Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.De Verenigde Naties vellen later deze maand hun oordeel over Zwarte Piet. Volgens enkele maatschappelijke organisaties moet dit 'symbool van slavernij' worden uitgebannen. Het VN-comité tegen racisme zal bepalen of de decembertraditie in strijd is met internationale verdragen.
© anp.
De kwestie rond Sinterklaas en Zwarte Piet, die in Nederland al jaren tot felle discussies leidt, is op de VN-agenda gezet na klachten van de stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden (NMNS) en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM). Zij dienden in juni en juli rapporten in, waarin zij hun beklag doen over hoe de Nederlandse overheid omgaat met de discussie rond Zwarte Piet.
Het VN-comité tegen racisme (CERD) is deze maand in Genève bijeen om verschillende landen door te lichten. Het comité bestaat uit internationale mensenrechtenexperts. ,,Zij toetsen of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend," aldus woordvoerder Xabier Celaya.
Op 28 augustus komt het CERD met aanbevelingen hoe de Nederlandse overheid moet omgaan met de kwestie rond Zwarte Piet. Op het niet opvolgen daarvan staan geen sancties. Celaya: ,,Maar wie dat niet doet, schaadt uiteindelijk zijn internationale imago."
Het is niet voor het eerst dat de VN zich buigt over Zwarte Piet. In 2013 deed een werkgroep onder leiding van de Jamaicaanse Verene Shepherd al onderzoek naar de knecht van Sinterklaas.
Ergens op Facebook:
Is eigenlijk om te huilenEn wie is weer de zwarte piet? Juist..Sinterklaas!

In het Subforum Actueel of toch Ditjes en datjes?
Voor het eerste gekozen, omdat ik het ter discussie wil stellen, dat eenlingen (een paar eenlingen) een hype en een hoax kunnen veroorzaken wereldwijd tot in de VN toe, als ze maar aan de juiste touwtjes trekken van al degenen die zich laten leiden door onderbuikgevoelens en op dingen een persoonlijk label kunnen plakken, die weinig of niets hebben te maken met het onderwerp.
Lees ook de snelle berichtgeving en reactie op diverse internet sites.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=vn+zwarte+piet+2015" onclick="window.open(this.href);return false;