VN wereldnieuws op hoofdpagina. Komkommertijd?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

VN wereldnieuws op hoofdpagina. Komkommertijd?

Bericht door Maria »

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... zaak.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De Verenigde Naties vellen later deze maand hun oordeel over Zwarte Piet. Volgens enkele maatschappelijke organisaties moet dit 'symbool van slavernij' worden uitgebannen. Het VN-comité tegen racisme zal bepalen of de decembertraditie in strijd is met internationale verdragen.
© anp.

De kwestie rond Sinterklaas en Zwarte Piet, die in Nederland al jaren tot felle discussies leidt, is op de VN-agenda gezet na klachten van de stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden (NMNS) en het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM). Zij dienden in juni en juli rapporten in, waarin zij hun beklag doen over hoe de Nederlandse overheid omgaat met de discussie rond Zwarte Piet.

Het VN-comité tegen racisme (CERD) is deze maand in Genève bijeen om verschillende landen door te lichten. Het comité bestaat uit internationale mensenrechtenexperts. ,,Zij toetsen of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend," aldus woordvoerder Xabier Celaya.

Op 28 augustus komt het CERD met aanbevelingen hoe de Nederlandse overheid moet omgaan met de kwestie rond Zwarte Piet. Op het niet opvolgen daarvan staan geen sancties. Celaya: ,,Maar wie dat niet doet, schaadt uiteindelijk zijn internationale imago."

Het is niet voor het eerst dat de VN zich buigt over Zwarte Piet. In 2013 deed een werkgroep onder leiding van de Jamaicaanse Verene Shepherd al onderzoek naar de knecht van Sinterklaas.
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
Ergens op Facebook:
En wie is weer de zwarte piet? Juist..Sinterklaas!
Is eigenlijk om te huilen :cry: , maar als humor toch wel om te lachen. :lol:

In het Subforum Actueel of toch Ditjes en datjes?
Voor het eerste gekozen, omdat ik het ter discussie wil stellen, dat eenlingen (een paar eenlingen) een hype en een hoax kunnen veroorzaken wereldwijd tot in de VN toe, als ze maar aan de juiste touwtjes trekken van al degenen die zich laten leiden door onderbuikgevoelens en op dingen een persoonlijk label kunnen plakken, die weinig of niets hebben te maken met het onderwerp.

Lees ook de snelle berichtgeving en reactie op diverse internet sites.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=vn+zwarte+piet+2015" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Demiurg
Diehard

Re: VN wereldnieuws op hoofdpagina. Komkommertijd?

Bericht door Demiurg »

Het is vooral om te huilen dat er een internationale instantie nodig is, om dit duidelijk te maken.
Dat we zelf niet doorhebben dat een blackfacecultuur in 2015 echt niet meer kan.

Maar nu moet de regering er iets mee. Het gaat hier namelijk over een officiële doorlichting van alle landen over hun beleid op het gebied van discriminatie en racisme. Rutte kan het niet meer weglachen met een " Zwarte Piet is nu eenmaal zwart".
Dus het gaat nu wel echt interessant worden.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mijns inziens is het om te huilen dat men zich niet met belngrijker zaken bezig houdt. Ook in zake racisme zijn er nog heel wat acute problemen die meer aandacht verdienen dat dit.
Ik wens u alle goeds
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Mijn inziens bagatelliseert zulk gemuggenzift racisme. Zwarte piet heeft geen bal te maken met het uitermate racistische black face.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Integendeel, zwarte piet is net een autoritair figuur.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik wijs er nog maar eens een keer op dat ook mensen die in Sinterklaas geloven, recht hebben op godsdienstvrijheid.
De discussie wel of geen godsdienst zijn nu nu toch wel voorbij mensen.
Ik zet de argumenten nog even op een rij.

- Er is sprake van een goddelijkheid
- vergezeld van één of meerdere profeten
- men gaat uit van het idee dat de goddelijkheid en/of zijn profeten alom aanwezig zijn en alles zien
- er is sprake van een boek dat een zekere status heeft, in ieder geval verheven boven alle andere boeken
- er wordt een moraal verkondigd, en het naleven vn die moraal wordt beloond
- de aanhangers van het geloof komen bijeen (ja, soms zeer massaal)
- worden liederen gezongen ter verheerlijking van de aanbeden goddelijkheid
- het wordt op scholen verkondigd

Kortom: Als Rutte deze religie aanpakt, ja, dan is er pas sprake van imagoschade.
Rest hooguit nog de vraag of, en zo ja, wanneer de VN in mag grijpen in religies.
Dat is een uitermate interessant onderwerp.
Wat de uitkomst ook is, ik denk dat deze vredelievende religie daar geen last van zal hebben.
Veeleer zullen daar religies voor in aanmerking komen die dagelijks dodelijke slachtoffers eisen, zoals christendom, jodendom, islam.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Religie?
Onzin.

Het gaat helemaal niet om Sinterklaas, maar omdat hij (alleen) zwarte slaven heeft.
Hij kan net zo goed ook een paar witten en een paar geeltjes aanschaffen om tot zijn beschikking hebben.
Niet alleen witten natuurlijk, want dat zou helemaal discrimineren zijn.

Gewoon in dienst nemen is natuurlijk beter.
Oh ja, daar gaat het helemaal niet over als alle kleurtjes vertegenwoordigd zijn.
Waarom zou je het dan nog over slaven hebben. :angel12:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

pallieter schreef:Mijn inziens bagatelliseert zulk gemuggenzift racisme. Zwarte piet heeft geen bal te maken met het uitermate racistische black face.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Integendeel, zwarte piet is net een autoritair figuur.
=D>
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik heb al veel gezegd over de discussie in het verleden.
Wat mij betreft heeft zwarte piet helemaal niets met racisme te maken.

Wat volgens mij nog steeds meespeelt is de claim van het Caraïbisch gebied gericht aan een aantal landen als Nederland wat slavernij betreft. Zo is er een comité (tenminste in 2013 nog wel) die 30 miljard van Nederland claimt: http://www.nujij.nl/politiek/surinaams- ... 1364.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;
En:
http://nos.nl/artikel/670794-cariben-ei ... claim.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als Nederland toegeeft dat zwarte piet racistische trekjes heeft en deze bant uit de Nederlandse samenleving, dan is dat 1-0 voor dit soort comités. Het zou anders wel stom toevallig zijn dat de claim nu net samenvalt met het gezeur over zwarte piet? Waarom niet 20 jaar geleden?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Misschien denken ze: "flink overvragen, dan blijft er wel wat aan de strijkstok"?
** Sailing on a ship to nowhere... Making things bad, worse, worst... **
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat denk ik wel. Je moet eerst een punt hebben, en als de andere partij (gedeeltelijk) toegeeft dan beginnen de onderhandelingen. Dat bedrijven zoals AH en organisaties zoals de landelijke intocht al wijzigingen hebben doorgevoerd is al een pluspunt voor deze comités. Over de rug van kleine kinderen, die zwarte piet totaal niet associëren met racisme (overigens meer dan 95% van de bevolking niet), wordt straks een strijd gestreden om de poen. Je vindt in Nederland geen meerderheid die groter is dan bij deze stelling 'is zwarte piet racistisch'. Moet je dan bij iedere stelling waarbij een meerderheid voor of tegen is, direct maar tot afschaffing overgaan?

Wat willen ze overigens met dat geld doen? Wordt iedere cent geïnvesteerd in de bevolking, of verdwijnt het grootste gedeelte ervan in de zakken van de corrupte politici en zakenmensen?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het zou me niet verbazen. Dit is het tijdvak van het (soms zelfs geïnstitutionaliseerd en/of goedgekeurd door de overheden) roven van groot geld.
** Sailing on a ship to nowhere... Making things bad, worse, worst... **
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Zwarte piet is racistisch. Deal with it.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fjedka schreef:Zwarte piet is racistisch. Deal with it.
Zwarte Piet ziet toch alle kindertjes gelijk :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dat beloof ik
Bevlogen

Fjedka schreef:Zwarte piet is racistisch. Deal with it.
Leuk, zo'n one liner.
Met zo'n zin is er geen gesprek meer mogelijk, en dat is op de een of andere onontkoombare manier kenmerkend voor anti-Pieters.
Het zijn veelal mensen die alleen maar gelijk willen krijgen.

Zwarte Piet is net zo racistisch als zigeunersaus, negerzoenen en witte chocolade.
Ik denk dat ik een actie comité Piet Is Lief (PIL) ga beginnen, om te strijden voor de godsdienstvrijheid van mijn kinderen en kleinkinderen.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

PIL is zojuis bevallen van zijn eerste schrijven aan minister Plasterk:

Geachte minister,

In het nieuws vernam ik dat het VN-comité tegen racisme deze maand (Augustus 2015) zal bepalen of het Sinterklaasfeest (en dan met name de figuur 'Zwarte Piet') in strijd is met internationale verdragen.
Graag wil ik mijn verontrusting hierover met U delen.
Persoonlijk vind ik het vrij belachelijk dat een onschuldig cultureel verschijnsel als Sinterklaasfeest wordt bestreden door middel van de VN.
Aangezien grote onzin moet worden bestreden met grote middelen, richt ik mij tot U, als bewaker van onze grondrechten.
Ik wil U er op wijzen dat een eventuele veroordeling door dit comité een inbreuk is op godsdienstvrijheid, zoals die in onze Grondwet is vastgelegd.

Dit klinkt op het eerste gezicht wellicht vreemd.
Maar het Sinterklaasfeest in al zijn facetten is in wezen niets anders dan een religie.
De definitie van 'godsdienst' in Van Dale:
gods·dienst (de; m; meervoud: godsdiensten) 1het geheel van de plechtigheden, leerstellingen van een godsverering; geloof, religie.
Sinterklaas staat voor kinderen in dit land op dezelfde voet (misschien wel hoger) dan God voor christenen, of Allah voor moslims.
De leeftijd van de aanhangers doet niet ter zake, want dat zou leeftijdsdiscriminatie zijn.
Verder vertoont Sinterklaas alle kenmerken van de grote wereld religies:
Er is sprake van een goddelijkheid
- vergezeld van één of meerdere profeten
- men gaat uit van het idee dat de goddelijkheid en/of zijn profeten alom aanwezig zijn en alles zien
- er is sprake van een boek dat een zekere status heeft, in ieder geval verheven boven alle andere boeken
- er wordt een moraal verkondigd, en het naleven van die moraal wordt beloond
- de aanhangers van het geloof komen bijeen ter verering van hun goddelijkheid
- worden liederen gezongen ter verheerlijking van de goddelijkheid
- het wordt op scholen verkondigd

Zoals bekend kan ingevolge artikel 9 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens godsdienstvrijheid aan geen andere beperkingen worden onderworpen dan die die bij de wet zijn voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de openbare veiligheid, voor de bescherming van de openbare orde, gezondheid of goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Het is evident dat geen van de punten in artikel 9 van het EVRM van toepassing is op de figuur Zwarte Piet.
Derhalve is een eventuele veroordeling van Zwarte Piet door de VN in strijd met het EVRM.
Ik vraag U dringend er voor te waken dat de godsdienstvrijheid van mijn kinderen en kleinkinderen niet in gevaar komt.
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie