Esoterisch denken

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Esoterisch denken

Bericht door Rereformed »

LordDragon schreef:dan nog maar eens

ik schreef :
Mijn argumentatie was dat er in wetenschap ook veel theorien circuleren die grenzen aan de verbeelding, ik gaf het voorbeeld van multiversums.
Niemand die daarop ingaat? Ik mag uitgescholden worden a volonté, maar niemand heeft het respect om mijn argumentie deftig en op een respectvolle manier te beargumenteren? #-o

MVG, LD.
Ik zie in het feit waarmee je aankomt geen verband met de term esoterie. Indien je dit esoterie noemt geef je aan deze term een betekenis die geen rekening houdt met wat esoterie al duizenden lang betekent heeft. Esoterie heeft altijd een religieuze betekenis gehad, mystieke ervaring in de zin van opgaan in/eenwording met het goddelijke.

DiMensie maakt zich aan hetzelfde schuldig. Hij beweert: "esoterie is juist inwendige kennis en dus per definitie niet die kennis die wordt overgegeven van leraar op leraar [lees: leerling], want dat laatste is per definitie exoterische kennis."
Esoterie is echter duizenden jaren lang per definitie opgevat als verborgen kennis die door verlichten wordt overgedragen aan bepaalde personen die men geestelijk rijp genoeg schat om erin geïnitieerd te worden.

Maar ik geef toe dat je in de moderne tijd zou kunnen zeggen dat het niet altijd gemakkelijk is om te zeggen waar het puur wetenschappelijke ophoudt en esoterie begint. Carl Jung is een goed voorbeeld daarvan.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wetenschap gaat de verbeelding vaak ver te boven. Neem de Drake-equation m.b.t. leven elders in het universum. Zelfs een bescheiding invulling van de paramters maakt leven in dit universum elders waarschijnlijk.
Hier ( http://www.bbc.com/future/story/2012082 ... rlds-exist" onclick="window.open(this.href);return false; ) kun je spelen met die parameters.
En wie kan zich iets voorstellen bij quarks? Maar is dit esoterie? Quarks-modellen werken en doen voorspellingen welke uitkomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

LordDragon schreef:En dit is niet kinderachtig?
Neen, ik wil aangeven dat esoterie niet "innerlijk" weten is. Maar dat dit van leraar op leerling overgegeven werd, aan mensen die dit verdienden. Terwijl Dimensie veel praat over innerlijk weten, en dit waarschijnlijk enorm overdrijft.

Wat ik vooral opmerk en beoog is het volgende : Wetenschap wordt uitgepeeld als de tegenhanger van esoterie. Echter wetenschap heeft al vele dingen in esoterie vermeld kunnen verklaren en esoterische kennis heeft dan weer veel wetenschappelijke onderzoeken en daaruitvolgende processen in een bepaalde richting gestuurd. Waarom niet opteren voor een dynamische en vooral samenwerkende onderzoeksmethode?
Als wetenschap zaken van esoterie heeft kunnen verklaren houdt esoterie op. Het is dus een totaal andere manier van kijken naar werkelijkheid. Welke wetenschappelijke onderzoeken zijn een bepaalde richting ingestuurd door esoterisch denken dan?

Leg me anders meteen de quantumfysica es uit? Als we toch alles al weten en kunnen verklaren …
Dat zegt niemand hier.

Leg dan maar eens uit hoe een olifant het concept “wraak nemen” zou omschrijven in zijn olifanten bewustzijn. Dat dier kan een ongemak observeren en misschien herinneren zodat ie later kan zeggen van daar zijn die leeuwen weer en beter verweer heeft. Maar wraak nemen is iets helemaal anders…
Ik denk dat je het programma echt moet gezien hebben voordat je hierover kan oordelen. Het kleintje ging dood, de olifanten kwamen afscheid nemen en vervolgens met trompettergeschal verjoegen ze de leeuwen. De matriach ging zelfs op de gewonde leider van de leeuwen af en wilde hem doden. Die bleef echter stoer zitten en daagde de olifant uit, die trapte hierin en droop af.

Kijk eerst en oordeel dan.
Verklaar eens hoe die dieren het menselijk concept van natuur zouden kunnen begrijpen?

MVG, LD.
A) waarom zou iemand die zegt "dat denken ze NIET" moeten verklaren hoe dieren het menselijk concept zouden kunnen begrijpen?
B) Waarom moet ik zaken verklaren?
C) ik ben sinterklaas niet
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

DiMensie schreef:Te denken dat ik zulks voor jou [alleen] schreef is erg ego-centrisch en bovendien onjuist.
We zijn toch met elkaar in discussie? Waarom zou je dan ineens een epistel schrijven die voor iedereen open is? En je reageert nog wel op een fout van mij, geen wonder dat ik dit persoonlijk zie en niet "ach, dat is voor iedereen bestemd. Aardig zeg van Dimensie dat hij een artikel over olifanten schrijft voor de leek".
En ook nog vanwege een letter.

Het bovenstaande is precies wat ik bedoel met uitkraamsel. Onjuistheden opschrijven en als daar een correctie opkomt terugreageren met "Dat wist ik ook wel!": schrijf het dan meteen juist op: juist vanwege deze houding vind ik jou een zwatelaar!
Ik typ een half uur achter elkaar. Ik wist dat het een vrouwtje was (een mannetje kan immers geen kalfje krijgen?) maar wist de naam ervoor even niet. Dan haal je letters door elkaar. Het heeft dus niks met uitkraamsel te maken.

Kennelijk heeft jouw zelfkennis vooral te maken met stront, jij kunt dat zelf het beste weten, mijn zelfkennis heeft echter vooral betrekking op mijn waarneming van mijn mentalisatie. Inderdaad, soms kan dat behoorlijk shit zijn!
Ik wilde duidelijk maken dat esoterie niks met zelfkennis te maken heeft, maar met kennis die van leraar op leerling wordt doorgegeven en dus feitelijk exoterisch wordt doorgegeven. Alleen niet met pen en papier, of door boeken maar door middel van het woord "van mond tot oor".
Misschien dat jezelf doorgronden wel zorgt tot een bepaalde verandering in denken en doen WAARDOOR je toegelaten wordt tot die esoterische scholen (in de oudheid moest je bijvoorbeeld vijf jaar lang bij de school van Pythagoras bewijzen dat je uit het juiste hout gesneden was voordat je zijn esoterische scholing kreeg) maar het is dus niet esoterische kennis wat je dan opdoet. Dat is meer het voorwerk.
De New Age beweging is zeker geworteld in de westerse esoterie en bevat veel esoterische filosofie, maar beperkt zich daar zeker niet toe en is feitelijk een beweging die het occulte aspect van esoterische kennis overstijgt door methodes aan te bieden die iedere niet ingewijde kan gebruiken om esoterische kennis te verwerven.
Dit is voor mij een woordenbrei, ik kan er geen wijs uit.
Ik weet niet waarom je mij tot 'New Age Esotericus' bevordert, waarschijnlijk om me te beledigen want als jij zo genoemd zou worden zou je het opvatten als een scheldwoord, ik voel me daar niet door beledigd en vat het eerder op als compliment, maar ik ben net zo min 'New Age Esotericus' als dat ik Vrijdenker ben.
omdat de new age esoterie heel anders uitlegt dan het eeuwen geweest is. Voor de new ager is een channeling al esoterisch te noemen, terwijl channeling in de oudheid niet voor kwam. Toen ik de theosofie bestudeerde werd mij al heel snel duidelijk dat new age halfbakken esoterie is. Men neemt wat termen die men vroeger gebruikte, men geeft er een andere betekenis aan en klaar is kees. Daarom was voor mij toen new age een scheldwoord (ook omdat men nog egoistisch is in de new age en nog wat redenen) en nu is voor mij esotericus een scheldwoord.

Voor mijn nieuwsgierigheid:
welke reden heb jij dat je mij complimenteert door me 'New Age Esotericus' te noemen?
Omdat ik in jouw antwoord veel new age ideeen terugzie. Ik schreef het trouwens nog letterlijk ook waarom ik jou een new age esotericus noemde: Typisch een new age esotericus door alle "zelfkennis" als esoterisch te zien...

Nogmaals: Beter lezen en minder reageren, even een tip (en nog gratis ook!)

Dat heeft te maken met het feit dat ik je niet begrijp. Minder ingewikkeld kan ik het niet schrijven, sorry.
Ik begin nu al moe te worden van jouw antwoorden. LEES eens goed waar de discussie over ging. Het ging over het woord gezwatel wat volgens mij, volgens jou (vat je hem nog?) geen woord was. Terwijl ik het had over uitkraamsels. Dat laatste is geen goed woord dat eerste wel. Daar ging de discussie over.
Dimensie schreef:]
Zullen we dan afspreken het te beperken tot dit topic over esoterie en dat ik met een voorbeeld kom waar ik mijn mening met argumenten onderbouw en dat jij dan komt met een voorbeeld waar ik mijn mening niet onderbouw?

Mijn voorbeeld:
esoterie is juist inwendige kennis en dus per definitie niet die kennis die wordt overgegeven van leraar op leraar, want dat laatste is per definitie exoterische kennis. Wel is het zo dat om toegang te kunnen krijgen tot die esoterische kennis men een zekere vorm van initiatie moet doorlopen hetgeen in georganiseerde vorm van esoterische kringen vaak een 'leraar' als mediator op zich neemt, maar die initiatie kan ook plaats vinden door middel van het optreden van mediërende elementen zoals symbolen, visioenen, life-time-events, crises, ziekte, BDE, etc. Het gaat daarbij om een gebeurtenis die er voor zorgt dat men toegang krijgt tot de esoterische kennis, maar die kennis blijft innerlijke kennis. Belangrijk daarbij is dat esoterisch denken niet slechts gaat om het denken over andere dingen, maar om een andere manier van denken over de dingen.

Exoterisch denken over de appel die naar beneden valt leverde een wetenschappelijk theorie als de zwaartekracht op. Wat esoterisch denken over de appel die naar beneden valt oplevert is op de eerste plaats persoonsgebonden.
Een bijbel fanaat zal het wellicht associëren met de zondeval en een Microsoft fanaat met de gewenste teloorgang van Apple, maar ontkomen aan wensdenken en inzichten die enkel in de beleving en fantasie bestaan blijft bij esoterisch denken lastig zolang men zich daar niet van bewust is. Esoterisch denken zal dus per definitie lijden tot zelfinzicht en zich daar vaak ook tot beperken. Zelfinzicht is sowieso esoterische kennis! Wie niet openstaat voor het feit(?) dat er aspecten van de werkelijkheid zijn die zich onttrekken aan het dagelijkse bewustzijn krijgt geen toegang tot esoterische kennis, maar goed, waarom zou iemand die daar niet voor openstaat dat willen? Kweetniet!

Iemand die wel openstaat voor esoterisch denken en zich daarbij bewust blijft van het eigen wensdenken en inzichten die enkel in de eigen beleving en fantasie bestaan, zo iemand zou in het proces van esoterisch denken over de appel die naar beneden valt kunnen komen tot het inzicht dat
En dit zie ik niet als argument maar als misvatting. Want esoterische kennis is geheime kennis die ooit eens is gegeven door wezens die OF de menselijke incarnaties achter zich hebben gehad en de mensheid hebben geinstrueerd OF door zielloze wezens die nooit mens zijn geweest. Zij gaven de mensen die in de begintijd van de mensheid al ver gevorderd waren ideeen en theorieen van het leven. Dat is vervolgens verborgen gehouden door ingewijden voor de rest van de mensheid. En als je geestelijk ver gevorderd bent (door vele reincarnaties) dan wordt je ingewijd in de kennis die mondjesmaat gegeven wordt. Dus niet alles in een keer, dat kan het menselijk denkvermogen niet aan.
Het heeft dus niks met innerlijke zaken te maken, gewoon omdat je dan vele theorieen hebt die allemaal esoterisch waar zouden zijn. En als wetenschappers allemaal hun eigen theorieen zouden hebben zou er geen werkelijkheid achter liggen, ditzelfde geldt voor de innerlijke zelfkennis van een esotericus. Als iedereen zelf kennis vergaard dan zit er dus geen werkelijkheid achter.

Het zegt voor mij alles dat je eindigt met "het inzicht dat....". Want je weet het zelf ook niet.

En een mens kan niet weten of een innerlijk weten esoterisch is of dat het wensdenken is. Dat kun je pas toetsen door wetenschap.
Opnieuw een voorbeeld van uitkraamsels waardoor ik je een zwatelaar vind:
je schrijft [al dan niet bewust/opzettelijk] onjuistheden op zonder de verantwoordelijkheid op je te nemen voor die verbale diarrhea als daar vervolgens een correctie op volgt, integendeel, je doet dan voorkomen alsof je dat wel wist ...
Wat jij vind mag je zelf weten, daar ga ik niet over. Maar was jij erbij toen ik mijn antwoord op jou schreef? Heb jij kunnen zien dat mijn hersenen die contradictie niet zagen? Of zit je hier een oordeel te vellen zonder van mijn hoed en rand te weten?
... wellicht de reden waarom jij zelfkennis met stront associeert?

Inderdaad, jaja, jij bent er eentje!
    • :lol:
[/quote]

Mijn zelfkennis is inderdaad stront, en ik ben erachter gekomen dat de meeste zelfkennis (mits eerlijk en doordacht) stront is. De hele wereld is stront, dat komt door de evolutie.

Vriendelijke groeten

Berjan
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

rereformed schreef:
Maar ik geef toe dat je in de moderne tijd zou kunnen zeggen dat het niet altijd gemakkelijk is om te zeggen waar het puur wetenschappelijke ophoudt en esoterie begint. Carl Jung is een goed voorbeeld daarvan.
Misschien dat mijn taalkundigheid te kort schiet maar dat was idd ongeveer wat ik wilde duiden. Als ik tegen mijn grootmoeder (87) begin over multiversums of het higgs boson dan ...

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

LordDragon schreef:Misschien dat mijn taalkundigheid te kort schiet
Wellicht is hier op deze fora Gnosis een beter woord?
Niet alle fora gaan zo rigide om met het begrip 'Esoterisch denken' hoor:
Wetenschap.InfoNu schreef:
De kwantummechanica en esoterie
***knip***

Esoterische overeenkomsten
Atomen kunnen zowel een golf als een deeltje zijn, op hetzelfde tijdstip. Onze hersens die zijn geprogrammeerd om de drie dimensionale werkelijkheid te begrijpen, kunnen het soms niet helemaal volgen. Het lijkt erop dat het menselijk bewustzijn moet worden uitgebreid en ontwikkeld naar andere dimensies willen we kunnen bevatten in wat voor wereld we werkelijk leven. Esoterici uit allerlei culturen zijn gericht op het ervaringsweten. Sommige esoterici menen dat ze vermogens kunnen ontwikkelen om andere dimensies van de werkelijkheid te zien. Misschien vindt de kwantummechanica wetenschappelijke bewijzen voor zaken als helderziendheid en telepathie. Steeds vaker zijn quantumwetenschappers esoterici. Beide vinden elkaar in het concept dat alles illusie is. De quantummechanica heeft verschijnselen ontdekt die overeen komen met leringen van esoterische scholen. Een belangrijke kwantumwijsheid is dat alle natuurprocessen met elkaar interacteren, invloed op elkaar uitoefenen. Deze visie wordt door esoterici als het ´alles is één´-idee omschreven; samen zijn de verschijnselen van de wereld onderdeel van één verstrengeld mechanisme, een soort danspatroon van energiedeeltjes.
Maya
Een belangrijk concept van esoterici is ´maya´, de schijn-werkelijkheid. Maya houdt in dat we slechts verschijningsvormen van objecten zien. De kwantummechanica ondersteunt deze oeroude wijsheid van esoterici.
Bron
Berjan schreef:Mijn zelfkennis is inderdaad stront,
en ik ben erachter gekomen dat de meeste zelfkennis (mits eerlijk en doordacht) stront is.
Ik zie jou voor me met poepschepje als jij opzoek bent naar zelfkennis:

Afbeelding
Berjan schreef:De hele wereld is stront, dat komt door de evolutie.
Opzichzelf wellicht een interessante mening en eerlijk gezegd,
niet doen poep aan de schoen, af en toe denk ik dat zelf ook:

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

dimensie schreef :
Steeds vaker zijn quantumwetenschappers esoterici. Beide vinden elkaar in het concept dat alles illusie is. De quantummechanica heeft verschijnselen ontdekt die overeen komen met leringen van esoterische scholen. Een belangrijke kwantumwijsheid is dat alle natuurprocessen met elkaar interacteren, invloed op elkaar uitoefenen. Deze visie wordt door esoterici als het ´alles is één´-idee omschreven; samen zijn de verschijnselen van de wereld onderdeel van één verstrengeld mechanisme, een soort danspatroon van energiedeeltjes.
wiki schreef :
This indivisible part of Pudgala, which is separated from the main pudgala, is called Paramanu. A paramanu is much more minute than even an atom. When a Paramanu is attached to the main pudgala, it is called a Pradesha. These subatomic Paramanus are too minute to be detected by normal vision, but they can be combined. Thus when a paramanu is combined with one or more other paramanus, they are called a skandha which are more or less like a molecules. Part of skandha is called desha. Such sknadhas may be large or small. Small skandhas may be invisible to the eye, but they can be seen when the combinations are larger.
bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Ajiva" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is dan toch al sinds de oudheid? In het Hindoeisme kent men paramanu's. Kleine voor het oog onzichtbare deeltjes of golven, wie zal het zeggen, waaruit moleculen en atomen zijn opgebouwd. Een soort eeuwenoude uitleg voor subatomaire deeltjes. Vergelijkbaar?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Unity schreef:Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum, waarvan ik gisteren lid ben geworden.
Ik zie er naar uit om van gedachten te wisselen met mensen die zich laten leiden door een onderzoekende geest, gezond verstand en kritisch nadenken. :)

Dit draadje trok me aan omdat ik zelf sinds een 1,5 jaar esoterie bestudeer en er (in tegenstelling tot Berjan) erg van onder de indruk ben.
Hopelijk lukt het me om (zoals Berjan in zijn openings- post vraagt) een ander (verhelderend?) licht te laten schijnen op het onderwerp: esoterie & esoterisch denken.

Als ik me beperk tot de openingspost van dit draadje lijkt het me goed om te melden dat er een groot verschil zit tussen echte esoterie en de vergaarbak aan stromingen, sekten, (occulte) genootschappen, oude geschriften, populaire spirituele literatuur en zelfverklaarde new-age leiders die zich allemaal beroepen op de esoterie, verworden tot pseudo esoterie en dus van weinig of geen waarde.

Echte esoterie (de verborgen kennis van de werkelijkheid), zegt dat deze kennis slechts kan worden doorgegeven door wezens die het mensenrijk via reïncarnatie al doorlopen hebben en in hun nieuwe werelden de juiste kennis hebben opgedaan over de werkelijkheid en het noodzakelijke daarvan delen met de mensheid.
Sinds 1880 wordt esoterie via gepubliceerde werken gedeeld met de mensheid en alle informatie van voor die tijd is hoogst verdacht omdat het op dat moment niet was toegestaan om esoterische kennis openbaar te maken.
Verreweg de meeste informatie die esoterische kennis zegt te bevatten is verregaand vervuild door onwetendheid of zelfs bewuste leugens. Aldus de esoterie die direct door de opgestegen meesters zegt door te zijn gegeven.

Een van de hoofddoelen van de het doorgeven van esoterische kennis is juist dat het de mensen in staat moet stellen om tot "weten" te komen, .. iets wat geloof overstijgt. Het moet de mensen in staat stellen om de informatie via vijf methodes van waarheidsbevinding tot kennis te brengen, zodat ze zich niet meer aan blindelings geloof hoeven over te geven. Geloof zonder "bewijs en zelf vastgestelde kennis" heeft nooit gewerkten en maakt mensen onmachtig en manipuleerbaar (met desastreuze gevolgen, zoals de geschiedenis laat zien).
Echte esoterie maakt dat mensen hun gezonde verstand kunnen ontwikkelen of aanscherpen en dat ze beter in staat zijn zich te oriënteren in het leven.
Esoterie hoort te bevrijden van alle fantasieën en ficties die over het leven en het levensdoel de ronde doen en je met beide voeten stevig op de grond te zetten, zodat je met een nuchter verstand onderzoek kunt doen, mee kunt werken aan het verbeteren van de maatschappij en minder frictie ondervindt in het dagelijks leven.
Esoterie hoort voor een groot deel "self evident" te zijn als je het leest. Te maken dat dingen op hun plek vallen en het onverklaarbare ineens verklaarbaar wordt.

Echte esoterie sluit wetenschap niet uit en stelt zelfs dat het een grote vooruitgang in het menselijk bewustzijn heeft gebracht. Het legt alleen wel een paar tekortkomingen bloot, of beter gezegd: het legt uit hoe het komt dat de wetenschap niet in staat kan en zal zijn om de werkelijkheid via eigen onderzoek van a tot z uit te dokteren.
Het stelt dat bepaalde manieren van "wetenschappelijk tegen het leven aan kijken" eerder beperkt en je verstand vernauwt ipv dat het dieper inzicht in het leven en het bestaan geeft. Veel wetenschappers gaan (vaak onbewust) uit van de gedachte dat de afwezigheid van bewijs, bewijs is voor afwezigheid en dat wordt in de esoterie tegengesproken. Het feit dat de wetenschap nog niet in staat is om veel verder te kijken dan het zichtbare, tastbare en meetbare betekend nog niet dat alle fenomenen die daarbuiten vallen niet bestaan of een logische verklaring kunnen hebben.

Een godsbeeld wordt in de esoterie buiten beschouwing gelaten, dus het kan niet gesteld worden dat esoterie ja of nee zegt op het bestaan van een schepper die het Universum met al het leven erin heeft gecreëerd.
Wel levert het zicht op de natuur en levens wetten waarbinnen het leven en groeien van bewustzijn zich afspeelt, zodat mensen in staat zijn om hun denken, doen en laten in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid en op die manier kunnen helpen om het leven op aarde wat aangenamer te maken en met minder spanningen gepaard te laten gaan.

Helena Blavatsky was de eerste persoon die het werd toegestaan om esoterische kennis openbaar te maken. Ze was (zoals zoveel pioniers) niet op alle fronten goed op haar taak toegerust (Ze had bijvoorbeeld geen scholing genoten die haar in staat zou hebben gesteld om feiten in een systeem te plaatsen) en dat heeft er in geresulteerd dat haar boeken moeilijk te lezen zijn, vol staan met termen en woorden die op meerdere manieren uitlegbaar zijn, en een compleet gebrek hebben aan een context zodat de esoterische feiten in hun juiste perspectief geplaatst kunnen worden.
Het gevolg was rampzalig. Het uiteenvallen van het theosofisch gezelschap in allerlei splinter groeperingen waar elke groep er met name op uit was om het ongelijk te bewijzen van bepaalde interpretaties die als waarheid werden gezien in andere groepen. De meeste theosofen die zich beperken tot de gepubliceerde werken uit die tijd zijn vervallen in "geloof" in plaats van een inzicht in het leven die ze meer autonoom zou hebben gemaakt en in staat om zelf aan waarheidsbevinding te doen. De huidige theosofie, in welke vorm dan ook is helaas niks anders als een nieuwe vorm van "religie".

Later in de 20e eeuw zijn er esoterische boeken gepubliceerd door schrijvers die veel beter in staat waren om de esoterische feiten in een context te plaatsen en er mentaal systeem van te maken dat verheldering biedt in plaats van verwarring.

Al het bovenstaande zijn niet mijn persoonlijke meningen of overtuigingen, maar informatie zoals ik die (vaak in andere bewoordingen) in de boeken heb gelezen die ik momenteel bestudeer.
http://www.laurency.com/

Berjan: Ik kan me goed voorstellen dat je uiteindelijk de conclusie hebt getrokken dat esoterisch denken schadelijk is als je de voorbeelden die je gebruikt tot de esoterie rekent. Geloven in zaken die je zelf niet kunt nagaan of bewijzen is inderdaad schadelijk en maakt dat je gezonde verstand en kritisch nadenken langzaam verwelken of ernstig geremd worden in hun ontwikkeling. Hopelijk is het me gelukt om een paar zaken omtrent esoterie recht te zetten en in ieder geval in een ander licht te plaatsen.

vriendelijke groet,

Unity.
Dank je wel Unity voor deze uitleg. Ik wist niets van esoterie en heb het ook niet bestudeerd. Maar hier kan ik mij dus in vinden. En wat ik in hoofdlijnen en in de basis probeer met eigen woorden te zeggen naar aanleiding wat ik zelf uit heb gevonden en verkregen aan inzichten. En bij deze gelegenheid ook welkom van mij.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Plaats reactie