan alleen maar, omdat je het niet weet.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Bonjour schreef:Wellicht vind je dit leuk om te lezen. Het plaatst de gematigden in een heel ander perspectief. De rugdekking voor extremisme. Doordat we vrijheid van geloof voor de gematigden toestaan, kunnen de extremisten daar misbruik van maken.
Uit " The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason -Sam Harris.
http://www.beliefnet.com/Faiths/Secular ... s.aspx?p=1
Dank je voor de link, ik ken het.
Maar voor anderen misschien een eye opener?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Maria schreef:
PietV. schreef: Een deel van de extremisten zijn nog steeds gematigd omdat ze een onopvallend bestaan leiden. De buitenwacht ervaart ze dan als gematigd.
Zijn ze gematigd of lijken ze dat dan alleen maar, omdat je het niet weet.
Zou dat een probleem kunnen zijn of niet?

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wil je het nu hebben over wat gematigd betekent of wat je onder een gematigde gelovige moet verstaan en of jij dat ook gematigd zou vinden?

Zo kun je er alle kanten mee op met antwoorden.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Maria schreef:Wil je het nu hebben over wat gematigd betekent of wat je onder een gematigde gelovige moet verstaan en of jij dat ook gematigd zou vinden?

Zo kun je er alle kanten mee op met antwoorden.
Ik wil graag weten wat die term betekent voor de zogenaamde vrijheid van ongelovigen als die term wordt gebruikt om een groep religieuze personen aan te duiden.
Je hebt gelijk je kunt er alle kanten mee op.
Zullen we de term gewoon niet meer gebruiken als we het over gelovigen hebben?

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Erik schreef: Ben ik gematigd als ik reageer binnen jouw kader van gematigdheid?
Laten we het er maar op houden van ja. Het was eigenlijk als grap bedoeld.
Erik schreef: Een 16-jarige is nog altijd minderjarig.
Is gematigd in dit geval nu wel of niet wenselijk Peter?
Eh nee. 16 jaar is in sommige gevallen minderjarig, in sommige gevallen niet. In mijn jeugd mochten meisjes al trouwen op 16-jarige leeftijd, en volgens mij is dat ook de grens die is vastgesteld in het verdrag dat Nederland heeft gesloten met oa Thailand omtrent vervolging van pedofielen. Dat in Nederland DIE grens inmiddels op 18 jaar ligt maakt - denk ik - voor de Thaise politie niet uit. (tenzij ook het verdrag in onderling overleg is/wordt aangepast). Maar 16 of 18, er is een grens die ons dwingt ons te matigen. Ook de sextoerist mag zich tot leeftijdgenoten beperken nietwaar? Niet matigen is in elk geval niet wenselijk (want strafbaar) ongeacht wat je van de gestelde maat mag denken (ik denk dat ik persoonlijk maar liever 58 hanteer (leeftijd van mijn eigen vrouw).

Erik schreef:
Peter van Velzen schreef:Een gematigd drinker wordt nooit aangehouden wegens openbare dronkenschap.
Maar hij stapt misschien wel in de auto en wordt zo een potentieel dodelijk geval.
Is een gematigd drinker dan wel of niet schadelijk Peter?
De maat ligt in dat geval op 0,8 promille meen ik, en wie zich daaraan houdt is niet schadelijker dan de gemiddelde chauffeur. (alles relatief uiteraard de bus pakken blijft minder schadelijk zelfs als je geheelonthouder bent)
Erik schreef:
Peter van Velzen schreef:Een gematigd gelovige volgt geen geloofsregels die in strijd zijn met de wet.
Nee, hij/zij brengt ze (nog) niet in de praktijk.

Je mist weer eens op een niet mis te verstane manier mijn punt.
En wat is jouw punt als ik het vragen mag?
Is het nu voldoende als men zich aan de maat der wet houdt of niet?
Of is dat het punt niet?
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie