Mijn vrouw en ik staan mijlenver uiteen, wat geloof betreft. Nog voor ons trouwen heb ik haar vrijgelaten met de opvoeding van eventuele kinderen. Ik zou hier echter (wat religie betreft) geen rol in gaan spelen. Absoluut geen rol. Ik kreeg het nog niet voor elkaar uit een (kinder)bijbel te lezen).PietV. schreef:
Het kan van alles zijn. Ze kan zich ook bewust zijn dat haar gedachten mijlenver van die van jou zijn en het de kloof tussen jullie vergroot als ze deze in stelling brengt. Sommigen kiezen ervoor om "don't ask don't tell" toe te passen om de relatie niet onder druk te zetten. Nadeel is dat beiden op hun tenen lopen en er iets ongemakkelijkst ontstaat.
Omdat de situatie nogal complex was met haar ouders en ze ontzettend teleurgesteld was door dominee en ouderlingen (en kerk dus) heeft ze besloten nooit meer een kerk van binnen te bezoeken (voor een dienst dan), i.v.m. de huichelarij aldaar. Misschien is dat onze redding geweest. Dat juist door de vele bezoeken van dominee en ouderling haar ogen zijn open gegaan. En dus is het nu in ons gezin mogelijk 2 kanten van de medaille te vertellen. Zij vertelt de kinderen over een god, een leven na dit leven etc...en ik ga met ze naar de sterrenwacht en lees boeken over dino;s. Dit gaat uitstekend.
Totdat de discussie (door b.v. een Jehova's bezoek aan de deur) geloof in god(en) aangegaan wordt. Daar waar ik normaal gesproken rustig ben, kan ik fel worden. En dat is iedere keer weer tegen het zere been. Meestal kappen we het gesprek dan maar af en geven we aan dat we daar nooit uit zullen komen. Voor haar blijft een liefdevolle god (meer een godsbegrip) onderdeel van haar bestaan. Niet meer het beeld uit de jeugd van de toornige God met Zijn (boze) oog op haar. Ze staat inmiddels mijlenver van de gereformeerde doctrine af, maar het godsbeeld raakt ze niet meer kwijt. En eerlijk gezegd is het in ons geval ook geen probleem. Maar echt uitgesproken is het dus nooit.