Die ga ik bestellen. Ik heb nog een bon over van mijn verjaardag. Dank je voor de tip.Samante schreef:Deze strip vind ik persoonlijk beter: http://www.bol.com/nl/p/gesprekken-met- ... 011470904/
Strip als Leermiddel ?
Moderator: Moderators
Re: Strip als Leermiddel ?
Hallo meneer God, met Anna.
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Wow hij schreef een brief aan god en kreeg antwoord terug......Samante schreef:Deze strip vind ik persoonlijk beter: http://www.bol.com/nl/p/gesprekken-met- ... 011470904/
Waar is die brief die god terug schreef ?
Dat is wereld nieuws waarom weten we dat niet ?
Wacht.....
Het zal toch niet zo zijn dat god het hem ..... openbaarde ?
Even googelen.
Ja hoor, god heeft rechtstreeks met hem gepraat.
En Walsch verkoopt natuurlijk grif.
Het is een ordinaire oplichter die zijn geld verdiend over de ruggen van goedgelovige gelovigen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat idee heb ik ook gehad. Ben de boeken gaan lezen en de inzichten die gegeven worden zijn zeer de moeite waard.Dat beloof ik schreef: Het is een ordinaire oplichter die zijn geld verdiend over de ruggen van goedgelovige gelovigen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Dat jij dit wil aanbevelen is natuurlijk, je een beetje kennende, te begrijpen.Samante schreef: Dat idee heb ik ook gehad. Ben de boeken gaan lezen en de inzichten die gegeven worden zijn zeer de moeite waard.
Hier is een panentheïst aan het woord.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neale_Donald_Walsch" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar waar De Heer ergens in één van haar strips in het nawoord aantipt waar ze zelf voor staat en het dus helemaal gescheiden is van haar produkt, is dit hele boek een getuigenis van het geloof van de schrijver.De gesprekken met god zijn geformuleerd alsof God rechtstreeks met Walsch spreekt en pleit voor een moderne, persoonlijke en even rechtstreekse relatie met Hem/Haar.
...
Wat volgens Walsch God dan wel is, legt hij uit in de eerste boeken. God is "Alles": De Schepper én het Geschapene; "Alles Wat Is", én "Alles Wat Niet Is".
Voor wat ik eruit begrijp:
Als leermiddel voor scholen voor kennismaking met algemene levensbeschouwing en religie zou ik dit echter absoluut niet willen aanbevelen.
Het is nl. niet onafhankelijk, maar eenzijdig en al een evangelisatie op zich.
Interessant materiaal voor mensen, die al in deze richting zoekende zijn; Die niet meer in een boek-religie kunnen geloven, maar nog wel in "een god".
Wil je je verder verdiepen in de verschillende religies dan kan dit een hulp zijn om het verder uit te diepen.
Maar voor mensen met een leemte in zich, omdat ze niet meer kunnen geloven in een persoonlijke god, kan het een enorme valkuil zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ik heb dat hier expres geciteerd uit jouw 2e link.Fish schreef:Weet iemand eigenlijk hoe ze zichzelf ziet, gelovig of niet?
Een bron ervan heb ik ook niet zo snel kunnen vinden, daar het meeste van wat je leest gaat over haar werk op zich.
Toch nog wat gevonden op Goedgelovig
Op de christelijke/kerkelijke sites vind je dit zo niet terug.
Voor iemand het weer verkeerd interpreteert.
Dit is een blz. uit ""Religie in beeld"" en mi. een impressie van wat mensen zoals kunnen denken zeggen en geloven.
Op het einde geen conclusie, maar een vraag.

Door de manier van schrijven lees je de gedachten erover van degene, die het artikel plaatst.Hierin beschrijft ze op een komische en luchtige manier haar worsteling met de vijf wereldgodsdiensten en haar zoektocht naar kennis over God. Zelf ooit-hervormd en nu agnost veegt ze de vloer aan met atheïsten en fundamentalisten.
Op de christelijke/kerkelijke sites vind je dit zo niet terug.
Voor iemand het weer verkeerd interpreteert.
Dit is een blz. uit ""Religie in beeld"" en mi. een impressie van wat mensen zoals kunnen denken zeggen en geloven.
Op het einde geen conclusie, maar een vraag.

Het idee dat alles en iedereen God is, en wij dus ook heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Met name in de Gnostiek is dit een bekend thema. Overigens heel boeiende materie, waarin Yahweh juist de schepper en veroorzaker van het kwaad is en de "vader" waar Jezus het over heeft juist de échte God is.Maria schreef: Op het einde geen conclusie, maar een vraag
Op zich is het idee dat we allemaal een stukje "god" zijn en na de dood allemaal weer herenigd worden met het goddelijke best een mooie gedachte waar ik best in zou willen geloven. Geen aanbidding, beoordeling, beloning of straf, maar gewoon terug naar het goddelijke. Overigens is dat ook maar net hoe je het ziet, maar toch... Het lijkt me toch mooi
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Als je dan toch in een valkuil wil.
Ik stapte er met mijn beide benen in, toen ik niet meer in de Bijbel als waarheid kon geloven, niet meer kon geloven dat een dode opstond en een offer nodig was, wat ik niet kon waarderen.
Maar Jezus eerder als een soort boeddhistische goeroe ging zien en in zijn tijd en voor zijn tijd spectaculaire preken en zienswijzen had.
Als één van een paar grote filosofen in de geschiedenis, maar waar geen godzijn aan te pas kwam.
Via deze weg, die vol leringen en wijsheden zat die je dan wel of niet aan kon nemen, is de rest van mijn geloof een zachte dood gestorven.
Ik stapte er met mijn beide benen in, toen ik niet meer in de Bijbel als waarheid kon geloven, niet meer kon geloven dat een dode opstond en een offer nodig was, wat ik niet kon waarderen.
Maar Jezus eerder als een soort boeddhistische goeroe ging zien en in zijn tijd en voor zijn tijd spectaculaire preken en zienswijzen had.
Als één van een paar grote filosofen in de geschiedenis, maar waar geen godzijn aan te pas kwam.
Via deze weg, die vol leringen en wijsheden zat die je dan wel of niet aan kon nemen, is de rest van mijn geloof een zachte dood gestorven.
Stoort jou dat niet? Dat de enigen die blijkbaar uitgedaagd moeten worden de atheïsten en fundamentalisten zijn?Maria schreef: Link 2 schrijft:Daarmee bewijst deze domineesdochter dat je wel degelijk luchtig over geloof kunt schrijven en tekenen zonder dat je andersdenkenden direct tegen je in het harnas jaagt. Margreet de Heer slaagt hierin doordat ze niet alleen alle religies bespreekt met veel tact en een ruime blik, maar ook doordat ze op haar eigen spirituele zoektocht reflecteert met een fijnbesnaard gevoel voor zelfspot.
..
Op basis van dat inzicht daagt de agnost Margreet de Heer atheïsten en fundamentalisten uit.................
Ik heb de links van Fish gelezen en ik ben voorlopig niet erg gelukkig met de manier waarop atheïsten in beeld komen in de link van de O.P. Want zelfs als je van het standpunt uitgaat, dat het gaat om hoe atheïsten door christenen gezien worden, iets waar ik niet van overtuigd ben, dan nog wordt het stereotiepe beeld van de atheïst verspreid. Een poging een objectief beeld van atheïsme te tonen krijg je dus niet te zien, terwijl dat blijkbaar wel de bedoeling is betreffende de religies die ze in beeld brengt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
In de context gezien, worden hiermee de 2 uitersten genoemd van een aantal zienswijzen, levensbeschouwingen en religies.axxyanus schreef: Stoort jou dat niet? Dat de enigen die blijkbaar uitgedaagd moeten worden de atheïsten en fundamentalisten zijn?
Wat hier wordt geciteerd is de recensie van de schrijver van de genoemde website.
Ik schreef dan ook al eerder, dat je met woorden rangschikkingen heel verschillende indrukken kunt wekken.
Omdat, van wat ik heb gezien het hele boekje in dit soort stijl is geschreven, stoort mij dat ook niet echt.
Kartoonisten en spotprenttekenaars zijn vaak meesters in overdrijven.
Hun tekeningen hangen dan ook meestal van stereotypen aan elkaar.
Dat is ook precies de bedoeling en daarom komen ze ook sterk over.
En zo bekijk ik dan ook deze strip.
Het overdrijven in wat ik heb gezien doet ze naar alle soorten gezindten, dus ook naar atheïsme.
Als je niet iets er speciaal uitlicht, in dit geval atheïsme omdat je je aangesproken zou kunnen voelen, maar alles op een rijtje zet, dan zie ik dat niet zo.
Ik voel mij in zover aangesproken omdat ze blijkbaar atheïsten en fundamentalisten op een hoop gooit.Maria schreef: Het overdrijven in wat ik heb gezien doet ze naar alle soorten gezindten, dus ook naar atheïsme.
Als je niet iets er speciaal uitlicht, in dit geval atheïsme omdat je je aangesproken zou kunnen voelen, maar alles op een rijtje zet, dan zie ik dat niet zo.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dat is het meest geliefde argument mensen met een onweerstaanbare hang naar religie ondanks dat ze niet meer kunnen geloven in wat heilige religieuze geschriften over religie te zeggen hebben. Je kunt met dit argument voor jezelf het beeld scheppen dat je wijselijk boven zowel het één als het tegengestelde staat. Met een beetje behendigheid kun je die beide tegenstellingen ook nog afschilderen als extremen, waarna het des te wijselijker is om ze beiden af te wijzen, want extreem is nooit wijs.Fish schreef:Ik voel mij in zover aangesproken omdat ze blijkbaar atheïsten en fundamentalisten op een hoop gooit.
Waar hun wijsheid ophoudt is op het punt waar je hen vraagt hun religie positief te omschrijven/in te vullen. Ze komen dan vaak niet verder als wat Margreet hierboven liet horen dat religie 'verbinden' betekent, een soort gevoel of houding dat je harmonie wil ervaren van en met alles. Dan heb je de term 'religie' echter zo verdund dat er vrijwel geen mens is die dat niet zou willen onderschrijven, en komt het er op neer dat je in feite het dilemma theïsme-atheïsme hebt omzeild, terwijl je tegelijkertijd met iets nietszeggend aankomt.
Born OK the first time
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Samante schreef:Dat idee heb ik ook gehad. Ben de boeken gaan lezen en de inzichten die gegeven worden zijn zeer de moeite waard.Dat beloof ik schreef: Het is een ordinaire oplichter die zijn geld verdiend over de ruggen van goedgelovige gelovigen.
Je had het idee dat het een oplichter was en toen ben je toch zijn boeken gaan lezen ?
Dat is niet zo want dan had je het boek nooit gelezen.
Je bent het boek gaan lezen omdat de man zegt door god te zijn geïnspireerd, maar je hebt nooit het idee gehad dat hij een oplichter is.
Dat geeft niet, maar ga nou niet achteraf zaken anders weergeven, je wil nu overtuigend overkomen maar precies het tegenovergestelde is het geval.
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Kijk, dan had ik het toch goed gezien met dat plaatje over aaaaatheisten.Maria schreef:Toch nog wat gevonden op GoedgelovigHierin beschrijft ze op een komische en luchtige manier haar worsteling met de vijf wereldgodsdiensten en haar zoektocht naar kennis over God. Zelf ooit-hervormd en nu agnost veegt ze de vloer aan met atheïsten en fundamentalisten.
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
Toen ik op zijn boeken gewezen werd door een vriend, leek het allemaal te mooi om waar te zijn. Met koeienletters op de omslag stond: Een ongewoon gesprek met God.Dat beloof ik schreef:Samante schreef:Dat idee heb ik ook gehad. Ben de boeken gaan lezen en de inzichten die gegeven worden zijn zeer de moeite waard.Dat beloof ik schreef: Het is een ordinaire oplichter die zijn geld verdiend over de ruggen van goedgelovige gelovigen.
Je had het idee dat het een oplichter was en toen ben je toch zijn boeken gaan lezen ?
Dat is niet zo want dan had je het boek nooit gelezen.
Je bent het boek gaan lezen omdat de man zegt door god te zijn geïnspireerd, maar je hebt nooit het idee gehad dat hij een oplichter is.
Dat geeft niet, maar ga nou niet achteraf zaken anders weergeven, je wil nu overtuigend overkomen maar precies het tegenovergestelde is het geval.
Natuurlijk hield ik het voor mogelijk dat het oplichterij zou zijn. Dat hield mijn nieuwsgierigheid niet tegen om toch te gaan lezen, integendeel.
Toen ik het eerste boek ging lezen vond ik daar zeer veel herkenning in de inzichten dat ik daarna de rest van de reeks ben gaan lezen. Wel elke keer met het idee : Wanneer valt die Walsch nu door de mand?
En dat laatste is in mijn ogen niet gebeurd.
Nog steeds houd ik het voor mogelijk dat Walsch het allemaal verzonnen heeft, maar de gegeven inzichten zijn helder en consistent.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."