Bijbelgeloof verdedigd door Willempie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Vitiligo schreef:Er staat toch zwart op wit dat de zon stilstond..
Als je dit verhaal natuurwetenschappelijk en causaal gaat proberen te interpreteren, dan zul je er wel nooit uitkomen. Ik heb dat nog nooit gedaan en zie er ook het nut niet van in.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

deugniet schreef:Een forum als dit wordt veel gelezen door mensen die niet in de bijbel geloven, laat staan in de boodschap van Jezus.

Het is opvallend om te zien dat 2 actieve gelovigen op dit forum een boodschap uitdragen dat de ongelovige lezer zich geen zorgen hoeft te maken over het eeuwige leven. Na de dood is een mogelijkheid tot loutering en kan iedereen als hij/zij het wil, alsnog het hemelse Jeruzalem binnen wandelen.

Het zal met iedereen uiteindelijk goed komen. Maar wat is dan jullie boodschap? Waarom zou iemand zijn leven gaan veranderen als hij/zij het naar zijn zin heeft?
Als ik deze interpretatie zo lees is dat voor mij een bevestiging dat ik veel voorzichtiger moet zijn met mijn uitspraken in de zin van dat ik het vertrouwen heb dat alles in God's schepping uiteindelijk goed komt. Ik wil daar geenszins mee zeggen dat het allemaal niets uitmaakt. Wij hebben als mens een ontzagwekkende verantwoordelijkheid meegekregen. Fatalisme is nu juist het tegenovergestelde van wat de Bijbel ons wil leren. Alles wat wij denken, zeggen en doen heeft invloed op de hele schepping. Wat ik wel bedoel te zeggen is dat ik ervan overtuigd ben dat God tot zijn doel zal komen, hoe dan ook.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Willempie schreef:
Als je dit verhaal natuurwetenschappelijk en causaal gaat proberen te interpreteren, dan zul je er wel nooit uitkomen. Ik heb dat nog nooit gedaan en zie er ook het nut niet van in.
Het is nog niet tot je doorgedrongen dat deze houding haaks staat op hoe vrijdenkers in de wereld staan en met teksten om gaan?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Dat beloof ik schreef:Willempie,

Jij stelde dat de bijbel verkeerd wordt gelezen in reactie op een stuk uit de bijbel waarin staat dat de zon en de maan stil stonden.
Er werd gevraagd hoe de bijbel dan moet worden gelezen en je antwoordde dat dit biddend moest gebeuren.
Dat is geen goed antwoord op de vraag hoe je de bijbel moet lezen in het geval van de zon en de maan.
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal van die zon en maan volgens jou moet worden gezien ?
Is het echt gebeurd of moet je er een persoonlijke betekenis achter zoeken (zoals jij zegt: met een open hart en vragend wat het voor jou betekent) en wat is die dan voor jou ?

Is dat laatste het geval dan snap ik je opmerking dat de bijbel op dit punt verkeerd wordt gelezen.

Zit ik vervolgens wél met een ander vraag en dat is dat je in een ander topic (Jezus, historisch of mytisch) verwijst naar een site die de ster van Bethlehem uit legt. En op die site stelt men, in verband met die uitleg, dat deze teksten letterlijk waar zijn.

Het kan niet zo zijn dat je in dit topic beweert dat deze teksten verkeerd worden gelezen, en in een ander topic de positie in neemt dat ze letterlijk moeten worden genomen.

Het is het één of het ander, maar maak een keus aub.
Het is het één EN het ander. Wat ik bedoel te zeggen dat de Bijbel niet moet worden gelezen als een natuurwetenschappelijke publicatie. Daar is de Bijbel niet voor geschreven en bedoeld. Daarnaast kan het natuurlijk interessant zijn om sommige bijzondere gebeurtenissen, zoals in de Bijbel beschreven, natuurwetenschappelijk te onderzoeken, voor zover mogelijk uiteraard. Ik zeg en denk ook helemaal niet dat alles in de Bijbel metaforisch bedoeld is en dat de gebeurtenissen niet werkelijk hebben plaatsgevonden. Wat ik bedoel is dat alles een diepere betekenis heeft waarvan we ontzettend veel kunnen leren en, wat nog veel belangrijker is, die ons in de juiste relatie kunnen brengen tot onze Maker en onze medemensen en de rest van het universum.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Erik schreef: Dus als christenen daad bij woord voegen aangaande steniggeboden en dergelijke komt het met hen allemaal goed?
Sterker nog, ze hebben waarschijnlijk een streepje voor t.o.v. ongelovigen die dergelijke geboden weigeren uit voeren, per slot van rekening doen ze wat hun god ze voorschrijft!
Ik hoop nog steeds dat je dit uit onkunde schrijft en niet uit kwaadwilligheid.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Willempie schreef:
Het nut is dat blijkt dat de bijbel niet geheel op waarheid berust om het voorzichtig te stellen, zelfs bij de diehard zou dat vraagtekens moeten zetten bij de waarde van dat boek, wat door primitieven is geschreven en dat is nog maar één item, het met een korreltje zout nemen is dan wel op zijn plaats.
Laatst gewijzigd door Vit op 30 jun 2015 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Hoe anders kun je dit interpreteren dat het een goddelijk vredelievend algoed gebod wordt? Laat me zien in welke bochten ik me moet wringen...
Beste Dikkemick,

Begrijp je nu echt niet dat deze geboden gegeven zijn, heel lang geleden, aan een speciaal volk (namelijk de Israëlieten) in een hele andere wereld dan waarin wij nu leven? Het komt me nu voor alsof jij, vanuit je comfortabele stoel, wel eens een oordeel zal vellen over zaken die zich afpelen in een ander universum dan waarin jij je bevindt. Je ziet en begrijpt maar een fractie van de werkelijkheid maar denkt evengoed op grond van die beperkte kennis correct te kunnen oordelen. Mag ik dit een beetje zelfoverschatting noemen?
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

kiks schreef: Het is nog niet tot je doorgedrongen dat deze houding haaks staat op hoe vrijdenkers in de wereld staan en met teksten om gaan?

Groet

kiks
Sommige vrijdenkers. Andere vrijdenkers zijn misschien wat ruimdenkender. Vrij denken kan alleen maar binnen de begrenzing van je kennis.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Willempie schreef:
Erik schreef: Dus als christenen daad bij woord voegen aangaande steniggeboden en dergelijke komt het met hen allemaal goed?
Sterker nog, ze hebben waarschijnlijk een streepje voor t.o.v. ongelovigen die dergelijke geboden weigeren uit voeren, per slot van rekening doen ze wat hun god ze voorschrijft!
Ik hoop nog steeds dat je dit uit onkunde schrijft en niet uit kwaadwilligheid.

Ik moet zeggen dat ik me ook verbaas als ik door het oude testament blader. Mensen zeggen wel eens dat je dit in de juiste context moet plaatsen en op de juiste manier moet interpreteren. Maar als ik ergens lees dat iemand die zijn ouders slaat zonder pardon ter dood moet worden gebracht kan ik er geen andere context en interpretatie aan geven. Ik ben altijd blij dat de meeste christenen zich niet aan deze regels houden.

Merk daarbij op dat niet zo lang geleden in (waar anders?) Amerika ook zo'n Jan Doedel was die het stenigen van homo's volledig acceptabel vond.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Octo schreef: Merk daarbij op dat niet zo lang geleden in (waar anders?) Amerika ook zo'n Jan Doedel was die het stenigen van homo's volledig acceptabel vond.
Ik begrijp wat je bedoelt maar gekken en dwazen bepalen niet de norm.
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Willempie schreef:
Begrijp je nu echt niet dat deze geboden gegeven zijn, heel lang geleden, aan een speciaal volk (namelijk de Israëlieten) in een hele andere wereld dan waarin wij nu leven?
Zou het dan geen goed idee zijn als God de mens zou opdragen het Oude Testament te laten voor wat het is en de moderne mens een nieuwe versie van de bijbel zou geven, opdat we zouden weten hoe wij in deze moderne tijd moeten leven?

Overigens maakt het mij niet uit in welke tijd zulke geboden zijn gegeven. Ze zijn gewoon barbaars, of dat nou duizenden jaren geleden is of nu. God had in die tijd dan juist de mensen een hoger moreel besef kunnen geven door te stellen dat je anderen niet moet doden, om wat voor reden dan ook. In plaats daarvan legt hij de doodstraf zelfs voor allerlei onbenulligheden op.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Vitiligo schreef: Het nut is dat blijkt dat de bijbel niet geheel op waarheid berust om het voorzichtig te stellen, zelfs bij de diehard zou dat vraagtekens moeten zetten bij de waarde van dat boek, wat door primitieven is geschreven en dat is nog maar één item, het met een korreltje zout nemen is dan wel op zijn plaats.
Vanuit een atheïstisch paradigma heb je daar natuurlijk volkomen gelijk in. Misschien kan het filmpje in de onderstaande link wat licht op de zaak werpen. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen het e.e.a. wat beter te begrijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=0FmO2XKMe6g" onclick="window.open(this.href);return false;
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Willempie schreef:
Vitiligo schreef: Het nut is dat blijkt dat de bijbel niet geheel op waarheid berust om het voorzichtig te stellen, zelfs bij de diehard zou dat vraagtekens moeten zetten bij de waarde van dat boek, wat door primitieven is geschreven en dat is nog maar één item, het met een korreltje zout nemen is dan wel op zijn plaats.
Vanuit een atheïstisch paradigma heb je daar natuurlijk volkomen gelijk in. Misschien kan het filmpje in de onderstaande link wat licht op de zaak werpen. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen het e.e.a. wat beter te begrijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=0FmO2XKMe6g" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij gelegenheid zal ik het filmpje bekijken, neemt niet weg dat het pure kul is zoals het beschreven staat en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Conclusio, de bijbel is niet van kaft tot kaft waar.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

@Willempie,

Ik snap heel goed dat je doelt op de Heilsgeschiedenis die vanaf Genesis tot aan Openbaring zou moeten worden bekeken. Dat de Messias in Genesis al wordt aangekondigd (Joods interpretatie, niet die van mij) en dat dit alles eindigt in Openbaringen, waar de wereld ten onder gaat en er een nieuwe wereld komt voor de gelovigen door de wedergekomen messias.

Als je dat zo wilt lezen, dan is dat je goed recht. Je kunt dan alles lezen in dat licht en alle pseudowetenschap naast je neer leggen, alle onduidelijkheden die niet aan dit verhaal te toetsen zijn. Dat de Joden hun god liefhebben door al zijn 613 geboden te volgen is geen probleem voor de christen.

Maar, je gaat aan één ding zo makkeljk voorbij. Namelijk dat de bijbel waar jij het over hebt helemaal niet één boek is. Je laat je eigenlijk in feite voorliegen. En met jou vele andere goedbedoelende mensen. De lijst van boeken die jij als bron neemt voor het ontspinnen van je dierbare heilsgeschiedenis, is met opzet zo opgesteld dat dit verhaal eruit naar voren komt. Maar dan onder redactie van een groep mensen die alle andere boeken eruit hebben geweerd, niet op basis van hun geloof maar op basis voor hun machtspositie. Je stapt met groot gemak over het feit dat de gelovigen uit de tijd dat Genesis werd geschreven, dit verhaal als pure wetenschap en waarheid lazen (als ze al konden lezen dan) en anderzijds meen jij dat het verhaal dat jij eruit haalt als een rode draad door de heilige geest erin gelegd is.

Je hele verhaal hangt scheef, zonder dat je het misschien zelf in de gaten hebt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Vitiligo schreef: https://www.youtube.com/watch?v=0FmO2XKMe6g" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij gelegenheid zal ik het filmpje bekijken, neemt niet weg dat het pure kul is zoals het beschreven staat en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Conclusio, de bijbel is niet van kaft tot kaft waar.
Doe maar. Het is niet alleen erg leerzaam maar ook leuk en aangenaam. Een klein feestje, zeg maar. :)
Gesloten