Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

What's in a word?

Bericht door Rereformed » 12 jun 2015 09:11

In een voorsteltopic kwam ik dit tegen.
Der Tolle Mensch schreef:Pas sinds enkele maanden, misschien, noem ik mezelf atheïst.

Zo'n tien voorgaande jaren voelde ik me meer thuis bij een kwalificatie als bijvoorbeeld 'ex-christen'.
Als mensen me vroegen: 'ben je atheïst?', antwoordde ik met kleine monologen in deze trant: 'nee, want dan zeg ik dat ik iets niet ben, waarvan ik zelfs niet denk dat het zinvol is om te zeggen dat ik het niet ben, omdat het niets is. Waarom zou je ontkennen wat nergens over gaat? "God" is maar een woord, minder nog, een klank. Ik zeg ook niet dat ik a-frupsist of a-mblgstvrstist ben.'

Ik doe niet meer zo moeilijk nu. Ik ben voortaan iemand die zegt niet te geloven in iets waar veel anderen wel in zeggen te geloven en waaraan ze de noemer 'god' of equivalenten ervan hebben gekoppeld. Nog altijd moeilijk, ik geef het toe, maar minder moeilijk dan die omhaal van woorden uit de vorige alinea.

Oké, ik ben atheïst.

Ongeveer in dit tempo is mijn uittocht uit de 'voorzeide leer mijner vaderen' verlopen.
Wat het tempo betreft lijkt dit verhaal verdraaid veel op dat van mij. Ik schreef er ooit dit over:
Rereformed schreef:Ik deed er wel vier of vijf jaar over nadat ik mijn christelijk geloof opgaf om het laatste vaarwel te zeggen aan God. Hem uit te bannen was een volslagen onmogelijkheid, zelfs nadat ik het christelijk geloof allang de rug had toegekeerd. Maar ik ervoer uiteindelijk dat ik er niets voor hoefde te doen. Op een gegeven moment had het begrip God eenvoudig geen enkele plaats meer in mijn denken. Het was inelkaar geploft, verdampt, opgelost in het niets. Het overkwam me in de herfst van 2006 tijdens een lange autorit waarbij ik het eerste hoofdstuk van Richard Dawkins' The God Delusion overdacht. Dit hoofdstuk genaamd "a deeply religious non-believer" was als voor mij persoonlijk geschreven; ik had het opnieuw en opnieuw doorgelezen. Ik schoot plotseling in de lach bij het overdenken van mijn -inmiddels al jarenlange- pogingen om maar iets van God te behouden. Ik ontmaskerde het definitief als een spel van mooie gevoelens, hetgeen dienst deed om te beantwoorden aan kunstzinnige behoeften; in een nog diepere zin begrepen: godsgeloof doet enkel dienst om een geestelijk onvolgroeid mens en een geestelijk onvolgroeide mensheid overeind te houden in het leven. Dit laatste is het grootste inzicht dat men over God en godsgeloof maar kan krijgen. Wanneer men het krijgt is een gelovige geestelijk volwassen geworden. Het feit dat ik er nu opeens zo hartelijk om moest lachen en mezelf in mijn hemd zag staan, liet me duidelijk zien dat het religieuze spel uitgespeeld was; ik had het eenvoudig niet meer nodig. Ik was atheïst, dat was de eerlijke waarheid over mezelf, en ik voelde me er opperbest bij....Ik proefde het woord 'atheïst' voor het eerst in m'n mond, en allemachtig, wat was dat voor iemand die 50 jaar lang met God in zijn gedachten heeft rondgelopen moeilijk om uit te speken! Ik oefende er van tijd tot tijd op, "ik ben gewoon atheïst...", zei ik af en toe hardop, en ik kon er nooit iets tegenin brengen...maar het duurde nog wel een half jaar voordat ik het voor het eerst tegen anderen openlijk uit kon spreken. En dat gebeurde pas toen ik op het Freethinker forum een opmerking van iemand anders kreeg: hij had opgemerkt dat ik me anders uitdrukte dan voorheen. Ik werd daardoor gedwongen definitief uit de kast te komen en antwoordde hem: "Ik ben nu in het stadium dat het nog steeds moeilijk is om het uit te spreken, maar de Jehova-getuige die toevallig vanmorgen aan mijn deur kwam wekte zoveel ergernis bij me op dat ik het haar om van haar af te komen meteen en zonder omwegen zei (het hielp overigens niet). Ik ben volkomen ondergedompeld geweest in de gelovige wereld, en zeggen dat ik atheïst ben is voor mij zoiets als ademen op de maan." Het was er nu uit, en vanaf die tijd begon ik eraan te wennen.
Aan dit verhaal ontbreekt nog een gebeurtenis die voor mij de direkte aanleiding was om mij openlijk atheïst te durven noemen. Een paar weken tevoren werd ik vijftig jaar. De plaatselijke krant is gewend om dit te vermelden, met een verhaaltje erbij over desbetreffende persoon. Kort voor mijn verjaardag werd ik onverwachts opgebeld en vroeg een journaliste mij of ze mij zou mogen interviewen. Tijdens dat interview werd de journaliste steeds enthousiaster naarmate ze te horen kreeg waar ik de laatste jaren mee bezig was: hoe ik mijn hele leven vroom christen ben geweest en er zelfs theologie voor heb gestudeerd in Londen, maar na 9/11 daarvan steeds meer afstand heb genomen en het geloof uiteindelijk geheel heb opgegeven, en dat ik daar jarenlang mee bezig bent geweest, en er zelfs (in het Nederlands) een heel boek over heb geschreven.
Er kwam uiteindelijk een pagina-lang artikel over mij in de krant. Het waren eigenlijk twee artikelen. Het eerste een algemeen verhaal over mij, waar zoals men ziet ook mijn beroemde hond Asterix een hoofdrol speelt (klik op de hond voor vergroting), het tweede het verhaal over mij en de religie, waarin voor de plaatselijke bevolking ook wat obscure personen (Nietzsche, Dawkins, Hitchens, Harris en Hirsi-Ali) genoemd werden.

P1020407.JPG
Text onder de foto: De Shetlandschapenhond Asterix heeft vanwege het interview een uur in de auto gewacht en begroet zijn baas met overstelpende blijdschap. A.V zegt altijd van honden gehouden te hebben. Ze dwingen hem ook om iedere dag naar buiten te gaan, iets wat hij anders in de Finse winter niet gauw zou doen.

Net voordat de krant uitkwam kreeg ik van de journaliste de tekst te lezen en schrok ik. De titel van het eerste artikel was leuk "Stadsmens ontmoet in Rauravaara de rand van de wereld". Maar boven het tweede artikel stond met grote letters "Volwassenheid mondde uit in atheïsme". In het artikel werd ik nog tweemaal bestempeld als atheïst. Ik schreef de journaliste meteen aan, liet weten dat het een prachtpagina is geworden, maar vroeg of ze de term 'atheïst' zou kunnen veranderen in 'vrijdenker'. Dat wekt geen gefronsde wenkbrouwen op.

De volgende dag beschuldigde mijn geweten me op de felst mogelijke wijze. Ik was duidelijk een hypocriet, hoezeer ik me ook verdedigde door tegen mezelf te zeggen dat ik het woord 'atheïst' tenslotte met zekerheid niet gebruikt had, en lesgeef in een kleine plaats waar iedereen elkaar kent en het onnodig is om zaken op de spits te drijven en een stempel op je gedrukt te krijgen.
Ik besloot dat het me nooit weer zou overkomen. De volgende keer dat ik erover gevraagd zou worden zou ik doodeenvoudig eerlijk zeggen dat ik atheïst ben.

In een recente video waar Richard Dawkins zich laat zien als very well alive and kicking (en uitspreekt 'tot het einde' door te gaan!), wordt hij geïntroduceerd als de persoon die er de oorzaak voor is geweest dat er in Amerika nu eindelijk een groep mensen is gekomen die zich atheïst durft te noemen. En dat is geen kleine prestatie, aangezien het woord 'atheist' in Amerika een dirty word is, dat via het mccarthyisme gelijk staat aan communist en zo ongeveer alles wat verwerpelijk is.

Dawkins pleit ervoor niet te zwichten voor deze bijklank, maar het publiek eenvoudig de ware betekenis van het woord te leren (luister vanaf 3'00'').
Born OK the first time

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Finse gedachten

Bericht door Erik » 12 jun 2015 20:07

Het woord atheïst wordt door vele gelovigen gebruikt als beschrijving van een persoon die je dient te minachten, een slecht persoon, een gevaar voor het geloof.
Zolang het woord atheïst in vele landen nog een woord is waar menigeen zich voor schaamt zijn mensen als Dawkins, wijlen Christopher Hitchens, Stephen Fry etc. hard nodig.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 18 jun 2015 15:12

Vandaag is het zover. Toen de nieuwe viervoeter die ons leven vanaf nu verrijkt de deur binnenstapte ging de mond van mijn oude hond Asterix van verbazing open en hoorde ik hem uitroepen Bij Jupiter!! De nieuwe hond heet daarom Jupiter.

IMG_0391.JPG
IMG_0344.JPG
Born OK the first time

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 jun 2015 15:28

Het pluizenbeest is gearriveerd.
Baasje is high on oxyticin?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 18 jun 2015 15:38

Wat een schatje.

Hopen dat het zo blijft. :angel12:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 19 jun 2015 15:43

Bij Toutatis, leuk wollig hondje. Veel buiten laten zijn. Krijgt hij een dikke vacht om de Finse winter te trotseren!
Is Asterix overgegaan tot het Romeinse geloof?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jul 2015 13:28

Juha Jetsu is een oude bekende van me. Negenentwintig jaar geleden kwamen we in hetzelfde afgelegen dorp Rautavaara te wonen. Rautavaara: een gemeente in oost-Finland met 1772 inwoners en een oppervlak van 1 235 km2 (verg. provincie Utrecht 1385 km2), waarvan 84,29 km2 water. Bevolkingsdichtheid is 1,5 inwoner per km2 (provincie Utrecht 900). Ik woonde daar van 1986 tot 1996. In die tijd was de bevolkingsdichtheid nog 2,1.
We waren allebei kunstzinnig, hij hield zich bezig met kunstschilderen en natuurfotografie. Hij kon geen muzieknoot lezen, maar wist alles van de (toen) nieuwe wereld van synthesizers, sequencers, samplers, sony walkman professional en computers met software voor muziek (in die tijd was dat Macintosh en Atari). Via hem ging die wereld voor mij open. Hij maakte me ook bekend met de CD Vangelis Direct, die mij inspireerde om op dezelfde manier te gaan componeren.

Net als ik was hij a lone wolf, en dat is hij gebleven tot op de dag van vandaag. Dertig jaar later heeft hij acht prachtige HD-video's van de Finse natuur op YouTube staan die wel liefst 27 maal of zelfs 143 maal bekeken zijn, met zijn eigen synthesizer sfeermuziek dat nog hetzelfde is als dertig jaar geleden.
Ik herinner me nog goed hoe uitgelaten hij was toen hij mij vertelde dat hij eindelijk, na jarenlang zoeken, op een speciale plaats in een bos nabij Kuopio een vrouwenschoentje had gevonden. Deze plant met sprookjesachtige bloem is in vele landen waar ze ooit groeide uitgestorven. Nu na meer dan 25 jaar kom ik zijn vrouwenschoentje tegen op zijn video Early Morning Light (vanaf 6'14''). Zelf ben ik de zeldzame bloem nooit tegengekomen, maar goed, ik zit dan ook ruimschoots meer achter mijn computer dan dat ik in het Finse bos loop.
Zijn video's zijn een unieke homage aan het land waar ik op twintig-jarige leeftijd ingetuimeld ben om er nooit meer uit weg te gaan. Een homage aan de mensloze wereld.
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 jul 2015 13:52

Prachtige video
Mooie muziek
Welluidende vogels
Ik begin te begrijpen wat je in Finland trekt. . .
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jul 2015 19:14

Finland is trots op zijn glasblazers. Beroemde namen zijn Oiva Toikka en Timo Sarpaneva. In totaal zijn er op dit moment zo'n 24 bedrijven waar glas geblazen wordt in Finland. De beroemdste merken zijn Iittala en Nuutajärvi. Laatstgenoemde werd vorig jaar opgeslokt door Iittala. In ieder Fins huis vind je Iittala.

Een paar dagen geleden maakte ik persoonlijk kennis met Kari Alakoski. Hij heeft zijn opleiding en gedeeltelijke carrière in genoemde bedrijven achter de rug en is op zijn wat oudere dag voor zichzelf begonnen met enkel nog kunstwerken van glas.
IMG_0595.JPG
Kari Alakoski
Indien je indruk wil maken op Finnen kun je als je bij ze in huis bent ook vragen naar Sarpaneva. Waarschijnlijk zul je dan een glaasje te drinken krijgen. Ben je bij gepensioneerden in huis dan kun je vragen of ze misschien de beroemde Aalto-malja hebben. (In Finland tot vervelens toe geschonken als typisch cadeau voor iemand die met pensioen gaat. Zit je lekker in je Artek lepotuoli te kijken naar iets van hout met een hoop balletjes dan roep je uit: "Aarikka!" Wel even oefenen op de goede uitspraak, dan zul je de status van kenner toebedeeld krijgen.
Wanneer je in Finland een kopje koffie drinkt zal het indien het er oud uitziet van het merk Arabia zijn, en indien het new design is van Iittala. In een enkel geval kun je nog een kop van het merk Pentik tegenkomen.
Word je uitgenodigd in een nieuwe luxe woning dan heb je goede kans dat men een Secto Design Lamp aan zet wanneer het donker wordt.

Uiteraard ontkom je er niet aan in ieder Fins huis Marimekko tegen te komen. De firma werd oorspronkelijk opgezet door Armi Maria Ratia in de 50er jaren. Mari is de Finse afkorting van haar middelste naam en 'mekko' betekent 'jurk' in het Fins.
Je stapt een Finse keuken binnen, Marimekko-keuken:
IMG_0637.JPG
Marimekko-keuken
Loop je wat rond dan kom je al gauw in de Marimekko-slaapkamer:
IMG_0639.JPG
Marimekko-slaapkamer
Ga je op zoek naar het balkon dan heet Marimekko je meteen hartelijk welkom:
IMG_0644.JPG
Marimekko-balkon

Als je getrouwd bent met een Finse wordt het nog erger. Een Marimekkowinkel kan echt niet voorbij worden gelopen.
Wat daar dan na enkele uren gekocht wordt kun je drie maanden later in de klerenkast tegenkomen met het prijskaartje er nog op.
IMG_0615.JPG
Marimekko kleding
Marimekko helpt zelfs als je een armband wil of iets om je nek wil hangen. Goed geraden, dat is gesneden uit het gewij van een eland, en met enkel eco-natuurkleuren geverfd.
IMG_0617.JPG
Marimekko accesories

Voor verjaardagen of speciale momenten moet je nog dieper in je portemonnee duiken, want dan moet er Lapponia gekocht worden.
IMG_0620.JPG
Lapponia

Tenzij je van Kalevala houdt natuurlijk.

Kortom, emigreren naar Zweden is een stuk voordeliger, dan hoef je enkel naar de Ikea en Clas Ohlsson.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 jul 2015 15:32

Als je naar Finland gaat moet je altijd boffen met het weer. Vorig jaar had ik gasten uit Holland in februari om ze met de Finse winter kennis te laten maken, en toen was er uitgerekend net voor het eerst sinds een halve eeuw of zo geen sneeuw om die tijd!
De Finse zomer heeft soms wel meer dan 50 zomerse dagen van boven de 25 graden, hetgeen ze hier hittegolf noemen, maar deze zomer heeft er slechts twee uitgedeeld :( . Geluk hebben met het weer geldt voor heel Skandinavië. Vorig jaar maakte ik een reis naar de Lofoten. Toen ik daar aan kwam werd het opeens dertig graden, iets wat volgens de inwoners in 40 jaar niet overkomen was. Ook maakte ik ooit een reis naar Bergen. Ik was gewaarschuwd dat het daar altijd regent, maar ook daar was het dertig graden en onbewolkt toen ik er was.

De hoogtepunten van de Finse zomer zijn de kraai, de zuring en de paardenbloem (De paardenbloem noemen de Finnen overigens boterbloem).
IMG_0433.JPG
Het huisje is een Finse grillikota
P1010776.JPG
Door de zon tot kunst gemaakt

Deze bonte kraai trof ik aan op het dak van mijn garage. Hij is zo bont dat hij een gril van de natuur genoemd kan worden.
P1010757.JPG
Een gril van de natuur is in het Fins luonnonoikku
Witte waterlelies kom je heel af en toe tegen. Een waterlelie heet lumme in het Fins. Zie je er meer dan één dan zeg je lumpeita.
IMG_0657.JPG
Deze groeien in een meer genaamd Pilkutin
Vind je de natuur te saai in Finland dan kun je altijd op zoek gaan naar de mensenboom:
P1010876.JPG
Deze mensenboom groeit in Iitti
Born OK the first time

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 26 jul 2015 20:35

Dit las ik vandaag in de Nieuwe Revu, een artikel van de 13 slechtste plaatsen waar je heen kunt gaan in Europa.
4. HELSINKI, Finland
Behalve een schier onuitputtelijk arsenaal aan sober ingerichte kerken waar de tucht Gods ieder kruimeltje menselijk plezier tot doodzonde bestempelt, heeft de Finse hoofdstad schrikbarend weinig te bieden wat het menselijk gemoed aangenaam kan masseren. Drank is er stervensduur, de zomers zijn er stervenskoud. Dus pak behalve je kratje Grolsch ook je Unox-muts in. En sluit alvast een goede uitvaartpolis af. Sterf je hier niet aan overdadige consumptie van gedroogd rendiervlees, dan wel aan verveling.
Klopt dit?
I’m who I want to be!

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 26 jul 2015 21:23

Ik was er eens voor mijn werkgever, een kleine week.
Het enige wat ik me van Helsinki herinner is een kerk in een grot en een paar ijsbrekers in een haven.
De stad zelf heeft blijkbaar weinig indruk op me gemaakt maar was overdag dus aan het werk.
Een kerkhof heb ik welbezocht, een paar honderd meter vanaf mijn hotel, heel mooi gelegen. Afbeelding
NB: Doe wel en zie niet om.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 jul 2015 08:36

lost and not found yet! schreef:Dit las ik vandaag in de Nieuwe Revu, een artikel van de 13 slechtste plaatsen waar je heen kunt gaan in Europa.
4. HELSINKI, Finland
Behalve een schier onuitputtelijk arsenaal aan sober ingerichte kerken waar de tucht Gods ieder kruimeltje menselijk plezier tot doodzonde bestempelt, heeft de Finse hoofdstad schrikbarend weinig te bieden wat het menselijk gemoed aangenaam kan masseren. Drank is er stervensduur, de zomers zijn er stervenskoud. Dus pak behalve je kratje Grolsch ook je Unox-muts in. En sluit alvast een goede uitvaartpolis af. Sterf je hier niet aan overdadige consumptie van gedroogd rendiervlees, dan wel aan verveling.
Klopt dit?
Natuurlijk klopt dit. Alleen vreemd dat Finland pas op de vierde plaats staat. O wacht, Moldavië hoort ook nog bij Europa.
Finland en IJsland zijn de twee landen van Europa die het verst afliggen van waar een Nederlander aan gewend is en het zou uithouden. En dan heeft de Revu het nog over erheen gaan als toerist en over een metropool. Erheen gaan om er voorgoed te blijven, om het nog maar niet te hebben over je settelen buiten de ringweg die om Helsinki loopt, is iets waartoe slechts een zonderling in staat is. Misschien heeft iemand die een hele week in Helsinki verblijft en daar enkel het kerkhof bezoekt zulke kwaliteiten. Je kan er ook door de katholieke kerk naar verbannen worden. Je houdt het er dan uit met hulp van Jezus die tenslotte gespecialiseerd is in wonderen. (De minuscule Finse katholieke kerk werd vanouds door een Nederlandse bisschop geleid, totdat de poolse paus genoeg kreeg van de nederlandse vrijzinnigheid en die verving met gedegen poolse orthodoxie.) Eén Amsterdamse chirurg emigreerde weliswaar ooit naar Lapland, maar dat was pas nadat stress bijna zijn dood werd en hij gedwongen werd om de zo dodelijk mogelijke saaiheid op te zoeken.

Ik herinner me dat een broer een keer alleen bij me kwam. Ik nam hem mee naar Rautavaara, en liet hem het huis zien waar ik gewoond had. Daarna wandelden we een eindje zoals ik daar vroeger met mijn hond liep. Toen zei hij mij dat hij er nu twee uur geweest is maar de stilte en eenzaamheid hem bijzonder benauwt. Hoe in vredesnaam heb ik het daar tien jaar uitgehouden?
Het antwoord is natuurlijk dat je daarvoor Finse sisu moet ontwikkelen. Een goed alternatief is een goede computer kopen en je inschrijven op Second Life. Bovendien was de opmerking van mijn broer overdreven, want één keer per jaar wordt het mei, en dan kun je een hoop vogels horen als je maar vroeg genoeg opstaat.

Op het internet kom je ook een Finland Forum tegen. Daar proberen Nederlanders die het trieste lot hebben in Finland verzeild te raken het hoofd boven water te houden met wanhopige topics zoals:

Nederlanders in Lahti?
-Woon sinds een jaar in Lahti, ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Nederlanders hier in Lahti wonen!
groetjes uit lahti riihelä

Na een paar maanden krijg je -als je geluk hebt- een reaktie:

-Ik ken er maar 1 (maar die zit niet op dit forum). En een ander is verhuisd naar Heinola. Ik woonde er ooit ook, maar dat weet je waarschijnlijk wel. Ik kom er overigens nog wel (on)regelmatig, omdat er familie en vrienden wonen.

-Volgens mij zijn er Nederlandse in Lahti die een weblog bijhouden.
Of ben jij dit toevallig?

-Ik heb er kort gewoond maar ben er nooit Nederlanders tegengekomen

-Jammer, dacht dat er wel wat nederlanders zouden zitten hier in lahti, over het algeheel zitten hier volgens mij alleen maar russen.

-Ik heb twee en half jaar in Lahti gewoond. Ben ook nog nooit een Nederlander tegengekomen daar!

-Sinds twee jaar nu in Tampere,... hier wonen er meer! :)

Dit soort Nederlanders vallen al gauw af en zie je dan met neergeslagen hoofd aankomen op Schiphol. Het eerste half jaar lijkt het dan wel alsof ze het spreken verleerd hebben.
De enige Nederlander daar die het langer in Finland overleeft is de persoon met deze bijdrage:

-Wie heeft er nou eigenlijk Nederlanders nodig? :wink:
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 jul 2015 09:15

Eiganaardig toch dat mensen behoefte hebben aan landgenoten.
Er woont minstens nog een andere Nederlander in Trang, maar het zou niet bij me opkomen om die op te zoeken.
Ik heb echter gehoord van Nederlanders die in Thailand gaan wonen, en speciaal een plek op zoeken (Chiang Mai heb ik begrepen) waar al veel andere Nederlanders wonen. Ik moet er niet aan denken!
Maar het zal wel aan mij liggen. . .
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 jul 2015 09:39

Peter van Velzen schreef:Eigenaardig toch dat mensen behoefte hebben aan landgenoten. Ik moet er niet aan denken!
Maar het zal wel aan mij liggen. . .
That's the spirit!

Ik heb er ook nooit behoefte aan gehad. Maar op 1 augustus zie ik Martin, een Nederlander in Finland die het Rode Boek van Jung heeft aangeschaft om het te overleven. :wink: Elk jaar wanneer ik hem weer zie is hij weer een kilo afgevallen, maar hij houdt het altijd dapper vol.
Born OK the first time

Plaats reactie