Ze komen er aan.. Alpha

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dat beloof ik
Bevlogen

Ze komen er aan.. Alpha

Bericht door Dat beloof ik »

Tot mijn verbazing zag ik enkele weken geleden een enorme poster "Alpha cursus" hangen.
Een oude speelgoedwinkel in mijn dorp is al een tijdje in gebruik bij één of ander vrolijk apostolisch genootschapje.
Ik kom er altijd langs als ik boodschappen ga doen en die verandering (de enorme poster) viel dus wel op.

Ik had de kop in het forum hier wel eens gezien, maar me er nooit in verdiept.
Zoals ik het nu zie, lijkt het dus op een soort hersenspoeling onder het mom van 'kennismaking met christendom'.

Mij lijkt het dat het bekende christelijke "kopieer en pas aan" werk zoals men dat o.a. doet bij muziek, door een handige jongen toegepast op wat in de normale wereld "teambuilding" heet.

(Even een leuke anekdote tussendoor)Ooit heb ik eens tijdens zo'n teambuilding een moment meegemaakt waarop de cursusleider vroeg om in een brief afscheid te nemen van een slechte eigenschap en dat voor te lezen in de groep. Natuurlijk doe ik dat niet, ik ben gekke Henkie niet. De kans dat ik mijzelf vrijwillig onder groepsdruk laat zetten om te veranderen is nihil, wellicht een keer als ik dronken ben, maar anders... Iedereen kreeg bedenktijd, mocht zich even terug trekken en ging uiteindeljk schrijven. Ik ben mij gaan bedenken in de naastgelegen Gamma en kwam terug met tochtstrips. Hij vroeg hoe ik daar bij kwam en ik zei dat hij mee deed denken aan de tocht in mijn keuken: telkens vraag ik me af wanneer het stopt. En dat ik daar nu iets aan ging doen: ik ga afscheid nemen van de tocht. De strips hield ik bij me en telkens als er new age onzin werd uitgekraamd, pakte ik ze even beet of ik keer er naar. Nee, ik heb nooit een certificaat gehad van die cursus want ik ben niet naar het examen gegaan. Er is ooit is een leidinggevende geweest die mij heeft gevraagd waarom ik dat certificaat niet heb en die heb ik dit verhaal verteld. Wat hebben we gelachen.

Goed. Teambuilding dus. Dat in een christelijke vorm gegoten heet Alpha cursus. Die man zal er ongetwijfeld rijk mee zijn geworden, zo werkt dat overal. Toch wens ik hem veel mensen die tochtstrips gaan kopen tijdens de cursus.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 01 mar 2015 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fish
Ontoombaar

Re: Ze komen er aan.. Aplha

Bericht door Fish »

Dat beloof ik schreef: Toch wens ik hem veel mensen die tochtstrips gaan kopen tijdens de cursus.
Of een paar goedgebekte atheïsten. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Ze komen er aan.. Alpha

Op een Alpha cursus ? :lol:
Denk het niet.
Hoewel het op zich wel leuk zou kunnen zijn, met z'n allen op 1 plaats inschrijven voor zo'n cursus.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik heb kostelijk moeten lachen met jouw verhaal.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:Tot mijn verbazing zag ik enkele weken geleden een enorme poster "Alpha cursus" hangen.
Een oude speelgoedwinkel in mijn dorp is al een tijdje in gebruik bij één of ander vrolijk apostolisch genootschapje.
Ik kom er altijd langs als ik boodschappen ga doen en die verandering (de enorme poster) viel dus wel op.

Ik had de kop in het forum hier wel eens gezien, maar me er nooit in verdiept.
Zoals ik het nu zie, lijkt het dus op een soort hersenspoeling onder het mom van 'kennismaking met christendom'.
Heb je ooit in Nederland een vrijblijvende kennismaking meegemaakt met het atheïsme, gedurende een aantal maanden en ter afsluiting een weekend waarin je het atheïsme naar binnen laat stromen. En nog steeds beweren degenen die dit programma uitvoeren dat het vrijblijvend is en niet het doel heeft om mensen te winnen voor hun ideologie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dat beloof ik
Bevlogen

Zoiets noem ik Noord Koreaanse vrijwilligheid.
Of zoals christenen zich verantwoorden als hun 'de hel' wordt voorgelegd: "Ja maar god geeft iedereen een vrije keus".
Bovendien onzin als je kijkt naar het uiteindelijke doel, een soort heilige geest weekend.

Nee, stellen dit vrijblijvend is, is gewoon een keiharde leugen.
(Star Trek, seizoen 1)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Alpha cursus?

Om de 1 of andere reden stel ik mij daar zo'n Pallieter bij voor die uitlegt hoe men zo bot mogelijk door het leven kan gaan.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:Zoiets noem ik Noord Koreaanse vrijwilligheid.
.
Ze krijgen in ieder geval beter te eten. Ook een lokkertje om mensen er naar toe te trekken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Dat Beloof ik:
Erg grappig verhaal :D Zal het proberen te onthouden voor het geval ik nog eens zo'n cursus zou moeten volgen.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Plaats reactie