Democratie in de EU

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Democratie in de EU

Bericht door appelfflap »

Fenomeen schreef: in een democratie moeten stemmen gehoord worden en dat is gewoon niet gebeurd.
wie heeft die stemmen gegeven?
als het volksvertegenwoordigers zijn en gebeurde alles volgens de spelregels is er niets aan de hand,
mensen hebben nogal snel de neiging iets ondemocratisch te noemen enkel omdat de beslissing hun niet bevalt.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Donderdag 24 september om 15:02 uur ging de teller door de 300.000 - en daarna nog way beyond dat aantal. GeenPeil was niet mogelijk zonder de inzet van duizenden, zo niet tienduizenden mensen. GeenPeil bedankt dus iedereen en z'n moeder. BEDANKT! BEDANKT! EN NOG EENS BEDANKT!
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... could.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Op dit moment zijn er 451666 digitale handtekeningen en de analoge moeten nog geteld worden, wat een fantastisch resultaat. Voor de Eurofielen, we zijn het zat onze oren te laten hangen naar Brussel, dus wen er maar alvast aan dat het vaker gaat gebeuren.

Voor degene hier die ook getekend hebben, Hartstikke bedankt.

Groetjes Vit
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vit schreef:
Voor de Eurofielen, we zijn het zat onze oren te laten hangen naar Brussel, dus wen er maar alvast aan dat het vaker gaat gebeuren.

Groetjes Vit
Je gaat er op voorhand van uit dat de handtekeningzetters allemaal tegen het besluit zullen stemmen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Fish schreef:
Vit schreef:
Voor de Eurofielen, we zijn het zat onze oren te laten hangen naar Brussel, dus wen er maar alvast aan dat het vaker gaat gebeuren.

Groetjes Vit
Je gaat er op voorhand van uit dat de handtekeningzetters allemaal tegen het besluit zullen stemmen?
Daar gaan ze wel van uit, als je tenminste de intentie van GeenPeil leest. Allemaal is misschien iets teveel, maar ik denk het merendeel wel.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Fish schreef:
Vit schreef:

Groetjes Vit
Een referendum afdwingen is in ieder geval bijna gelukt, wat denk jij dat die handtekening zetters zullen doen en de rest?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

De vrraag dringt zich aan mijn op hoe Poetin over dit referemdum zou denken.
Zou hij blij zijn als dit er inderdaad toe zou leiden dat er geen associatieverdrag tussen de EG en de Oekraine zou komen?
GeenStijl lijkt haast wel Pro-Poetin. Interessant toch?
Ik wens u alle goeds
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Peter van Velzen schreef:De vrraag dringt zich aan mijn op hoe Poetin over dit referemdum zou denken.
Zou hij blij zijn als dit er inderdaad toe zou leiden dat er geen associatieverdrag tussen de EG en de Oekraine zou komen?
GeenStijl lijkt haast wel Pro-Poetin. Interessant toch?
Of gewoon voor de waarheid gaan, zou dat kunnen?
Peter van Velzen
Site Admin

Vit schreef:Of gewoon voor de waarheid gaan, zou dat kunnen?
Eh nee!
Een volksstemming kan niet bepalen wat waar of onwaar is.
Ze kan slechts een voorkeur tot uiting brengen.

De waarheid wordt gevonden met behulp van wetenschappelijke methodes.
Democraties gaat derhalve slechts over de voorkeuren van de bevolking.
Juiste feitenkennis kan daarbij uiteraard wel helpen.
en onjuiste beweringen kunnen het flink verpesten. . .

Toevallig liep ik tegen deze video op waar in ook wordt gesteld dat een besluit niet "Waar" kan zijn.

Ik wens u alle goeds
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Peter van Velzen schreef:Eh nee!
Een volksstemming kan niet bepalen wat waar of onwaar is.
Nee uiteraard, ik bedoel wat Geenstijl ter berde brengt.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Nog minder dan 3 maanden.
Afbeelding
Ik ben van plan voor te stemmen.
Omdat ik voor democratie ben.
Wellicht heeft de opinie van Bob van den Bos daartoe bijgedragen.
Trouw: Het Oekraïne-referendum is verre van democratisch
Duidelijke taal. Een voorbeeld
Wat we buiten het politieke leven dwaas vinden is bij dit referendum ineens normaal: mensen naar een mening vragen die ze niet hebben, over een dik boek dat ze niet hebben gelezen, met een onderwerp dat ze koud laat. Het is het summum van onzorgvuldige besluitvorming over afspraken met een groot geostrategisch belang voor Europa en Oekraïne.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik kan niet vatten wat de zin hiervan is.
Niemand begrijpt wat het is.
Het is niet bindend.
Rutte heeft al laten voelen, dat ze er waarschijnlijk niets meer doen. Enz.

Geen idee.
¥¥ Van kwaad tot erger...
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

De organisatoren weten dat dat verdrag er hoe dan ook wel komt. Volgens het NRC is het vooral een populariteitspoll over de Nederlandse regering, die beweert de wil van het volk te vertolken:
NRC schreef:Criticus Ewald Engelen, financieel geograaf aan de UvA, verwoordde zijn motief om ‘nee’ te stemmen zo in De Groene Amsterdammer: „Het briljante van #geenpeil is dat het geen enkele consequentie heeft; dat verdrag komt er toch wel. Het is een loepzuivere populariteitspoll. Voor of tegen de kaste – dat is de vraag."

Het referendum is daarom een testcase voor de vraag of de meerderheid in de Tweede Kamer, ook wel ‘elite’ genoemd, kan blijven claimen dat ze de burgerij vertegenwoordigt of dat het ‘volk’, dat op 6 april opkomt, de stemming beter vertolkt.

In dat laatste geval moet Rutte beslissen of hij een ‘nee’ negeert en dreigt een conflict in het parlement. De PvdA-fractie heeft aangekondigd dat ze de uitslag zal respecteren, dit tot ergernis van Koenders. De VVD legt niet toevallig de nadruk op de handel, omdat ze over de politieke component verdeeld is.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Doppelgänger schreef:De organisatoren weten dat dat verdrag er hoe dan ook wel komt. Volgens het NRC is het vooral een populariteitspoll over de Nederlandse regering, die beweert de wil van het volk te vertolken:

of je een regeringscrisis moet riskeren, incl nieuwe verkiezingen, als er maar 7 à 8% vd kiezers komt opdagen?
lijkt me sterk
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Was het maar waar geweest dat Rutte (of elke andere willekeurige MP in Nederland) hierover nog iets te zeggen had gehad.
Maar de beslissingen over het aangaan van handelsverdragen, die minimaal onderdeel zijn van het hele associatieverdrag, hebben de lidstaten eerder al "vrijwillig" (wat dat ook nog moge betekenen) uit handen gegeven aan de EU.

Daar hebben nationaal georganiseerde referenda hoe dan ook geen enkele invloed op.
Op andere aspecten zou het referendum misschien wel, of misschien niet enige invloed kunnen hebben.

Het toont wel aan hoe technocratisch het project EU is geworden.
Ik ben helemaal niet tegen een Europese gedachte, maar in haar huidige vorm is het een farce, een econocratisch totalitair project, een lobbycratie, waarin slechts het belang telt van degenen die munt kunnen slaan uit het binnenslepen van nieuwe verdragen.

We leven in donkere tijden.
Donkerder dan de meesten van ons beseffen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Jagang schreef: Ik ben helemaal niet tegen een Europese gedachte, maar in haar huidige vorm is het een farce, een econocratisch totalitair project, een lobbycratie, waarin slechts het belang telt van degenen die munt kunnen slaan uit het binnenslepen van nieuwe verdragen.

We leven in donkere tijden.
Donkerder dan de meesten van ons beseffen.
Ja wat is het nu? Een regering van economen of can lobbyisten?
Volgens mij zouden we wat meer media-aandacht voor Europa en haar besluitvorming moeten hebben, en niet zoveel bombarie over de Nederlandse regering en de tweede kamer. In plaats daarvan verbeeld men zich blijkbaar dat men er beter aan doet Europa te negeren, en zich alleen met het "eigen" volk bezig te houden. Maar dat heeft een averechts effect!
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie