Dat dacht je maar.Rereformed schreef: De opvatting die je hebt kun je op geen enkele manier aannemelijk maken. Er is dan ook geen enkele historicus die daarin met je meegaat.

Moderator: Moderators
Dat dacht je maar.Rereformed schreef: De opvatting die je hebt kun je op geen enkele manier aannemelijk maken. Er is dan ook geen enkele historicus die daarin met je meegaat.
Inderdaad denk ik dat ja. Denk je dat het aanleveren van lachende emoticons zoden aan jouw dijk zet?Aton schreef:Dat dacht je maar.Rereformed schreef: De opvatting die je hebt kun je op geen enkele manier aannemelijk maken. Er is dan ook geen enkele historicus die daarin met je meegaat.
Rereformed schreef:Als er iets duidelijk is in het schrijven van Paulus is het dat hij oprecht in zijn geloof gelooft, en zo'n tekst als Galaten 1 en 2 bijvoorbeeld puur uit werkelijke omstandigheden opwelt.
Paulus schreef:Maar, indien de waarachtigheid Gods door mijn leugen des te overvloediger is gebleken tot Zijn heerlijkheid, waarom word ik dan nog als zondaar geoordeeld? (Rom. 3:7)
Aton, gelieve op te houden met dit soort one liners. Ze leveren geen enkele nuttige bijdrage aan de gedachtenwisseling.Aton schreef:Dat dacht je maar.Rereformed schreef: De opvatting die je hebt kun je op geen enkele manier aannemelijk maken. Er is dan ook geen enkele historicus die daarin met je meegaat.
Aton schreef:Zie # 1376 . Ik noem hem al jaren ' Paultje de Leugenaar '. Is dit duidelijk ?Rereformed schreef:Sorry, maar ik vroeg je een vraag en wens dat je daar heel serieus op ingaat. Wat je nu doet is ontwijken en negeren, een kwalijke zaak.Aton schreef:Hou jij je maar rustig verder bezig met de mythe. Je bent goed bezig.
zou je een link kunnen geven naar oudheidkundigen die jouw zienswijzen voorstaan en uiteen hebben gezet? Een belangrijke vraag overigens: zijn die er?
Ik beschouw het evangelie van Thomas niet als authentiek als u daarmee bedoelt dat het authentieke uitspraken bevat van een historische Jezus. U haalde dat evangelie aan en verbond er de conclusie aan dat het het werk was van tijdgenoten, dat de schrijver de opstanding ontkende maar wel uitging van een historische Jezus. Geen van deze drie aannames is striktgenomen correct. Er is in Thomas geen vermelding van een kruisiging of zelfs het hele passiegebeuren en ook niet van een opstanding. Maar dat is niet helemaal hetzelfde als de opstanding ontkennen. De tekst verraadt daar gewoon geen kennis van. That’s all. Hoewel niet onbelangrijk. Ik zie niet in hoe dat het punt dat u probeert te maken ondersteunt. Ten tweede heb ik u erop gewezen dat het evangelie voorgeeft het werk te zijn van Judas Dydimus Thomas. Dat Thomas Aramees is voor tweeling (Dydimus is Grieks voor tweeling) en dat een andere tekst uit de Thomas-cyclus, de Handelingen van Thomas, expliciet stelt dat Thomas de tweelingbroer was van Jezus. Dat het een bestaand mythisch concept was dat sterfelijke mensen een onsterfelijke en dus goddelijke tweelingbroer konden hebben en (ik werk dat wat verder uit nu) dat de openingszin van het evangelie “Dit zijn de geheime woorden die de levende Jezus sprak en die Judas Dydimus Thomas opschreef”, onmiddellijk de associatie oproept met die mythologie. Bij velen niet misschien, bij mij wel. De Jezus van dit evangelie maakt ook een tamelijk goddelijke indruk wat mij betreft. ‘Levende’ slaat hier niet op het normale bestaan maar op een bepaalde manier van zijn, eigen aan de gnostiek. Het suggereert op geen enkele manier historiciteit voor Jezus. Deze vorm van leven, dat deden de goden ook. En dat was het leven waarnaar de mens op zoek moest. ‘Levende’ is gewoon een synoniem voor Jezus, zoals Tweeling (Thomas) een synoniem is voor Judas. En neerdalen naar de aarde en zich onder mensen begeven om hun boodschap te komen overbrengen, dat is wat goden regelmatig plachten te doen. Dat is al helemaal niks bijzonders. Men moet zowiezo oppassen met gnostische geschriften als het gaat om de historiciteit van Jezus. De aardse hoedanigheid van de persoon Jezus is in de gnostische geschriften in het algemeen niet zo dominant en er is zelfs een hele stroming die helemaal niets moest hebben van de ‘menswording’ van Jezus. De term alleen al. Zodat het dus al helemaal geen uitgemaakte zaak is dat Jezus in dit evangelie wordt voorgesteld als een historisch personage. Terwijl het toeschrijven van dergelijke uitsprakenverzamelingen aan al dan niet mythische grondleggers de normaalste zaak van de wereld was. Zodat dus geen enkele conclusie met betrekking tot de historiciteit van Jezus getrokken kan worden uit het bestaan ervan. En de datering is een buitengewoon hachelijke zaak. Ik zei dat het meestal rond 140 wordt gedateerd. Maar sommigen dateren het veel vroeger, zelfs vóór Markus. Ik wil daar hier geen standpunt over innemen, maar zo’n vroege datering verandert niets aan het voorgaande en het is nog steeds niet het werk van tijdgenoten. En er is dan nog steeds geen reden om een historische Jezus achter dit evangelie te veronderstellen. Bedenk ook dat aangezien we geen historische Jezus uit het evangelie kunnen afleiden, het er weinig toe doet of het geschreven is door een ‘tijdgenoot’. De ‘tijd van Jezus’ kan heel goed een bedenksel van latere datum zijn (die trouwens ook niet éénduidig is). Als deze tekst echter van voor Markus mocht dateren, dan brengt u dat wel in de problemen. Want de afwezigheid van interesse in kruisiging en opstanding zou erop kunnen wijzen dat die nog niet verzonnen waren. Het is ook niet voor niets dat apologeten altijd laat dateerders zijn en fulmineren tegen vroeg dateerders als dat zo uitkomt. Bedenk trouwens dat om de vraag uit de topictitel op een zinvolle manier te bediscussiëren, u er niet stiekem a priori vanuit mag gaan dat Jezus historisch was zodat u er dus ook niet a priori vanuit mag gaan dat er zoiets als een ‘tijd van Jezus’ was. Dan worden uw redenaties circulair. Dat is een voortdurende bedreiging in discussies als dit. Ook in discussies op academisch niveau, ben ik bang. Kort en goed, natuurlijk, wie denkt dat de tekst authentieke uitspraken van Jezus bevat moet per definitie een historicist zijn. Dat ligt besloten in het woord ‘authentiek’. Maar ik moet de eerste mythicist nog tegenkomen die dat denkt. Want dat is al een verkeerd om veronderstelling omdat die a priori uitgaat van een historische Jezus. Een historische Jezus die niet afleidbaar is uit de gegeven tekst.Karssenberg schreef:Ik ben het ermee eens, dat aan het evangelie van Thomas geen enkele authenticiteit of gezag mag worden toegekend. Maar wie dat wel doet en claimt dat het evangelie van Thomas al heel vroeg geschreven is en authentiek is kan moeilijk tegelijkertijd ontkennen dat Thomas een discipel van de historische Jezus was. Hetzelfde geldt voor het evangelie van Barnabas, dat een 16e eeuwse vervalsing is. Maar als je het authentiek acht moet je wel consequent zijn.
In mijn perceptie begon u met als FEIT te presenteren dat er vroege getuigen waren die wel de opstanding ontkenden, maar niet de historiciteit van Jezus, waaruit u de conclusie meende te kunnen trekken dat het een FEIT zou zijn dat Jezus historisch was. Die FEITEN zijn in elk geval voorbij gekomen, maar geen van beide zijn feiten gebleken. Dat dat op zichzelf de historiciteit van Jezus niet weerspreekt, daarover zijn we het eens.Karssenberg schreef:Nou, nou! Er is nog geen enkel FEIT boven tafel gekomen, dat het bestaan van Jezus weerspreekt, hoor.
JHN schreef:Voor alle duidelijkheid meneer Karssenberg, ik beweer helemaal niet dat op basis hiervan moet worden geconcludeerd dat Jezus niet historisch zou zijn.
Mooi, waarvan akte. Dan zijn we het daar in ieder geval ook over eens. Wat de bewijskracht is van het Nieuwe Testament daar zullen we het warschijnlijk niet over eens zijn. Maar een discussie daarover lijkt me nauwelijks zinvol, aangezien daarvoor niet aan de noodzakelijke voorwaarden is voldaan. Maar u kunt dat vooroordeel van mij weerleggen natuurlijk.Karssenberg schreef:Ik geef toe, dat er (buiten de bijbel om dan) ook geen materiaal is, dat het bestaan van Jezus, …….ondersteunt.
Dat weet ik niet want ik ken uw standpunt daarin niet. Al heb ik net als u over het mijne, natuurlijk ook wel mijn ideeën over het uwe. Maar misschien valt dat mee. Bewijslast is een term uit de rechtsspraak, waar het noodzakelijk is om vast te leggen wie wat te bewijzen heeft en wat er moet gebeuren indien de partij die de bewijslast heeft in gebreke blijft. Omdat er nu eenmaal een besluit moet komen in een zaak waar partijen onderling niet uitkwamen. Maar in de wetenschap werkt dat niet zo. Als het één noch het ander te bewijzen valt dan gebeurt er gewoon niks. Dan is de uitspraak niet A heeft gelijk of B heeft gelijk, dan is de uitspraak gewoon ‘weet niet’, ‘zoek het maar uit’. Een meestal ongewenste, maar daarom niet altijd te vermijden optie. Het zal een open deur zijn, maar in wezen valt er ook niet zo veel te bewijzen. Bewijzen is meer iets voor wiskundigen. We kunnen slechts werken met waarschijnlijkheden. En de optie met de grootste waarschijnlijkheid hoeft niet eens altijd overeen te stemmen met de werkelijkheid. Het principe is, wie claimt bewijst. Maar de mythicist claimt natuurlijk ook iets. Het gaat uiteindelijk om de afweging van de argumenten voor beide posities. Als het tenminste zo simpel is dat er maar twee posities zijn.Karssenberg schreef:Er is dus voor beide hypotheses geen bewijs. En nu is de vraag natuurlijk wie de (grootste) bewijslast heeft. En over die vraag zullen we ook wel weer van mening verschillen.
Ik beschouw het ook niet als authentiek. Maar soms wordt de authenticiteit ervan aangevoerd als argument om de opstanding van Jezus te ontkennen. Maar dat doet hier inderdaad niet terzake. Laten we Thomas er verder maar buiten laten.JHN schreef:[
Ik beschouw het evangelie van Thomas niet als authentiek ....
Concluderend, u haalt het Thomasevangelie aan als een tekst waaruit zou blijken dat er tijdgenoten van Jezus waren die wel de opstanding, maar niet de historiciteit ontkenden, waaruit dan zou moeten worden geconcludeerd dat Jezus historisch moet zijn geweest. Die stelling is onjuist.
Buitenbijbelse bewijzen van de historiciteit van Jezus lijken mij voor niemand relevant.Mooi, waarvan akte. Dan zijn we het daar in ieder geval ook over eens. Wat de bewijskracht is van het Nieuwe Testament daar zullen we het warschijnlijk niet over eens zijn. Maar een discussie daarover lijkt me nauwelijks zinvol, aangezien daarvoor niet aan de noodzakelijke voorwaarden is voldaan. Maar u kunt dat vooroordeel van mij weerleggen natuurlijk.
Groet,
John
Ach, alles is relatief. Het boeit me niet zo erg, maar wel een beetje. Ik weet niet precies wat u met de smiley tot uitdrukking wilt brengen, maar ik heb wat dat betreft niets te verbergen. Het is alleen wel een beetje off topic verder.Karssenberg schreef:Nou, het lijkt er anders wel opJHN schreef:Niet dat het me erg boeit verder..........,
Ik lig nergens wakker van, maar buitenbijbelse bronnen zijn natuurlijk relevant. Ik weet uit ervaring dat gelovigen die niet nodig hebben, maar ik heb ze wel nodig. Of ik ze als gezaghebbend erken staat inderdaad te bezien. Twijfels zullen er altijd zijn. Zie het onder ogen, aanvaard het en doe er iets mee. Maar ook buitenbijbelse bronnen zullen aan een rigoureus onderzoek onderworpen dienen te worden alvorens er gezag aan zal kunnen worden toegekend.Karssenberg schreef:Buitenbijbelse bewijzen van de historiciteit van Jezus lijken mij voor niemand relevant.
De gelovige heeft die niet nodig en degene, die eraan twijfelt erkent ze niet.
Niemand hoeft hier wakker van te liggen.
Ja die Rereformed daar heb je zo af en toe ook werkelijk helemaal niets aan. Wat die allemaal niet weet overtreft verre de dingen die hij wel weet. Maar hij heeft u en mij echt niet nodig om hem dat te vertellen hoor. Dat weet hij allemaal zelf ook wel. En weet u wat? Ik ben wat dat betreft geen haar beter. Nee, slechter zelfs. Veel slechter. Dus als u uw hoop op mij gevestigd hebt dan kon dat wel eens op een teleurstelling uitdraaien. Al heb ik heus wel ideeën over antwoorden. Maar ik kan misschien beter proberen iets fundamentelers uit te leggen.Karssenberg schreef:Omdat, als dat waar zou zijn er dan nieuwe vragen zouden rijzen zoals:
1. Wat was de drijfveer van degene die Handelingen schreef om dit soort verhalen te verzinnen ?
2. Waarom wilde de schrijver toch de indruk wekken, dat het allemaal echt gebeurd was door ook namen van personen en plaatsen te verzinnen?
3. Wat was de drijfveer van deze schrijver? Wilde hij het christendom promoten of juist afbreuk doen?
Let op: dit zijn natuurlijk geen vragen van gelovigen, die het relaas van Lukas waarheidsgetrouw achten. Maar wel van sommige ongelovigen misschien Zijn het ook jouw vragen? Zo ja, heb je er een antwoord op?
Soortgelijke vragen zijn al eens eerder aan de orde geweest hier. Rereformed heeft een keer gezegd, dat hij er geen antwoord op weet.
Persoonlijk heeft de kwestie mij ook altijd uitermate veel geboeid. Mythicisme doet voor mij een hoop puzzelstukjes op hun plaats vallen waar ik vroeger geen raad mee wist: de afwezigheid van een historische Jezus in de vroegste christelijke literatuur, de aanwezigheid van de filosofie van Philo in het christelijk geloof en de parallellen met andere mysteriegodsdiensten.JHN schreef:En ja, de psychologie achter dat windvaantjesgedrag boeit mij best wel.
Gedaan, HJW, op de desbetreffende "topic".HJW schreef:"
Zie je nog kans in te gaan op mijn vragen en de 6 punten van de kruisiging in de andere discussie.
Om hier naar toe te navigeren kan deze link gebruikt worden.Willempie schreef:
Gedaan, HJW, op de desbetreffende "topic".
Bedankt Fish, een erg interessante post, die korte metten maakt met het Criterion of embarrassment.Fish schreef:Interessante reactie van Bob de Jong op Lenderings blog:Rest hier:Je weblog bijdrage is informatief, maar ik vind wel dat je sommige
beweringen met meer stelligheid neerzet dan de wetenschap kan
onderbouwen. De discussie over een Historische Jezus (HJ) wordt daarmee een aaneenschakeling van aanvechtbare argumentaties. Maar het aantal argumentaies leidt alleen maar schijnbaar tot een verantwoorde conclusie; het blijft gewoon een kaartenhuis.
Wat voorbeelden:
– “Oudheidkundigen gebruiken diverse criteria, zoals dat van de gêne”.
Gelukkig doen oudheidkundigen dat in het algemeen niet; de ‘gêne’ is geintroduceerd door Nieuw Testament geleerden, ten einde nog iets te kunnen concluderen tav een HJ, in afwezigheid van de criteria die men in het algemeen gebruikt (fysieke bronnen, zoals lichaamsresten, contemporaine inscripties, afbeeldingen (bijv op munten) etc.
http://mainzerbeobachter.com/2015/02/16 ... ment-13051" onclick="window.open(this.href);return false;
Verzonnen verhalen zijn geen bewijs dat de persoon dan ook niet bestaan heeft. Ik hou een duidelijk onderscheid tussen mythische verhalen over een persoon en de eventuele mysticiteit van die persoon.Rereformed schreef: Om dezelfde reden verzon (want geen historicus neemt ze serieus) Matteus ook een geboorteverhaal en verschijningen van de opgestane Jezus.
Dat is helemaal correct. Het is geen bewijs voor beide zijden.Q kent geen passieverhaal, noch een geboorteverhaal. Het bevat enkel leringen. In dat geval kan het evenzogoed een verzameling leringen zijn van wie dan ook, die eenvoudig door de evangelieschrijvers op naam van hun verzonnen Jezus zijn gezet
Klopt. Vraag is alleen waarom Thomas er dan de naam "Jezus" bij zou zetten als hij een heel andere lering vastlegt dan Paulus.Precies zoals het evangelie van Thomas (dat ook helemaal geen verhalen kent, enkel maar uitspraken, en zeer goed een verzameling anonieme uitspraken die als wijs golden geweest kan zijn, waarvoor een christelijke kopiïst ooit tig-maal "en Jezus zeide" erbij geschreven heeft.
Hier gaat er iets spaak. Mystici beweren dus blijkbaar dat allereerst Paulus een mythische Jezus heeft bedacht en dat daarna de evangelieschrijvers een historische Jezus gecomponeerd zouden hebben.Ten tweede presenteren de bronnen die binnen een eeuw na Jezus' dood zijn geschreven, hem als een figuur uit het recente verleden die past in de context van zijn tijd
Dit is een blunder om op te merken, aangezien het bij Paulus nu net niet het geval is, noch bij bron Q, noch bij alle andere vroeg-christelijke teksten op die van de evangeliën na.
Zodra ik woorden ineens anders moet gaan lezen, word ik wat achterdochtig.Maar mythicisten laten weten dat er geen "broer van Jezus" staat, maar "broeder van de Heer" hetgeen men kan interpreteren op niet-letterlijke wijze.
Dit betreft inschattingen en ik ben het nog niet met je inschatting eens.Het tweede gegeven is dat het onwaarschijnlijk is dat de vroegste christenen de vernederende kruisdood zouden hebben verzonnen voor hun messias.
Dat wordt door jezusmythicisten juist beargumenteerd tegengesproken.
Het omgekeerde is juist veel en veel onwaarschijnlijker: dat een godsdienst waarin een jood die door de Romeinen tot de kruisdood is veroordeeld binnen twintig jaar deze figuur proclameert als het instrument waarmee God de wereld heeft geschapen, de gestalte van God heeft, en waarvoor elke knie in de wereld zich zal buigen.
Benieuwd naar jouw onderbouwing waarom dit ongeldig isHet derde gegeven is dat er een duidelijke Steigerungstendenz is waar te nemen in de evangeliën: regelmatig maakt een jonger evangelie een gebeurtenis spectaculairder of theologisch 'correcter'. Dit past veel beter bij de mythologisering van een historisch persoon dan bij de historisering van een mythisch personage.
Deze conclusie is eenvoudig ongeldig.
Overbodig zijn is nog geen bewijs dat die persoon dan ook niet bestaan heft.Paulus redt zich uitstekend zonder een historische Jezus. Tel daar bovenop een steeds groter wordend dossier aan aanwijzingen dat de evangelieverhalen duidelijk literaire creaties zijn. Een historische Jezus wordt daarmee een tweede maal tot overbodigheid.
Jezus is halfgod geworden omdat Paulus dat nodig had om bij de romeinen binnen te komen. Zonder halfgod telde je niet mee.Het is alweer exact andersom: de persoon die een historische Jezus wil verdedigen moet alle verhalen over een letterlijk opgestane Jezus duiden als waan waar blijkbaar velen zich aan overgaven, terwijl hij bovendien nog met een verklaring moet komen hoe deze mislukte jood in twintig jaar kon uitgroeien tot halfgod. Dat kan alleen met zeer vergezochte veronderstellingen.