Bedankt voor je reactie Peter. Zijn er aantoonbare voorbeelden van profetieën die in een geschrift staan en bij opvolgende kopiën gewijzigd of weggelaten zijn?Peter van Velzen schreef:Beste Floris1976,
Daar de meeste profetiën in geschriften staan die in de loop der tijden telkens handmatig zijn gekopiëerd, is de juistheid van de voorspellingen in de loop de tijd steeds steeds beter geworden. Allereerst zullen apert onjuiste voorspellingen, niet zo vaak gekopiëerd worden. (de profetie van Jona was een opvallende uitzondering). Net zoals een “voorgevoel” dat niet uitkwam snel weer vergeten wordt. Het zijn die beweringen die – al dan niet toevalllig – gevolgd werden door een gebeurtenis die ze leek te bevestigen die we – zowel mondeling als schriftelijk – het langst onthouden.
Bovendien zal tijdens het kopieëren die bewering wellicht worden aangepast omdat men inmiddels weet wat er precies gebeurd is, en men daarom meent de voorspelling “beter” te kunnen verwoorden dan de oorspronkelijke tekst dat deed.
Deze beide facetten leiden ertoe dan geschriften van honderden jaren oud na die honderden jaren meer uitgekomen voorspellingen bevatten dan de geschriften zoals die honderden jaren daarvoor waren. En dan hoeft er nog niet eens iemand bewust gesjoemeld te hebben.
Beweerde uitgekomen profetien: Romeinse rijk achteraf?
Moderator: Moderators
- Floris1976
- Forum fan
Re: Beweerde uitgekomen profetien: Romeinse rijk achteraf?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Niet zover mij bekend is. De oud-testamentische profetiën slaan van origine allemaal op de tijd vóór de oudst bekende kopiën die we nog ter beschikking hebben, en al ze gewijzigd zijn dan is dat nu niet meer te achterhalen. Het is wel zeker dat er in het nieuwe testament nog het een en ander is gewijzigd, maar dat zijn doorgaans geen profetiën. Eigenlijk is de enige nieuw-testamentische profetie die van het einde der tijden, en die is nooit uitgekomen. Ze is te alomvattend uitgelegd dan dat je het met enige werkelijke gebeurtenis kunt laten overeenstemmen. De laatste honderd jaar wordt zowat eens per jaar het einde der tijden voorspeld. De laatste keer bij de maansverduistering van afgelopen september, maar het wil maar niet gebeuren!Floris1976 schreef:
Bedankt voor je reactie Peter. Zijn er aantoonbare voorbeelden van profetieën die in een geschrift staan en bij opvolgende kopiën gewijzigd of weggelaten zijn?
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
@Floris1976,
Je openingspost is veel te onduidelijk om over te discussiëren. Gelieve altijd uitgebreid de Thread Starter, topictitel en punt(en) van discussie te overdenken en te formuleren alvorens je een onderwerp zelf aanmaakt. Een beetje zelfstudie en informatie inwinning vooraf kan geen kwaad.
Je openingspost is veel te onduidelijk om over te discussiëren. Gelieve altijd uitgebreid de Thread Starter, topictitel en punt(en) van discussie te overdenken en te formuleren alvorens je een onderwerp zelf aanmaakt. Een beetje zelfstudie en informatie inwinning vooraf kan geen kwaad.
Born OK the first time
- Floris1976
- Forum fan
Ik denk dat mijn openingspost te onduidelijk was, omdat ik zelf het filmpje waar het over gaat niet heb gezien. Ik las in de titel en bijbehorende tekst dat er profetiën besproken werden die "spot on" uitgekomen waren. Ik hoor nogal eens dat men profetieën linkt aan bepaalde gebeurtenissen terwijl dit totaal geen hout snijd. Maar omdat hier de stelling spot on wordt gebruikt trok dit mijn aandacht. Dit houdt mij dan bezig. Zelf durf ik niet goed te kijken, want ik ben op gebied van geschiedenis slecht onderlegd en gezien mijn staat als laat ik het noemen beginnend atheist nog te makkelijk van mijn stuk te brengen door christenen. Mijn vraag had eigenlijk moeten zijn: Heeft iemand dit filmpje gezien of interesse om dit te bekijken en wil men mij dan laten weten of er inderdaad profetiën genoemd worden die spot on uitkomen aantoonbaar opgeschreven voor dat de gebeurtenissen voltrokken? Sorry voor de onduidelijkheid.
Groeten Floris
Groeten Floris
Quote van het mod advies is niet nodig.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
En nu schrijf je:Floris1976 schreef: Ik kan inderdaad de god uit de bijbel niet bevatten. Hij staat voor mij gelijk aan een hitler, maar gezien zijn eeuwige straf nog vele malen erger. ..... Een god uit het OT en het NT kan gewoon in mijn beleving niet tenzij hij zo schizofreen als een deur is.....
Ben je echt bang dat je weer voor jouw Hitler gaat kiezen bij het zien van een propagandafilmpje?Floris1976 schreef:..... Zelf durf ik niet goed te kijken, want ik ben op gebied van geschiedenis slecht onderlegd en gezien mijn staat als laat ik het noemen beginnend atheist nog te makkelijk van mijn stuk te brengen door christenen....
NB: Doe wel en zie niet om.
- Floris1976
- Forum fan
Nee ik ben niet bang dat ik voor die god ga kiezen. Een god zoals die uit de bijbel zal ik nooit meer dienen. Ik ben alleen bang dat het geloof me weer te pakken neemt en de angst voor de hel weer opspeelt. God dienen is voor mij nooit meer een optie.writer schreef:Elders schreeef je:Floris1976 schreef:..... Zelf durf ik niet goed te kijken, want ik ben op gebied van geschiedenis slecht onderlegd en gezien mijn staat als laat ik het noemen beginnend atheist nog te makkelijk van mijn stuk te brengen door christenen....Ben je echt bang dat je weer voor jouw Hitler gaat kiezen bij het zien van een propagandafilmpje?Floris1976 schreef: Ik kan inderdaad de god uit de bijbel niet bevatten. Hij staat voor mij gelijk aan een hitler, maar gezien zijn eeuwige straf nog vele malen erger. ..... Een god uit het OT en het NT kan gewoon in mijn beleving niet tenzij hij zo schizofreen als een deur is.....
Het geloof, wat bedoel je daarmee?Floris1976 schreef:....Nee ik ben niet bang dat ik voor die god ga kiezen. Een god zoals die uit de bijbel zal ik nooit meer dienen. Ik ben alleen bang dat het geloof me weer te pakken neemt en de angst voor de hel weer opspeelt. God dienen is voor mij nooit meer een optie.
Zolang je denkt dat die God bestaat zou je kunnen overwegen Hem toch maar weer te gaan dienen. Voor Hem weglopen of je tegen Hem verzetten heeft dan weinig zin. Door Hem niet te dienen ontloop je de hel echt niet en daar geloof jij blijkbaar nog steeds in. Ik zou in je eigen belang vriendjes met Hem worden als je angst zo groot is. Het gaat er toch om dat je je zonder angst goed voelt in dat poosje dat je hier op aarde rondloopt, met of zonder God.
- Floris1976
- Forum fan
writer schreef:Het geloof, wat bedoel je daarmee?Floris1976 schreef:....Nee ik ben niet bang dat ik voor die god ga kiezen. Een god zoals die uit de bijbel zal ik nooit meer dienen. Ik ben alleen bang dat het geloof me weer te pakken neemt en de angst voor de hel weer opspeelt. God dienen is voor mij nooit meer een optie.
Zolang je denkt dat die God bestaat zou je kunnen overwegen Hem toch maar weer te gaan dienen. Voor Hem weglopen of je tegen Hem verzetten heeft dan weinig zin. Door Hem niet te dienen ontloop je de hel echt niet en daar geloof jij blijkbaar nog steeds in. Ik zou vriendjes met Hem proberen te worden als je angst zo groot is. Het gaat er toch om dat je je goed voelt in dat poosje dat je hier op aarde rondloopt, met of zonder God.
Ik weet niet goed hoe nog duidelijker te zijn. Ik heb sterk de neiging niet in god te geloven gezien het bewijs tegen hem. Maar het geloof dat in mij gestampt is speelt mij soms nog parten. Maakt dat ik soms twijfel. Om dan wat christenen aandragen als bewijs te gaan bekijken is dan niet zo slim. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Vat ik het gewoon verkeerd op dat jouw reacties tegen mij vaak nogal vijandig zijn of is dit wel correct en zo ja, waarom? Het lijkt constant wel of je wilt dat ik ineens 100% overtuigd ben, en geen twijfel mag tonen of vragen mag hebben.
Als je echt denkt dat het stellen van vragen voor jou de beste oplossing is om van je angsten af te komen wil ik je daarin niet voor de voeten lopen. Dan nu dus maar weer verder over profetiën en het Romeinse Rijk.
Nee, dat is niet moeilijk te begrijpen en dat is ook niet het punt denk ik.Floris1976 schreef:......... Maakt dat ik soms twijfel. Om dan wat christenen aandragen als bewijs te gaan bekijken is dan niet zo slim. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Vat ik het gewoon verkeerd op dat jouw reacties tegen mij vaak nogal vijandig zijn of is dit wel correct en zo ja, waarom? Het lijkt constant wel of je wilt dat ik ineens 100% overtuigd ben, en geen twijfel mag tonen of vragen mag hebben.
Wat wel een punt is en wat ik me ook afvraag, waarom je je er dan toch steeds zelf zo op focust.
Waarom je er zo in verdiepen en tegelijkertijd zeggen dat je je niet wil verdiepen en dan anderen afwijzen, die trachten op hun manier je te helpen, die dan vlg. jou de oorzaak zijn, dat je weer angsten krijgt?
Dat klinkt erg paradoxaal en geeft sterk de neiging om te zeggen:
Jongen, ga eens wat anders doen dan steeds weer je willen verdiepen en dan steeds weer tegen die angst oplopen.
Ook al is dat voor jou niet logisch, het is wel een logische reactie van degenen, die je op hun manier willen helpen.
Ik heb geloof ik al eens geschreven dat je sterk bezig houden met angsten, alleen maar tot gevolg heeft, dat ze uitvergroten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Floris1976
- Forum fan
De reden dat ik me er in verdiep en er zoveel mee bezig ben is dat ik er voor eens en voor altijd een punt achter wil zetten. Ik heb 10 jaar geleefd als gelukkig niet christen, maar telkens als er maar weer iets religieus of wonderlijks op mijn pad kwam werd ik weer even heel bang. Ik wil de bodem onder die angst weghalen. Ik wil voor mezelf 100% overtuigd raken dat de god van israel niet bestaat. Ik krijg dat gevoel ook steeds meer, maar het gaat met vallen en opstaan. En nee dit alles is voor mij geen prettige ervaring, maar ik wil mezelf door feiten los maken van het geloof.Maria schreef:Nee, dat is niet moeilijk te begrijpen en dat is ook niet het punt denk ik.Floris1976 schreef:......... Maakt dat ik soms twijfel. Om dan wat christenen aandragen als bewijs te gaan bekijken is dan niet zo slim. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Vat ik het gewoon verkeerd op dat jouw reacties tegen mij vaak nogal vijandig zijn of is dit wel correct en zo ja, waarom? Het lijkt constant wel of je wilt dat ik ineens 100% overtuigd ben, en geen twijfel mag tonen of vragen mag hebben.
Wat wel een punt is en wat ik me ook afvraag, waarom je je er dan toch steeds zelf zo op focust.
Waarom je er zo in verdiepen en tegelijkertijd zeggen dat je je niet wil verdiepen en dan anderen afwijzen, die trachten op hun manier je te helpen, die dan vlg. jou de oorzaak zijn, dat je weer angsten krijgt?
Dat klinkt erg paradoxaal en geeft sterk de neiging om te zeggen:
Jongen, ga eens wat anders doen dan steeds weer je willen verdiepen en dan steeds weer tegen die angst oplopen.
Ook al is dat voor jou niet logisch, het is wel een logische reactie van degenen, die je op hun manier willen helpen.
Ik heb geloof ik al eens geschreven dat je sterk bezig houden met angsten, alleen maar tot gevolg heeft, dat ze uitvergroten.
Groeten Floris
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Je moet het de tijd geven Floris. Ik ben er wel zo'n tien jaar mee bezig geweest totdat ik eindelijk kon zeggen dat het me allemaal niet meer raakt. Soms dacht ik ongeneeslijk te zijn, maar toch kwam de tijd dat het me koud liet. Laat religie je niet beangstigen, maar bekijk de bijbel en de religie waaruit je bent gegroeid nu als een object van interesse, waar je je steeds verder van verwijdert.Floris1976 schreef:De reden dat ik me er in verdiep en er zoveel mee bezig ben is dat ik er voor eens en voor altijd een punt achter wil zetten.
Wat de profetieën betreft, bedenk je dat de christenheid er al 1900 jaar mee geobcedeerd is en de hoeveelheid preken over de eindtijd (die altijd juist nu voor de deur staat) "even onaanzienbaar is als de menigte die niemand tellen kan (uit de Openbaring)". Dit citaat is uit een boek van M. F. Elling, Het einde der tijden (1997), een verzameling van de meest fantastische religieuze eindtijdwanen. Zo'n preek uit oude tijden te lezen laat je goed de onzin ervan zien.
Born OK the first time