MeFlower88 schreef: Ik zelf ben nu op volgende punt gekomen; ik accepteer de evolutietheorie en de natuurwetenschappelijke feiten die zijn bewezen, maar nog steeds wil dat niet zeggen dat er niet een God zou zijn. Genesis kan ik niet letterlijk nemen.
Ik heb vaak verhalen gelezen, waarbij ik als gelovige nog dacht: "Dat zul je wel niet letterlijk moeten nemen"worteltje schreef: Sommige wel letterlijk, anderen niet?
Op een gegeven moment toen ik in die twijfel zat moest ik eerlijk zijn dat ik het eigenlijk allemaal niet echt meer kon geloven.
Het Genesis verhaal was daarvan één van de eerste.
Dat kon je ook best missen zolang je de essentie van het evangelie maar kon geloven.
Iig. kun je dan nog een heel eind met het geloof komen, dat er een Macht is die alles bestuurt.
Daarom kun je nog heel veel in de Bijbel zien als een boek met veel achterliggende historie en verhalen ter lering hoe mensen niet en hoe ze wel met elkaar om moeten gaan.
Hoe je in de loop der eeuwen ethiek en denkwijzen ziet veranderen is ook nog aannemelijk.
Je kunt veel leren van geschiedenis ook van geschiedenis die blijkt achter de verhalen van mensen die niet echt zijn gebeurd.
Maar in hoeverre de geschiedenis geldt voor denkwijzen en culturen in het nu kun je niet uit een oud geschrift leren, als je dat ook wettisch ziet.
Het volgende is, dat je de Bijbel niet meer kunt zien als het zuivere woord van God, maar nog slechts geïnspireerd door God.
Daarmee zijn er zoveel teksten weer aan te nemen.
Als je die interpretatie ook in de tijd en cultuur kunt plaatsen, die aan het veranderen is.
Maar doden, die opstaan, en dat als historie zien ipv. van voorbeeld of gelijkenisverhaal, zoals ook de mythe kan worden, gaat mij iets te ver.
Dat als essentie te moeten zien en kern van het Christelijke geloof?
Daarmee was ik na verloop klaar.
Wat moet ik dan nog met een Bijbel anders te zien als elk ander oud boek?
Hier en daar boeiend om een keer te lezen, maar verdient het daarvoor een plaatst in mijn boekenkast?
Hij is er nog blijven staan, omdat ik af en toe nog wilde verifiëren hetgeen ik in mijn herinnering had aan teksten als ik ermee geconfronteerd werd in gesprekken.
Want die houden niet direct op als je in een christelijke gemeenschap leeft.
Mijn leven en hebben en houden en relaties met mijn medemensen af laten hangen van een werkelijk geloof in opstanding is dus lange tijd geleden opgehouden.