Ehh .. tja je moet het forum ergens mee opvullen denk ik ...Ingi schreef: En het is ook niet logisch om te geloven dat de wereld zomaar is ontstaan. Alles wat in de wereld ontstaat, wordt uitgevonden, bestond eerst alleen in de verbeelding.
Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god
Moderator: Moderators
- Beagle1831
- Ervaren pen
Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
M Smeets
En ik maak wel onderscheid tussen het geloof in dogma's en het onderzoek naar "God" op zich. Voor mij is dat een ontdekkings tocht, ik heb lange tijd van alle dat niets willen weten. Juist vanwege de onzin die verkocht wordt door de kerk. De essentie van wat ik dan maar meer of oneindig bewustzijn noem (god is idd beladen begrip) is alles wat er bestaat op de wereld. Ook de mens. En dat kun je ontdekken, dat kun je niet verkopen aan iemand. Dat moet je toch echt zelf doen. Ik ben er ook nog lang niet klaar mee maar dat er meer is dan het verstand ons laat zien weet ik wel zeker.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
- Doppelgänger
- Bevlogen
Omdat?Ingi schreef:En het is ook niet logisch om te geloven dat de wereld zomaar is ontstaan.
Nevels, licht en water bestonden eerst alleen in de verbeelding?Ingi schreef:Alles wat in de wereld ontstaat, wordt uitgevonden, bestond eerst alleen in de verbeelding.
Als dingen nu nog niet te vatten zijn, hoe kun je ze dan überhaupt in overweging nemen?Ingi schreef:Dat het meeste nu te bewijzen valt zegt nog niets over die dingen die nu nog niet te vatten zijn.
Waar ligt de grens tussen groot en klein precies? Grote en kleine wat?Ingi schreef:In het groot gaat dat niet anders dan in het klein. Het herhaalt zich vanuit h et grote gebeuren ook in het klein.
Het is vreemd dat het verstand er niet aan wil, ondanks het feit dat het om niet te vatten zaken gaat? Je vindt niet dat dat juist volkomen logisch is?Ingi schreef:Even wat kort door de bocht, maar daar zit meer logica in. Om zo vreemder dat het verstand daar dan niet aan wil. Of ook niet want het verstand wil alleen maar bewijzen zien.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Dus jij neemt een volwassene die in de sprookjes van Grimm gelooft gewoon serieus zonder hem er op te wijzen dat ze verzonnen zijn?Karssenberg schreef:....
De sprookjes van Grimm maken op mij ook niet de indruk dat het allemaal echt is gebeurd. Ik ga dan ook geen hele lappen tekst wijden aan de ontkenning daarvan.
Ik heb daar graag een lapje tekst voor over hoor, hij zal me er daarna dankbaar voor zijn 's avonds niet meer bang
te zijn voor rondvliegende heksen..
Laatst gewijzigd door writer op 07 feb 2015 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
- Beagle1831
- Ervaren pen
Oh oh wat zijn wij mensjes met ons 'bewustzijn' toch geweldig ...Ingi schreef:En ik maak wel onderscheid tussen het geloof in dogma's en het onderzoek naar "God" op zich. Voor mij is dat een ontdekkings tocht, ik heb lange tijd van alle dat niets willen weten. Juist vanwege de onzin die verkocht wordt door de kerk. De essentie van wat ik dan maar meer of oneindig bewustzijn noem (god is idd beladen begrip) is alles wat er bestaat op de wereld. Ook de mens. En dat kun je ontdekken, dat kun je niet verkopen aan iemand. Dat moet je toch echt zelf doen. Ik ben er ook nog lang niet klaar mee maar dat er meer is dan het verstand ons laat zien weet ik wel zeker.
Je gaat nu wel voorbij aan de schier oneindigheid van het heelal.
Als je de zelfingenomenheid van je betoog niet in ziet, helaas, weer een verloren ziel zou ik zeggen.
Ik wens je in ieder geval succes met je zoektocht naar enig houvast in je leven, ik hoop alleen dat je het op de juiste plaats vindt en het grote plaatje niet uit het oog verliest, maar ik heb wel sterk de indruk dat aan jouw 'bewustzijn' nog wat werk zit.
M Smeets
M Smeets
- Karssenberg
- Banned
Ja, hoor. Als ik iemand tegenkom, die bang is voor de boze wolf, zal ik hem of haar zeker proberen gerust te stellen. Tot nu toe is dat nog niet zo vaak voorgekomen.writer schreef:
Dus jij neemt een volwassene die in de sprookjes van Grimm gelooft gewoon serieus zonder hem er op te wijzen dat ze verzonnen zijn?
Ik heb daar graag een lapje tekst voor over hoor, hij zal me er daarna dankbaar voor zijn 's avonds niet meer bang
te zijn voor rondvliegende heksen..
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
- Karssenberg
- Banned
Komt me ergens bekend voor.Erik schreef: Men maakt zich druk met redenen, en die redenen zijn hier meer dan eens uiteen gezet.
Als je de bloedige geschiedenis en de rem op kennisontwikkeling ................als je kijkt naar wat religies (religies ja, ook christendom) vandaag de dag nog voor ellende zorgen.
-
A. T. Jist
- Ervaren pen
Er is niet zomaar, er is oorzaak en gevolg, waarom moet de oorzaak voor jou een bewuste en intelligente veroorzaker zijn?Ingi schreef: En het is ook niet logisch om te geloven dat de wereld zomaar is ontstaan. Alles wat in de wereld ontstaat, wordt uitgevonden, bestond eerst alleen in de verbeelding.
Wilde god eens zien wat er gebeurde als hij het universum liet ontstaan? Wist god de uitkomst niet en was hij nieuwsgierig naar de uitkomst? Dat past toch niet bij een almachtige alwetende god?
Als je uitgaat van een universum dat precies zo is ontstaan als het heden ten dage is, dus geen evolutie in dat eniversum, maar boem ineens waren er mensen, dieren, planten. Planeten zijn niet ontstaan maar waren er ineens en bijven ook bestaan, etc. Als je in die werkelijkheid had geleefd had je een punt. Maar dat is nou net niet wat uit de feiten blijkt, en daarmee is je reden om er een almachtige alwetende god achter te plaatsen praktisch in rook op gegaan.
Ik snap dat je vind dat voor alles een verklaring moet zijn, Dat is oorzaak en gevolg, maar waarom laat je de logica los bij een god? Want wie heeft die dan ontworpen? Of geloof je dat die wel altijd heeft kunnen bestaan, die had geen oorzaak nodig?
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
Na iedere verklaring doet God een stapje terug. Wat nu nu rest is het ontstaan van het heelal en de natuurconstanten (de finetuning).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Klopt. Wat dat betreft zou ik eerder inzetten op de koran! Vele malen betrouwbaarder.kiks schreef:Hoho. De Koran schijnt het woord van de islamgod zelf te zijn, dus niet een fantasietje van figuren die een religie in elkaar aan het knutselen waren. Lijkt me dus wat betrouwbaarder.
Groet
kiks
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik geloof pertinent NIET in een Al-Al-Al figuur en toch heeft mijn leven zin en ben ik geen hoerenlopende moordenaar....Vreemd he?!LordDragon schreef:willempie schreef;
Vind je zingeven aan je bestaan niet belangrijk genoeg om het zelf te doen dan? Je geeft het allemaal in handen van een schimmige figuur.Alles. De zin van ons bestaan bijvoorbeeld. Of vind je dat niet belangrijk genoeg?
MVG, LD.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
En dat is zo jammer. Dat je WEET (met hoofdletters denk ik...). Want weet je wie ook WEET?Ingi schreef:
Omdat ik niet geloof. Ik weet. En dat wat ik weet gaat verder dan het verstand (voor nu) kan bevatten.
De IS-terreur-malloot! Die WEET dat het noodzakelijk is vrouwen te stenigen en/of kinderen levend te begraven.
Heel gevaarlijk dat WETEN!!! Liever heb ik dat je kritisch naar dat "weten" kijkt en leert wat "weten" betekent.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Karssenberg
- Banned
Jij WEET zelf ook, Dikkemick. Weten zelf is toch niet verkeerd? Het gaat er niet om, dat je weet, maat WAT je weet.dikkemick schreef: En dat is zo jammer. Dat je WEET (met hoofdletters denk ik...). Want weet je wie ook WEET?
De IS-terreur-malloot! Die WEET dat het noodzakelijk is vrouwen te stenigen en/of kinderen levend te begraven.
Heel gevaarlijk dat WETEN!!! Liever heb ik dat je kritisch naar dat "weten" kijkt en leert wat "weten" betekent.
Ik weet NIETS Karssenberg! En dat zou jij zo onderhand als geen ander moeten WETEN! Ik blijf nl. (in tegenstelling tot zij die wel WETEN) open staan voor verandering en verbetering.Karssenberg schreef:Jij WEET zelf ook, Dikkemick. Weten zelf is toch niet verkeerd? Het gaat er niet om, dat je weet, maat WAT je weet.dikkemick schreef: En dat is zo jammer. Dat je WEET (met hoofdletters denk ik...). Want weet je wie ook WEET?
Quote Lawrence Krauss: The other thing people don't realise about science which differentiates it from religion is that, the most exciting thing about being a scientist is not knowing and being wrong. Because that means there is a lot left to learn.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Beagle1831
- Ervaren pen
Tss Krauss, dat is toch die vent die zegt dat ie een heelal kan creëren uit niets, wie denk ie wel dat ie is .. god ?dikkemick schreef: Quote Lawrence Krauss: The other thing people don't realise about science which differentiates it from religion is that, the most exciting thing about being a scientist is not knowing and being wrong. Because that means there is a lot left to learn.
M Smeets
M Smeets