Ex-zendeling stelt zich voor

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

EJ_81
Geregelde verschijning
Contacteer:

Ex-zendeling stelt zich voor

Bericht door EJ_81 »

Hallo!

Ik ben man, 34 jaar, getrouwd, 3 kinderen, en ben op dit moment in Zuid Oost Azie aan het werk voor een zendingsorganisatie als software ontwikkelaar.

Heel in het kort een stukje geschiedenis: na een leven lang in de evangelische/protestantse/vrijgemaakte hoek de zendingswereld in gedoken. Na een opleiding in zending en theologie in Engeland ben ik nu sinds 3 jaar in Azie.

Wel ben ik de afgelopen vijf jaar flink aan het twijfelen geslagen, maar het nooit echt toegelaten. Tot begin juni (2015), toen ik het gewoon niet meer volhield om te blijven geloven en ben als een blad aan een boom omgeslagen. Uiteraard heeft dit wel wat gevolgen als je met een christelijke zendingsorganisatie bent uitgezonden en je hele leven daarvan in het teken staat!

Tot nu toe aardig wat materiaal over agnosticisme, atheisme en freethinking in het Engels gevonden, maar dat is toch vaak vanuit een Amerikaans perspectief wat een heel andere houding tegenover religie en gebrek daarvan heeft. Ben daarom blij dat dit forum ook bestaat!

Wellicht dat ik hier nog eens mijn hele verhaal uit de doeken doe. Er zijn in elk geval nog genoeg bergen te beklimmen en vragen om te beantwoorden. Tot ziens!
Ik heb liever vragen zonder antwoorden, dan antwoorden die niet bevraagd mogen worden.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Ex-zendeling stelt zich voor

Bericht door Peter van Velzen »

welkom ex-zendeling,

Doe kalm aan, en wen eerst maar aan ons.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom EJ_81
Dat is wel heftig.
Je hele leven draait om het geloof en nu kun je daar niet meer achterstaan?
Dat gaat heel veel innovatie vragen lijkt me.
Ik hoop, dat je er een beetje mee geholpen zult worden hier meer te lezen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Welkom en laat eerst een hoop bezinken en beklijven, het is nog kort dag.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Welkom EJ_81, ik heb al heel wat verklaringen gelezen van afvalligen, maar ik kan me er als sterk atheïst van kinds af (hoewel uit een fijn christelijk gezin) niets bij voorstellen hoe moeilijk dat is, dus aan mij heb je eigenlijk niks. Ik hoop dat je hier jouw draai kan vinden.

Groetjes, Vit
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom, EJ, op dit forum. Je levenssituatie is niet te benijden. Ik schrijf je er over aan per e-mail.
Born OK the first time
freebee

Bericht door freebee »

Welkom hier. Wat zul jij in een moeilijke situatie zitten. Ik kom zelf ook uit een nest waar 'zendingswerk' heel centraal staat, en kan me je enorme worsteling erg voorstellen. Ik ben erg benieuwd naar je verdere verhaal, over je verleden/achtergrond maar ook wat je omslag zal betekenen voor de rest van je leven. Ik hoop dat je je hier thuis voelt!
"It is necessary to the happiness of man that he be mentally faithful to himself. Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe."

Thomas Paine (Age of Reason)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom, neem de tijd en lees je in hier.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom en hopelijk vind je hier (gedeeltelijk) wat je zoekt. Behulpzame mensen genoeg!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Warm welkom van deze ex die hard christen. En veel sterkte en wijsheid gewenst!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sterkte in deze situatie, een pasklare oplossing ligt niet direct voorhanden. Welkom op deze plek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Goedendag!

Heb je overigens wel eens "Why I believed" van Kenneth Daniels gelezen?
Misschien tref je er iets in aan dat je herkent van jezelf.

http://infidels.org/library/modern/ken_daniels/why.html" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
jacco
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door jacco »

Welkom EJ_81, dit komt me bekent voor. Hoewel ik altijd in mijn eigen onderhoud heb voorzien en niet een thuisfront hoefde te informeren, was ook ik een zendeling ofwel gezondene vanuit de plaatselijke gemeente naar het nabijgelegen Vlaanderen. Ik ben benieuwd naar je verhaal :)
Geloven is een onvolwassen en gemakzuchtig antwoord op de vragen: Wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe ? Bidden is niet voor niets je ogen sluiten voor de realiteit ...jvd
Free@Last

Bericht door Free@Last »

Ha EJ,

Welkom.
Heftig.
Respect.

Ik wens je hier veel steun, begrip en erkenning toe. Ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden, het hele proces van 'deconversion' en de staart die er achteraan komt voelt daardoor een stuk minder alleen.
Ik wens je sterkte toe in wat komen gaat.

Van Dan Barker gehoord? Amerikaan die zendeling was en na zo'n 20 jaar atheïst werd. Op youtube is zijn verhaal te vinden, wederom: je bent niet de enige. Hij e.a. hebben een aantal jaar geleden the clergy project opgericht http://clergyproject.org" onclick="window.open(this.href);return false;, bedoeld om voorgangers (en zendelingen?) te ondsteunen in hun proces van loskoppelen, nieuwe invulling zoeken etc. Wie weet heb jij daar ook wat aan.

Wil je delen aan welke zendingsorganisatie je verbonden bent? Weet je al hoe je e.e.a. wil aanpakken? Ik neem aan dat je een vrouw hebt, hoe is dat samen?

Zet hem op, 1 stap en 1 dag tegelijk.
Plaats reactie