Ik ben gaan onderzoeken vanaf kleins af aan en heb eerst helemaal verworpen wat ik aan dogma's aangereikt kreeg. Hel en hemel, zonde en ruilhandel dat soort dingen. Soms heb je van die kinderen/mensen die instinctief weten wat opgeklopt is en wat niet en zo een kind/mens was/ben ik. Zowel vanuit dat wat mij maatschappelijk niet beviel inGralgrathor schreef:Dus je hebt de details van je filosofie gekozen uit de talloze mogelijkheden? Hoe heb je die keuze gemaakt?Ingi schreef:In beginsel aan geen, maar de mens eigent zich toch alles toe binnen bepaalde stromingen en kaders?
mijn omgeving als ook vanuit het kerkelijk gebeuren. Ik was daarin altijd erg extreem in totdat ik doorhad dat ik gewoon dat moet doen wat goed voor mij voelt. En dat ik anderen gewoon kan laten in wat zijn doen dat dat dat ook onderdeel is van het hele gebeuren. Maar in je jeugdige energie spring je natuurlijk op de barricaden en dat heb ik ook te pas en te onpas gedaan. Toch had ik er een streepje voor mee want dan neem je nooit iets aan wat je niet zelf h ebt onderzocht. En ergens vervul je ook nog een rol die weer zijn nut heeft. Heeft ook heel erg lang geduurd. Tot de middelbare leeftijd zeker. En in mijn hart ben ik nog steeds een rebel, blijkbaar is dat een rol die mij is toebedeeld of die ik mij heb toegeëigend.
Van daaruit ben ik bij mezelf te rade gegaan. In stilte aanvoelen wat resoneert met wat ik las en vanuit mijn kern heb ik passende literatuur gekozen en ook daar heel veel weer van verworpen. En eruit gefilterd en is de kern over gebleven.
Alle persoonlijke waarheden dienen je tijdelijk maar zijn daarom nog niet absoluut waar. In feite is alles illusie maar niet op een manier dat ze daarom niet toedoen. Het zijn allemaal handvatten, die je kunt leren doorzien. De kern is voor mij Liefde waarmaken in je leven. Meer hoeft niet en of je dat dan in Jezus of in Buddha vertaalt maaktuiteindelijk niet uit. En dat houdt dus ook in dat probeert door alles heen te kijken. Dat is gewoon wat ik al als kind wist. Het heeft daarom geen zin een gelovige te willen overtuigen van zijn dogmas. Die moet hij/zij zelf leren doorzien.
Maar dat geldt net zo goed voor een vrijdenker. Ook dat is maar een kader wat ergens toe dient. Nu dient het je nog en heeft zijn functie. Ooit komt alles weer samen en begrijpt een ieder de samenhangen. Mij dient het ook want ik lees hier toch ook weer veel over bepaalde wetenschappelijke gefundeerde zaken. En ik beweer ook niet dat ik alles al begrijp. Maar de kern die weet ik en dat wat ik niet weet daar ben ik gewoonweg nog niet aan toe. Omdat dat mijn verstand ook nog niet snapt. Ondertussen vervolg ik het onderzoek en probeer steeds meer te voldoen aan wat ik als opdracht ervaar in het leven. En met Liefde/God waarmaken bedoel ik gewoon ook om jezelf denken, het is geen makkelijke opdracht en zeker geen zoetsappig verhaal. Erg gecompliceerd soms want je komt je zelf voortdurend tegen.