dikkemick schreef:Peter van Velzen schreef:JArgument bij authoriteit is acceptabel, als de authoriteit inderdaad superieure kennis heeft, Maar dus weer niet onder authoriteitsdragers zelf! Die moeten altijd aan elkaars bevindingen twijfelen!
Autoriteit
op zich is een slecht argument om iets aan te nemen. Want dan heeft dominee ook gelijk.
Natuurlijk heb je gelijk als je het hebt over "op zich".
Maar wie heeft het daarover?
Alleen als je autoriteit geeft aan iets of iemand die dat niet verdient, door een misplaatste verwachting van kennis van een bepaald onderwerp.
Dat schrijft Peter toch juist?
Je moet wel onderscheid maken in deze, wat de theologie zegt en wat de dominee zelf daarvan gelooft dat het waar is.
Wel zeker is een theologisch geschoolde een autoriteit op het gebied van theologie.
Daar hoeft hij zelfs zelf niet gelovig voor te zijn.
Bij een christelijke opleiding overigens alleen op het gebied van de christelijke theologie
Zelfs wetenschap op zich, hoewel ze uiterst nuttig is gebleken om kennis te vergaren, is geen autoriteit. Tenminste, niet in de zin van: "De wetenschap zegt het DUS moet het correct zijn"
Dat is nooit wat een wetenschapper zelf zegt.
"De wetenschap(per) zegt..." als criterium is een totaal loze opmerking.
Hij is wel degelijk de autoriteit als:
Het gaat om een bepaalde soort kennis, die door de van toepassing zijnde wetenschap, gefalsificeerd is.
Je kunt daar dan vanuit gaan totdat het tegendeel bewezen is.
Dat is tenminste ook hetgeen jezelf steeds weer aandraagt.
Om het te geloven is inmiddels wel gerechtvaardigd, omdat wetenschap (de methode) werkt.
Lees je eigen bijdrage nog eens door, want hier schrijf je iets wat je meestal schrijft, maar het voorgaande onderuit lijkt te halen.
Wie moet ons dan gegevens aanreiken, als we zelfs de van toepassing zijnde wetenschapper niet als autoriteit kunnen geloven ?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.