Bidden.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Re: Bidden.

Bericht door writer »

Veel mensen menen dat het iets verdienstelijks is een geringe dunk van zichzelf te hebben. Het is de armzaligste vorm van hoogmoed.
(Godfried Bomans)

Ik heb me nooit echt geërgerd aan gelovigen, ben altijd mijn eigen gang gegaan en laat iedereen vrij.
Maar als ik op een begrafenis ben en een ouderling mag namens de dominee het gebed doen dan krullen mijn tenen. Het lijkt wel of die mensen willen laten horen hoe goed ze het wel niet weten.
Alsof de aanwezigen zelf niet weten dat ze ook een keer dood zullen gaan.
Het tijdelijke met het eeuwige zullen verwisselen, tot stof wederkeren. En dat het er dan op aan komt, geen weg terug. Dan denk ik man man, doe ff normaal, je hebt alles van anderen overgenomen en nu denk je het beter te weten dan de nabestaanden, alsof je namens hun God spreekt. De waarschuwingen en het gehuichel over de zondige natuur komen eruit als een uit het hoofd geleerd lesje. Dan zakt mijn broek af. Die mensen komen irritanter over dan een dominee, voor een dominee is het zijn beroep, geld in 't laatje.
NB: Doe wel en zie niet om.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik begrijp niet waarom je aan een alwetende god zou moeten gaan vertellen wat er aan de hand is.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ouweneel zegt ergens:

"Soms is het goed dat God onze gebeden niet verhoort, omdat ze niet naar Zijn wil zijn.

Naar Zijn wil.
Wij willen gezondheid maar als God het beter voor iemand vindt dat hij of zij kwakkelig blijft is dat blijkbaar het beste voor die persoon. Zijn wil gaat boven alles.
Wat een geslijm van die man (en niet alleen van hem). Met de mond hardop zeggen dat je tegenspoed accepteert omdat het Gods wil is en tegelijkertijd hopen dat je daarmee Gods wil kan beïnvloeden en de gewenste voorspoed terug krijgt.
Koning Hizkia kwam gewoon voor zijn mening uit, accepteerde het niet dat het Gods wil was dat het voor hem afgelopen was en zijn verzoek werd zowaar gehonoreerd, hij kreeg er 15 jaar bij!!!
En Hij deed geen beroep op genade maar haalde zijn eigen verdienste aan:
Och, HEERE, gedenk toch, dat ik voor Uw aangezicht in waarheid en met een volkomen hart gewandeld, en wat goed in Uw ogen is, gedaan heb. (2 Kon 20:3)
Misschien moeten gelovigen wiens gebed niet wordt verhoord het ook eens over die boeg gooien, een tip, gewoon bidden dat je je van geen kwaad bewust bent en wordt die eerlijkheid beloond.
De grap is dat God nooit met argumenten komt waarom Hij een gebed niet verhoort. Dat moet je zelf maar uit zien te vissen door de bijbel te lezen. Dan kom je ergens wel een antwoord tegen wat op jouw probleem van toepassing kan zijn. En als de bijbel niet op de juiste bladzijde open valt dan is het God wil dat Hij het voor je verborgen houdt.
Maar wel door blijven bidden, Hij wil gebeden zijn.
Wat Hij daar zo leuk aan vindt heb ik nooit begrepen.
NB: Doe wel en zie niet om.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Interessant zijn ook de gevouwen handen.
Vraag aan een christen waarom dat is en hoogstwaarschijnlijk zal hij antwoorden met een standaard antwoord as "zo is het ons geleerd" of "zo staat het geschreven".
Welnu, gevouwen handen schijnen in de bijbel niet voor te komen (althans niet om te bidden).
De gevouwen handen zijn afkomstig (ook weer) van de Germanen; zo naderden zij iemand aan wie men zich overgaf.

Uiteindelijk is toch elk aspect van het christendom overgenomen van een ander geloof.
Dat is niet gek, want zo gaat het al sinds mensenheugenis met religie.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:Interessant zijn ook de gevouwen handen.
Vraag aan een christen waarom dat is en hoogstwaarschijnlijk zal hij antwoorden met een standaard antwoord as "zo is het ons geleerd" of "zo staat het geschreven".
Ik heb alle varianten denk ik ondertussen wel gezien. In evangelische groeperingen zitten ze met één arm of twee armen omhoog geheven. De eerste variant doet me enigszins denken aan Duitsland anno 80 jaar geleden. Of ze leggen hun handen op hun knieën, met de handpalmen naar boven. Sommigen zitten met hun hand voor de borst en doen Napoleon na. Of ze grijpen elkaars handen vast en doen het samen. Dan zit er een deel met de ogen open en de rest heeft ze weer dicht. In sommige protestantse kringen ben je het mannetje als je staat tijdens het gebed. Dit verbaasde mij vroeger altijd en op de vraag waarom kwam er een antwoord dat deze persoon het licht had gezien, wist dat hij was uitverkoren en aan het avondmaal zat. Dus een echt kind des Heren, Heren der Heerscharen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

lost and not found yet! schreef:
En met de walmende vlaspitten bedoel je waarschijnlijk de rokende vlaswiek:
Het is hetzelfde, alleen een andere bijbelvertaling.

Keek nog even op op de site van de gekrookte rieten.... Allemachtig deze mensen hebben het zwaar. In de preek over Romeinen 8 wordt het drievoudige zuchten behandeld. De hele wereld zucht en is in barensnood. Eén soort zuchten komt van de wedergeborenen die in zichzelf zuchten, dat is die in hun binnenste zuchten en begeren verlost te worden uit het lichaam dezes doods. De Heilige Geest verwekt de gelovige tot bidden met onuitsprekelijk zuchten, om te leren hoe hij in alle zwarigheden moet bidden.
Plaats reactie