vegan-revolution schreef:Het onderwerp is iemand die onderzoek heeft gedaan naar .... etc.
Nu ben je wel duidelijk.
Dat is geen interpretering van mij.
Het zijn jouw woorden dat de schrijver het onderwerp is.
Daarom zei ik dat je vermoedelijk iets anders bedoelt dan je schrijft.
Nu moet je niet boos worden omdat ik je daarop wijs.
Het is mij niet in de bol geslagen.
Als je die indruk hebt, dan is de oorzaak daarvan dat jij dingen anders opschrijft dan je bedoelt.
Je krijgt dus je eigen onduidelijkheid terug gespiegeld.
Als je daar last van hebt, moet je het bij jezelf zoeken en niet gaan schelden naar mij.
Ik snap nu ook dat je denkt dat Nederlandse overheid de schuld is dat het Marokkaanse jongeren probleem nog steeds bestaat.
Dit probleem leeft nl. overal waar Marokkanen zich vestigen en is zeker niet specifiek Nederlands.
Sterker nog, er zijn landen waar het nog veel sterker speelt dan hier.
Ligt dat dan al die aanpakken in al die lande, of ligt het aan de Marokkaanse jongeren ?
Ik denk het laatste.
Het probleem is de islamitische groepscultuur van deze jongeren.
Deze combi leid tot het probleem zoals in het video fragment: een vrouw spreekt een jongen er op aan dat hij een ijsje op de grond gooit en vanwege de groepsdruk moet hij deze vrouw(!) een lesje leren: het ijsje beland in haar gezicht.
In Nederland zijn daar verschillende oplossingen voor bedacht.
Daarbij was op voorhand wel duidelijk dat die vaak niet werken.
Eén van de oorzaken daarvan is precies wat jij nu hebt ondervonden: het is nog verdomd moeilijk om een probleem zodanig te omschrijven dat iedereen precies weet wat er is en dat daarover geen misverstanden bestaan bij alle betrokken partijen.
Neem zoiets als de term 'respect'.
In onze westerse cultuur heeft men een heel ander beeld van deze term als een Marokkaanse jongere.
In het eerste geval is er sprake van inleven en begrip voor elkaar, bij een Marokkaan is respect iets als gezag; wat een ander heeft voor hem, hij ontleed er status aan binnen de groep.
Een westers iemand zal het hebben over wederzijds respect, een Marokkaan heeft het over respect dat hij moet krijgen.
Toch is respect iets wat vaak in discussies werd gebruikt, vreemd genoeg terwijl alle betrokkenen daar dus een ander beeld bij hadden.
Als iemand voor een probleem een oplossing voor denkt te hebben, en die oplossing blijkt niet te werken, betekent dit nog niet dat hij de schuld moet gaan krijgen van dat probleem: het bestond namelijk al.
Dat lijkt nu een beetje te gebeuren: het overheidsbeleid werkt niet en daarom krijgt de overheid de schuld van het probleem.
Dat klopt niet: de oplossing voor dit probleem ligt bij de Marokkaanse gemeenschap, of men dat nu leuk vind of niet.
Als mijn zoon rottigheid uitvreet, komt men ook aan mijn deur kloppen.
En terecht.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)