Marokkanen in de marge

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Marokkanen in de marge

Bericht door vegan-revolution »

Dit lijkt mij een interessant boek : Marokkanen in de marge. Ontspoorde levens van kleine criminelen. geschreven door Dr. Hans Werdmölder.

Journalist Joost Niemöller schreef er een recensie over : Ontspoorde Marokkanen. Een ontnuchterend onderzoek.

Daaruit :
Toen hij een uitgesproken opiniestuk over de Marokkanenproblematiek schreef in de Volkskrant, begon een Marokkaanse collega-docent over hem te klagen, en werd hij als gevolg van die klacht ontslagen op de Hogeschool in Den Bosch. Zo is Nederland. Een land van angstige wegkijkers waarin de boodschapper onthoofd wordt.
De schrijver was enkele jaren geleden te gast bij het televisieprogramma Pauw & Witteman :

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Marokkanen in de marge

Bericht door Dat beloof ik »

Wat staat er in het boek?
Wat staat er in de recensie?
Wat is het dat je wil bespreken?

Ik heb het vermoeden je iets wil bespreken waarvan je denkt dat het erg gevoelig ligt.
maar je benoemt het niet.
Toch is het nodig om een probleem duidelijk te benoemen alvorens tot een oplossing te kunnen komen.
Of is het juist dat dit bij Marokkanen niet kan, dat je wil bespreken?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
vegan-revolution
Superposter

Het onderwerp is iemand die onderzoek heeft gedaan naar ontspoorde jonge Marokkanen en hoe die zich (tientallen jaren) later hebben ontwikkeld. Daarbij zou de aanpak door de Nederlandse overheid van de afgelopen decennia averechts hebben gewerkt om deze jongeren beter geïntegreerd en beter aangepast aan Nederlandse normen te krijgen. De kritiek is dat de Nederlandse overheid de afgelopen decennia veel te slap heeft opgetreden.
Dat beloof ik
Bevlogen

Ik denk dat ik nu snap wat je wil zeggen.
Alleen zeg je dat de schrijver het onderwerp is, terwijl je vermoedelijk de Marokkaanse groepscultuur bedoelt..
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
vegan-revolution
Superposter

Ik weet niet waar precies er een "hineininterpretierung" in je bol is geslagen, maar het gaat hier over een boek en het daarin behandelde onderwerp. Informatie over de schrijver is slechts een ondersteunende toevoeging die daaraan ondergeschikt is.
Dat beloof ik
Bevlogen

vegan-revolution schreef:Het onderwerp is iemand die onderzoek heeft gedaan naar .... etc.
Nu ben je wel duidelijk.

Dat is geen interpretering van mij.
Het zijn jouw woorden dat de schrijver het onderwerp is.
Daarom zei ik dat je vermoedelijk iets anders bedoelt dan je schrijft.
Nu moet je niet boos worden omdat ik je daarop wijs.
Het is mij niet in de bol geslagen.
Als je die indruk hebt, dan is de oorzaak daarvan dat jij dingen anders opschrijft dan je bedoelt.
Je krijgt dus je eigen onduidelijkheid terug gespiegeld.
Als je daar last van hebt, moet je het bij jezelf zoeken en niet gaan schelden naar mij.

Ik snap nu ook dat je denkt dat Nederlandse overheid de schuld is dat het Marokkaanse jongeren probleem nog steeds bestaat.
Dit probleem leeft nl. overal waar Marokkanen zich vestigen en is zeker niet specifiek Nederlands.
Sterker nog, er zijn landen waar het nog veel sterker speelt dan hier.
Ligt dat dan al die aanpakken in al die lande, of ligt het aan de Marokkaanse jongeren ?
Ik denk het laatste.
Het probleem is de islamitische groepscultuur van deze jongeren.
Deze combi leid tot het probleem zoals in het video fragment: een vrouw spreekt een jongen er op aan dat hij een ijsje op de grond gooit en vanwege de groepsdruk moet hij deze vrouw(!) een lesje leren: het ijsje beland in haar gezicht.

In Nederland zijn daar verschillende oplossingen voor bedacht.
Daarbij was op voorhand wel duidelijk dat die vaak niet werken.
Eén van de oorzaken daarvan is precies wat jij nu hebt ondervonden: het is nog verdomd moeilijk om een probleem zodanig te omschrijven dat iedereen precies weet wat er is en dat daarover geen misverstanden bestaan bij alle betrokken partijen.
Neem zoiets als de term 'respect'.
In onze westerse cultuur heeft men een heel ander beeld van deze term als een Marokkaanse jongere.
In het eerste geval is er sprake van inleven en begrip voor elkaar, bij een Marokkaan is respect iets als gezag; wat een ander heeft voor hem, hij ontleed er status aan binnen de groep.
Een westers iemand zal het hebben over wederzijds respect, een Marokkaan heeft het over respect dat hij moet krijgen.
Toch is respect iets wat vaak in discussies werd gebruikt, vreemd genoeg terwijl alle betrokkenen daar dus een ander beeld bij hadden.

Als iemand voor een probleem een oplossing voor denkt te hebben, en die oplossing blijkt niet te werken, betekent dit nog niet dat hij de schuld moet gaan krijgen van dat probleem: het bestond namelijk al.
Dat lijkt nu een beetje te gebeuren: het overheidsbeleid werkt niet en daarom krijgt de overheid de schuld van het probleem.
Dat klopt niet: de oplossing voor dit probleem ligt bij de Marokkaanse gemeenschap, of men dat nu leuk vind of niet.
Als mijn zoon rottigheid uitvreet, komt men ook aan mijn deur kloppen.
En terecht.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 25 okt 2015 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Als je accenten uitlicht, dan doe je dat, daarmee richting gevend aan wat je wil met dit topic.
En geef je dus gelijk een mogelijkheid om daarheen af te wijken, wat eigenlijk niet je bedoeling is?
Als het je bedoeling is zelf richting te geven, volgens jouw indrukken, dan is dit een topic voor discussie naar aanleiding van dit boek en niet voor boekbespreking alleen.
Lees de Forumregels/adviezen nog eens door
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 26&t=15353" onclick="window.open(this.href);return false;
T6 :: Start u een nieuw onderwerp? Een nieuw onderwerp zou expliciet de discussiedoelstellingen van dit forum moeten verwezenlijken. Formuleer duidelijk waar uw topic over zal gaan: baken dus het onderwerp af. Geef een stelling of geef stof om over te discussiëren: mensen moeten kunnen
reageren op uw stelling. Topics die beginnen met korte berichten worden niet gewaardeerd. Zorg tevens dat de topictitel de lading dekt, zodat de titel al duidelijk maakt waar het onderwerp over gaat.
T7 :: Start u een nieuw onderwerp, en wilt u bepaalde onderwerpen of zaken vermijden? Specificeer dit dan expliciet in uw eerste bericht. Als uw gegeven restricties redelijk zijn, dan zullen de moderators daar op letten. Let op dat alleen dergelijke eisen in het starttopic van een onderwerp
zullen gelden! ......... Uw onderwerp zou wellicht deze restricties kunnen impliceren, maar dit zal geen garantie geven dat mensen met een daadwerkelijk andere kijk niet zullen participeren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
vegan-revolution
Superposter

Dat beloof ik schreef:Het zijn jouw woorden dat de schrijver het onderwerp is.
Wáár dan? Citeer die woorden dan eens waaruit dat blijkt.
Dat beloof ik schreef:Nu moet je niet boos worden omdat ik je daarop wijs.
Ik ben niet boos, ik ben alleen hogelijk verbaasd en nu helemaal. Dit is een rubriek voor boeken en dus volgt daaruit dat het primair om het boek gaat en niet om de schrijver, want anders heette deze rubriek "boekenschrijvers" of niet soms?
Dat beloof ik schreef:Als je daar last van hebt, moet je het bij jezelf zoeken en niet gaan schelden naar mij.
Scheld ik op jou? Waar dan? Citeer eens wat in plaats van "in het luchtledige" iets te beweren, dan begrijp ik misschien wat je bedoelt.
Dat beloof ik schreef:Dat klopt niet: de oplossing voor dit probleem ligt bij de Marokkaanse gemeenschap, of men dat nu leuk vind of niet.
Als er een probleem is bij een Marokkaanse gemeenschap dan hangt het er (onder meer) wel van af hoe je daar als overheid mee om gaat. De druk die je als overheid op die Marokkaanse gemeenschap legt kan voor die Marokkaanse gemeenschap een stimulans zijn om een bepaalde richting uit te bewegen.
Dat beloof ik
Bevlogen

vegan-revolution schreef:
Dat beloof ik schreef:Het zijn jouw woorden dat de schrijver het onderwerp is.
Wáár dan? Citeer die woorden dan eens waaruit dat blijkt.
Dat heb ik al bij mijn vorige post gedaan. "iemand" slaat in deze terug op de schrijver. Je zegt dus dat de schrijver het onderwerp is, terwijl je waarschijnlijk iets anders bedoelde te zeggen.

Wat 'schelden' (zwaar woord, dat geef ik toe ) betreft: je stelt dat het in mijn bol is geslagen. In samenhang met een Duitse term waar ook een normaal Nederlands woord voor bestaat, komt dat op mij over als een persoonlijk verwijt.

Wellicht was een en ander duidelijker geweest als je wat meer tekst had gebruikt in je eerste post, waar je nu eigenlijk alleen twee links en een youtubefragment geeft.
Dat is wat Maria hier boven ook zegt.

Maar goed, het gaat dus over het boek.
Wel wat vind je er zelf van ?
(Star Trek, seizoen 1)
vegan-revolution
Superposter

Oké, ik zie nu wat je bedoelt. Excuus. Ik dacht eerst dat je naar mijn openingspost verwees (mijn gedachtenkronkel), maar je doelt op mijn tweede post in deze draad.

En verder : als ik zeg dat het mij een interessant boek lijkt, dan heb ik het waarschijnlijk zelf nog niet gelezen.
Plaats reactie